بدخشان در غارت طالب و زورمند و حکومت
ولایتی که روزگاری حکم مقاومت در برابر طالبان را داشت اکنون تبدیل به منبع تغذیه مالی طالبان در معامله با زورمندان محلی و مقامات شده است و گذرگاه مواد مخدر و غارت معادن 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۷    ۱۳۹۶/۲/۱۳ کد خبر: 132611 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ولایت بدخشان به دلیل مرز مشترکی که با پاکستان و تاجیکستان دارد همواره مورد توجه بازیگران منطقه و جهان بوده ، دروازه شمال افغانستان که در دوران تاریک طالبان، پایگاه جبهه شمال بود و طی ده سال نخست دوران جدید در امنیت به سر می برد، اکنون در پنج سال گذشته مورد تهاجم نیروهای طالب قرار گرفته است.

تصرف ولسوالی های استراتژیک این ولایت زمانی صورت گرفت که مقام های فاسد و زورمندان محلی برای دست یابی به پول های هنگفت، مناطق را یکی پس از دیگری برای طالبان محیا و با لابی گری نمایندگان پارلمان، کاخ نشینان پایتخت را مجاب به سکوت در برابر معامله ها کردند.

قاچاق مواد مخدر به آسیای میانه و استخراج سنگ های قیمتی معادن چنان تجارت پرسودی برای مقام های حکومتی و طالبان به وجود آورده که فساد حتی بخش های امنیتی ولایت های بدخشان و تخار را زیر سلطه طالبان قرار داده است.

ولسوالی های بدخشان یکی پس از دیگری توسط طالبان تصرف و نیروهای امنیتی با لابی گری های سیاستمداران و نمایندگان پارلمان، عملیاتی علیه تروریستان صورت نمی دهند و حکومت به خوبی دریافته است که چشم پوشی ها می تواند سرمایه گذاری برای بقا در آینده باشد.

هزینه ی کمپین نامزدان پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری که همراه با تقلب های گسترده همراه بوده باید از منابعی تامین شود که در معامله با دولتمردان به وجود آمده است، شبکه های فسادی که از بالاترین رده های حکومتی تا مناطق دورافتاده را در برگرفته و دلیل اصلی شکست در میدان های نبرد می باشد.

مرز مشترک بدخشان با پاکستان راه ورود تروریستان است و سرحد با تاجیکستان حکم ترانزیت مواد مخدر به آسیای میانه را ایفا می کند و در این میان، همکاری زورمدان محلی با طالبان تجارت بزرگی به راه انداخته از گمرگ طالبان برای دریافت مالیات از قاچاقبران مواد مخدر گرفته تا استخراج معادن.

این تجارت پر سود از سوی شبکه ای از سیاستمداران، نمایندگان پارلمان و طالبان در تخار و بدخشان کنترل و رهبری می شود، پولی که مقامات حکومتی از این راه به دست می آورند صرف فساد و راه اندازی کمپین های انتخاباتی برای خود و دولتمردان می شود و از سوی دیگر روز به روز به قدرت طالبان می افزاید.

اواخر هفته گذشته ولسوالی زیباک این ولایت در 35 کیلومتری مرز با تاجیکستان به دست طالبان سقوط کرد اما به گفته سخنگوی کمیته مرزبانی امنیت ملی این کشور، وضعیت در مرز تاجیکستان با افغانستان آرام می باشد.

این آرامش در حالی است که هیچ عملیاتی از سوی نیروهای امنیتی علیه طالبان زیر سایه شبکه فساد و سکوت حکومت انجام نمی شود و نشان می دهد، تصرف چنین مناطقی بیشتر حکم تامین منابع مالی و بعد سیاسی برای این گروه دارد تا ناامن کردن مرزهای کشورهای همسایه.

رخنه کردن فساد در بخش های امنیتی ولایت های بدخشان و تخار سبب شده است که فرماندهان، پوسه های امنیتی را در بدل رشوه با سلاح و مهمات در اختیار طالبان قرار دهند و به گفته مردم محلی، برخی از آنان گلوله و اسلحه به طالبان می فروشند.

تقلب های انتخاباتی اشرف غنی که توانست وی را به ریاست جمهوری برساند از دل چنین معامله ای شکل گرفت، فرایند فساد بهترین منبع تغذیه چنین حکومت و مقام های فاسد است.

بدخشانی که روزگاری به ولایت مقاومت در برابر حکومت طالبان معروف بود اکنون به دست حکومت وحدت ملی و وجود مقام های فاسد، محل غارت طالبان شده است و گذرگاهی برای ورود تروریستان و قاچاق مواد مخدر.

در این بازی سیاه، می ماند بیش از دو میلیون مردم بی گناه در معامله حکومتی ها با طالبان که همواره قربانی هستند، و اکنون پی می بریم چرا هیچ گاه غنی، طالبان را دشمن خطاب نکرد و برای کرزی حکم برادر را داشتند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بدخشان
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   عاملین بدبختی بدخشان
1- والی های نابکار
2- وکلا فاسد ( مانند زلمی مجددی که تولید کننده مخالف در منطقه بود)
3- قوماندان امنیه بیغیرت
4- قوماندان های محلی فرخته شده و مزدور به پنجشیری ها
همچنان بعضی ها چون بصیر خالد. و صدها قوماندان مفت دیگر که موتر دولت زیر پای شان. تیل موتر شان مفت ماهانه از قوماندان . والی و ریس امنیت مفت خور پول میگیرند را باید بدخشانی ها به جنگ علیه طالبان دعوت کنند. این مردی نیست که تمام قوماندان ها بشمول کند ها از پنجشیر باشد. چون فرار میکنند در گریز دست بالا دارند. همین فرمانده هان بدخشان هخودشان قوماندان شوند و از خاک خود دفاع کنند. پنشیری ها یک بار تا لب دریا آمو فرار کردن پند بگیرند
شغنی

>>>   قوماندانان وند گیر بدخشان کجا هستن؟
بدخشانی

>>>   تخلص شان جهان گیر ولی غیر از چرخه گرفتن دیگر کاری بلد نیستند
بدخشانی

>>>   قوماندان امینه بدخشانی سخی انداربی و والی آن ولایت در نا امن ساختن بدخشان دست دارند. تطبیق کننده پلان شوم قبیله همن دو نابکار هستند
تخاری
>>>   بدخشانی اګر فردا به بدخشان میګردد امروز بر ګردد و در هنان بدخشان خود باشند و هیچ ضرورت به بود و نبود ایشان نیست و جاسوس پاکستانې پدرام از کابل رانده شود و دیګر به این جاسوس در مجلس اجازه داده نشود که تمام ګذارشات را ګرفته به ای اس ای تقدیم میکند رباتی انقدر چور کرده که بدخشانی صد سال ړیګر بخورد خلاص نمیشود.

>>>   ازهرکاربهره برداری سیاسی تا چی وقت

>>>   من طرفدار برگشت سربازان وافسران در شرایط فعلی از قطعات وجزوتام هایشان نیستم واما طرفدار تامین امنیت محلی وتوسط افراد محل در مناطق شان هستم وباید هر منطقه ولایت با در نظرداشت شرایط واخوال آن توسط افراد محل تامین امنیت شوند که اضرار آن کمتر متوجه باشنده های محل میگردد.شهروندان بدخشی در بدخشان گماریده شوند وشهرومدان قندهاری جهت آشنایی بهتر وخوبتر شان در قندهار استخدام شوندوهمچنان تخار ها باید در مناطق شان جهت تامین امنیت استخدام شوند .

>>>   پشتونها از طالب تکنوکرات خلقی اوغان ملتی تا گلبدینی همه باهم فرق ندارند۰ غیر پشتونها متحد شوید و حساب تانرا از این جنگ و خشونت دائمی پشتونها جدا کنید۰

>>>   نظر خوب است ولی حقیقت این است که سرباز بدخشانی برای معاش میجنگد حالا راه حل این است که جناب صلاح الدین ربانی بحیث سرمایه دار بزرگ یا هر بدخشان دوست بدخشانی پروژه های امنیتی را در بدخشان راه اندازید تا جوانان بدخشی در ان جذب شوند و همه ولایات عسکر فروش چنین کند در ان حالت طالب در جنوب پیش روی میکند و کار به بسیج ملی میکشد

>>>   چون ازین حکومت چیزی بور نمی شود، بهتر است که همه بار دیگر طالب شوند. طرز تفکر طالبی در زندگی روزمرۀ مردم افغانستان وجود دارد. فقط پذیرفتن حکومت طالبانی یک جنبۀ رسمی به خود می گیرد.

>>>   چرا جای کمنتها خالی است؟ ای تاجکهای وعده خلاف که بر مردم تاجک بازی میکند!!!!!!!!!!!!!!!! پدرام کجا است که تاجک از تاجک می نالد! این هم رهبرانتان واین هم اینده تان! رهبران وندباز تاجک همیشه روسیه وریشسوخته رفتند! زیرا دزد وغارتګر بودند!

>>>   بدخشانیان مردمانی هستند که بیشترین عمر شان را در پشت حیوانات بار بری گذرانیده نه در پیش روی مکتب اگر لااقل در پیش روی مکتب می گذرانیدند می فهمیدند که معادن بدخشان یعنی مال بیت المال و یا داشته های مردم باید منافع شان را مساویانه تمام ملت چشید نه چند نفر زور مند چون عقل در کله شان وجود ندارد غریبان خودرا مسلح کرده می کشند و پول گزاف سنگ های گران بها را زور مندان می گیرند........

>>>   واقعاً مردم بیچاره و خوش باور بدخشان تا امروز هزاران جوان خویش را از دست دادند در تمام جبهات جنگ در ولایات جنوبی جوان بدخشی شهید میشوند اما با تأسف گفته شود تا فعلاً هزاران هزار جوان کشته و مجروح شدند نه با شهدا کمک صحیح صورت میگرد و نه هم با بازماندگان شان مردم بیچاره بدخشان در مشکلات زیباد بودند و امروز بدخشان در خاک خون می تپند تروریست در بدخشان وجود نداشت اما با تأسف وکلای پارلمان بدخشی فاسد و خود فروخته بدخشان را بخاک خون کشاندند بخاطر معادن وکیل صاحب در فکر خون جوانان بدخشان نیست فقط در فکر ساختن آپارتمان در خارج و داخل کشور میباشند نه پسرشان کشته میشود نه برادرشان.
ع م ب از بدخشان
>>>   ولایتی که روزگاری حکم مقاومت در برابر طالبان را داشت اکنون تبدیل به منبع تغذیه مالی طالبان در معامله با زورمندان محلی و مقامات شده است و گذرگاه مواد مخدر و غارت معادن
ع

>>>   خبر خوشیست .
عبدالله کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است