عامل حملات دشمن، مقام های بالای کشور هستند
شیوه جنگی دشمن تغییر کرده است اما ما نتوانستیم که شیوه جنگی دشمن را قدم به قدم محاسبه کنیم و خود را با آن عیار بسازیم. ما هم هیچ نوع تاکتیکی را در برابر دشمن نمی توانیم داشته باشیم 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۸    ۱۳۹۶/۲/۴ کد خبر: 132182 منبع: پرینت

حدود سیصد کشته و زخمی در حمله مهاجمان انتحاری به مرکز قل اردوی 209 شاهین به جای گذاشته شد. در این حمله مرگبار، در شمال کشور دست کم سیصد تن کشته و زخمی شدند. این حمله درجریان نماز جماعت سربازان در مسجد قل اردوی 209 شاهین رخ داده است. گفته می شود که مهاجمان با استفاده از واسطه نقلیه نیروهای امنیتی و مجهز با اسلحه و جلیقه های انتحاری خود را به این محل رسانده بودند. رییس جمهور غنی برای این بررسی به قل اردو رفته است اما پرسش اینجا است که دشمن چگونه می تواند در اساسی ترین نقاط نظامی کشور نفوذ کند و جنایت های بزرگ را انجام بدهد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سید عبدالمقدم امین، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «خط کابل» گفت: ما شاهد حرکت های زیگزاگ مانند و پیچیده دشمن در گذشته های دور و نزدیک بودیم، دشمن رحمی بر کسی ندارد، چهره دشمن مشخص است، ولی این بستگی به این دارد که سربازان اردوی دولت وحدت ملی و در مجموع قوای مسلح افغانستان چه نوع آمادگی را باید داشته باشند. از یک طرف ما عملیات مشابه می بینیم عملیاتی که در حوزه یا در اداره رجال برجسته چندی قبل صورت گرفت و حمله ای هم که در شفاخانه سردار محمدداوود خان صورت گرفت، اینها کاملا باهم مشابه بودند. به صراحت می توان گفت که دلایلی وجود دارد که دشمن کاملا در صفوف قوای امنیتی رخنه کرده است و جابجا شده است و اطلاعات دست اول را کاملا در اختیار دارند. وضعیت کشور و اردو طوری است که مسوولان امنیتی باید در هر ده سرباز دو نفوذی را در میان سربازان مد نظر داشته باشند. اما مسوولان امنیتی ما بسیار ضعیف هستند و از عده این کار بر نمی آیند.

وی، در ارتباط با ضعف مسوولان امنیتی بیان داشت: به صورت ظاهری، هر فردی که می خواهد به اینگونه مکان های امنیتی برود باید از موانع متعددی عبور کند و بالاخره سندهای هویت آنها را می بینند، هویت آنها کاملا تثبیت می شود و بعد به مرجعی که کار دارند فرستاده می شوند. اما دیدیم که دشمن همه این موانع را به راحتی گذرانده است. پس شیوه جنگی دشمن تغییر کرده است اما ما نتوانستیم که شیوه جنگی دشمن را قدم به قدم محاسبه کنیم و خود را با آن عیار بسازیم. ما هم هیچ نوع تاکتیکی را در برابر دشمن نمی توانیم داشته باشیم اما دشمن هر روز و هر هفته و هر سالی با شیوه های جدیدی وارد چنین حملاتی می شود. هدف من از این حرف این است که دیگر موانع آسمان خراش نمی تواند جلو حرکت های زیگزاگ مانند دشمن را بگیرد و همچنان تثبیت هویت و این موانعی که ایجاد کرده در دروازه های متعدد این هم در نهایت جلوگیری کننده نیست. بحث اصلاح و شناخت کامل مطرح می شود این است که ما هنوز در سطوح مختلف امنیتی در توظیف افراد مشکل داریم و افراد مسوول در امنیت از مراجع خوشنام و با اعتمادی معرفی نمی شوند.

امین، عامل اساسی وقوع چنین حوادثی را از سطوح بالا می داند و می گوید: مشکلات اصلی در اینجا است که قوانین در کشور، در سطوح بالا نقض می شود، حکومت بر مبنای توافقنامه سیاسی شکل گرفته است نه قانون، بخش های امنیتی، بر اساس ریشه و قومیت و آشنایی با افراد شکل گرفته است و یک بی اعتمادی کلی و یک ورشکستگی کلی هم در ساختار نظام و هم در تشکیل نظام و هم افرادی که گزینش می شوند وجود دارد. اینها عواملی است که ما را نتواند در یک سنگر با یک مفکوره و با یک صدا چه در خط مقدم جبهه و چه در تصمیم گیری های کلان و چه در بحث تامین امنیت و ثبات امنیت شناخت دشمن نگاه دارد. در مجموع که ببینیم ما افغانستان شمول فکر نمی کنیم و بر مبنای ارزش های ملی تصمیم نمی گیریم و این پراکندگی باعث می شود که دشمن خیلی به راحتی نفوذ کند و عملیات خود را انجام دهد بدون اینکه هیچ تلفات و هزینه ای برای وی داشته باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسوولان امنیتی
مزار
نظرات بینندگان:

>>>   مسئول این قتل عام خود آن.... متقلب است که خودش را سر قمندان قوا های مسلح کشور میخواند و همچنان مسئول کماشته خاص او است که بعد از آنکه نسبت کبر سن تقاعد هم کرده بود ولی باز هم توسط این ...به حیث قمندان قول اردوی شاهین تعیین شده بود۰ همین....ها هستند که آن کوچک هایشانرا تعیین میکنند تا آنها در وارد کردن جنایتکاران در داخل چنین مکان های امن با تروریستان کمک میکنند و سبب قتل بیرحمانه فرزندان کشور میگردند۰

>>>   تقصیرکار اصلی خودمردوم هستن به این دلیل که از اول قومی فکر کردندفکرمیکردن قوم شیکم شانراسیرمی کند اینم نتیجش باید مردوم دست به دست هم میدادن یک نفر را انتخاب میکردن نمیشه که همش بگیم برادران پشتون مقصرند تی این سال ها عبدلایاهمان جنگ سالاران بیسواد وبی تجربه چیکارکردن بجزبدبختی و آواره گی مردوم دراین اوضاء بد کشور عزیز ما فقط وفقط یک پارچه گی مردم بدرد میخورد حمید ازتهران

>>>   شما تاجیکها باید اعتماد دیگر اقوام غیر پشتون را جلب کنید:
اگر پشتونها در طول تاریخ حکمفرمایی خود بر خراسان بزرگ انواع ظلم تبعیض را بر اقوام غیر پشتون روا داشتند گناه شما تاجیکها هم کمتر از انها نیست.
شما در کنار انها حال برای بقای خود یا سهیم بودن در قدرت هرچند کم وناچیز در ان تبعیضها گاها اشتراک داشتید و در طول دوران جنگهای داخلی ستمها وعهد شکنی بسیاری با اقوام هزاره وازبک داشتید وحتی قبل از این مدت کوتاه که دولت غنی تبعیض را بر شما روا میدارد هیچگاه بدنبال جلب اعتماد دیگر اقوام بر نیامدید زیرا که فکر نمیکردیداین قوم فاشیست به شما هم خیانت کند ولی دیدید که کردند.
پس توصیه من به قوم تاجیک که داعیه این را دارند که بین اقوام غیر پشتون اکثریت دارند این است که از گذشته عبرت بگیرند واعتماد اقوام غیر پشتون را جلب کنند وبا اتحاد واعتماد یک بار برای همیشه از شر این قوم نادان خلاص شویم وبرادرانه در این سرزمین زندگی کنیم. بدون تبعیض وبدون خیانت.

>>>   مسئول این قتل عام خود آن کثیف متقلب است که خودش را سر قمندان قوا های مسلح کشور میخواند و همچنان مسئول کماشته خاص او است که بعد از آنکه نسبت کبر سن تقاعد هم کرده بود ولی باز هم توسط این کثیف به حیث قمندان قول اردوی شاهین تعیین شده بود۰ همین خائن ها هستند که آن کوچک هایشانرا تعیین میکنند تا آنها در وارد کردن جنایتکاران در داخل چنین مکان های امن با تروریستان کمک میکنند و سبب قتل بیرحمانه فرزندان کشور میگردند۰

>>>   از برگه ی صبور رحیل:
"از قرار گذارشات تمامی پرسونل موجود در قول اردوی شاهین چهار روز قبل از آمدن وزیر دفاع به در این محل به بهانه توزیع سلاح های جدید کاملاً خلع سلاحح شده بودند. تا آنجا که حتی ۱۰ نفر مسلح هم در تمامی قول اردو هنکام حادثه قتل عام وجود نداشته است. همچنان گفته میشود که تمامی گاردهای موجود در چهار اکناف این پایگاه نیز تبدیل شده به جای آنها انتحاریون را جابجا کرده بودند. حالا سوال اینجاست که چی کسی صلاحیت این همه کارها را داشته و آنرا عملی کرده است؟"

>>>   ناتو روسيه را متهم به كمك به طالبان كرد!
چرا در قبال پاكستان خاموش است!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است