بجای ماتم ملی، باید دنبال تغییر باشیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۹    ۱۳۹۶/۲/۳ کد خبر: 132105 منبع: پرینت

نظام‌ها و سیستم سیاسی افغانستان در طول تاریخ، چه در نوع حکومتداری شاهی مطلقه و مشروطه و چه در نوع حکومتداری جمهوری_ریاستی و صدارتی نشان داده است که اینگونه نظام‌ها دیگر پاسخگو نیستند.

نظام‌هایی که در طول تاریخ افغانستان جز حفظ اقتدار شخصی و خانوادگی و ایجاد یک نظام تک‌قومی_فاشیستی قبیله‌ای چیزی دیگر نبوده است؛ در چنین نظام‌هایی که خوانده‌ایم و دیده‌ایم و داریم تجربه می‌کنیم، نظامی بس نابکار و کهنه و غیرقابل تحمل است.

نظامی که از بدو تاسیس تاکنون در هیچ راستایی تغییر نکرده و از عهده‌ مسایل روز برنمی‌آید و از خواست‌ها و نیازهای امروزی نسل نو چیزی نمی‌داند و با شرایط امروزی ما سازگار نیست. به‌ویژه در 15-16 سال اخیر، کسانی که در راس زعامت مردم افغانستان قرار داشتند، در امر مبارزه با ترورسیم و طالب و داعش... هیچ کاری نکردند. برعکس این گروه‌ها را تمویل و تحکیم کردند و همه روزه فرزندان دلیر و شجاع این سرزمین را در یک جنگ نامعلوم قرار دادند و همه روزه قربانی سیاست‌های قومی و شوونیستی خود می‌سازند و همه روزه ما را در ماتم و سوگواری عزیزان‌مان می‌نشانند.

دیگر نیاز نیست ما برای حفظ و تحکیم قدرت قومی یک قوم خاص بجنگیم، راه حل این است که امنیت محلی شود و مردم امنیت خودشان را تامین بکنند و دیگر هیچ بدخشانی و تخاری امنیت قندهاری و هلمندی را نگیرد و هیچ قندهاری و هلمندی امنیت بدخشانی و تخاری را و پنجشیری و بغلانی.... باید این ساختار شکسته شود مردم خودشان روی صحنه بیایند تا محل و ایالت خودشان را مدیریت و خودگردانی بکنند تا دیگر کسی و کسانی نتوانند بر این مردم ظلم روا بدارند.

بنابر وضعیت و شرایط بغرنج و فلاکت بار امروزی افغانستان که گرفتار فروپاشی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است، ایجاب می‌کند که تا علیه این نظام متمرکز و خودکامه و خون‌آشام بایستیم و برای برقراری یک نظام مدرن دمکراتیک (فدرال) کار جدی صورت بگیرد.

نورالحق فروغ


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام فدرالی
ماتم ملی
نظرات بینندگان:

>>>   كسانى كه بايد إعدام شوند: مشاور امنيت ملى،وزير دفاع،رئيس امنيت ملى،قوماندان قل اردوى ٢٠٩

>>>   مشکلات ملت ما پاکستان است که در مدارس دینی طالبان را تولید میکند وبه افغانستان میفرستند در این اواخر در شفانه صد بستر در کابل و در مسجد و اطاق نان افسران در مزار ابا عمل انتحاری انسان های بیگناه را کشتند اما موفقیت زیادتر ای اس ای همکاری با ستون پنجم در افغانستان است که بین عساکر و پولیس و و وکیلان و بعضی اعظای حکومت و شورای ولایتی ها و غیره است وضعف حکومت است که تا حال زیاتر از دو صد نفر به اعدام محکوم شده اند که همه اینها به ارامی در محبس ها اغمال انتحاری را طراحی میکنند و در بیرون توسط طالبان اجرا می نمایند بناهن دشمنان داخل و خارج مانند پاکستان و روسیه که با طالبان در تماس هستند و برایشان اسلحه میدهد و هم ایران که همیشه به طالبان کمک کرده و میکند و هم سیاست امریکا در قبال افغانستان مبهم و دو گانه است چی باید کرد فکر میکنم یگانه راه نجات امدن یک حکومت نظامی با قدرت مانند مصراست که خاینین ملی مانند کرزی و سیاف واسماعیل و زور مندان و طالبان و ستون پنجم و کسانی که به اعدام محکوم شده اند به جزای شان برسانند سرحدات افغانستان با پاکستان را ببندند حالت ااصطراری اعلان کنند و اار ساعت6 شا م تا ساعت 8 صبح کسی حق عبور و مرور راندارد و هر خاین یا طالب و یا داعش را به زودترین وقت در اعزای عمومی اعدام کند از بین بردن جند صد نفرخاین باعث نجات هزار ها مردم بی گناه ما خواهد شد
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است