حضور آمریکا بخاطر ما نیست
حضور آمریکا بخاطر کنترل کردن رقبای منطقه ای و جهانی اش است نه بخاطر ما به افغانستان آمده، نه بخاطر ما می ماند و نه بخاطر ما می جنگد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۶/۱/۳۱ کد خبر: 131985 منبع: پرینت

افغانستان در محراق توجه جهان قرار گرفته است، چند روز پیش مسکو میزبان نشست بزرگ منطقه ای با حضور چین، ایران، پاکستان، هند وبرخی کشورهای آسیای میانه بود. محور این نشست صلح و ثبات در افغانستان بود و ننگرهار افغانستان گواه پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته ای آمریکا شد. واکنش ها به درون این کشور چندین پهلو بوده است و سیاست پیشگان را به چند دسته تقسیم کرده است. با این همه در حالیکه وزارت خارجه افغانستان از نشست مسکو گزارشی امیدوار کننده و متفاوتی نداشت، کابل میزبان بلند پایه ترین مقام نظامی آمریکا جنرال مک مستر بود. و گفته می شود با هدف حل مسایل امنیتی افغانستان آمده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، صادقی زاده نیلی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «راه حل» گفت: افغانستان از دیرزمان تا به امروز در محراق توجه بوده است، اما بحث عمده این است که چگونه از این توجهی که به وی صورت گرفته، استفاده کند. افغانستان کشوری بسیار مهم است و با اهمیتی که در منطقه دارد، سالهای زیادی در افغانستان کشورهای قدرتمندی به افغانستان قشون کشیده است. ما خود هیچگاه نتوانستیم استفاده بهینه و لازم را از کشور خود کنیم. حرکت هایی که در این روزها صورت می گیرد، مرحله دوم مذاکرات در قبال قضیه افغانستان انجام می شد یا بمباران به آن شدتی که انجام می شد، یا حساسیتی که نسبت به جلسه مسکو انجام شد، همه اینها حکایت از این است که کشور ما مدار توجه است امیدوار هستم ما ظرفیت استفاده از این ظرفیت ها را داشته باشیم.

وی، نشست مسکو را در مورد صلح مثبت ارزیابی کرده و بیان داشت: جلسه ای که در مسکو انجام شد، علی رغم تبلیغاتی که علیه آن صورت می گرفت، قضاوت هایی که می شد که گویا طالبان در آنجا دعوت هستند به همین خاطر هم افغانستان در پایین ترین رتبه در حد مقام وزیر خارجه در آنجا اشتراک کرد.اما نتیجه ای که از آن به دست آمد، نتیجه مطلوبی است که افغانستان می خواست. چهار چیز در آنجا مدار توجه بود. اول اینکه طالبان خود را از تروریست ها خود را جدا کنند، سلاح بر زمین گذارند، سوم را صلح در افغانستان قبول کنند، چهارم، این صلح که بر محوریت حکومت افغانستان بوده باشد.

نیلی، معتقد است، روسیه واقعا به دنبال تامین امنیت در افغانستان است و افزود: روسیه به دنبال این نیست که افغانستان را اشغال کند، نه این توانمندی را دارد نه توانایی آن را دارد و نمی خواهد بار دیگر تجربه شکست خوردن را داشته باشد، آن وقتی که یک ابر قدرت بود، موفق به این کارنشد، حالا که هرگز دست به این کار نمی زند. روسیه نگرانی از امنیت خود دارد. چرا که حضور آمریکا بخاطرکنترل کردن رقبای منطقه ای و جهانی اش است. نه بخاطرما به افغانستان آمده، نه بخاطرما می ماند و نه بخاطرما می جنگد، بلکه تا آنوقت که منافعش ایجاب کند هست می ماند و می جنگد، چه ما با آنها پیمان امضا می کردیم، چه نمی کردیم، چه پایگاه می دادیم، چه نمی دادیم. یک بحث عمده برای روس ها این است که رقیبش در مرزها و حیات خلوتش رسیده و گفته می شود که نیت دارند به آسیای میانه برود. روسیه در حال حاضر در افغانستان امنیت را می خواهد چراکه منافعش چنین چیزی را ایجاب می کند. فکر می کنم روسیه هم دلسوزی برای افغانستان ندارد، این یک واقعیت است. روسیه در افغانستان امنیت را می خواهد چون اگر در افغانستان امنیت شود، تروریست های آسیای میانه اینجا جایی نخواهد داشت، القاعده جایی نخواهد داشت، داعش جایی نخواهد داشت و روسیه از مرزهای جنوبی خود کاملا احساس آرامش خواهد کرد و این روسیه کاملا در افغانستان دنبال ایجاد امنیت و ثبات است تا خود احساس امنیت کنند. اما تعدادی دیگر از کشورها در افغانستان از جمله آمریکا و پاکستان به دنبال امنیت در افغانستان نیستند آنها بیشتر به اینجا آمده اند تا حضور خود رادر اینجا توجیه کنند.

نماینده مجلس، معتقد است ما باید از فرصت پیش آمده در جهت امنیت کشور خود استفاده کنیم و بیان داشت: همانگونه که کل نظام ما ضعیف است دستگاه دیپلماسی ما ضعیف است و نمی توانیم از این ظرفیتی که برای رسیدن به امنیت از جانب کشورهایی چون روسیه به وجود آمده است استفاده کنیم. همانطور که کل نظام و کل حکومت ضیف است، همین دستگاه دیپلماسی بود که پیش از اینکه این اجلاس برگزار شود اجلاس قبلی که در مسکو برگزار شد، با انتقادات شدیدی که ما در آن حضور نداریم در غیاب افغانستان شده که حرف درستی است. اگر قرار بود که بر سر افغانستان بحث شود ما قیم ضرورت نداریم خودمان مستقل هستیم دارای نظام هستیم و باید در آنجا حضور داشته باشیم حرف خود را بزنیم.

صادقی زاده نیلی، در اخیر گفت: متاسفانه افغانستان در نشست قبلی یک مقام سطح پایین را در نشست فرستاد، متاسفانه افغانستان چنان خود را وابسته به غربی ها می داند و حرف آنها آنقدر برایشان وحی منزل است که هر چیزی که آنها می گویند می گویند این درست است. هرگز تردیدی در این ندارند که ممکن است حرفشان نادرست باشد. همین هم باعث شده است که افغانستان خسارت سنگینی از این کار می بیند. حضور خارجی ها با کمکشان باعث می شود که مخالفان ما بتوانند جنگ را توجیه کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   حیاط خلوت درست است وحیات خلوت نادرست چون حیات بمعنی زندگی است.

>>>   بر عکس حضور شما نماینده گان مجلس به نفع مردم افغانستان نیست معاش دالری در در جیب میزنید باز هم بر ضد آمریکا شعار میدهید .شما در طی مدت از عمر پارلمان کدام دست آورد داشته اید ، همیشه به دول ریس جمهور و وزرا رقصیده آید .
دروغ گفتن را بس کنید ازین بیشتر مردم فریبی نکنید
میخواهی با این کفتار ها از حکمتیار حمایت کنی
میخواهی از پاکستان حمایت کنی
میخواهی از طالبان حمایت کنی
یابرای خود شخصیت سازی کنی

>>>   شما نمایندگان شورا باید گنگه شوید که همین وزیر دفاع را باز از استیضاع با گرفتن رشوه در وزارت دفاع تاید کردید و امروز یخن دیگران را میگیرد و انتقادات بیجا میکنید کور خود بینای مردم هستید شما که دربین تان قاتلین و غاصبین زمین و قاچاقیان شراب ارد و مواد مخدره وجود دارد حق گپ زدن را ندارید و در روز استیضاع برای گرفتن رشوت در تالار فساد حاضر هستید نمایندگی از حیثیت و شخصیت پوچ شما میکند که خود و وطن را میفروشید مردم از شما نفرت دارند شما ها بزرگترین خیانت و جنایت کرده و میکنید در بین شما وکیلان طالب وجود دارد که از سنگسار شدن سخن میزند این خانه فساد باید بسته شود و به محکمه معرفی شوند تا به جزای خود برسید
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است