افغانستان میان دو قدرت بزرگ گیر کرده است
افغانستان همواره میان دو قدرت بزرگ در دنیا گیر کرده است. هر گاه سیاستمداران افغانستان میان این دو قدرت کلان خوب بازی نکرده اند، افغانستان به یک بحران رفته است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۳۹۶/۲/۲ کد خبر: 132048 منبع: پرینت

بعد از روزها انتظار، هیات نظامی آمریکا به ریاست مک ماستر مشاور امنیت ملی آن کشور، وارد کابل شد. این هیات که پیام آور سیاست ترامپ نسبت به افغانستان بود، در حالی انجام شد که آمریکا بزرگترین بمب غیر هسته ای شان را در ولایت ننگرهار استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، جمعه خان محمدی استاد دانشگاه در برنامه «زاویه از راه فردا» گفت: انتظار می رفت که دولت جدید آمریکا در قبال یکی از مهم ترین تحولات بین المللی که تحولات افغانستان باشد، وضع خودش را یا برنامه و پلان و استراتژی خود را روشن می ساخت. از آنجایی که در رقابت های انتخاباتی که بین کلینتون و ترامپ وجود داشت، قضیه افغانستان نه مورد توجه ترامپ قرار گرفت و نه مورد توجه کلینتون. از آنجایی که فعلا معضل افغانستان در سیاست خارجی آمریکا به عنوان یک مشکل جدی مطرح است، نه می تواند آن را نادیده بگیرد و نه می تواند به صورت عمقی و ریشه ای مشکل را حل کند.

وی افزود: دولت بوش وارد عرصه نظامی و سیاسی افغانستان گردید. اوباما هم تلاش کرد که این معضل را به یک شکل حل کند. با استراتژی افزایش نیروی نظامی، ضربات کاری علیه دشمن ایجاد شد ولی نتوانست مشکل را حل کند. حالا نوبت به دولت جدید ترامپ رسیده است. ترامپ در چند ماه گذشته عمده ترین جنجال هایش جنجال های داخلی آمریکا بود. چند تا پروژه مشکل در داخل خودش داشت، اول اینکه باید افکار عمومی آمریکا را می قبولاند که دولتش یک دولت مشروع است، ثانیا، بعضی از وعده های انتخاباتی را که به مردم داده بود مانند برگشت مهاجرین، مثل مساله مکزیک و مساله بیمه های اوباما اینها را باید رسیدگی می کرد. حالا که یک مقدار آمریکا از مسایل داخلی فارغ شده است، سه مساله مهم در سیاست خارجی آمریکا فوری است.

محمدی، در خصوص این سه مساله در سیاست خارجی آمریکا اظهار کرد: مساله کره، افغانستان و سوریه است. گرچه اوکراین و چین هم در درجه بعدی اهمیت قرار دارند. آمریکایی ها باید تکلیف خودشان را با این قضایا روشن می کردند. وزیر دفاع آمریکا در ماه گذشته به کره جنوبی، به ژاپن و بعضی از متحدان دیگر آمریکا در منطقه شرق دور مسافرت کرد و تا اندازه ای دیدگاه آمریکایی ها را برای کره، ژاپن و بعضی از کشورهای منطقه روشن ساخت. بخصوص این مسافرت اخیری هم که رییس جمهور چین به آمریکا داشت، تقریبا آمریکایی ها و چینی ها به یک تبادل نظر رسیدند. اما آنچه که تا کنون مغفول مانده بود و پنهان مانده بود مساله افغانستان بود. ترامپ وعده داده بود که ما مک مستر را می فرستیم تا برنامه استراتژیکیکه ما در قضایای افغانستان داریم را بتوانیم از نزدیک مورد قبول و بررسی قرار دهیم. مسوول ناتو در افغانستان گزارش خود را به سنای آمریکا داد، به کنگره آمریکا داد، به اردوی آمریکا هم داده است و تقریبا بسیاری از گزارش های اطلاعاتی را دارد.

استاد دانشگاه، در ارتباط با علت آمدن مک ماستر به افغانستان گفت: متنها فعلا و مجددا در کنار همه این گزارش ها مک مستر آمده تا از نزدیک هم با مقام های افغان دیدار داشته باشد، هم با مقام های اطلاعاتی خودشان در داخل افغانستان دیدار کند و هم با اردوی خودشان در اینجا تبادل نظر داشته باشد تا بتواند یک پلان جدید نظامی را برای افغانستان تدوین کند. بخصوص که قضایای افغانستان در شرایط جدید به شکلی حاد در حال پیش رفتن است و آن این است. نیروهایی که در گذشته به یک شکلی یا با پاکستان بود و یا با کشورهای عربی بود، آن نیروها فعلا در چنگ روس ها قرار گرفته است. آمریکایی ها این را نمی توانند نادیده بگیرند. طالبان حالا به صورت رسمی با روس ها کار می کنند. هیات روس ها در شمال افغانستان آمدند، حتی در ارزگان آمدند و از مقر های مختلف آمده اند.

وی، ادامه داد: این وضعیت جدید و معادلات جدیدی که در منطقه بوجود آمده است، پای آمریکا و مشاور امنیت ملی ترامپ را به افغانستان کشانده است، روس ها قصد دارند که در قضایای بین المللی و مهم و بحران های مهم بین المللی پایشان را به داخل بگذارند. در سوریه پای خود را به پیش گذاشته است. او مدعی است که من یک طرف قضیه جهانی هستم و در قضیه افغانستان هم روس ها پای خود را پیش گذاشته است. این از دید آمریکایی ها پنهان نمی ماند و به طور حتم در این قضیه از خودشان یک واکنشی نشان می دهند. آمدن مک ماستر هم پیامی برای کشورهای منطقه، هم بر دولت افغانستان و هم برای دوستان و دشمنان آمریکا در منطقه است.

محمدی، در خصوص سیاست های ترامپ در افغانستان اظهار کرد: افغانستان همواره میان دو قدرت بزرگ در دنیا گیر کرده است. هر گاه سیاستمداران افغانستان میان این دو قدرت کلان خوب بازی نکرده اند، افغانستان به یک بحران رفته است، لذا یک مقداری از ابهام در قضایای افغانستان معلول این شرایط ساختار سیاسی افغانستان قرار دارد. بحث دیگری که وجود دارد این است که دولت جدیدترامپ میراث دار سیاست دولت های گذشته آمریکا است و نمی آید یک روزه تمام سیاست های آمریکا را عوض کند.

وی، در خصوص زیر استعمار بودن کشورهای شرقی توسط آمریکا گفت: آمریکا به عنوان یک ابرقدرت وقتی در واشنگتن برنامه ریزی می کند، می آید افغانستان را در کنار اوکراین، ایران و چین و کره شمالی می گذارد. آمریکا تروریزم اسلامی را در دنیا درست کرده است. امروز روس ها از همین تروریزم استفاده می کند، پاکستان از همین تروریزم استفاده می کند. بایددید بلاهایی که سر سوریه و عراق و لیبی آمده است آیا صد درصد آمریکایی ها در آن نقش دارند. اگر اینطور باشد پس ما جهان سومی ها مانند سنگ و چوب هستیم و هیچ اختیاری از خود نداریم. ما ابزاری دست آمریکایی ها هستیم که هر چیزی که از ما خواست ما عملی می سازیم. ما خودمان هم همین را می خواهیم واز آنها دعوت می کنیم.که به اینجا بیایند و برای ما تصمیم بگیرند. بنابراین این خود ما هستیم که همه چیزمان را دست آنها سپرده ایم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   برای فاشیزم و امپریالیزم کشتن صد ها و هزار ها انسان مهم نیست .
مهم اهداف است !

>>>   "هر گاه سیاستمداران افغانستان میان این دو قدرت کلان خوب بازی نکرده اند، افغانستان به یک بحران رفته است، لذا یک مقداری از ابهام در قضایای افغانستان معلول این شرایط ساختار سیاسی افغانستان قرار دارد."

"سیاستمداران"؟؟؟ یا "دزدان"؟؟؟
"ساختار سیاسی"؟؟؟ یا "ساختار جنایتکاران"؟؟؟؟؟؟
کدام یکی صحیح است؟؟؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است