بلخ به حزب اسلامی واگذار می شود
حضور حزب اسلامی در ساختار قدرت معامله های سنگینی را به همراه خواهد داشت، یکی از این برنامه ها کنار زدن عطا محمد نور و جایگزین شدن افراد حزب اسلامی در صدر حاکمیت محلی بلخ است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۲    ۱۳۹۶/۲/۱۲ کد خبر: 132575 منبع: پرینت

افغانستان را می خواهند کانون بحران جنگ های چند بعدی قرار دهند، طالبان و داعش ابزارهای جدیدی در راستای برنامه های امپریالیزم نو است، طیاره های جنگی امریکا تا چند روز دیگر برای مقابله رویاروی با کوریای شمالی در افغانستان و مشخصا پایگاه بگرام مستقر خواهد شد.
از سوی دیگر طالبان درصدد هستند تا با آغاز عملیات بهاری منصوری بدخشان و قندوز را به تصرف خود درآورند، آنان کوشش دارند تا در یک اقدام وسیع نظامی تاجیکستان را با تهدید مواجه سازند.
این درست چیزی است که امریکایی ها تلاش دارند تا حفاظ امنیتی روسیه را با چالش جدی مواجه بسازند، این اقدام با مهره چینی های جدید در ولایات شمال همراه خواهد بود.

حضور حزب اسلامی در ساختار قدرت معامله های سنگینی را به همراه خواهد داشت، یکی از این برنامه ها کنار زدن عطا محمد نور و جایگزین شدن افراد حزب اسلامی در صدر حاکمیت محلی بلخ است، بیشتر در دهلیزهای لابی گری در لغمان و ننگرهار نام جمعه خان همدرد به گوش می رسد. تلاش ها بر این است تا جنگجویان بیشتری در مناطق شمال افغانستان جابجا شوند، جنگجویانی که به برگشت فکر نمی کنند و تا آخرین نفس می جنگند. این سناریو اهداف مشترک امریکا و افغانستان را در آسیای میانه ترسیم می کند.

تئوری پردازان سیاسی و نظامی امریکا شبانه روز تلاش دارند تا توازن یک جنگ چند زاویه ای را حفظ کنند، آنان عساکر زیادی به افغانستان خواهند آورد و در مقابل جنگ هسته ای احتمالی کوریای شمالی هزینه های گزافی را بر سر یک جنگ فرسایشی متقبل شده اند، طبعا در چنین جنگی لازم است مهره های خشن، جنگجو و غیر منعطف چون حکمتیار وارد صحنه شوند.

درامه نویسان ظهور دوباره حکمتیار در واشنگتن و اسلام آباد بر این باورند که برگشت حکمتیار به افغانستان همراه باشد با یک جنگ روانی و تبلیغاتی.... برای آوردن او از پشت پرده انزوای سیاسی لازم بود تا ماه ها یک بازی نفسگیر روی دست گرفته شود تا حضور او در قدرت کاملا طبیعی و تدریجی صورت گیرد.
آزادی زندانیان حزب اسلامی و ممانعت از رهایی سیزده تن دیگر بخشی از این بازی روانی است که طبیعتا امریکایی ها پس از گذشت چند روز آنها را نیز از مجرای حکومت افغانستان در یک استثنا سیاسب از بند رها خواهند نمود.
این کنش ها حکومت وحدت ملی را نیز دچار تغییرات بزرگی خواهد نمود و جابجایی های گسترده ای در بخش های نظامی و امنیتی پدیدار خواهد شد.

آنچه مهم است روزهای دشوار برای امریکا در افغانستان است، روزهای جنگ در چند سنگر متفاوت و ابزارهای جدید خشونت و طبعا اهداف دشمنان امریکا نیز افغانستان خواهد بود، به تعبیر واضح تر دشمنان امریکا دشمنان افغانستان خواهد بود و افغانستان نیز چه بخواهد و چه نخواهد در همپیمانی با امریکا در مقابل جنگی قرار خواهد داشت که در آن دول بزرگ جهانی و معادله سازان دنیا در مقابل یکدیگر صف آرایی خواهند کرد که بدون شک ما در نقطه ای قرار گرفته ایم که نام آن را می توان نقطه حساس بحران یک جنگ تمام عیار نامید.

در نتیجه می توان گفت، در صورتی می توان افغانستان خود را از یک بحران جنگ نجات دهد که علاوه بر منسجم شدن مردم افغانستان و دور گذاشتن اختلافات داخلی شان زمینه های بدیل جنگ را در منطقه دیگر جستجو نمایند و اهداف نشانه گیری کشورهای متخاصم را تغییر جهت دهند. این ممکن نخواهد بود مگر ایجاد یک اتاق فکر جنگی که در آن با برخی از کشورها همچون امریکا، انگلیس و پاکستان در راستای یک استراتیژی منافع مشترک مفاهمه صورت بگیرد.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حزب اسلامی
بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   سلام واقعا"ما افغانها زود خام میشمو وزود تصمیم میگیریم
واقعا" ما به این فک نکردیم که آمریکا قصد جنگ با کشورهای آسیایی دارین با استراتژیکی که داشتن با یک موربه اساسی ما را وارده بازی اونم چه موریی واقعا"هر چی زودتر راحلشو پیدا نکنیم افغانستان عزیزمون ناخاسته وارده جنگ خواهید شد

>>>   جمعه خان همدرد از قدیم ارزوی مزار را داشت
او همیشه ارزو داشت که شمال هم نا امن کند و در این زمینه ید طولایی دارد
شیما از کابل

>>>   آغاي ثاقب كدام كار نو نشده، حزب إسلامي در همين پانزده سال قدرت عظيم در حكومتها داشته اند، اكثر واليان جلال آباد، كنرها، نورستان، هلمند، فراه، در حدود شش وزارت وغيره از حزب بوده است، تعداد زياد اعضاي شورا ها، خو مردم آنها را به حساب جمعيت و سياف حساب ميكردند. قابل تذكر است كه نفوذ زياد در پروان و كاپيسا و پنجشير، مزار و كندوز دارند.
دعاء كنيد كه هوشيار شده باشند، و باز به خود خواهي هاي سابقه فكر نكنند. چون حالا مشكل در احزاب نيست، مشكل تيم فاسد ارگ است، و آنها با عث جنگ و صلح و برائت و محكوميت مردم ميشوند.

>>>   به هیچ عنوان خائنین اختلافات داخلی خودرا کنار نخواهد گزاشت که به منافع ملت تمام بشه به خاطر چوکی های خودشان هم که شده این کار را نخواهند کرد دراین وضعیتو عوضا باید خود افغان ها برادرانه دست به دست یک دیگر بدهند سرنوشت خودشانرا بسازند در غیر این صورت سرنوشت بدی در انتظار ما خواهد بود
حمید ازتهران

>>>   نقشه را ديدى يا نى؟ كورياى شمالى در او سر دنياست. اين چى رقم تحليل است كه آسمان را به ريسمان وصل مى كنى؟ عسكر امريكا در افغانستان همراه كوريا شمالى جنگ مى كند؟ !!!؟
ظريف از كابل

>>>   راکتیار سالیان سال از اسلام وضدیت با کمونست حرف می زد.اما در
عمل ،کاسه لیس کمونستها بوده، و است..حنیف اتمر
و دگرمن رفیع که یکی از کمونستهای دو آتشهء است هفته گذشته درلغمان
با آنها در یک کاسه نان میخورد...و به رفیع،رفیع صاحب میگفت..این
نشانگر آن بود که اگر اوغان بودی .فرق نمیکند ،اگر کمونست هم باشی
این مهره سوخته ونابکار ارتجاع،صد ها پارسی زبان را به اتهام کمونست
بودن کشته است ولی با کمونست های اصلی اوغان ،غلامی آنها را میکند.
معلوم است ،که غنی و دیگر اوغان ها قوم پرستی میکنند.و ما هم به آریاییان
و پارسی زبانان میگوییم، در کانون آریانا خورآسان متحد شوید،و به حکومت
۳۰۰ ساله اوغان کراسی خاتمه بدهید...؛؛

>>>   تا برادران پنجشیر در راس حکومت هستند هر گونه معاله گری وجود دارد . یکتعداد شان خیلی نامرد هستند
بدخشانی

>>>   راه حل این است تا با طالبان و دیگر گروه ها صلح قطع شود در غیر از آن هر گروه که صلح کند حتمآ در مقابل چیزی از حکومت میخواهد . ممکن ولایت باشد ممکن چیزی دیگر در پس پرده و در آینده مشکل ساز میشود به این وطن

>>>   فکر می کنیم این یک پیشگوی بیش نیست تا اذهان عمومی را به نحوی مخدوش سازد، حزب اسلامی تنها گلبدین حکمتیار نیست حزبی چند شاخه و چند پهلو است که حضور حکمتیار در صحنه ای سیاسی حضور آنان را بیشتر تضعیف و با منافع آنان بیشتر برخورد خواهد کرد، حزب اسلامی در شمال نمی تواند فعالیت گسترده داشته باشد چون از پایگاه مردمی برخوردار نیست و آنچنانکه در جنوب مورد حمایت بود در شمال نمی تواند تبارز نماید، قضایای چند سال قبل جمعه خان همدرد را همه بیاد دارند، بناءً حکمتیار اگر بتواند آبروی سابقش را دوباره اعاده کند و در بین مردم محبوبیت یابد کاری بزرگی کرده است و الا سن و سال و حالت مریضی مجال رقابت را از او گرفته است.
محمد ضیا کابل

>>>   حضور حزب اسلامی در ساختار قدرت معامله های سنگینی را به همراه خواهد داشت، یکی از این برنامه ها کنار زدن عطا محمد نور و جایگزین شدن افراد حزب اسلامی در صدر حاکمیت محلی بلخ است، بیشتر در دهلیزهای لابی گری در لغمان و ننگرهار نام جمعه خان همدرد به گوش می رسد. تلاش ها بر این است تا جنگجویان بیشتری در مناطق شمال افغانستان جابجا شوند، جنگجویانی که به برگشت فکر نمی کنند و تا آخرین نفس می جنگند. این سناریو اهداف مشترک امریکا و افغانستان را در آسیای میانه ترسیم می کند.
ع

>>>   ام جمه خان همدرد چی اس که شما اقه ازو یاد می کنین؟ چرا به زور یک ایلایی ره پیش قدر می تین؟ از اینا هیچ یاد نکنین، اینا پاکستانی های بی وطن استند ارزش یادکدنه ندارن. اینا که آتش شون کجا ره می گیرن و که آب شون کجاره
م مثل مشتاق

>>>   راستي واقعأ جگرخون هستم الهي خداوند غني و كرزي را به قهر و غضب خداوند گرفتار شوند باز افغانستان را سوي عرج ومرج بردند.

>>>   تمامی کار و زندگی جمهوری اسلامی ایران و داعش و طالبان در منطقهً خاورمیانه بر علیه ثبات و امنیت منطقه بوده و هست و خودبخود سد راه آزادی و استقرار دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان است و لذا متحداً می خواهند با ایجاد جنگ و خونریزی و ترور و بی ثباتی در کشورهای مسلمان بگویند و وانمود کنند که بلی دیدید آمریکا نتوانست ثبات سیاسی و دموکراسی و حقوق بشر به کشورهای مسلمان بیاورد! همان راهی که طیب اردوغان هم بپای غیر قابل انتطباق پذیر بودن عقاید و اعمال دینی خود با ارزشهای دموکراتیک اروپا، شعارهای ضد غربی سر داده و مردم را در جهت مخالف دست آوردهای لائیک آتا ترک به دین اسلام گرایی و ایجاد امپراتوری عثمانی جدید تشویق می کند. زنده باد آزادی و دموکراسی.

>>>   آغای ثاقب خودت یک انسان بسیار ماجراجو و شر انداز هستی با مقالات ات همیشه کوشش میکنی افغان ها را در جان هم بیفگنی ،کوشش کن همیشه مثبت فکر کنی وبه مردم نیک بنویسی این شیوه مردانگی وافغانی است ؟؟؟
عبدالله ریحان

>>>   خوب است تا از سلطه لنده غرهای پنجشیری برآید. و انشاالله که حکمتیار به داد شما هم خواهد رسید.
مطمین از مزار

>>>   این یک خیال است محال است و جنون تا زمانیکه نور زنده است ملک خراسان به دست راکت یار نخواهد امد اګر .... شرط باشد دوست.... تر از راکت یار است اما موفق به تسلط بالای دریار مولا علی نشد .
احمد زی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است