چرا کرزی طرفدار ایجاد روابط گرم طالبان و مسکو است؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۵    ۱۳۹۶/۲/۲ کد خبر: 132040 منبع: پرینت

بعد از مرگ مرموز ملا عمر بدست آی اس آی، حامد کرزی عملا بحیث رهبر سیاسی و لابی فعال طالبان در عرصه داخلی و بین المللی بویژه با روس ها تبدیل شده است. طالبان یک رهبر کور و اسیر دست پاکستان را از دست دادند و در عوض یک رهبر شیاد و لابی فعال را بدست آورند.
بیاد بیاوریم کرزی در سال های نخستین حکومتش برای انزوا کشاندن جبهه شمال یک شعار داشت:" ایران و روسیه باید روابط شان "دولت محور" باشد نه" گروه محور".

اسپنتا در اولین سفرش بحیث وزیر خارجه در مصاحبه با رسانه ها گفت: "اولین پیام من به مسکو اینست که روابط خود را با جبهه متحد شمال قطع کنند و صرف با دولت در تحت رهبری جلالت مآب حامد کرزی برقرار کنند"
کرزی و اسپنتا با همین شعار ها و پیام به تهران و دهلی نو نیز رفتند.
اما زمانیکه روابط این کشور های بحیث حامیان سابق مقاومت ضد طالبان قطع شد، کرزی از طریق خلقی های مقیم مسکو در جستجوی تامین روابط میان طالبان و کرملین شد و در طول حکومتش توانست هم با پوتین روابط شخصی و تنگاتنگ ایجاد کند و هم روابط گرم میان طالبان و مسکو ایجاد کرد. عین روابط را با تهران و دهلی نو ایجاد کرد. در نتیجه طالبان حملات شان بر سفارت های ایران، روسیه و هند را به صفر رساندند.

کرزی در سفر هایش به مسکو یک جمله را بار ها گفته است: "جهاد باعث تباهی افغانستان و شوروی سابق شد. ثمره جهاد را دیگران چشیدند".
منظور کرزی از "دیگران" در سطح منطقوی پاکستان و ایران است و در سطح جهانی امریکا و در معادلات داخلی ظهور قدرت های غیر پشتون است. روی تصادفی نیست که کرزی در محافل خصوصی با روسها بار ها گفته است" فروپاشی شوروی باعث فروپاشی دولت سه صد ساله پشتونها و باعث قدرت گیری اقلیت های قومی در افغانستان شده است. مسکو در حمایت از اقلیت های شمال هیچ چیزی بدست نیاورند به جز هرج و مرج و تقویت جنگسالاران شمال و قاچاق مواد مخدر. پشتونها بحیث متحد مطمین و استراتیژیک شما در یک سده اخیر از زمان شاه امان الله تا سقوط حکومت داکتر نجیب بوده اند و هرگز به دشمنان منطقوی و جهانی شما اجازه مداخله از خاک افغانستان به خاک شما در آسیای میانه نداده اند. اقلیت ها امریکاییها را به افغانستان آوردند و کشور های آسیای میانه را بی ثبات می سازند.

شما (روسها) دوستان سنتی ما پشتون ها در یک سده اخیر بودید و باید جایگاه تانرا دوباره در افغانستان بدست آورید و من این کار را می کنم. و بجای آمریکای متکبر و پاکستان پرست و حامی خط دیورند برای شما جای پیدا می کنم".

کرزی درین کار خیلی موفق شده است و افغانستان را به میدان رقابت میان مسکو و واشنگتن و پولیگون آزمایش از سلاح های کشتار جمعی تبدیل کرده است. روی تصادفی نیست که اکثریت طرفداران روسها مثل خلقی ها و پشتونست های پرچمی محور قدرت را در افغانستان بدست گرفته اند هم از واشنگتن امتیازات می گیرند و حاکمیت تک تباری شانرا تحکیم می بخشند و هم از مسکو.

در حال حاضر کرزی کارت بازی ضد امریکایی ها و دوستی گرم با روس ها را در دست گرفته است. این در حالی است که در تفاهم با اشرف غنی سفر های گرم به مسکو در نقش یک رییس جمهور با تشریفات خاص انجام می دهد و بجای کاکای سالخورده کرزی بحیث سفیر افغانستان در مسکو کاکای سالخورده طالب پرست غنی در خدمت او قرار دارد.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
سپنتا
نظرات بینندگان:

>>>   بیادر! تو از کله گرم خود گپ میزنی.
در افغانستان قوای امریکا و ناتو است. در همسایگی ما روسیه. اگه مه خود را اپوزیسیون دولت و طرفدار روسیه و طالبان نشان نتم، خو باد کدام ضرری از جانب آنها به ما خواهد رسید.
تو از سیاست بوی نمیبری و ما ره نمیمانی که سیاست کنیم.
هرچند فکر میکنم که روس ها هم ازین نیت من خبر دارند.
کرزی

>>>   بلی، یک روز در کابل ، یک روز در بلخ ، یک روز در جای دیگر، در این شانزده سال، به دست دشمن غدار و مکار، کشته می شوییم، اما هیچکار دیگری نکرده ایم جز بیرون ریختن چند سخن تکراری و خشک و خالی. والله ، همانقدر که انتحار و کشتار و جنایتکاری افغان ذلتی - طالب - داعشی - گلبدینی ها و دیگر پشتونیستهای وطنفروش و خون آشام ، نفرت انگیز و انزجار آور و غیر قابل تحمل است، همانقدر این ناله و زاری و باز سکوت کردن و چهارزانو نشستن و بی عملی ما و مردم ما نیز ، تهوع آور و بیزاری آفرین میباشد.
ای آنانیکه شعار های میان تهی (( مصالح اولیای مملکت)) ، (( حفظ وحدت ملی و امنیت کشور)) و (( نرفتن به سوی بحران و بی ثباتی )) را نشخوار میکنید، مگر بحران و بی ثباتی و بی وحدتی از این هم بیشتر شده می تواند ؟! بحران و بی ثباتی و نا امنی و پاکسازی قومی به اوج خود رسیده است، اما شما خانه پر پلو ها هنوز هم میگویید که نمیخواهیم وحدت ملی و ثبات و امنیت در کشور خراب شود. کدام وحدت ملی ، کدام امنیت و ثبات ؟!

>>>   Nad GY
کجاس کرزی خایین که مصاحبه بدهد که برادران او باز مردم و فامیل ها را در خون کشانده... لعنت به این نوع رهبر و لعنت به ادم های گوسفند صفت که در پشت این خران روانند یا متظر اند که گرک های درنده طعمه خود قرار بدهندیشان.... ای مردم یک بار بیمیرید نه بار بار.... اردو پیش و ملت به پشتش ای ...ها را از ارگ بیرون کنید

>>>   کرزی خودش طالب است.

>>>   این یک واقعیت مسلم است که روسها د رطول تاریخ دوست واقعی مردم افغانستان بوده و است و هر کس این بهتر میداند که امریکا هیچوقت دوست مسلمانان نبوده بلکه با مردم این سر زمین رویه خوب ندارد هر قدر عمر این خایینن را کوتاه سازید بهتر است .
محمد قسیم ار شوربازار کابل .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است