ماتم ملی، نتیجه بازی های سیاسی است
ترس از توطیه از درون سبب شد که بازی های سیاسی با نهادهای امنیتی آغاز شود که تنها بخشی از خطاهای غنی گفته می شود و بخش مهمتر شکار غنی توسط ذهنیت تفکر توطیه بنیاد مشاور شورای امنیت ملی است 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۲    ۱۳۹۶/۲/۶ کد خبر: 132248 منبع: پرینت

بحث انتصاب افراد غیرمسلکی در نهادهای سیاسی و در نظر نگرفتن اصلیت و کفایت کاری همواره از اتهام هایی است که به مسوولین ارشد نهادهای امنیتی وارد بوده و گفته می شود حملاتی نظیر حمله به شفاخانه نظامی چهارصد بستر و حمله به نظامیان در قول اردوی 209 شاهین در بلخ ماحصل همین تقرری های ناشایست بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، آصف آشنا، فعال سیاسی در گفتگو با "محور" در خصوص گماشتن افراد براساس مصلحت گرایی در نهادهای امنیتی و وقوع حوادث امنیتی گفت: این ماتم ملی، پیامد بازی های سیاسی است که با نهادها و ساختارهای امنیتی انجام می شود.

آشنا می گوید: درست است که برخی اجرا کننده این جنایت ها است ولی عامل و بستر اینکه طالبان این جنایت ها را انجام می دهد برمی گردد به بازی سیاسی سران حکومت وحدت ملی با نهادهای امنیتی می کنند.

این فعال سیاسی، در خصوص تاکید بر بازی های سیاسی و روی دادن ناامنی ها اظهار می کند: آنچه من می فهمم این است که آقای غنی از روزهای قبل از برگزاری انتخابات یک چیز را می فهمید که اگر رای بیاورد یا نه، با توجه به زد و بندها با آمریکا به کرسی ریاست جمهوری می رسد اما نمی فهمید که وقتی این قدرت منهای اراده سیاسی مردم را غصب کرد، چطور چوکی را حفظ و حکومت نامشروع را دوام بدهد.

وی افزود: با توجه به این نگرانی ها، غنی با توجه به سابقه کودتاهای نظامی همیشه از سقوط احتمالی درون ساختارهای نهادهای امنیتی نگران بود که اینها تنها بخش مربوط به خطاهای وی است و بخش دیگر این است که غنی شکار ذهنیت تفکر توطیه بنیاد مشاور شورای امنیت ملی شد.

آشنا، در خصوص تاثیرات زد و بندها در نهادهای امنیتی بیان کرد: اساس و اصل مساله همین است که بازی های سیاسی سبب شد که نهادهای از درون متضرر و آسیب پذیر شوند و اتفاق هایی از درون فاجعه روی دست مردم کشور بگذارد.

این فعال سیاسی درهمین مورد می افزاید: ترس از توطیه از درون سبب شد که بازی های سیاسی با نهادهای امنیتی آغاز شود. حکومت وحدت ملی از درون بحرانی سر برآورد که انگشت ها روی ماشه ها رفته بود و از سوی دیگر اردوی ملی پس از کنفرانس بن و با توجه به ترکیب و ساختار بحران های انتخاباتی این نگرانی ها را بسیار بالاتر برده بود و سرانجام غنی و مشاور شورای امنیتش برنامه این را گرفتند که برای بقای حکومت و حفظ غنی در کرسی دغدغه کودتا از درون نهادهای امنیتی را دور بزنند و این نهادها را به تمام معنا در قبضه خود بگیرند.

وی افزود: مردم به یاد می آورند که چه بازی هایی برای حفظ آقای استانکزی در وزارت دفاع صورت گرفت و چه بازی هایی در امنیت ملی انجام شد و نگرانی هایی که سبب شد رییس پیشین امنیت ملی مجبور به استعفا شود.

این آگاه سیاسی، در خصوص ماهیت رهبران قول اردوهای کشور وضاحت داد: هفت قول اردو در کشور وجود دارد که اگر پس زمینه ها و انگیزه های کسانیکه به رهبری این قول اردوها گماشته شده اند بررسی شود روشن می شود که با چه گرایش های سیاسی و ایدلوژیکی به رهبری گماشته شده اند!

آشنا، درخصوص عزل و نصب هایی که هراز گاهی در نهادهای مختلف به نام اصلاحات انجام می گیرد اظهار کرد: اینکه این عزل و نصب ها برای اصلاحات باشد، دروغ است و بازی سیاسی و عزل و نصب های تیمی را بنام اصلاحات انجام می شود و هر روز فاجعه روی دست مردم گذاشته اند. مثلا که در ساختار امنیتی شهر کابل یک نهاد به نام گارنیزیون فعال شده است تا به امنیت کابل کمک شود اما تاثیر فعالیت این نهاد کجا است؟!

این فعال سیاسی افزود: فلسفه احیای گارنیزیون در حکومت وحدت ملی احیای امنیت گفته شد اما اگر بازی ای که این نهاد با وضعیت کرد را محاسبه کنید می بینید که در عرصه تامین امنیت فعالیت کرده یا در عرصه بازی های سیاسی؟ بازی هایی را که گارنیزیون و قوماندان آن در مسایل سیاسی در کابل به اجرا گذاشته اند را مردم کابل می دانند و برای همین می گویم که ماتم ملی نتیجه بازی های سیاسی است.

وی بیان کرد: امیدی نیست که آقای غنی با توجه به نوع ذهنیت و تفکرش، سیاست های تباری اش را کنار بگذارد اما اگر قرار است وی دغدغه های سیاسی را از آدرس نهادهای امنیتی دور بزند تنها راهش توسل به اصل شایسته سالاری و کنار گذاشتن بازی ها در این نهاد ها است.

آشنا می گوید: هیچ مساله مصلحت ملی ای به هم نمی خورد و فاجعه ای رخ نمی دهد اگر یک غیرپشتون وزیر دفاع شود، اگر یک تاجیک، ازبک و هزاره شایسته وزیر دفاع کشور شود که عملا در اردوی ملی این افراد وجود دارند.

این آگاه سیاسی، درخصوص واکنش حکومت در خصوص حمله به نظامیان در بلخ اظهار می کند: حکومت عین بازی ای که با چهارصد بستر، قضیه رجال برجسته و آکادمی پولیس انجام داد را با حمله به نظامیان بلخ هم انجام می دهد، تنها صورت مساله را پاک می کند و به راه حل مساله کار نمی کند.

وی می افزاید: آمارهای تلفات چهارصدبستر هنوز پنهان است و اینها جرات ارایه آمار را ندارند. آمارهای واقعی در دو روز اول در حمله به قول اردوی 209 شاهین را دیدیم که چه دروغ بزرگی بود.

آشنا، درخصوص موثریت اقدامات و تقرری های حکومت در آوردن اصلاحات اظهار کرد: کرسی آقای صالح، یک کرسی مصلحتی نباشد. از روزی که فرمان وی برای وزارت دولت در امور نهادهای امنیتی و اصلاحات ابلاغ شد دیدیم که همین چند روز پیش بعد از یک ماه بلاتکلیفی کارش را آغاز کرده است، اینها نشان می دهد که تعهدی برای آوردن اصلاحات وجود ندارد. زمانی مردم اصلاحات را باور می کنند که ملاحظات سمتی و تباری خاتمه یابد و این بازی ها هم برای مصرف زمانی و سمت و سو دهی به باقی بازی های سیاسی است نه برای اصلاحات. آقای صالح ظرفیت و شایستگی اش باورمند است و امیدوارم نتیجه غیر از شک و تردید هایی باشد که برای مصلحتی بودن این کرسی مطرح است باشد.

این آگاه سیاسی می گوید: باورمندی مردم به اصلاحات زمانی بوجود می آید که جنرالانی که پس از سقوط هلمند، قندوز، خوست و فاریاب این مناطق را دوباره پس می گیرند و کنترل می کنند به راس کارها بیایند نه این خواب رفتنگانی که به عنوان ننگ ملی روی دستشان مانده است.

آشنا افزود: اینها بحران های کلانی است که دامنگیر شده است و ماتم ملی که امروز بر سر آن نشسته ایم بدون تردید پیامد بازی های اشتباه سیاسی است که با نهادهای امنیتی انجام شده است و تا زمانیکه اصلاح نشود این ماتم ادامه دارد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای امنیت
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   ماتم ملی گرفتن کار عاجزان است عوض ماتم ملی تصمیم ملی بامشوره باشخصیت های ملی گرفته شود واین بن بست خاتمه یابددر غیران حوادث بیشتری روی خواهد داد واین بار ماتم ملی واقعی در سرک ها .کوچه ها وجاده ها وبافریاد الله اکبر علیه غنی وعبدالله گرفته خواهد شد .م.ا.کابل

>>>   كرزى و غنى هيچ اختلافى ندارند ، ماهرانه در دو جبهه عمل مى كنند و هردو براى استقرار اقتدار شان مى كوشند ، طالب را نمى گذارند به شكست مواجه شود ، حكمتيار رابا عزت مى آورند ، مهارت شان اين است كه دو گروه تروريستى هم تبار شان را بر جهان تحميل كردند و قدرت شان در شمال را رشد دادند. روس ها مى دانند كه نيرو هاى سياسى و نظامى تاجيك ، ازبيك ديگر در شمال نقش شان را از دست داده اند و طالبان به سرحدات كشور هاى مشترك المنافع نزديك شده اند ، حتا در بعضى مناطق سرحدى طالبان مى توانند به آنسوى مرز شليك كنند.
روس ها اين را هم مى دانند كه اقتدار سياسى را پشتون ها دوباره بدست آورده اند و اپوزيسيون نظامى هم كه سيستم را به چالش بكشد باز هم پشتون ها اند و ساير اقوام ديگر مطرح نيستند ، براى همين كوشش مى كنندكه نه فاشيست هاى حكومتى را از دست دهد و نه هم طالبان را . غنى در ملاقات كرزى با سران روسها سفير خود را كه نمانيده او است در كنار كرزى قرار داده است و اين از ديد ديپلوماتيك مشروعيت بخشيدن به اين ديدار ها است . كرزى بدون پشتيبانى غنى و اتمر نمى تواند چنين امكانات را داشته باشد ، غنى و اتمر براى آن كه امريكايى ها را تخريش نكرده باشند خودشان با روس ها نزديك نمى شوند اما براى كرزى امكانات را ميسر كرده اند تا از آنها نماينده گى كند. اين سران اقوام ديگر اند كه سواد و فهم اين بازى هاى پيچيده را ندارند . سياست را كسانى مى برند كه مبانى تيوريك و عملى را با هم تطابق دهند و بفهمند ، ما از لومپن هاى تاجيك ، ازبيك و هزاره نبايد انتظار فهم سياست را داشته باشيم .

>>>   چه فرق می کند که کرزی با مسکو گفتگو کند یا غنی- هردو مامور انجام یک پروژه(قومی در افغانستان) و استراتیژیک برای کشور و سر زمین دومی شان (آمریکا) هستند.

>>>   Zabi Samim
این ها یک سکه و دو روی هستند و همه دست بدست دادند تا یک حکومت خاص پشتنونی در آینده بسازند و به تمام جهانیان نشان بدهند این ها هستند و مردم با این ها است .
اگر عوض کرزی یک نفر از دیگر قوم برود و ملاقات کند دفعتا تگفیر میشود و خائن گفته میشود اما گوینده یک زبان ها هیچ وقت تگفیر نمیشود

>>>   ما بار ها و سال ها است میگوییم که
غنی یعنی کرزی
کرزی یعنی اتمر
اتمر یعنی گلبدین
ارگ یعنی داعش
داعش یعنی طالب
همه و همه یعنی دشمنان قسم خورده ما که همه فقط وفقط یک هدف را دنبال میکنند اشغال شمال حزف من وتو( اوبک هزاره تاجک و یک تعداد پشتون های مجاهد و مقاومت گر ) زلت تباهی وبربادی مردم ما بی عزتی ناموس ما
این ما هستیم که به محل های خورد وکوچک تقسیم شده ایم کبر وغرور ما شاخ کشیده است در خود خواهی جاه طلبی خود بزرگ بینی فرعون زمان شده ایم نه در قصه خود هستیم ونه در قصه عزت مردم خود قصر های ما کرسی های بی صلاحیت ما ثروت های باد اورده ما برای ما هم عزت شده است هم ابرو هم سربلندی و هم ناموس مردم
مردم با عزت ازاد سرزمین ام شما خود بهوش بیایید امیدی از معامله گران و عاشقان قدرت و ثروت نداشته باشید دست بدست هم دهید خود و ناموس خود را از شر شیاطین ارگ نشین جلادانی بنام داعش وطالب نجات دهید

>>>   Sang
افسوز میکنم پشاتین همه روزه جوانان تاجیک هزاره و اوزبیک را قتل کرده روان هستند و بالای خون آنها قاتلنامه تقدیر میشوند و همه ملیت های غیر پشتو ازین عمل فاشیستی دولت حرفی نمیزنند و جوانانشان را دفن کرده صدایشان را بلند هم نمیکنند ،، او مردم صدایتان را بکشید به تدریج همه را این دولت مفسد یهودستیز ازبین خواهند برد بشمول سیاسیون بیغرت و معامله گر تان،،،،

>>>   Anwar Rawi
یاحق !
سالهاست که روشنفکران و عدالت خواهان ضد فاشیزم فریاد می زنند که کرزی و اشرف غنی کله قاق رهبران اصلی طالبان هستند و نباید از آنها انتظار کدام کار خیر به نفع مردم مظلوم افغانستان و صلح و امنیت کشور داشت ؛ ولی بازهم چشم و گوش رهبران و نخبه گان و کله گنده گان ما باز نمیشود و بازهم دم از وحدت ملی می زنند و چشم به معجزات آن دغل بازان فاشیست دارند !
دربین رهبران مردم ما مهربان لطیف پدرام یگانه رهبریست که همیشه در قبال مسایلی مردمی و ملی موقف علمی و اصولی مطابق خواست و نیاز زمان و مطابق منافع تمام ملیت های کشور مان ؛ اتخاذ نموده است و درد های مردم مظلوم افغانستان را فریاد زده است و اینک با قامت رسا در میدان رزم پرچم آزادی و عدالت خواهی را بردوش گرفته است و برای بیسج مردم آزاده ما تلاش می کند و میرود که بنیاد ظلم و ستم گری را بر اندازد ...
برماست که در کنار این رهبر فرزانه و آزادیخواه مان بایستیم و به هر طریق که میتوانیم از رهبر دلیر مردم مان پشتیبانی نماییم .
حالا زمان لاف و گزاف و حرف محض گدشته است و وقت عمل رسیده است ؛ ما نباید مثل مردم کوفه که امام حسین را در میدان نبرد حق و باطل تنها گذاشتن ؛ مهربان لطف پدرام را تنها بگذاریم و لعنت و شرمنده گی تاریخی را کمایی کنیم ! قیام لطف پدرام برابر است با قیام امام حسین در این زمان ؛ همه آزادیخواهند و عدالت پسندان باید از قیام لطیف پدرام حمایت و پشتانی عملی و اخلاقی نمایند ...
بی تفاوتی در مقابل قیام پدرام , شرمنده گی دنیا و آخرت است ...

>>>   سفير «تنبل شاه» و سفارت خانه يعنى «تنبل خانه و خانه يى رانده شده ها». اين است دكترين خارجى اوغانستان و سياست كدرى مغز متفكر .
اين كشور تا فرق غرق است. خداش نجات دهد.

>>>   حكومت فاسد پاداش بي كفايتي دو مسئول وزارت دفاع را داد. حبيبي و قدم شاه سفير شدند.

>>>   فارغ از مسائل قومي، افراد خايين و صادق در يك كليت در كشور قابل شناخت اند.
قباحت زدايي ممنوع!

>>>   چشم پدرام صیبه صدقه!
محافظه کار ها زهر بخورید!

>>>   مقاله بسیار خوب و جالب نوشته شده اما کجاکسی که آنرا بخواند واز آن بیاموزد در افغانستان هرکه به چوکی قدرت نشست فکر میکند که عقل عالم است و از همه بیشتر میداند و فکر میکند که از همه خوبتر من هستم نظریات مردم در نزد اینها به جو ارزش ندارد. همان است که زمان میگذرد و دور پادشاهی این عالی جنابان هم سپری اما کشور در همان گرداب به بد بختی چرخ میزند و هیچ تغیر ی به زندگی مردم و آبادی کشور دیده نمیشود. از سایر کشور ها یوم البهتر است واما از افغانستان یوم البدتر.

>>>   خیانت ملی آشکار کرزی
آیا تماس های اخیر کرزی با روسیه دعوت علنی روسیه به جنگ نیابتی علیه امریکا و قرار دادن کشور به میدان جنگ میان قدرت ها خیانت ملی نیست ؟

>>>   .... و برنامه چنین است:

"سقاوی دوم" تحقق پیدا خواهندکرد:

ما شاهد جنگ های شدید وخونین درشمال خواهیم بود-جنگ بلندمدت وطولانی. جنگی که زمین ها وآبادی های دیگری را درشمال دراختیار مهاجمان از جنوب قرار خواهد داد وباعث جابجایی های جدید جمعیتی خواهد شد. کارو انکشاف وسازندگی را در شمال وشمال شرق متوقف خواهد کرد وآن مناطق را به ویرانه مبدل خواهد ساخت. درفرجام برخی از استراتیژی ها وپروژه های مطرح شده در کتاب"سقاوی دوم" تحقق پیدا خواهندکرد. اگر اقوام مظلوم افغانستان به ویژه تاجیک ها با دورزدن رهبران مزدور ومعامله گرخود در یک حرکت سیاسی-نظامی هدفمند متحد نشوند در برابر این تهاجم نمیتوانند مقاومت کنند این استزاتیژی جدید باید معطوف به دفاع وتعرض هدفمند باشد تا بتوانند این نظام تک قومی ی بیرحم را به صورت ریشه یی تغییردهند.

لطيف پدرام"

حالا اگر تاجیک، اگر هزاره، اگر ازبک، اگر پشتون عدالت پسند و نجیب استیم، این ندای مستدل که بازتاب دهندۀ واقعیت تلخ و داغ جامعۀ ماست را باید بشنویم، بخوانیم و برای یک مبارزۀ طولانی، پیگیر و بی امان متحد شویم.

من نمی گویم زیان کن، یا به فکر سود باش
ای ز فرصت بیخبر، در هرچه هستی زود باش

>>>   اقای نااشنا
درکمپاین شریک بودی فکرمیکنیم استعداد نداشتی چوکی برایت نرسید اکنون کارشناس تبلیغ شدی .

>>>   اگر به آشنا مزدور هم چوکی میدادن الان این همه داد وبیدادنمی کرد من به شما قول میدم که اگر همین الان آقای غنی یا آقای عبدلا به آشانا چوکی بدن دیگه به جای انتغادازشون ترف داری میکنه ایناوطن پرست نیست چوکی پرسته خیلی عقده ای و کینه ای شده خدا خیر کنه که این با طالبان نپیونده حمید ازتهران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است