هشت ثور؛ روز صعود مسعود و زوال حکمتیار
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۲    ۱۳۹۶/۲/۹ کد خبر: 132355 منبع: پرینت

بیست پنج سال قبل در هشت ثور 1371 در جنگ قدرت میان جمعیت اسلامی افغانستان و حزب اسلامی، مسعود برنده شد و حکمتیار شکست استراتژیک خورد و راه زوال پیمود اما او آرام ننشست.

گاهی به پای دوستم افتید و گاهی هم در پای مزاری. جالب تر از همه برای دست یابی به قدرت حتی به دست بوسی ببرک کارمل تا حیرتان هم مراجعه کرد. وقتی بازیگران داخلی او را نجات داده نتوانستند به دربار روس ها، ایرانی ها، سعودی ها، ازبکستانی ها، ترک ها و حتی تا باکو نزد آذربایجانی ها هم رفت ولی هیچ نیرویی خارجی ای نتوانست او را از زوال استراتیژیک نجات بدهد.

در نتیجه شعار جهادیزم و قومی اش را طالبان از آن خود کردند. سرانجام مجبور شد به مسعود و ربانی در حکومت اسلامی تسلیم شود و در پناه مسعود از ترس طالبان به ایران فرار کرد.

گلبدین در 16 سال گذشته از هیچ جنایتی دریغ نکرد و به حیث تروریست بین المللی در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت تا اینکه در یک معامله ای مرموز میان آی اس آی و سازمان سیا و ارگ کابل در روز هشت ثور در روز زوالش با بی شرمی از طریق فیسبوک چلونکی های استخبارات حنیف اتمر در یک مکان نامعلوم و شاید هم از کمپ شمشتو ظاهر شد.

احمد شاه مسعود که در جهاد در سطح یک فرمانده جسور و استراتیژیست برجسته در نبرد با ارتش سرخ شهرت داشت، تمام رویاهای جهادی و تکبر حکمتیار را یکجا با حامی اش آی آس آی در هشت ثور به خاک یکسان کرد و خود بحیث قهرمان و دولتمدار در دولت جمهوری اسلامی افغانستان به تارک عظمت رسید اما 25 سال بعد، زمانی که مسعود و استاد ربانی هر دو بحیث قهرمانان و برندگان هشت ثور در زیر خاک بحیث شهدا خوابیده اند، سر و کله حکمتیار بحیث تروریست نامدار باز از گریبان آی اس آی ظاهر می شود.

گلبدین تصور می کند که می تواند از نبود مسعود و استاد ربانی و ضعف پیروان آنها استفاده نموده قدرت و عزت از دست رفته اش را باز یابد اما او هنوز جرات آمدن به کابل را که تشنه خون او اند، ندارد.

پرسش اساسی این است که گلبدین با کدام روی و با کدام پیام به کابل شهری که مردمش را در 25 سال گذشته پیوسته بخاک خون کشیده است و از هر گوشه ای این شهر مظلوم فریاد شهدا، یتیمان و بیوه ها می آید، خواهد آمد؟

دکتر هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
مسعود
نظرات بینندگان:

>>>   حکمتیارصاحب باشعاربین که سیاست چیست تمام رقیبان را ازبین بردم ومرد واری به میدان میایم

>>>   هشت ثور روز سقوط هر دو در لجنزار!!!

>>>   حکمتیاربودکه حزب وحدت مزاری راازمرگ ونابودی کامل نجات داداستادربانی ومسعودیک روزهم بیدون خیرخانه درکابل حکومت کرده نتوانیست حتی بامتحدین خوددوستم ومسعودرحم نکرد وباحکمتیارپیوستند مردم افغانیستان واقعتهای تاریخی رامیداند باهواداران ببرک وخودروسهامسعودوربانی هم پیمان بودند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است