رویدادها و تحولات ترکیه در سه شنبه 29 حمل 96
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۰    ۱۳۹۶/۱/۲۹ کد خبر: 131913 منبع: پرینت

** زید العطار رییس اداره امور سیاسی گروه تروریستی تکفیری تحریرالشام، با تبریک نتیجه همه پرسی تغییرقانون اساسی ترکیه، از هر تغییری که ترکیه را قید و بندها آزاد و به سوی استقلال بیشتر سوق دهد٬ استقبال کرد.

** یک فروند چرخبال نظامی از نوع اسکورسکی با 12 سرنشین امروز در استان تونجالی در مرکز ترکیه سقوط کرد.

** رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا امروز طی تماس تلفنی در خصوص سوریه و همه پرسی ترکیه مذاکره کردند.
ترامپ در این مذاکره ضمن تاکید بر اهمیت دوستی کشورش با ترکیه و تبریک به اردوغان در رابطه با نتیجه همه پرسی، همچنین با تقدیر از حمایت ترکیه از حملات هوایی کشورش به سوریه اعلام کرد که بیش از این نمی توانیم در مقابل حملات حکومت بشار اسد سکوت کنیم.

** نخست وزیر ترکیه در پی تصمیم دیشب شورای امنیت ملی ترکیه، طرح تمدید حالت فوق العاده در این کشور را برای اجرا در سه ماه آینده به مجلس ارایه کرد.
شورای امنیت ملی ترکیه در جلسه دیشب با صدور بیانیه ای به دولت این کشور توصیه کرد که حالت فوق العاده را برای اجرا در چهارمین دور در این کشور تمدید کند.

** بر اساس گزارش های منتشره در خصوص آمار مناطق کردنشین ترکیه در همه پرسی تغییر قانون اساسی، در انتخابات پارلمانی سال 2015میلادی در ترکیه، حزب عدالت و توسعه موفق شد تا 21 درصد از آرای مناطق کردنشین را کسب کند، اما در همه پرسی اخیر بیش از 32 درصد مردم این مناطق به این همه پرسی رای مثبت دادند که نشان از رشد 11 درصدی نفوذ حزب حاکم ترکیه در مناطق کردنشین ترکیه دارد.

** روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در آغاز سرمقاله دیروز خود نوشت: برازنده ترین تعریفی که می توان در مورد همه پرسی قانون اساسی ترکیه بر زبان جاری ساخت، این که 48 و هفت دهم درصد از مردم ترکیه با حرکت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کشورشان که به ظالمانه ترین وجه ممکن می خواهد حکومت استبدادی مطلقه دیکتاتوری خود را متبلور کند، مخالفت کرده اند.
این منبع خبری به گزارش ناظران بین المللی در مورد تقلب در قانونمندی این رای گیری و نیز شمارش آرا که به سهم خود مشروعیت اردوغان را در این همه پرسی زیر سوال می برد، نیز اشاره کرده است.

** میزان مشارکت مردم ترکیه در همه پرسی تغییرات 18 ماده قانون اساسی برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی 86 درصد اعلام شد.
در همه پرسی روز یکشنبه 55 میلیون و 319 هزار و 222 شهروند واجد شرایط رای دادن بودند که حدود 86 درصد از این افراد به پای صندوق های رای رفتند.

** رجب طیب اردوغان روز گذشته در اجتماع مردمی در مقابل مجتمع کاخ ریاست جمهوری در آنکارا گفت که کشورهای اروپایی 54 سال است که ترکیه را معطل پذیرش و عضویت در اتحادیه اروپا کرده اند و احتمال دارد که برای تعیین تکلیف این امر نیز همه پرسی برگزار شود.
رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: کسانی که فکر می کنند از طریق تروریست هایی که از آن ها به عنوان سرباز استفاده می کنند، می توانند ترکیه را به زانو درآورند، به زودی متوجه اشتباهات خود خواهند شد.

** وزارت امور خارجه ترکیه دیروز با انتشار بیانیه ای ضمن اعتراض به گزارش های دفتر نهادهای دمکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا و مجمع پارلمانی شورای اروپا، گزارش های این دو نهاد در خصوص همه پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه را غیرقابل قبول، مداخله جویانه و غیرواقعی خواند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است