ناگفته‌های کمتر شنیده شده از زندگی اردوغان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۵    ۱۳۹۶/۱/۳۰ کد خبر: 131919 منبع: پرینت

رسانه های غربی همچنان به عواقب برگزاری رفراندوم ترکیه و رای آری به اصلاح قانون اساسی این کشور و در نتیجه افزایش دایره قدرت و اختیار اردوغان می پردازند.

نشریه نیویورکر در این باره نوشت:
15 سال پیش، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه امید دنیای اسلام بود. وی که یک اسلامگرا بود در آن زمان شهردار استانبول، یکی از شهرهای بزرگ ترکیه بود اردوغان یک مدیر تکنوکرات هوشمند و کاریزماتیک بود. وی زمانی را نیز در سال 1999 در زندان به سر برده بود آن هم به دلیل خواندن شعری در رسای نظامیان اسلامگرا.

زمانیکه اردوغان در سال 2003 به نخست وزیری ترکیه رسید، هر رهبری در غرب خواستار موفقیت وی بود. اردوغان در حواد 11 سپتامبر همانند پلی میان فرهنگ ها عمل کرد.

روز یکشنبه اردوغان پیروزی خود را در رفراندوم سراسری در این کشور اعلام کرد، اعلام پیروزی که دموکراسی ترکیه را به پایان رساند. اختیارات و قدرت زیادی که در نتیجه این رفراندوم نصیب اردغان می شود به طور موثری وی را به یک دیکتاتور تبدیل کرده است.

بر اساس اصلاحاتی که در قانون اساسی ترکیه در نتیجه رفراندوم این کشور اعمال خواهد شد، اردوغان قادر خواهد بود برای یک دوره دیگر نیز در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند، دوره ای که در سال 2034 به پایان خواهد رسید و اردوغان در آن زمان سن بالایی خواهد داشت.

نیویوک پست نیز در تحلیلی درباره ترکیه پس از رفراندوم نوشت: رفراندوم ترکیه که به گفته اردوغان رئیس جمهور این کشور با دقت انجام شده است به طور گسترده ای اختیارات و قدرت اردوغان را افزایش داده است.

به گفته تحلیلگران رفراندوم ترکیه و نتیجه آن منجر به بازداشت های گسترده و مشروعیت زدایی مخالفات اردوغان در مجلس این کشور خواهد شد. موضوعی که بازگشتی به دوران عثمان قدیم از سوی اسلامگرایی چون اردوغان خواهد بود، با رویای تبدیل کردن ترکیه به رهبری جهان اسلام است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
اردوغان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است