آیا ما هم باید جشن بگیریم؟
آیا ما هم که پشت پرده 7 ثورها و 8 ثورها را آگاهانه می دانیم، باز هم باید جشن بگیریم و 8 ثور را گرامی بداریم یا سه دهه جنگ در افغانستان و خیانت مزدوران بیگانه و مهاجرت ها و برنگشتن ها و آوارگی ها را باید به سوگ بنشینیم؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۳    ۱۳۹۶/۲/۸ کد خبر: 132330 منبع: پرینت

شاید همین وقایع 7 و 8 ثور باعث شده تا هنوز پیکر افغانستان رنجور و دردمند باقی بماند و به اندازه کتیبه 30 ساله حرف برای گفتن داشته باشد.

بدون هیچ غم شریکی... از ارتش سرخ، از خونریزی ها، از تجاوزها، از مهاجرت هایی که اغلب بازگشتی نداشت و از قیام هایی که بر طبل دادخواهی و احقاق حقوق مردم کوفتند اما دستاوردی نداشت جز شاخ و برگ دادن به کشورهای بیگانه و انگار همیشه در افغانستان پای یک اجنبی در میان است.

کودتای 7 ثور 57 و سرنگونی داوود خان و ورود ارتش سرخ و آغاز غمنامه جنگ و حاکمیت کمونیزم در افغانستان و 14 سال بعد در 8 ثور شوروی شکست خورد و مجاهدین پرچم پیروزی را برافراشتند، غافل از اینکه جنگسالاران داخلی افغانستان را طاق زده بودند با کلدارهای پاکستانی و 8 ثور هم کمکی به آرامش و ثبات در زندگی مردم کشور نکرد.

در حقیقت 7 ثور دشمن بیگانه را با ارتش های پر طمطراق و صف های طویل و عسگرهای مجهز به شکل نمایان به مردم نشان داد اما داد از بخت سیاه افغانستان که هر چه کشید از 8 ثورها و خیانت داخلی هایی کشید که آلت دست خارجی ها شده بودند که هیچگاه روی صداقت به مردم نشان ندادند و هرچه این مردم سکوت کردند و به احزاب و مجاهدان و به هر کسی اعتماد کردند سرنوشت شان به بی سرنوشتی ختم شد.

حالا هم که شرایط را می بینید نیمی از عمر کشور صرف برگزاری بزرگداشت ها و یادبودها می شود. گاهی برای این حزب و گاهی برای آن حزب، گاهی برای آن قوماندان و گاهی برای آن قوماندان، مجاهدان 8 ثور که نام های بزرگی را یدک می کشیدند، از حزب اسلامی تا جمعیت اسلامی، از عبدالعلی مزاری تا حکمتیار و دوستم و چنین و چنان که هیچ نکردند جز آنکه سایه یک کشور بیگانه را برداشتند و جایگزین دیگری برای آن یافتند.

حالا هم پس از قریب به 30 دهه جنگ، شانه های مردم افغانستان خسته و مانده از سال های طولانی ناآرامی و بی ثباتی است و از همان 7 ثور دیگر افغانستان آرام نشد و هیچ کس حتی مجاهدانی که فریاد عطش برای جهاد در افغانستان را سر می دادند، دل شان برای این کشور نسوخت یا کاری از دست شان برنیامد.

آیا ما هم که پشت پرده 7 ثورها و 8 ثورها را آگاهانه می دانیم، بازهم باید جشن بگیریم و 8 ثور را گرامی بداریم یا سه دهه جنگ در افغانستان و خیانت مزدوران بیگانه و مهاجرت ها و برنگشتن ها و آوارگی ها را باید به سوگ بنشینیم؟

کد(20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
7 ثور
8 ثور
نظرات بینندگان:

>>>   اینها باید محاکمه شوند

>>>   اگر مردم ما ریشه های بد بختی را این وطن که از هفت ثور شروع شده وبا تغیر تاریخ از 7 به 8 ادامه یافته است بدانند که یکی است آن وقت بی طرف وبی تفاوت نه نشسته دست بیک اقدام مردمی زده همه خارجی ها از وطن دور کرده و در یک انتخابات بی تقلب انسان های خوب وطن را نما ینده پارالمان ، شورای ولایتی و ولسوالی تعین میکنند تا یک حکومت خوب بوجود ارند.
>>>   Zahir Ariaie
سالها قبل شنيده بودم كه حكمتيار در زاهدان ايران در مسجدى ميخواست سخنرانى كند ، تا از دروازه مخصوص ملا ها وارد مسجد شد توسط مردم مهاجر كه تعدادى كمى ان جا در صف نماز گذاران وجود داشته از مسجد رانده ميشود و فرار ميكند. اميد وإرم كابليان و ديگر ولايات اماده راندن او باشند و در حد مهاجرين شجاع شهامت نشان دهند.

>>>   Bagramyan
گلب الدین در نشستی در جلال آباد گفت: آمدم تا دولت مرکزی را تحکیم و تقویت ببخشم!؟
از نگاه من، منظور گلب الدین از تقویت و تحکیم دولت مرکزی به معنی و مفهوم تحکیم و تقویت حاکمیت سنتی قبیله ایی در افغانستان خدا داد است!

>>>   ریشه ی تمام این وحشیگریها از هفت ثور به بعد شروع شد خداوند به جزای اعمالشن برساند

>>>   مطلب تان براي 7ثورو8ثوردقيق است ولي بايد فرق داشته باشد بخاطريكه 7ثورروزسياه و8ثورروزپيروزي حق عيه باطل مي باشد شما كمان نكنيد كه بنده طرفداركدام جناح خواهدبود ولي حق حق است مردم قرباني دادجهاد نمودخداوند موفقيت نصيب شان نموداين ديگر تعلق مي گيرد به خود مردم كه اين افتخار را نگاه كرده مي تواند يا خيردرهرصورت بايد ما طرفداراسلام قران وديانت دينداري خويش باشم چون دست دشمنان دروطن ما زياد كار مي كند نمي خواهد كه ما به آرزوهاي خويش برسيم موفق باشيد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است