گشادی پیراهن انتقاد بر تن کرزی
نقش منتقد امریکا در افغانستان به هر چهره ای می آید جز کرزی، زیرک ترین سیاستمداری که تمامی منافع وی گره خورده با این کشور است به خوبی می داند برای بازگشت به قدرت باید در پی فریب اذهان عمومی باشد 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۹    ۱۳۹۶/۲/۱ کد خبر: 132011 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کرزی، نام آشناترین چهره گره خورده در سیاست دوران جدید افغانستان است، فردی که توسط امریکا از گمنامی به سرشناس ترین چهره سیاسی کشور بدل شد و به عبارت دیگر، کرزی جایگاه امروز خود را مدیون امریکا است.

رییس جمهوری سابق با زمامداری 13 ساله بر افغانستان همکاری تنگاتنگی با واشنگتن داشته و این نزدیکی ها دلیل تداوم قدرت وی و پیمان های بیشمار میان دو کشور شد اما طی سال های اخیر به یکباره دوستی ها به دشمنی بدل شد و کرزی تبدیل به مخالفت ترن سیاستمدار حضور امریکا در افغانستان شد.

با نگاهی به 16 سال گذشته، مردم به یاد می آورند روزی که کرزی سوار بر هواپیمای امریکایی و در میان حلقه نظامیان این کشور وارد افغانستان شد، روزهای که وی باپشتوانه قدرتمندترین کشور جهان روز به روز بر قدرت سیاسی و نفود خود در میان مردم دامن زد.

کرزی که پایه گزار حکومت امروز افغانستان است از تقلب گرفته تا معامله را برای غنی به ارث گذاشت اما با کناررفتن از قدرت تبدیل به جناح مخالف و نقش حامی مردم در برابرتجاوز های امریکا را ایفا کرده و می کند.

در این میان، پایدارترین سیاست کرزی حمایت از طالبان که تنها نقطه تفاهم وی و غنی نیز می باشد، برادران ناراضی که ناامنی را بر کل کشور تحمیل کرده و بر نصف خاک افغانستان تسلط دارند.

با وجود تمامی ضعف و نقض های دوران حکومت حامد کرزی، اما نمی توان به سیاستمداری و استعداد بی همتای وی در امتیازگیری چشم پوشید، فردی که می داند چگونه مخالفان را راضی نگه دارد و همراه اهداف خود کند.

هرچه قدر که کرزی در سیاست با حفظ آرامش فضای کشور را بدور از جنجال و اختلاف مدیریت می کرد و در نهان دست به انحصار طلبی می زد، غنی علنا خود سرمنشا تنش و چند دستگی است، دو سیاستمدار از قوم پشتون که همواره نقش رقیب یکدیگر را بازی می کنند.

انتقادهای رییس جمهور سابق از عملکرد امریکا در کشور به جای رسید که وی در واکنش به انفجار مادر بمب ها در ایچین با خاین خواند حکومت غنی، گفت که امریکا را از خاک افغانستان بیرون می کند، موضع گیری که قبول آن از سوی افکار عمومی بسیار سخت و گاه ناباورانه است.

این در حالی است که نقش مخالف سیاست امریکا در افغانستان به هر سیاستمدار کشور می آید جز حامد کرزی، زیرا تغییر یکباره موضع آنهم نقدهای تند از حامی ترین کشوری که وی را به قدرت و جایگاه سیاسی امروز رساند در کنار سکوت واشنگتن بر قوت این احتمال می انجامد که زیرک ترین سیاستمدار افغانستان به فکر بازگشت به قدرت و فریب اذهان عمومی است.

مخالفت وی با غنی روی دیگری از ابراز وجود و نقش آفرینی در مناسبات سیاسی می باشد، کرزی که طعم قدرت را در 13 سال چشید و توانست پایه های نفود خود را در میان چهره های سیاسی محکم کند با تمامی تلاش به دنبال بازگشت به راس قدرت است.

بسیار بعید است که فردی با سیاستمداری وی از فهم خطرات مخالفت با امریکا عاجز باشد در حالی که تمامی منافع وی گره خورده با این کشور است، کرزی با قبول نقش مخالف تمامی فرصت ها را از باقی چهره های سیاسی گرفته تا بار دیگر میخ ماندگاری این کشور در افغانستان را محکم تر کند.

زمانیکه افغانستان از حکومت گرفته تا ارتش آن به وسیله امریکا مدیریت می شود بدون اجازه این کشور هیچ مقامی فرصتی برای ارض اندام ندارد چه برسد به نقدهای تند.

آنچه که امروز وی از هر فرصتی برای مخالفت با حکومت و امریکا سود می برد در رابطه با استراتژی پنهان برای بقای امریکا در افغانستان و رسیدن به منفعت های وی در سیاست می باشد و آنچه که از ابتدا به چشم می آمد، گشادی پیراهن منتقد امریکا بر تن کرزی بود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   مشكل اساسي در اين است،
كه از يك قوم و دو قبيله سه صد سال تاريخ سياسي افغانستان را گروگان گرفته است،
هر وقت كم اورد به عرب پاكستان وطن را مي فروشد،
اگر بازهم زوري شان نرسيد انتحار و انفجار مي كند.
تا از باسود شدن ديگر اقوام جلو گيري كند

>>>   كرزى ....ن ترين چهره سياسى دوران معاصر افغانستان است.

>>>   پدر فـسـاد پدر غصب بی نظمی بی قانونی بیکفایتی وبی عدالتی > ضرری که کرزی برای وطن ومردم وارد کرد بیشتر از ملا عمر است چون کرزی 13 سال رابه هدر داد
تنام کرزی درتاریخ بحیث بی کفایت ترین شخصیت درج میشود
ر

>>>   براساس اطلاع دریافتی «گزارشنامه افغانستان» دکتر اکرم خپلواک میلیونر نوظهور نزدیک دکترغنی به خاطر حیف و میل سه صد میلیون افغانی که به امر دکترغنی برای خریدن موتر و تأسیس دفاتر برای حکمتیار از بانک گرفته بود، از ارگ ریاست جمهوری بیرون رانده اما به اثرمداخله حامد کرزی، دو باره در حلقه ارگ حفظ شده است. دکترغنی او را «دزد پ.....» خطاب کرده و با خشونت او را از خود رانده است. شاهدان عینی گزارش داده اند که خپلواک در محضر حامد کرزی به طور علنی به دکترغنی فحش و دشنام نثار می کند.
در گزارش آمده است که 300 میلیون افغانی دراختیار تیم حکمتیار قرار نگرفته و مفقود شده است. خپلواک که در اجرای نقش دلال اداری و صورت دهی معاملات سیاه در ارگ شهره است، براثر مساعی حامد کرزی به معاونت شورای عالی صلح منصوب گشته و با بهره وری از مصارف گزاف دم و دستگاه جدیدی بنا کرده است.
ضم اطلاع دریافتی خبر دیگری قید شده است بدین شرح:
دکترخپلواک بربنیاد یک معامله، سی میلیون افغانی از حاجی ظاهر «قدیر» عضو ولسی جرگه نقداً اخذ کرده و رسیدن حاجی ظاهر به معاونیت ولسی جرگه را ذمه دار شده بود. اما ازجمع سی میلیون فقط مبلغ 9 میلیون پول نقد برای وکلای پارلمان توزیع شد و مابقی 21 میلیون افغانی دیگر به خزانه خپلواک ذخیره شد. در نتیجه حاجی ظاهر قدیر از رسیدن به معاونیت پارلمان محروم گردید و اولاجرم برای حصول پول برباد رفته همراه با بادیگارد های خویش عقب خانه خپلواک رفته و مشاجره سختی بین بادیگارهای حاجی قدیر نماینده ولسی جرگه و دکتراکرم خپلواک در گرفت که قریب بود سر چند تن از جوانان برباد برود

>>>   کرزی شخصی است که بخاطر ابقای قدرت از هرنیرنگ و فریب استفاده نمود وی شخصی است که باید به اعمال و اشتباهات اش که منجر به شهادت ده ها هزار تن در افغانستان شده است خود را محاکمه نماید. مردم موصوف را می شناسد وهیچ گاهی چانس کامیابی را ندارد ولی تا زنده باشد یک غده سرطانی برای نظام سازی حکومت درامروز و آینده خواهد بود نه اینکه یک سیاستمدار باشد.
پولزی

>>>   در کشور ما قانون هست اما حکام آن را دور می زنند و به کمبود اخلاق و وجدان گرفتار اند.

>>>   تمام خاک فروش و غلامی از طرف پشتون در طول تاریخ خودشان صورت گرفته و اینها دهن به غیرت هم پاره میکنند. اینها به هرنوع که شده خودرا غلامی یکی از کشورها ساخته اند تا به قدرت باقی بمانند چون ملت اینهارا نخواسته اند اما اینها مانند نام افغانستان و اوغان بالای ملت خودرا تحمیل کرده اند.

>>>   Tuwhidi
جهان اسلام مگر مرده است كه بنام دين سربازان را حين اداي نمازجمعه شهيد مي كنند اما كسي صداي خويش را بلند نمي كند؟
عالمان ديني كه حجاب زن را خط سرخ ميدانند اما درمورد قتل نماز گذران سكوت مي كنند مرده اند؟
حامد كرزي كه براي طالبان خانه آبادي ميدهد أيا در قتل سربازان قول اردوي شاهين شريك نيست؟

>>>   كرزي يك مداري سياسي است. او بحيث يك آدم گمنام توانست از طريق گروپ روم (ظاهر خان) خودرا مطرح و به مجرد رسيدن به قدرت به او پشت كرد. او به مداري گري خود را ريس جمهور ساخت درحاليكه لياقت و ظرفيت پيشبرد اداره يك ولسوالي را نداشت. . او از طريق بادار هاي خود با همه فريبكاري ومعامله گري چهارده سال حكمروايي كرد. او با سياست هاي عوامفريبانه، دو روي و فاشيستي خود پروسه هاي اعمار مجدد افغانستان و ملت سازي را به باد فنا داد. اينبار ميخواهد سياست دَاوُدَ خان را پيش ببرد. داود خان در زمان صدارت خود وقتي جواب رد از طرف امريكا ديد، بطرف مقابل رو كرد و از خود سردار سرخ ساخت. در نتيجه خود، فاميل و وطن را به پرتگاه نابودي رساند. كرزي ميخواهد اينبار از طريق روسها همراه با برادران ناراضي خود باز هم خودرا به مردم تحميل كند. كرزي كدام مفكوره سياسي و عقيده خاص ندارد. او فقط قدرت و زر أندوزي ميخواهد، از هر طريق ممكنه، مثل برادران ناراضي اش كه فعلن به ماشين جنگي تبديل شده اند. اين مردم افغانستان است كه در اين كشمكش قربان ميشوند.

>>>   رگهای اقتصادی و سیاسی طالبان را باید قطع کرد!
عاملان اصلی حادثه خونین امروز در استان بلخ، رهبران سیاسی و حامیان اقتصادی طالبان خونخوار(#غنی_کرزی_اتمر و...) هستند.
برای بیرون رفت از این همه وحشت، نخست با حامیان و پشتیبانان تروریسم در داخل نظام باید تصفیه حساب کرد و دست این جنایتکاران را از منابع ملی کشور کوتاه نماییم.
برای شهدای امروز بهشت برین و برای خانواده های شان صبر جمیل و برای مردم کشور بیداری و مسولیت پذیری از بارگاه ایزد توانا آرزو دارم.

>>>   جز طالبان افغان يعنى برادران كرزى كسى در حق مسلمانان در داخل مسجد اين نامردى را روا نداشته است.

>>>   برادران محترم اگرپشتون تاجک هزاره ازبیک ترکمن پشه یی ازهرقوم که هستید باردیگراشتبانکنید که به کرزی رای بدهید بخاطریکه همین کرزی را امریکایی ها اورد مدال های رنگارنگ افغانستان را برایش داددرطول 12یا 13سال قدرت خود یک روز هم نگفت که امریکادرافغانستان خیانت میکند حال که ازقدرت دورشده میگوید که امریکا خیانت میکند درطول افغانستان فاسد ترین حکومت حکومت کرزی بوده .
بااحترام
احمد ولید ازشهرکابل

>>>   این دجالان قرن همه باسیاست های عوام فریبانه فقط میخواهند بااین نیرنگهای یهودی خویش دوباره برگردن این ملت بی درک سوارشوند.
حق شناس

>>>   آقای کرزی بیکارمانده مگرهمین کارها ی رابکنددرآینده به انتخابات دربین طالب وداعش رای ببردسیزده ساله بهمین طورتیرنموده اوبیسارفهمیده است

>>>   بلی، یک روز در کابل ، یک روز در بلخ ، یک روز در جای دیگر، در این شانزده سال، به دست دشمن غدار و مکار، کشته می شوییم، اما هیچکار دیگری نکرده ایم جز بیرون ریختن چند سخن تکراری و خشک و خالی. والله ، همانقدر که انتحار و کشتار و جنایتکاری افغان ذلتی - طالب - داعشی - گلبدینی ها و دیگر پشتونیستهای وطنفروش و خون آشام ، نفرت انگیز و انزجار آور و غیر قابل تحمل است، همانقدر این ناله و زاری و باز سکوت کردن و چهارزانو نشستن و بی عملی ما و مردم ما نیز ، تهوع آور و بیزاری آفرین میباشد.
ای آنانیکه شعار های میان تهی (( مصالح اولیای مملکت)) ، (( حفظ وحدت ملی و امنیت کشور)) و (( نرفتن به سوی بحران و بی ثباتی )) را نشخوار میکنید، مگر بحران و بی ثباتی و بی وحدتی از این هم بیشتر شده می تواند ؟! بحران و بی ثباتی و نا امنی و پاکسازی قومی به اوج خود رسیده است، اما شما خانه پر پلو ها هنوز هم میگویید که نمیخواهیم وحدت ملی و ثبات و امنیت در کشور خراب شود. کدام وحدت ملی ، کدام امنیت و ثبات ؟!

>>>   Salam
من ديگر به هيچ مرده يى كه آنرا طالب و داعش بكشد جنازه نمى خوانم حتا از خودم هم اگر باشد . كسانى كه براى حفظ حاكميت طالب ساز و داعش پرور سر بازى مى كنند و حكومت فاشيزم را نگهبانى مى نمايند ، درخور ترحم نيستند .

>>>   Nad GY
کجاس کرزی خایین که مصاحبه بدهد که برادران او باز مردم و فامیل ها را در خون کشانده... به این نوع رهبر و ....به ادم های گوسفند صفت که در پشت این... روانند یا متظر اند که گرک های درنده طعمه خود قرار بدهندیشان.... ای مردم یک بار بیمیرید نه بار بار.... اردو پیش و ملت به پشتش ای کثافت ها را از ارگ بیرون کنید
.

>>>   برای فاشیزم و امپریالیزم کشتن صد ها و هزار ها انسان مهم نیست .
مهم اهداف است !

>>>   حمد اکرام اندیشمند
این سوال شما، سوال اصلی و جان گپ است. کرزی به عنوان رئیس جمهور سایه از طالبان حمایت می کند. اما اشرف غنی ساکت است. عبدلله که شریک قدرت غنی است فقط نظاره می کند. ملتی را که شما اشاره کردید، درمانده و بیچاره هستند. اگر به خاطر فقر و گرسنگی نباشد چرا ده ها هزار جوان فقط در برابر ده پانزده هزار افغانی معاش از بدخشان تا پروان با رفتن به اردو و پولیس خود را قربانی می کنند. وظیفه و وجیبۀ اصلاح این وضع و تغییر آن از زمام داران این دوت و به خصوص از عبدالله است که مردم ما به او رای دادند تا ثبات و عدالت بیاورد و از حقوق مردم دفاع کند.

>>>   Majidy
جوانان آينده ساز با اتحاد وًيك پارچه گي خود اين سخن گوي طالب را از ارگ بيرون بريزند و نام اين خائن ملي را از ميدان هوايي كابل برداند .

>>>   قش منتقد امریکا در افغانستان به هر چهره ای می آید جز کرزی، زیرک ترین سیاستمداری که تمامی منافع وی گره خورده با این کشور است به خوبی می داند برای بازگشت به قدرت باید در پی فریب اذهان عمومی باشد
ع

>>>   کرزی اگر خود را کاندید کند طالبان و داعشیان به او رای خواهند داد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است