حبیبی قربانی بقای استانکزی شد
غنی برای دور نگاه داشتن استانکزی از گزند برکناری، وزیر به خواب رفته خود را قربانی کرد تا هم فشار افکار عمومی را کاهش دهد هم اعتبار از میان رفته حکومت را بازگرداند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۲    ۱۳۹۶/۲/۴ کد خبر: 132181 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،عبدالله حبیبی، وزیر دفاع ملی استعفای خود را تسلیم رییس جمهور غنی کرد، وزیری که تنها با پشتوانه ریاست جمهوری بر مسند این وزارت تکیه زده بود جدای از ظاهری به خوابی رفته با شکست های پی در پی امنیتی، ضعیف ترین مقام حکومتی بوده است.

افتضاح های امنیتی طی ماه های اخیر چنان گسترش یافت که از چهره های سیاسی گرفته تا مخالفان و مردم انگشت اتهام خود را به سوی رییس جمهور و شخص وزیر دفاع نشانه گرفته بودند و برای حبیبی چاره ای جز استفعا نماند و اشرف غنی با تمامی قدرت و نفود خود دیگر توانی برای بقای چنین مقامی ندارد.

بهایی که نگاه سلیقه ای در گزینش بلندپایه ترین مقام های حکومتی داشته را مردم و سربازان دادند: انتحاری های پی در پی و قتل عام در شفاخانه چهارصد بستر، قول اردوی بلخ و ....

برکناری عبدالله حبیبی را برای امنیت و ثبات افغانستان به فال نیک می گیریم زیرا نشان داد فشار افکار عمومی، انحصارطلبی چون غنی را مجبور به عقب نشینی کرد، رییس جمهوری که با چشم پوشی بر وضعیت فجیع امنیتی بر بقای ناکارآمدترین مقام ها اصرار می ورزید.

تلاش های اشرف غنی برای بقای حبیبی و استانکزی و رای اعتمادی که نمایندگان در ازای رشوه و امتیاز داده اند به باور منتقدان، زمینه برای حمله و انتحاری های طالبان را در بلخ و کابل محیا کرد.

اشرف غنی برای گریز از انتقادها و اتهام طالب پرستی و بازگردان اعتبار از میان رفته حکومت، مجبور به برکناری حبیبی شد تا رییس امنیت ملی را از گزند انتقاد و استعفا دورنگه دارد در حالی که بیش از وزیر دفاع، استانکزی عملکردی ضعیف در تامین امنیت و بخصوص استخبارات و کشفی داشته است.

هرچند با برکناری مقام ها نمی توان امیدی به بازگشت امنیت و سازماندهی نیروهای امنیتی داشت اما می تواند چند صباحی برای وضعیت پرآشوب کشور مرحم باشد، خانواده های بسیاری داغدار سربازان هستند و افغانستان در غم از دست دادن فرزندان خود سیه پوش است.

رییس جمهوری که در پی ایجاد حکومتی دیکتاتوری و بی اعتماد به مقام های بلندپایه با نفوذ بر مجلس، مقام های چون حبیبی و استانکزی را در کلیدی ترین پست های امنیت کشور برقرار کرد، آشوب و ناامنی هرچه برای مردم جهنم ساخت اما حاشیه امن حکومت متقلب و معامله گر وحدت ملی شد.

حمله به شفاخانه چهارصد بستر و قول اردوی بلخ نشان داد که طالبان نفوذ بالایی در رده های مختلف امنیت کشور دارند که به سادگی توان رخنه به قلب نهادهای نظامی را داشته و سربازان را به رگبار ببندند.

چندی قبل بررسی سیگار آشکار کرد که فرماندهان و جنرالان اردوی ملی، دلیل اصلی شکست در میدان های نبرد هستند و چنان غرق در فساد که حتی از حقوق و هزینه نان و لباس سربازان دزدی می کنند و حال می توان تصور کرد که راس وزارت دفاع در چه وضیتی قرار دارد.

معصوم استانکزی که از سوی معاون اول ریاست جمهوری متهم به طالب دوستی و دست داشتن در ترور برهان الدین ربانی است، یکی از معتمدترین فرد به رییس جمهور می باشد و به همین منظور به عنوان رییس شورای امنیت ملی از مجلس رای اعتماد گرفت.

اگر وجود استانکزی باعث به سرانجام رسیدن تمامی اهداف رییس جمهور از انزوا و برکناری مقام های مخالف گرفته تا تمرکز قدرت در حلقه کوچک ارگ اما برای امنیت و ثبات افغانستان صدمه های جبران ناپذیری داشت، ضعف بزرگ کشفی و استخبارات و هماهنگی های درون حکومتی با مخالفان مسلح، همین نیم بند ثبات را از کشور به یغما برد.

فشار افکار عمومی ماثرترین نقش را در برکناری وزیر دفاع ایفا کرد، قدرتی که مدت ها به دست فراموشی سپرده شده بود و باعث توهم قدرت در دستان یک فرد و یک گروه کوچک در ارگ شد.

پس از وزیر به خواب رفته تیم غنی اکنون باید کدام مقام امنیتی با استعفای خود زمینه برای ورود رهبرانی با صلاحیت و کارآمد را فراهم کند؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
حبیبی
نظرات بینندگان:

>>>   انشاألله به این مردک خواب الود یک ادم ( Lawlue) دیگر بحیث وزیر دفاع تعین خواهدشد.

>>>   هرکسی که وزیردفاع شود اوضاع تغیرنخواهدکردچون حکومت مردمی نیست چون ریس جمهوربیکاره و سیاستمدارخوب نیست چون درکشورافغانستان جنرالان صاحب منصبان نظامی هیچ اختیارندارندهرچی که امریکادستوربدهدمجبورندکه اجراکنندهمه سربازان وصاحب منصبان معاشخورهستند معاش انهاازکجامیاید
واضع است که امریکادالرمیدهد امابایدهمه مردم افغانستان بدانندکه پول ودالرهای بیشمارکه بدستان خاینین وطن حیف ومیل میشودبایدهمگیش حساب دارد و باید من وتو واولادهایمان این قرض رابپردازند
روزی امریکاهم میرود اشرف غنی وکرزی هم باهمه دار ودسته شان خواهدرفتن به کشورهای اصلی شان ومردم افغانستان باید همه پولهای چپاول شده وبه بادرفته رابپردازند این مادربمب که در ننگرهاراستفاده شدوقیمت ان پانصدمیلییون دالر بود باور داشته باشید که پولش به حساب افغانستان نوشته شده است امریکایهاهم بمب خودرابالای کشور و مردم ما آزمایش کرد وهم پولش رااز مردم و کشور افغانستان خواهدگرفت .م م

>>>   إنشاءالله نوبت أتمر و ستانكزي و ع و غ هم بزودي خواهد رسيد، تشويش نكنيد. اين حكومت .... بايد از بين برود.

>>>   به يك يا دو كل بهار نمى شود بايت تماماً دولت از ألف تا ى استغفاع نمايند . با استغفاع وزير بيدفاع آمنيت بر قرار نمى شود .

>>>   شما تاجیکها باید اعتماد دیگر اقوام غیر پشتون را جلب کنید
اگر پشتونها در طول تاریخ حکمفرمایی خود بر خراسان بزرگ انواع ظلم تبعیض را بر اقوام غیر پشتون روا داشتند گناه شما تاجیکها هم کمتر از انها نیست.
شما در کنار انها حال برای بقای خود یا سهیم بودن در قدرت هرچند کم وناچیز در ان تبعیضها گاها اشتراک داشتید و در طول دوران جنگهای داخلی ستمها وعهد شکنی بسیاری با اقوام هزاره وازبک داشتید وحتی قبل از این مدت کوتاه که دولت غنی تبعیض را بر شما روا میدارد هیچگاه بدنبال جلب اعتماد دیگر اقوام بر نیامدید زیرا که فکر نمیکردیداین قوم فاشیست به شما هم خیانت کند ولی دیدید که کردند
پس توصیه من به قوم تاجیک که داعیه این را دارند که بین اقوام غیر پشتون اکثریت دارند این است که از گذشته عبرت بگیرند واعتماد اقوام غیر پشتون را جلب کنند وبا اتحاد واعتماد یک بار برای همیشه از شر این قوم نادان خلاص شویم وبرادرانه در این سرزمین زندگی کنیم. بدون تبعیض وبدون خیانت.

>>>   از برگه ی صبور رحیل:
"از قرار گذارشات تمامی پرسونل موجود در قول اردوی شاهین چهار روز قبل از آمدن وزیر دفاع به در این محل به بهانه توزیع سلاح های جدید کاملاً خلع سلاحح شده بودند. تا آنجا که حتی ۱۰ نفر مسلح هم در تمامی قول اردو هنکام حادثه قتل عام وجود نداشته است. همچنان گفته میشود که تمامی گاردهای موجود در چهار اکناف این پایگاه نیز تبدیل شده به جای آنها انتحاریون را جابجا کرده بودند. حالا سوال اینجاست که چی کسی صلاحیت این همه کارها را داشته و آنرا عملی کرده است؟"

>>>   استاتانکزی هزارفیصد طالب است. مردم افغانستان میدانند که استانکزی طالب است. غنی و کرزی طرفدار طالب اند.

>>>   استانکزی صاحب رئیس یک کمپنی خصوصی است بنام پنجشیر وردک حکومت نباید درامور بخش خصوصی مداخله کند درغیر آن صندوق آی ام اف پول نمیده ماباید سکتور خصوصی رارشد دهیم حتی وزارت دفاع داخله هم باید به دو ولایت داده شود تا ازان شرکت سهامی یا کمپنی خصوصی بسازند تا مانند کمپگنی پنجشیر وردک فعال باشد طوریکه از همه وقایع که پیش می آید سه ماه قبل آگاهی دارد
ر

>>>   خدا مهربان است وزیر دفاع را کی میگفت استعفا میکند نوبت وزیر امنیت هم میرسد.

>>>   هر کسیکه وزیر امنیت را تعین و مقرر کرده خای...ن ملی است که عبارت عنی...ن ملی باشد . امان الله از شوربازار کابل .

>>>   والله مه خو استعفا دادنی نبودیم مگه ده ای وقتا خواب مره نمیماندن که پوره شوه. از همی خاطر استعفایمه دادوم. خیر باشه به خیر خاو خوده پوره میکنم
عبدالله حبیبی

>>>   ببینید و منتظر باشید که به کجا سفیر میشود زیرا این است تحفه‌ای بعداز خیانت تمام وزیران تا امروز .

>>>   دراین حوکما کسس دیگری هم مسولیت دارد یا خیر صرف همین سه چهارنفر تمامی صلاحیت رادارامیباشد پس معلوم میشود که نظرتان یکه طرفه وکاذب است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است