دانش: حکومت متعهد به آزادی بیان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۷    ۱۳۹۶/۲/۱۳ کد خبر: 132607 منبع: پرینت

بیانیه سرور دانش معاون دوم رییس جمهور غنی درباره روز آزادی مطبوعات:

امروز چهارشنبه 13 ثور 96 برابر است با سوم می 2017، روز آزادی مطبوعات. این روز را به تمامی روزنامه نگاران و اصحاب رسانه تبریک می گوییم.

در 20 دسامبر سال 1993 میلادی مجمع عمومی ملل متحد در چهل و هشتمین اجلاس خود طی مصوبه شماره 432/48، این روز را به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات نام گذاری کرد.

از آن زمان تا کنون از این روز در کشورهای مختلف تجلیل می شود. در کشورهایی که آزادی رسانه ها و آزادی بیان نهادینه شده است، این روز چندان معنایی ندارد. اما در کشورهایی که به نحوی دچار مشکل هستند، تجلیل از این روز بهانه ای است برای تحلیل و ارزیابی وضعیت موجود، چالش ها و مشکلات و همچنین ارایه پیشنهاد راهکارها و راه حل ها.

در کشور ما خوشبختانه هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ عملی آزادی بیان و رسانه از سوی حکومت تامین شده و اقدامات جدی نیز صورت گرفته است. ممکن است گاهی در گوشه و کنار کشور مامورین حکومت به دلایل مختلف رفتارهای نامناسب با خبرنگاران داشته باشند ولی این برخوردها و رفتارهای نادرست برخلاف تمام قوانین، اصول و پالیسی های دولت است.

در ماده 34 قانون اساسی آمده است: «آزادي بيان از تعرض مصون است. هر افغان حق دارد فكر خود را به وسيله گفتار، نوشته، تصوير و يا وسايل ديگر، با رعايت احكام مندرج اين قانون اساسي اظهار نمايد. هر افغان حق دارد مطابق به احكام قانون، به طبع و نشر مطالب، بدون ارایه قبلي آن به مقامات دولتي بپردازد.» حکومت اکنون خود را مکلف به تطبیق این ماده می داند و در مورد آن اقدامات جدی نیز انجام داده است.

جای بسی خرسندی است که امروزه رسانه های آزاد در کشور ما رشد قابل توجهی داشته است و علاوه بر آن از آزادی کامل نیز برخوردارند. در ماه های اخیر قانون طرز تاسیس رسانه های همگانی در کمیته قوانین کابینه دولت جمهوری اسلامی افغانستان مورد تعدیل قرار گرفت که سهولت های بسیاری برای تاسیس و فعالیت رسانه های همگانی در آن گنجانده شده است. علاوه بر فراهم شدن بسترهای قانونی و حقوقی برای فعالیت آزادانه رسانه ها، پالیسی ها و استراتیژی های حکومت نیز مبتنی بر آزادی بیان و آزادی رسانه ها تدوین گردیده است. به همین منظور طرح تعدیل قانون دسترسی به اطلاعات در کمیته قوانین طی مراحل شد که از سوی رییس جمهور توشیح گردید. هم چنین در این زمینه رییس جمهور فرمان تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات را به همه ادارات دولتی صادر کرد که یک اقدام مهم بود.

همچنین در راستای حمایت از خبرنگاران و رسانه ها و تامین امنیت آن ها کمیته مشترک هماهنگی میان حکومت و رسانه های افغانستان تحت ریاست معاونت دوم ریاست جمهوری ایجاد شده است که یک گام مثبت در راستای تامین آزادی بیان محسوب می گردد. بر اساس طرزالعمل فعالیت کمتیه مشترک، هم در مرکز و هم در ولایات یک مرکز هماهنگی در وزارت داخله و قومندانی های امنیه و یک مرکز حمایت در ریاست عمومی امنیت ملی هم در مرکز و هم در ولایات ایجاد شده است که تمام قضایای مربوط به خبرنگاران و رسانه ها را رصد و به نهادهای عدلی و قضایی گزارش می کنند. همچنین کمیته مشترک تحت ریاست معاونت دوم ریاست جمهوری قضایایی را که در ولایات و یا در مراکز حل نگردد مورد بازبینی و بحث قرار داده و هدایات لازم را به مراکز عدلی صادر می کند. کمتیه مشترک یک میکانیزم بسیار جدی و در عین حال جدید در راستای تامین امنیت رسانه ها و خبرنگاران و هم چنین حفاظت از آزادی بیان محسوب می گردد.

تا کنون از سوی دولت تعهد به آزادی مطبوعات و آزادی بیان به صورت کامل و در عمل نشان داده شده است. اقدامات دولت در یک سال گذشته مشوق آزادی بیان و رسانه ها بوده و رسانه ها نیز از این جهت ابراز رضایت کرده اند. اما این به معنای رفع تمام چالش ها و موانع نیست. تروریست ها و گروه های افراطی و هم چنین برخی از اشخاص مخالف آزادی بیان تا کنون علاوه بر بیان صریح دیدگاه های خود در مورد محدویت آزادی بیان، دست به خشونت های بی شماری نیز زده اند که اقدام تروریستی علیه کارمندان و خبرنگاران تلویزیون طلوع در سال گذشته یک نمونه بارز آن بود. ترور خبرنگاران و روزنامه نگاران و تهدید رسانه ها از سوی افراد زورمند و گروه های افراطی بارها طی یک سال گذشته اتفاق افتاده است که نشان از وجود چالش های اساسی فراروی رسانه ها دارد. ولی این اقدامات تنها چالش برای رسانه ها نیست بلکه فراروی دولت و حاکمیت قانون نیز هست. دولت افغانستان مکلفیت خود می داند که قانون را تطبیق کند و به خصوص در راستای تامین و حفاظت از آزادی بیان و آزادی رسانه ها بیش از هر موضوع دیگر مصمم است. زیرا آزادی بیان بزرگترین دستاورد حکومت در طی سال های گذشته بوده است. لذا هرگز به هیچ شخص و یا هیچ گروهی اجازه نخواهد داد که به آزادی بیان تعرض کند.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آزادی مطبوعات
رسانه افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   دانش صاحب از تعهد دفاع می کند دیگران مملکت را به یغما می برند. در کشوری که هیچ کسی متعهد نیست این گونه سخنرانی آب در هاون کوبیدن است. معاون بی خبر از همه جا نمی داند که دور و برش چه می گذرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است