متن سخنان دانش در مراسم افتتاحیه شفاخانه بامیان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۲    ۱۳۹۶/۲/۵ کد خبر: 132216 منبع: پرینت

متن کامل بیانیه سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در مراسم افتتاح شفاخانه بامیان

﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾

بانو شاهدخت زهرا آقاخان، خانم سفیر نور جهان موانی و هیات همراه، وزرای محترم کابینه، وکلای محترم بامیان در پارلمان و سنا، سفرای محترم کشورهای دوست کانادا و فرانسه، جناب زهیر والی محترم بامیان، خانم سرابی والی اسبق بامیان، محترم مير احمد جوينده، شورای ولایتی بامیان، مهمانان عالیقدر، استادان، علما، جوانان، رسانه ها، خانم ها و آقایان! السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

امروز در بامیان باستان و برای مردم بامیان، مهمان بسیار عزیز و عالیقدری داریم. در ابتدا از جانب خودم و رهبری حکومت افغانستان و همچنین از طرف مردم شریف بامیان، به مهمان گرامی ما شهزاده زهرا آقا خان و هیات همراه ایشان خیر مقدم و خوش آمدید عرض می کنم و مراتب سلام و احترام رهبری حکومت مرکزی مخصوصا جلالتمآب محمد اشرف غنی رییس جمهور را نیز به شما مردم عزتمند بامیان تقدیم می کنم.

مردم شریف بامیان!
بسیار جای مسرت و خرسندی است که امروز یکی از آرزوهای دیرین شما جامه عمل پوشید و شفاخانه ولایتی بامیان به پایه اکمال رسیده، امروز رسما افتتاح می شود. این رویداد مهم و تاریخی را به همه شما مردم شریف، صمیمانه تبریک می گویم و امیدوارم که با خدمات معیاری ای که در بخش های مختلف جراحی، نسایی- ولادی، اطفال، داخله عمومی، طب دندان، صحت روانی و حالات اضطرار، توسط این شفاخانه عرضه می شود، مردم ما از مشکلات موجود در عرصه صحی نجات یافته و به خدمات مناسب صحی دسترسی پیدا کنند.

همچنین لازم می دانم که از شخص شهزاده کریم آقاخان امام و رهبر شیعیان اسماعیلیه جهان و بنیاد توسعه ای آقاخان تشکر کنم که در کنار حکومت افغانستان و با کمک سایر همکاران بین المللی، در اعمار این شفاخانه با دیزاین بسیار زیبا و عالی سهم گرفتند. از دولت های کانادا و فرانسه نیز که در کنار سایر همکاری ها در این پروژه نیز ما را کمک کردند، صمیمانه سپاسگزاری می کنم و به سفرای محترم شان هم که این جا با ما حضور به هم رسانیده اند خوش آمدید عرض می کنم.

شهزاده کریم آقا خان یک چهره نامدار بین المللی است که همواره در جهت برقراری صلح جهانی و رفاه جامعه بشری تلاش کرده و با یک اندیشه جهانی و اخلاق والای انسانی، برای تمام مردمان جهان از تمام ادیان و نژادها، خدمات سازنده ای را ارایه کرده اند. بنیاد انکشافی آقا خان که در 30 کشور جهان از آسیا و آفریقا تا اروپا و آمریکا حضور دارد، در زمینه های صنعتی، گردشگری، محیط زیستی، خدمات آموزشی و آکادمیک، خدمات صحی و فرهنگی، پروژه های ارزشمندی را تطبیق کرده است.

شهزاده کریم آقاخان از دوستان صمیمی و مورد اعتماد دولت و ملت افغانستان هستند که مخصوصا در طول یک و نیم دهه اخیر در کنار مردم افغانستان بوده و در عرصه های مختلف صحی و فرهنگی و اقتصادی، در بازسازی کشور ما تاکنون صدها میلیون دالر سرمایه گذاری و کمک کرده اند. امروز برای ما جای افتخار است که فرزند برومند ایشان خانم زهرا آقاخان را در کنار خود داریم.

بانو زهرا با این که در سال 1994 با درجه ممتاز تحصیلات عالی از دانشگاه هاروارد فارغ شده اند اما همچون پدر خود، زندگی خویش را وقف فعالیت های اجتماعی کرده و عضو هیات رییسه شبکه انکشافی آقا خان و عضو هیات امنای دانشگاه آقا خان بوده و مسوولیت پالیسی و مدیریت شرکت های خدمات صحی، آموزشی و رهایشی را در 12 کشور جهان به عهده دارند و در جهت رفاه و توسعه جامعه بشری خدمت می کنند.

حضار گرامی!
شما می دانید که یکی از چالش های اصلی در کشور ما عرضه خدمات صحی است. کیفیت پایین خدمات صحی دولتی و خصوصی، فقدان تخصص مسلکی در شفاخانه ها و در پوهنتون های طبی و همچنین ضعف های مدیریتی و وجود سواستفاده و فساد اداری، باعث شده که ما از نگاه استانداردها در سطح بسیار پایینی قرار داشته باشیم و روزانه بین هزار تا هزار و پنجصد مریض ما به خارج کشور بروند و سالانه بیش از 250 میلیون دالر هم از کشور خارج گردد و هم به همین جهت مرگ و میر مادران و کودکان ما هنوز هم گراف بالا دارد و هزاران کودک هم مبتلا به سوراخ قلب هستند.

ما امیدواریم با آغاز کار شفاخانه بامیان، یک گام مهمی در راستای عرضه خدمات صحی معیاری و با کیفیت برداشته شود. از آنجا که افغانستان قلب آسیا است، باید گفت که بامیان هم قلب این کشور و مرکز تمدن و فرهنگ کهن و یکی از ولایات تاریخی و باستانی ما و یک منطقه امن و برخوردار از آرامش و صلح است و باید به این قلب تپنده کشور، خون صحی تزریق شود و از خدمات صحی معیاری و پیشرفته بهره مند گردد.

ما اکنون مطمئن هستیم که این شفاخانه شما می تواند برای همه افغانستان به یک نمونه مناسب و یک الگوی شایسته و مدرن شفاخانه ای تبدیل شود و نه تنها برای بامیان بلکه نیاز تمام ولایات مناطق مرکزی کشور و از آن جمله غور، دایکندی و میدان وردک را نیز مرفوع سازد. آنچه را در این رابطه، می خواهم یادآوری کنم این است که به خاطر ضرورت ها و نیازهای مردم مناطق مرکزی، همگی باید کوشش کنیم این شفاخانه، در آینده به یک شفاخانه ساحوی یا حوزه ای و به یک مرکز مهم آموزش طبی و صحی تبدیل شود.

از سویی دیگر به شما مردم شریف بامیان و مناطق مرکزی از طرف حکومت وعده می دهم که هزاره جات، این قلب تپنده کشور همان طوری که آهسته آهسته از خدمات صحی معیاری برخوردار می شود، از زندان طبیعت نیز رهایی خواهد یافت و به یک چهارراه ترانزیت تبدیل خواهد شد. تنها پروژه سرک های مربوط به ولایت بامیان، امسال نزدیک به 400 میلیون دالر بودجه دارد.

امروز بامیان از طریق سرک پخته به کابل پایتخت کشور وصل شده و فردا از طریق سرک یکه ولنگ – دره صوف به شمال کشور نیز وصل خواهد شد. این پروژه یعنی سرک یکه ولنگ- دره صوف به قیمت 204 میلیون دالر با کمپنی چینایی قرارداد شده و خدمات مشورتی و نظارتی آن هم به مبلغ نزدیک به هشت و نیم میلیون دالر با شرکت شیلادیا قرارداد شده و در روزهای نزدیک آینده برای افتتاح کار ساختمان آن باز هم در خدمت شما حضور خواهیم یافت.

همچنین اعمار قسمت اول سرک دوشی – بامیان به طول بیش از 23 کیلومتر به قیمت بیش از 20 میلیون دالر از طریق منبع واحد با یک شرکت چینایی قرارداد خواهد شد. در کنار این دو پروژه، کار سرک گردن دیوال به عنوان دهلیز شرق و غرب نیز از چند بخش جریان دارد. همچنین باید اضافه کنم که پروسه تدارکاتی سه پروژه لین 220 کیلو ولت از دوشی الی بامیان و اعمار سب استیشن بامیان و شبکه توزیعی برق بامیان به مبلغ جمعا 120 میلیون دالر در همین روزها تحت کار تدارکات بوده و آفرگشایی خواهد شد.

قابل یادآوری می دانم که امسال دانشکده شرعیات در پوهنتون بامیان تاسیس شده و برای اولین بار در سطح کشور، دیپارتمنت فقه جعفری در چوکات دانشکده شرعیات ایجاد شده و در سال تحصیلی جدید دانشجویان علاقه مند به این رشته را جذب خواهد کرد.

حضار گرامی!
علیرغم اینکه ما در حکومت وحدت ملی در این دو سال با چالش های بزرگ امنیتی مواجه هستیم و تمام وقت و امکانات دولت در مبارزه با دشمن خونخوار و گروه های تروریستی صرف می شود اما حرکت انکشافی سازندگی و بازسازی، در سطح ملی به سرعت در جریان است و پروژه های زیربنایی در اولویت کار ما قرار دارد.

علاوه بر پروژه های مناطق مرکزی که نام برده شد، اعمار خط آهن بین افغانستان و همسایگان ما آغاز شده و پروژه های بندهای بزرگ آب در سراسر کشور در حال تطبیق است که در کنار بند بزرگ سلما در هرات و بخش آباد در فراه، چند روز پیش در 31 ماه حمل، توسط جلالتماب رییس جمهور غنی، شاهد افتتاح کار فاز 3 بند بزرگ کمال خان در نیمروز بودیم.

این بند بعد از اکمال، بیش از 9 میگاوات برق تولید کرده و بیش از هشتاد هزار هکتار زمین را تحت آبیاری قرار خواهد داد. پروژه های تولید برق نیز به همین ترتیب تحت کار قرار دارد و در همین روزها چندین پروژه برای اعمار بند برق کجکی، تولید برق از گاز شبرغان و تولید برق آفتابی در قندهار به قیمت چند صد میلیون دالر به صورت قرارداد مشارکت عامه و خصوصی تحت بررسی قرار دارد.

در بخش حکومتداری نیز باید گفت که مبارزه با فساد اداری با قاطعیت تمام ادامه دارد و مفسدان بزرگ و به اصطلاح «دانه درشت ها» در مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه فساد اداری به چنگ قانون سپرده شده و سزای خود را می بینند و همچنین روند اصلاح قوانین و اصلاحات عدلی و قضایی نیز در بخش های گوناگون، با موفقیت پیش می رود.

در بخش مسایل عمومی کشور، توزیع تذکره الکترونیکی با ثبت هویت ملی و قومی همه شهروندان به زودی آغاز خواهد شد و در باره برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها، آخرین ارزیابی ها انجام شده و امیدواریم که در سال جاری انتخابات شفاف و سرتاسری برگزار گردد.

آنچه که به عنوان یک مسوولیت ملی، وظیفه یکایک مردم مسلمان افغانستان است، حمایت از حکومت و پشتیبانی بی دریغ از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور است. امروز همگی می دانیم که گروه های تروریستی داخلی و خارجی در جنگ مستقیم با اردوی دلیر ما، توانایی خود را از دست داده اند اما با حمایت باداران خارجی شان و با قساوت دیوانه وار، به عملیات انتحاری و تروریستی رو آورده اند و مراکز تجمع مردمی و شفاخانه ها و نهادهای دولتی را آماج حمله قرار می دهند که نمونه اخیر آن حادثه تلخ قل اردوی شاهین در بلخ بود که به منظور انتقام گیری از اردوی سرافراز افغانستان انجام شد.

در چنین حالتی وظیفه همه اقشار مردم به شمول احزاب سیاسی، نهادهای مدنی، علما، روشنفکران، جوانان و زنان است که به دور از هر نوع اختلاف و تفرقه، با صفوف فشرده و متحد و یک صدا در مقابل خشونت و جنگ افروزی دشمنان داخلی و خارجی بایستند. بدون شک مردم ما در مقابل چنین رویدادهایی انسجام و وحدت ملی خود را مستحکم تر خواهند ساخت.

ما به مردم افغانستان اطمینان می دهیم که نیروهای رزمنده ما با اقدامات و مقاومت شجاعانه خود، انتقام شهدای مظلوم ما را از دشمنان این وطن خواهند گرفت و رهبری قوای مسلح و شورای امنیت ملی افغانستان نیز در این رابطه اقدامات مقتضی را به عمل آورده و به زودی تغییرات و اصلاحات لازم در سطوح مختلف رهبری قوای دفاعی ما انجام خواهد شد و با کسانی که در قضیه قل اردوی شاهین کوتاهی و یا غفلت کرده اند برخورد جدی خواهد شد.

از طرفی دیگر ما یک دولت قانونی و مبتنی بر دمکراسی هستیم و قوه قضاییه مستقل داریم و لذا از مقامات عدلی و قضایی خود نیز می خواهیم که مطابق به احکام قانون و از طریق مجاری عدالت و محاکم قوه قضاییه، تروریست ها و مخصوصا آنانی را که سربازان ما را مورد حملات انتحاری قرار داده اند، به جزای اعمال شان و به اشد مجازات برسانند.

در پایان درود می فرستم به روان پاک همه شهدای افغانستان مخصوصا شهيد وحدت ملى استاد مزارى، قهرمان ملى احمد شاه مسعود و شهيد سيد مصطفى كاظمى و به طور خاص شهدای قل اردوی شاهین در مزار شریف که سه روز پیش به دست جانیان تروریست، در حال عبادت در مسجد به شهادت رسیدند و همچنین مجددا تشکر می کنم از حضور شاهدخت زهرا آقاخان و هیات همراه ایشان و از همه کسانی که در اکمال این پروژه سهم داشته اند، از وزارت صحت عامه افغانستان، والی فعلی و والیان پیشین بامیان، تیم انجنیران، کارگران تخنیکی، داکتران، پرستاران و کارمندان شفاخانه. با سپاس بی کران از حضور گرم همه شما مردم شریف بامیان و هیأت رهبری و مسئولین ملکی و امنیتی ولایت بامیان.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
(بامیان- 4 ثور 1396)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سرور دانش
بامیان
نظرات بینندگان:

>>>   هر چند افتتاح چنین بیمارستانی نیاز مردم بامیان بود ولی متاسفانه شیرینی انرا شهادت سربازان وطن در ولایت بلخ
به تلخی بدل کرد .
علی رضا هزاره.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است