تحولات و رویدادهای آمریکا در روز اول ماه ثور 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۰    ۱۳۹۶/۲/۲ کد خبر: 132023 منبع: پرینت

*سخنان رییس جمهوری آمریکا که در تضاد آشکار با اظهارات 2 روز پیش تیلرسون وزیر امورخارجه امریکا که ایران را به نقض روح توافقنامه هسته ای متهم کرده بود، روز جمعه به نشانه دیگری از عدم همگونی در رویکرد و مواضع سیاسی گردانندگان کاخ سفید توجه محافل سیاسی آمریکا را بر انگیخت.
رکس تیلرسون وزیر امورخارجه امریکا روز چهارشنبه با ارایه گزارش سه ماهه به کنگره در مورد برجام به صراحت گفته بود که ایران تا کنون به همه تعهدات خود در چهارچوب این توافقنامه پایبند بوده است.

*ترامپ در پیام توییتری در مورد حمله تروریستی به پاریس با بیان این که مردم فرانسه بیش از این تاب تحمل چنین حملات را نخواهند داشت پیش بینی کرد که حملاتی از این دست در سرنوشت انتخابات فرانسه که قرار است دور اول آن با 11 نامزد در روز یکشنبه برگزار شود اثر خواهد گذاشت.
ترامپ تا کنون از اظهار نظر مستقیم در مورد این انتخابات که «مری لوپن» رهبر تشکیلات راست افراطی این کشور یعنی جبهه ملی فرانسه نیز در آن شرکت دارد، خودداری کرده است اما شواهد نشان می دهد که او پیروزی لوپن در این انتخابات را بیش از سایر نامزدها در راستای منافع دولت خود می داند.

*موضوع کمک های مالی چند میلیونی سرمایه داران و لابی گران آمریکایی برای برگزاری مراسم تحلیف ترامپ روز جمعه نیز موضوع بحث محافل سیاسی آمریکا بود و برخی از رسانه‌ها به درج خبرهایی در مورد چگونگی این کمک‌ها و نا مشخص بودن سرنوشت باقی مانده این پول‌ها پرداختند.

*روز جمعه فاش شد که کمیته اطلاعات مجلس آمریکا از برخی از مقامات دولت اوباما از جمله «سلی ییتز» جانشین موقت وزارت دادگستری آمریکا که یک ماه پیش از سمت خود بر کنار شد در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا شهادت بدهند.
این تصمیم کمیته اطلاعات مجلس عملا ادعا‌ها و اظهارات کارکنان کاخ سفید را که مصرانه همه این اتهامات را جعلی دانسته اند زیر سئوال می برد و می تواند به بر ملا شدن اطلاعات تازه ای در این رابطه منتهی شود.

*روز جمعه اعلام شد که اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا با گذشت بیش از 3 ماه از پایان ریاست جمهوری خود در نظر دارد روز دوشنبه در یک سخنرانی علنی با مردم آمریکا سخن بگوید.
رییس جمهوری آمریکا که در آستانه پایان گرفتن صد روز اول ریاست جمهوری خود همچنان بدلیل سیاست های غلط و شکست خورده خود آماج انتقادات بسیاری قرار دارد روز جمعه در یک پیام توییتری تعیین صد روز اول ریاست جمهوری را بعنوان محکی برای سنجش توانایی های او استاندارد مسخره ای خواند و مدعی شد که رسانه های کشورش با دشمنی و کارشکنی همه دستاوردهایی را که او در طول این سه ماه داشته از دید مردم آمریکا دور نگاه داشته اند.

* «جیمز ماتیس» وزیر دفاع ترامپ در دیداری با «اویدگر لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که مدارکی به دست آورده است که ثابت می کند دولت بشار اسد بعد از سال 2013 مقداری از سلاح های شیمیایی خود را حفظ و اخیرا از آن ها علیه مردم کشورش استفاده کرده است.
ماتیس با این بهانه که ترجیح می دهد منابع اطلاعاتی خود را برای دولت سوریه فاش نکند گفت که حاضر به افشای این اسناد و مدارک نیست اما مدعی شد که تردیدی در ذهن جامعه بین‌المللی در مورد اینکه اسد عامل حمله اخیر شیمیایی در کشورش بوده باقی نمانده است.

*اظهارات «جف سشنز» در به مضحکه گرفتن ایالت هاوایی که یکی از قضات آن حکم منع اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ را صادر کرده است روز جمعه بازتاب ویژه ای پیدا کرد.
وزیر دادگستری ترامپ روز پنجشنبه در واکنش به حکم این قاضی آمریکایی که به تعلیق فرمان مهاجرتی رییس جمهوری آمریکا منجر شده ایالت هاوایی را به تمسخر گرفته و گفته بود که حیرت می کند چگونه یک قاضی از'جزیره ای در اقیانوس آرام' می تواند با صدور حکمی جلو فرمان ریاست جمهوری آمریکا و قدرتی را که قانون اساسی کشورش در اختیار او گذاشته بگیرد.
این سخنان سشنز واکنش‌های انتقاد آمیز گسترده‌ای در این کشور بر انگخیت و وزیر دادگستری ترامپ را به عذرخواهی تلویحی در مورد این سخنان واداشت.
سشنز روز جمعه به خبرنگاران گفت که منظور او نه اهانت به ایالت هاوایی بوده و نه قاضی آمریکایی، و اضافه کرد که منظور او اشاره به قدرتی است که یک قاضی می تواند حتی در مقابل رئیس جمهور آمریکا داشته باشد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است