دخالت آمریکا مانند دخالت شوروی است
ما در زمان اشغال شوروی با این رژیم مبارزه کردیم در مقابل اشغال آمریکا هم همین نظر را داریم. حالا شرایط زمانه باعث شده است که نظر حکمتیار نسبت به حضور نیروهای ناتو در افغانستان تغییر کند 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۷    ۱۳۹۶/۲/۱ کد خبر: 132012 منبع: پرینت

صلح در کشور ما، به پروسه ای بسیار طولانی و وقت گیر تبدیل شده است. چندین ماه از امضای تفاهمنامه صلح با حکمتیار می گذرد اما هنوز این پروسه سرانجامی پیدا نکرده است و آمدن حکمتیار هم تا کنون به تعویق افتاده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عبدالهادی ارغندیوال، رییس رسمی حزب اسلامی ذر گفتگو با طلوع گفت: متاسفانه ما در کشوری قرار داریم که چهل سال تمام در جنگ سپری کرده است، بنابراین ملت ما طرفدار هر نوع آواز صلح است، ما می خواهیم جنگ در کشور ما ختم شود و ما بر این باور هستیم که ختم جنگ نوید آزادی کامل، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان را برای ما می دهد. به این دلیل ما برای تمام مخالفان دولت افغانستان هم این پیام را داشتیم که بیایند و به پروسه صلح بپیوندند. در این میان حکمتیار از جمله کسانی بوده است که پیام صلح دولت افغانستان را لبیک گفته است و مذاکرات را آغاز کرده و این مذاکرات مدتی را در بر گرفت و توافقنامه ای به امضا رسید و این نوید خوشی برای مردم افغانستان بود. چرا که همه مردم افغانستان خواستار صلح هستند. حالا که کمی پروسه صلح به تعویق افتاده است، دلیل این است که در تطبیق توافقنامه ای که صورت گرفته بود یک اندازه سستی صورت گرفته است.

وی، در ادامه در خصوص دلیل نیامدن حکمتیار به کابل گفت: یکی از دلایل تاخیر در آمدن حکمتیار به کابل،بیرون نیامدن نامش از لیست سیاه است، این کار باید انجام شود و با صحبت هایی که شده است، آمریکا هم با این کار موافق است و قصد انجام این کار رادارد.

ارغندیوال، در مورد اثرات خوب صلح در افغانستان بیان داشت: هر حرکتی که در جهت صلح باشد به خیر مردم افغانستان و به خاتمه جنگ تمام می شود، آمدن حکمتیار، در کل نوید بزرگی برای ملت افغانستان بود. آمدن ایشان به کابل یک موج بزرگی را در جهت صلح به وجود می آورد که نه تنها تعداد زیادی از مردمی که مربوط به حزب اسلامی بودند و در بلاتکلیفی بودند، جهت شان مشخص می شود بلکه در ساحات دیگری در بخش هایی که کسانی به نام های مختلف دیگری در افغانستان می جنگند، تغییرات زیادی را می بینم.

رییس حزب اسلامی، ورود حکمتیار را به کابل در صلح تاثیرگذار می داند و می گوید: شخصیت حکمتیار را کسی نمی تواند نادیده بگیرد، وی شخصیتی بوده است که سالهای متمادی برای آزادی افغانستان مبارزه کرده است و مجموعه بسیار بزرگی با وی بوده اند و به طور حتم با آمدن وی، موج بزرگی با وی همراه می شوند. چندین گروه دیگر از مخالفان با پیوستن حکمتیار به صلح، اعلام کرده اند که ما منتظر هستیم تا پروسه صلح حکمتیار نتیجه دهد و ما عین همین راه را تعقیب می کنیم تا به صلح برسیم. از جمله این گروه ها گروه ملا رسول می باشد که گروهی قوی می باشند.

وی، در خصوص سال هایی که با حزب اسلامی مقاطعه کرده بود گفت: من در سال 2002 به ایران رفتم چرا که مرا از پاکستان اخراج کرده بودند، در ایران هم شرایط به نحوی شد که ناچارا به کشور خود برگردم. از خدا راضی هستم که شرایط طوری شد که دیگر کشورها مرا نپذیرفتند و من به کشور خود برگشتم. از آن مرحله به بعد من کار اقتصادی را به طور شخصی شروع کردم و با حزب در مقاطعه بودم. اما بعد از این زمان هیات هایی از حزب، به افغانستان آمدند و قصد داشتند که فعالیت هایی را در اینجا آغاز کنند از آن زمان در افغانستان هستم و جنگ را راه حل افغانستان نمی دانستم و به این معتقد بودم و هنوز هم به این اعتقاد دارم که اختلاف ما و ایجاد اختلاف بین جناح های مختلف سبب شده است که کشور ما به این حالت کنونی برسد.

ارغندیوال، در ارتباط با دلیل تغییر رویکردشان در برابر حضور نیروهای خارجی ابراز داشت: ما در زمان اشغال شوروی با این رژیم مبارزه کردیم در مقابل اشغال آمریکا هم همین نظر را داریم. اما برداشت ما چیز دیگری بود به همین دلیل ما به اینجا آمدیم. شرایط زمانه باعث شده است که نظر حکمتیار نسبت به حضور نیروهای ناتو در افغانستان تغییر کند. واقعیت های عینی جامعه ما مداخلات کشورهای بزرگ جهان در کشور ما باعث شده است که این دیدگاه تغییر کند.

وی، در خصوص اینکه چه کسی رهبری حزب اسلامی را بر عهده دارد خودش، یا حکمتیار بیان داشت: در افغانستان حزب اسلامی به نام همین مجموعه ای که در افغانستان بوده است و ما آن را اداره می کردیم، ثبت است و در وزارت عدلیه نیز این ثبت وجود دارد. در عین زمان دولت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار توافقنامه ای را به امضا رسانیده است که قبلا ما در یک مجموعه بودیم و مشترکا در کنار هم تمام وقت جهاد را سپری می کردیم. حالا هم وقتی که حکمتیار تشریف بیاورد با در نظرداشت مسایل داخلی حزبی و داخلی کشوری، منطقه ای و جهانی امیدوار هستیم در تفاهم با هم این مشکل را حل کنیم.

وی، در خصوص تفاهم ها میان وی و حکمتیار گفت: حزب اسلامی در میان احزاب سیاسی افغانستان یک خصوصیت بارز دارد که رهبریت در آنجا بر اساس انتخاب اعضای حزب صورت می گیرد، ما با حکمتیار در مورد روشنایی حزب اسلامی صحبت هایی داریم که آینده حزب اسلامی را روشن می کند و انتخابات سرتاسری حزب انجام خواهد شد و ما طرفدار وحدت در داخل حزب هم هستیم و طرفدار وحدت با سایر تنظیم های جهادی و اسلامی در افغانستان و خواهان همکاری با همه جناح ها در داخل افغانستان هستیم تا ملت خود را یک ملت واحد بسازیم. من تا حالا با رای اعضای حزب، بر این سمت بوده ام و تا زمان معینی این مسوولیت را برعهده دارم. حزب اسلامی یگانه حزبی است که به انتخابات هم در داخل حزب و هم در خارج از حزب معتقد است.

ارغندیوال در اخیر گفت: در حال حاضر صلح بهترین تجویز برای افغانستان است. زمانی بود که جنگ ما باعث آزادی افغانستان شد ولی حالا معتقد هستیم که تداوم جنگ ما سبب اسارت و بردگی و غلامی ما می شود و هر جنگ سبب آزادی و نجات و رفاه کشور ما می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارغندیوال
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   جناب ارغندیوال صاحب ! پایان هر جنگ نوید صلح وازادی را نمی دهددر جنگی که به ارمانهای دشمن تسلیم شویم وبا خواست جانب مقابل کنار بیایم به منزله ای تسلیم است بلی کرنش وخضوع به خواست حریف صلح بار می اورد اما ازادی مستلزم پیروزی قاطع بر دشمن میباشد از قدیم گفته اند حق داده نمیشود بلکه گرفته میشود کسی ازادی بدون قید وشرط را با مذاکره وبدون فشار ومجبوریت به کسی نمیدهد وباز این جنگ ها همه بخاطر اشغال وسلب ازادی این ملت غیور به راه انداخته شده که شما یکی از اسباب عمده این اتش افروزی هستید راستش شما را به ارمانهای خیالی فریب داده اند به شما وعده داده اند که امیر شما را امیر امپراطوری بزرگ اسلامی میسازندوپاکستان وافغانستان واسیای میانه را یک کشور بزرگ اسلامی میسازند وامیر خود غرض وخود خواه شما مانند رهبر داعش در راس این خلافت قرار دارد وبدین وسیله خارجی ها میخواهند به مناطق مهم استراتیجی وکلید نفت دنیا تسلط یابند انگاه شما را انطوری که در افغانستان نگذاشتند درانجاهم نمیگذارند زیرا سزای مزدوری وغلامی این طور است
هرچه در مورد حزب اسلامی وتشکیلات ان با شما همراه هستیم حزبی را که سی ای ای وای اس ای بنا نهاده انقدر خام هم نیست که به زودی وقبل از رسیدن به هدف متلاشی شود این چند پارچگی ها واختلاف ها همه ساختگی وتصنعی است زیرا هرکه واقعابخواهد ازین حزب انشعاب نماید جزایش مرگ است
سیه روز

>>>   وقتی وزیر بودی چرا نگفتی ؟؟

>>>   این حرف هارا برای خوشی گلبیدین میگوئی ؟

>>>   تجاوز واشغال در ماهیت همان هست که بیست وهشت سال قبل بود جهاد حزب اسلامی. با روس و تسلیمی اشغال امریکا دو روی یک سکه هستند
خلص اینکه حزب اسلامی. اسلام را به حیث وسیله کار نمودو ملت افغانستان را بوسیله اسلام اخوانی قتل عام نمودند.فقط صلح و جنګ شعاری است برای
..............
سر را به ګریبا پاین کرده واین حزب اسالامیست با ید از مردم افغانستان بخاطرجنایات وقتل عام معذرت بخواهند

>>>   اگر فـردا وزیر شوی آنوقت میگوئی آمدن امریکائی ها کاملا قانونی وضرورت بود

>>>   نظر بسیار خردمندانه وتفاهم با همه احزاب از احساسات نیک این حزب است وامید. دیگر مخالفان هم این خرد را دریایبند ودر کشوذ خویش به صلح وصفا زندگی را رونق دهد .
عبدالله ریحان

>>>   ههههه ههههه گلبيدين هيچ وقت افغانستان را نخواهد ديد بك خيال است براي افراد حزب جاسوي

>>>   اگر آمدن شوروی مانند امریکائی ها بوده پس شما اشرار چرا مکاتب پل ها سرک هارا ویران کردید معلم وداکتررا کشتید بیت المال را چور کردید؟؟
در زمانیکه وزیر بودی همیشه امریکارا دوست های بین المللی میگفتی حالا که چوکی را از تو گرفته اند امریکا به متجاوز تبدیل شد؟؟

>>>   اکثریت مردم افغانستان همکین خصوصیت منافقت آمیز را دارند وفقط به نفع شخصی خود فکر میکنند اگر در قدرت بود هیچ مشکلی نیست وقتی چوکی را زا او گرفتند همه چیز سیاه میشود > همین کچالو فروش های ما هم تاحال کاری نکرده اند که اینهارا در میز های گرد نزد مردم خجل بسازند مثلا نظرات این افراد بی شخصیت را زمانیکه در قدرت هستند ثبت کنند وزمانیکه از چوکی دور میشوند نظر برعکس میدهند را در همان میز نشر کنند تا اینها بشرمند ومردم برای شان خنده کنند

>>>   امید است که مشکل انعده دوستان وبرادران خوش باور حل شده باشد و باید قبول کنند که برادران نخبه حزب اسلامی همیش ثابت قدم واستوار اند اینکه جور زمان و شرایط دوری ها را بار می ارد موضوع علیحده است اما بگفته انگلیس ها همه با یکصدا و یک آواز طبق مرام نامه واساس نامه حزب قدم های متین واستوار بخاطر اهداف و ارمان شهدای گلگون کفن مجاهدین راه حق گذاشته و پروانه وار به دور امیر خردمند ومجاهد حزب صف میبندند
سیدعبدالغفور

>>>   اصلا صلح با حکمتیار ربطی به آمدن صلح ندارد ما شاهد وضعیت هستیم که روز به روز بد تر شده روان است.و ایشان از ناچاری با حکومت می پیوندت و ما مردم افغانستان هیچ گاه طرفدار آمدن ایشان نیستیم این توپکیار هم برای خدمت گذاری نمی آید آمدن ایشان برای :
-تقسیم قدرت
-و فراهم سازی زمینه هرچه بیشتر دخالت پاکستان در افغانستان
-و سهیم سازی بیشتر پشتون ها درقدرت
دست آورد این حزب در طی مدت از عمرش چیست؟ به جز نفاق ،قتل عام مردم به نفع بیگانه ها کار کردن....

>>>   آقای ارغندیوال گفته اند که رهبری حزب اسلامی حکمتیار تصمیم خویش را با بودن خارجی ها تغیر داده بدین معنی که با حضور خارجی ها در این کشور او به کابل می اید و در زیر پرچم خارجی ها زندگی میکند، معاش ، اعاشه، کرایه خانه همه و همه از بودجه و پول خارجی برایش تهیه میشود. پس در این زمان چی ضرورت است که خلاف خارجی ها ایستاده شوند. همچنان حکمتیار دیده است که هرچند اگر بر موقفم بر خروج خارجی ها تاکید کنم بی فایده است چون آنها به اجازه افغانها نه آمده اند که دوباره به امر افغانها خارج شوند. آنها پروگرام خود را دارند مثلیکه برای پیروزی پروگرام های خود تقریباً چهل سال قبل همین گروه های مجاهدین و رهبران را ایجاد کردند. حالا حکمتیار فهمیده است که جلو خروج نیروهای خارجی گرفته نمیشود پس بهتر است خودش هم در این کشتی سوار شده چیزیکه به دیگر رهبران میرسد به او هم برسد. جهاد، اسلام و مبارزه همه فقط برای همین دالرها بود که قبلاَ و حالا برایش خواهند رسید. همه از ظهور حکمتیار در ننگرهار و یا هم لغمان میگویند چی دولتی است و چی هم غیر دولتی. اما هیچکس نگفت که از کجا به این ولایات می آید. ایا از زیر زمین به این ولایات میبراید و یاهم از طریق کدام سرحد داخل این ولایات میشود. اگر احیاناً حکمتیار در این مدت در داخل افغانستان میبود بدون شک که محل بودوباشش تا اکنون پنهان باقی نمی ماند. امدن و نه امدنش بر اوضاع افغانستان تاثیر مثبت نمی گذارد. در مقابل پاکستان دیگر هم به اهدافش خواهند رسید. چون یکی از موضوعات امدن حکمتیار جلوگیری و قطع کمکهای هند به افغانستان است که پروژه ای ایس ای پاکستان به حکمتیار است هر گاهی که در این امر کامیاب و رهبری حکومت وحدت ملی را وادار به این سازد که آهسته آهسته از کمک های کشور هند کاسته شود، پاکستان کامیاب و این موافقتنامه صلح حزب اسلامی و دولت را به نفع خود میداند و همان است که در پهلوی طالبان و داعش از گروه که داخل نظام افغانستان باشد نیز به نفع خود استفاده کند.

>>>   سیاست حکمتیار به خاطری تغیر کرده تا دست بدست هم داده سایر اقوام را زمین گیر کنند مالفت با آمریکا شعاری بییش نیست
س

>>>   پس اگر دخالت امریکا به قسم دخالت شوروی در افغانستان است.برخیز ودوباره جهاد کن وفرزندان ات را باخود گرفته به کوه بالا شو.نان از دسترخوان ملت میخوری وبر علیه آن شعار میدهی.یا اینکه مردم غریب وبیچاره را تو وامثال تو فریب میدهید.حالا مردم ما هوشیار شده اند.فریب تو وامثال مکار وفریبگر بنام رهبران جهادی را نخواهند خورد.

>>>   جناب ارغندی وال! معاشت از کجا می آید؟؟؟؟ از امریکا بادارت می خورد باز در همان کاسه پای می مانی؟؟؟
عطیق الله مرچکیار

>>>   خود را سیاست مدار هم میگیرد
پیش از اینکه امرکاه به افغانستان تجاوز کند روز گفت ده سال به این خاک هرچی کوشش کردم موفق نشدم امریکاه گفت با عث تباهی روس من بودم
افغان ها را تعلیل وارزیابی کردم سه گذینه در وجود افغان ها نیست
احاس وطن
تعبیق نشاد
درمقابل پول برادر خویش را ازبین میبرند
هیچ دخالت نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است