دانش: تجلیل و تقبیح صرف برای ملت کافی نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۷    ۱۳۹۶/۲/۹ کد خبر: 132385 منبع: پرینت

تمام درس ها و عبرت ها از سال 57 تاکنون این است که همه وضعیت امروز را پاس بدارند تا فردا بار دیگر شاهد تکرار ناکامی های تلخ گذشته نباشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)،سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در مراسم بزرگداشت از سالروز هشتم ثور امروز شنبه 9 ثور 1396 در کابل گفت: هشتم ثور سال 71یک روز تاریخ ساز است همچنانکه هفتم ثور و شش جدی سال 57 آغازگر یک سلسله تحولات شگرف و حوادث تلخ ویرانگر در کشور بود و سزاوار سات که سیاست مداران و پژوهشگران رویدادهای 14 سال جهاد و یک دهه بعد از آن را به دقت ارزیابی کنند.

دانش گفت: امروز برای ملت کافی نیست که صرفا یک روز را تجلیل و رویدادهای روزهای دیگر را تقبیح کنیم. بدون شک تاریخ همواره انبوهی از رویدادهای تلخ و شیرین و مجموعه ای از کامیابی ها و ناکامی ها است و آنچه سازنده است بازکاوی ناکامی ها و آموختن از عبرت ها است.

معاون دوم ریاست جمهوری، درخصوص اهمیت شناخت درست واقعیت ها و درس آموختن از آنها اظهار کرد: برای یک حرکت سیاسی، ارزیابی و نقد کردار ها یک ضرورت است و این هیچگاه به معنای ضعف، وهم و توهین نیست؛ مشروط به اینکه منصفانه، متکی بر حقایق و اسناد باشد.

وی، از اهمیت شجاعت و بیان ناکامی ها گفت و تصریح کرد: ناکامی ها باید به طور صریح و عریان مطرح شوند و دلایل و اسباب آن شناسایی شود و افراد صداقت پذیرش اشتباهات شان را داشته باشند و همیشه تیغ تیز حمله را متوجه بیگانگان و رقیبان نگردانند.

دانش گفت: جنگ هیچگاه راه حل اختلافات نبوده و نیست بلکه آنقدر باید گفتگو کرد که به یک تفاهم و توافق دست یافت. روزها و ماه ها سختی گفتگو را تحمل کردن بهتر از این است که سال ها در جنگ ویرانگر و پیامدهای منفی آن بسر بریم. در گذشته منطق جنگ بجای گفتگو عامل اصلی ناکامی ها بود و با وقوع جنگ ها در کابل حتی توافق بر سر آتش بس موقت هم حاصل نشد و تمام پل ها خراب شد.

این مقام کشور در خصوص پیوستن حزب اسلامی به پروسه صلح گفت: امروز شاهد توافقنامه صلح با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار هستیم اما متاسفانه برخی گروه های جنگ طلب دیگری هم هستند که ندای صلح را با انفجار و انتحار پاسخ می دهند که در مقابل اینها مسوول همه مردم، احزاب، نهادهای مدنی، رهبران و فرماندهان جهادی با حفظ تمام تفاوت دیدگاه ها این است که از نیروهای امنیتی و دفاعی به صورت متحد و یکصدا حمایت کنند.

معاون دوم رییس جمهور افزود: تمام درس ها و عبرت ها از سال 57 تاکنون این است که همه وضعیت امروز را پاس بدارند تا فردا بار دیگر شاهد تکرار ناکامی های تلخ گذشته نباشیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانش
8 ثور
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است