سخنان نیش دار عبدالله "وضوی" حکمتیار را شکست
در آخرین لحظاتی که مومنان بی قرار ارگ با مشکل طهارت خود را برای نماز عصر نگه می داشتند، عبدالله با سخنان نیشدار و هدفمند خود "وضوی برادر حکمتیار" را شکست 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۱    ۱۳۹۶/۲/۱۶ کد خبر: 132709 منبع: پرینت

سخنان نیش دار و هدفمند عبدالله "وضو" حکمتیار را در ارگ شکست. داکتر عبدالله بیش از 8 ماه در انتظار روزی بود که با حکمتیار بر سر یک سفره بنشیند. اینک سرانجام این سفره شکوهمند در ارگ کابل پهن شد اما با تلخکامی و زهر جان حکمتیار به پایان رسید.

واقعیت این است که در آخرین لحظاتی که مومنان بی قرار ارگ با مشکل طهارت خود را برای نماز عصر نگه میداشتند، عبدالله بحیث آخرین سخنران با سخنان نیشدار و هدفمند خود "وضوی برادر حکمتیار" را چنان شکست که سر از خجالت بلند نتوانست. چنین ضربت را در دقایق 90 بازی هیچ کسی انتظار از عبدالله محافطه کار نداشت. جسارت عبدالله در چنین محفلی که هر سخنران اش تلاش می کرد بیشتر از دیگری برای حکمتیار تملق کنند و فضای ارگ در واقع مثل کمپ شمشتوی پیشاور حکمتیاری شده بود، قابل ستایش است.

حکمتیار که هنوز پایش از" بشقاب پرنده آی اس آی" به زمین لغمان نخورده بود، بر علیه داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام جنگ داد و یکبار دیگر در حضور عبدالله تاکید بر موضع اش کرد. داکتر عبدالله چگونه طهارت حکمتیار متکبر و از خود راضی را در نخستین روز حضورش در ارگ کابل شکست؟ به باور من داکتر عبدالله در سخنان کوتاه و جاندار با پنج ضربت کاری حکمتیار و حکمتیار پرستان را بجایشان نشاند:

1) "آخرین بار ما و شما در سفارت افغانستان در شهر دوشنبه دیدیم". این حرف برای جوانانی که در جریان دونیم دهه جنگ های اخیر نبوده اند زیاد روشن نیست اما برای کسانیکه شاهد زوال و فرار حکمتیار زبون بوده اند دو معنا دارد:
الف: اشاره به فرار حکمتیار از شهر دوشنبه به ایران به کمک مسعود و استاد ربانی در 1996 پس از سقوط حکومت مجاهدین دارد.
ب: معنای دیگر آن این است که حکمتیار نباید سخنان بلند پروازانه بزند، باید روزهای زبونی خود را به یاد داشته باشد و سپاسگزار دیگران باشد.

2) "حکمتیار صاحب هیچ تغییر نکرده اید مثل سابق سر حال هستید". این هم دو معنای خیلی ژرف دارد:
الف: افکار پوچ و خانمانسوز سابق تان تا هنوز باقی است.
ب: این اشاره به ادعای کاذب حکمتیار و حکمتیار پرستان می کند که مدعی اند حکمتیار در 16 سال اخیر جهاد علیه امریکایی ها در مغاره های کوه رنج کشیده است. این در حالی است که او تر و تازه به اصطلاح مردم "سرخ و سفید" است و این نمایانگر این است که در بستر آرام" آی اس آی" فرمان جهاد و کشتار، انتحار و انفجار را می داده است.

3) بگذارید طالبان را برادران حکمتیار صاحب بنامیم"
الف: این هم دو معنای برجسته دارد: یکی اینکه طالبان تروریست هستند و ما هرگز آنها را برادران خود نمی گوییم. جناب کرزی هم آنها را برادارن ناراضی خود می گفتند و در این اواخر تغییر عقیده دادند.
ب: اینکه حکمتیار و طالبان پشت و روی یک شبکه ترور اند.

4) "درس های تاریخ دهه های اخیر نشان داد که هیچ چیزی بهتر از همزیستی و همدیگر پذیری نیست".
این اشاره به تفکر تک تازی و حذف می کند که حکمتیار غیر از خودش هیچ کسی را تحمل نمی کرد. یا به عبارت دیگر سیاست تک تازی و حذف دیگر در افغانستان جای ندارد.

5) حکمتیار مدعی شد که در هیچ کشوری در جهان حکومت های ایتلافی موفق نشده شده است و در افغانستان هم نمی شود. به باور او نظام متمرکز یگانه نظام برای شرایط افغانستان است. او بار دیگر تاکید بر کنار رفتن یکی از رهبران حکومت وحدت ملی به نفع دیگر شد، که هدف او عبدالله است. عبدالله با صراحت از دولت وحدت ملی دفاع کرد و نظر حکمتیار را رد نمود.

باید گفت محفل ارگ که ظاهرا تحت نام استقبال از صلح با حکمتیار برگذار شده بود، در واقع سنگ بنای فصل جدید جنگ با حکمتیار را گذاشت.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   از يكطرف داد ميزنيد كه ما صلح ميخواهيم و از جانب ديگر زمانيكه طرف مقابل حاضر به صلح ميشود باز فورأ داد و بيداد راه مياندازيد كه ما انتقام ميخواهيم؟؟؟

>>>   سلام برادران دراین شکی نیست که حکمتیار جنایت کرده درحق مردم وکشوربه دستور کشورهای منطقه اما باید گذشته را رهاکنیم بیاییم همدیگر را ببخشیم با تاریکی تاریکی را نمیشه ازبین برد برای ازبین بردن تاریکی نورنیاز داریم ونوربا ببخشید به وجود میایدبه صلح پایدار دردنیا(محمدعلی صادقی ازدایکندی)

>>>   بنام خداوندپاک.
یادم نرفته خون عزیزان این وطن
دردشت ها وکوطل افراف کوه سار
اطرافرف رود بارلب های چشمه سار
اینگ دوباره امده، گل بدین خبیش
تاباز کند این ریشهٔ تر، این جنبش عظیم، این سیل پورخروش.
رییس جمهوراففغانستان محمداشرف غني احمدزي وحنیف اتمر و باقی قوم گرایان...؟
پلان شوم وبرنامه ریزه شده ای را دردست دارد، که بهانه امدن گل بدین حکمت یار،که تمام افراداین حزب، درهمه وقت همراي طالبان همکاری انسان کشی قطل دزدی داشت ودارد،این بار بنا بر مسلهٔ قومیت محمداشرف غني احمدزي، این شوم را به بهانه سلح اورده وتمام قومندانان وافرادش زیاد ترازقبل مسلح کرده تا اینکه فاز جدیدی ونیرنگ جدید را بکار بیندازد.
۱.جای بجای قمندانان وافراد این حزب تبهکار رادرمیان پولیس ملّی اردومّلی وارتش ملّی.
۲.ترور افراد کارامد باقی اقوام افغانستان واهسته اهسته حزف باقی اقوام از میان دولت.
۳.جاه بجای تمام تفنگ داران وقمندانان این حزبدرميان نظام درشمال افغانستان ،وجنگ کشتن تمام نظامی وکاری باقی اقوام افغانستان غیر از پشتون.
باید ملّت وتمام اقوام افغاستان هوشیار باشد،که هر خیانت کار وقاطل دردولت محمداشرف غني احمدزي ارتفاه وظیفه مییاند یاسفیر یا درجای دیگر تبدیل میشود علّتش پلان شوم اشرف غني است،و اوردن قاطل تمام ملّت افغانستان گل بدین.
علّت امدن گل بدين حکمت ياردردولت اشرف غني چنين است.
ق.ناصری.

>>>   جناب امیرزاده صاحب ! متاسفانه بایدگفت که نبشته شما بیشترنقادانه نه بلکه بیشتررنگ وبوی تعصب خشک وعصبیت جاهلی که به فرمایش جناب پیامبربزرگواراسلام ناجی بشریت کسیکه درراه عصبیت دعوت کند ازمانیست ، بلی بیشتررنگ عصبیت راداشت امیداست ازین لاک که خودآدم رامانند موریانه میخوردوخوردوخمیرمیسازد برآمده آزادترفکرکنید،‌کامیاب وپیروزباشید!

>>>   آفرین و احسن بر عبدالله که نول گلبیدین را به مرداری زد و گفت که تو همان....سابق میباشی

>>>   از کلوخ آتش پرید! مردم تا عکس العمل های بیشتر ع را نبینند نباید خوش بین باشند که تغییر کرده.

>>>   باید بداند که اگر اینبار فرار اش دادن دیگر حود را جمع کردن نمی تواند
بدخشانی

>>>   اوهواداران عبدالله به لحاظ خداچرااینقدر بیجابخاطرتعصب ازوی طرفداری میکنیدمگر اوبرای این وطن وحداقل برای شما چه داده است؟چه خدمت کرده است ، برایش بگویید که فیشن وآرایش کنداورابه این کارهای مردان دخیل نسازیدکه بازآرایشش خراب میشه ...

>>>   حکمتیار که هنوز پایش از" بشقاب پرنده آی اس آی" به زمین لغمان نخورده بود، بر علیه داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام جنگ داد و یکبار دیگر در حضور عبدالله تاکید بر موضع اش کرد. داکتر عبدالله چگونه طهارت حکمتیار متکبر و از خود راضی را در نخستین روز حضورش در ارگ کابل شکست؟ به باور من داکتر عبدالله در سخنان کوتاه و جاندار با پنج ضربت کاری حکمتیار و حکمتیار پرستان را بجایشان نشاند:
ع

>>>   شرم است نام و نشان نويسنده را هم تو واري ادم به باد فنا ميدهي همين ميلك مانده بود كه بطرف لوچيكي برودامروز ايرام مشاهده كرديم كمي شرم و حيا كن مه طرفدار كسي كه مخاطب تو هست نيستم اما بعنوان يك نويسنده با خواندن همين مطلب تو از خود هم خجالت كشيدوم شرم است بيك نويسنده مانند تو لوچك حيا كن نمام و نشان نوسينده هار بعد كردي

>>>   عبداله این حرفهارا به خاطر حفظ چوکی خودش زد نه بخاطرمنافع ملت ویاتاجک ها

>>>   ترجمه سوره والعصر شریف :
سوگند به عصر ه واقعا انسان دستخوش زيان است مگر كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده و همديگر را به حق سفارش و به شكيبايى توصيه كرده‏ اند
ر

>>>   این راکیتار بمثابه مار دم بریده است زهر این افعی از سابق کرده شدید تر وکشنده تر شده است کسیکه سوابقش به بداخلاقی و زندهگیش به خون آشامی سپری شده باشد آیا چطور امکان دارد که درنهایت عمر وآخرین رمق خویش تغیر عقیده کند؟ هر گز نخیر.

>>>   از يكطرف داد ميزنيد كه ما صلح ميخواهيم و از جانب ديگر زمانيكه طرف مقابل حاضر به صلح ميشود باز فورأ داد و بيداد راه مياندازيد كه ما انتقام ميخواهيم؟؟؟

>>>   وضوى عبداله در ابتدأ از ديدن كلبدين شكسته بود يك ساعت رفت وكم شد بطلون خود را عوض نموده بعد دوباره در مجلس حاضر شد ولى اين بار معلوم مى شد كه بمبرز هم بسته كرده بود .

>>>   این موتر شوی ها که 14 سال چور وچپاول وحق مردم خوردن دیگر کاری نکردن حال منافیع شان در خطر است تمام کابل را چور کردن وبلند منزل شاختن حال داد از صلح وجنایت میزنند کسی این داد را بذند که هیچ کاری به حق این ملت نکرده باشد

>>>   نمايشى را كه اى اس اى وارگ به يك قاتل قصاب جور كرده بودند به پايان رسيد اگر راكتيار واقعاء به صلح امده بايد اين تمام مليشه ها ى اى اس اى را كه أعم از مخابره چى ها كامپيوتر كار ها وتمام إنترنت را در حال حاضر در كنترول دارند جواب بهد و خودش همراه يك گروپ از حاضر باشان نوكران طالبى اش در چهار اسياه مركز خون خوارى اش برود و مردم را از اين وحشت بيرون كند. حالا افراد اين قصاب چى كار ها را در شهر شروع كرده اند نشود كه جرجقه اينبار باز هم كابل را به قبرستان ديگر مبدل كند.
تمام انتهارى هاى خود را به كشور شان چتل استان روان كند در غير ان باز همان دوزخ است ومردم عاصى
ح ع

>>>   اقای گلبدین راکتیار کسی است که جز زدن راکت به کابل و جلال آباد البته در جنگ های این دو ولایت در زمان نجیب و ربانی هیچ چیزی را نمیداند.
او بود که وطن را خراب کرد و حالا خجالت نمیکشد که به کابل امده و غو غو میکند.
بگذارید که بجفد والله اگه هیچ چیزی کرده بتواند زیرا تمام زور انها قبلا آزمایش گردیده است.
او یک شخص سوخته ای است که ماشین جنگی ندارد و کاملا ضعیف شده است.
شاهین شمالی

>>>   حکمنبار نسبت مشکل وضوع را نگا ه کرده نمی تواند ههههههه

>>>   این حرفهابرای چندروزی است بعد همه آرام میشوند

>>>   يك مفعول از مفعو ل ديگر دفاع ميكند.

>>>   یک درخت از فیر راکت های تو استاده نیست
نیست دیوارو دری کز دست توافتاده نیست
غیر ویرانی زخیرات سرت آباده نیست
گرچه ویران کردن یک شهر کار ساده نیست
تو مگر این کار را در نیم ساعت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی

>>>   "... هیچ چیزی بهتر از همزیستی و همدیگر پذیری نیست".
و همزیستی و همدیگرپذیری فقط بمعنی آنست که برای گلمرجان باید "چوکی" ریاست اجراییه را "خلق" کرد!!!

>>>   افرین به تربیه واخلاقت
از نوشته ات معلوم میشود که نه تربیه داری ونه اخلاق
عبدالله با مقایسه حکمتیار زمین تا اسمان فرق دارد عبدالله به حساب سیاست طفل بیش نیست چنانچه در همان روز سخنرانی اش در ارگ به همه ملت وزنش معلوم شد

>>>   سخنا عبدالله وضوی حکمتیار را نشکستاند بلکه منزلت ووقار خود. را نشان داد. که در سیاست هنوز وارد نیست ومانند بچه های کوچه رفتار میکند واز همین خاطر مورد قبول سلطان مزار نیست ،اسماعیل خان آمر جهادی هرات او فاقد عقل میداند ، سپهسالار مزار اورا کم معرفت خطاب کرد ،نمیدانم این آقا از مسعود مبارز چه آموخته ،مسعود که حکمتیار را قابل احترام میدانست ومبارز میدانست واما نظرات شان در بعضی مسایل فرق داشت وخلاف نظریات یگردیگر بودند عبدالله هنوز بچه است ،بی تجربه. خام است یک روز با چاپلوسی میکوید با حکمتیار بالای یک دسترخوان مینیشند ومعرفت حاصل میکند ودیگر روز که کمی نیشه بود ،حرفی طفلانه میگوید ،باید. عبدالله معاینه صحی میشد که حال اش درست است ویا اینکه در رگهایش وخونش هنوز مواد نشهای حکمروایی دارد .
عبدالله ریحان

>>>   عبد الله به نمایندگی از مردم افغانستان حرف زده نه بخاطر یک قوم..... بر آن کس که مثله نژاد پرستی را به زبان میاورد

>>>   بعضی ها فقط منتظر فرصت هستند موقع که د و نفر بزرگتر باهم بحث میکنند.آقایان شرور آماده اند از آن حرف های ناسنجیده بزنند.مثلامیگویند پشتون ها اینکار را کرد وازبک هاوتاجیکهااینطوری کردن

>>>   هر كسى به اندازه عقل، منطق و برداشت خود مى كويد و مى نويسد!!! تعصب قضاوت اميرزاده را متاثر ساخته!! خداوند كمك آش كند!!

>>>   وضوي جناب عالي را سخنان عبدالله چطور شكست؟ نمبر ١ يا نمبر ٢ ؟ يا شايد نان بي بي گل معده اش را خراب كرده باشد.

>>>   این شبکه ماویستی است

>>>   به صلح گروه های متخاصم و قاتلان مردم اعتبار ندارم.....

>>>   آقای هارون امیر زاده! دیده میشود که در جملۀ همه سخنان سخنوران آن مجلس، شما فقط هوش و گوش تان را تنها به سخنان حکیمانۀ اعلی حضرت دوکتور عبدالله عبدالله دوخته بودید، آنهم به آن حرفهاییکه کنایه آمیز به آدرس حکمتیار پرتاب شدند، شاید باقی وقت تانرا در فکر تحلیل این سخنان بمصرف رسانده باشید اما نخیر شما غلط تحلیل نموده اید، به دلایل ذیل:
1- آنجا سخنوران دیگری هم بودند که عبدالله تان تا دیروز حاضرباش شان بود، فرق همین که آنان بصورت واقعی سیاست مدار بودند و سیاست شان را حفظ نمودند اما عبدالله کدورت شان نسبت به صلح را زود به نمایش گذاشتند.
2- من حکمتیار را یک جانی و جنایتکار میدانم اما از آنجاییکه گپ صلح است، باید پذیرفت که صلح یگانه راه حل است، فرق همین است که در این شعار صلح یک چنایتکار به سایر جنایتکاران افزوده شد با تفاوت در نام.
3- شما دقیق متوجه عکس العمل حکمتیار به سخنان داکتر عبدالله نشدید! اول اینکه عبدالله ار همان آغاز سخنانش رنگ باخته بود و نمیدانست که در میان همه این سخنوران چه بگوید، سرانجام هم ناگهانی چیزهایی از زبانش برآمدند که صرف با تحلیلهای افرادی چون شما میتوانند رنگ و بو بگیرند در غیر چنان بیمعنی بودند که حکمتیار هم با پوزخند از سرشان گذشت.
4- تحلیل من از بیانات آقای عبدالله این است که وی به حکمتیار فهماند که: ناجوان در همه جنایات شریک بودیم؛ چگونه ما را یکدم ترک کردی، هرجاییکه ما بودیم تو هم حضور داشتی، هیچ تفاوتی میان ما و تو نیست.
5- دفاع از حکومت ملی هم فقط عکس العمل پیشگیرانه برای تداوم چند روزه بر قدرت بوده است ورنه عبدالله میداند که علی الرغم تفاهم سه جانبۀ (عبدالله - غنی - جانکیری) باز هم اساس کرسی شان فرمان غنی است که به هیچوجه مبنی قانونی ندارد، دیر یا زود با فرمان دیگری ملغی خواهد شد اما چه کند، اینقدر خود باید تلاش داشت.
میهن زرغون

>>>   صلح قلب پاک میخواهد قلب های ناپاک صلح کرده نمیتوانند.
پناه کابل

>>>   ای چی مسخرگی ست از برای خدا دیگه بس نیست امی تعصبات که دودش د چشم همه اقوام افغانستان رفته با این گپ گلبدین واضح است که میخواهد ملت و دولت به کدام طرف کشیده شود کلبدین به همه فکر میکند جز افغانستان همه باید هوشیار باشند به خصوص دولت مردای ما

>>>   میگن درک بیغیرت درخت سوز کنه ادم در ساحیش میشینه.
....سیاه ره هرقدر بشویی باز هم سفید نمیشه
از بیکاری زباد و عوام فریبی چند تا کتاب نوشته کردن بنامش اما بیچاره خبر نداره مفهوم کتاب نوشتن و از تفسیر ترجمه کلام پاک خدا خو هیچ چیز نمیفهمه اگر میفهمید در عملش و سخنش دیده میشد
اینیره میگن منافق و یکی از علایم قیامت

>>>   راکیت یار کرن کار کندزی را فراموش کرده و به دولت تسلیم شد
احمد زی

>>>   بسم تعالی
شاعری چی خوش فرموده
کاسه چینی که صدا میکند
خود صفت خویش ادا میکند
اینکه وضوی اقای حکمتار نظربه سخنان داکتر صاحب شکسته با مطالعه عمیق بیت بالا مشکل همه حل میگردد که چرا وضو شکست وجطور داکتر صاحب با قدامت تاریخی که با امرصاحب داشت ونازنین بود مشکل همه حل میشود
درغیر صورت
وما علینا الاالبلاغ

>>>   وضوی گلمرجان وقت شکسته بود چون حکمتیار دومین سخنران بود!!!!

>>>   هر کس که این انسان ن.... را می شناسد میداند که چقدر ..... است.
او چه وقت وضو داشته که وضویش بشکند.

>>>   وضوی یکتعداد شکسته که بسیاروارخطائی میکنند وبه هرطرف دست میاندازند

>>>   به نظرم آمدن حکمتیار صاحب چندان نتیجه برای صلح وثبات افغانستان نخواهد داشت جون .
1- ایشان گفته بود که مابیشترین نفوس را درولایت کندوز داریم که همه حزب اسلامی هستند درصورت امضای توافق نامه جنگ درکندز به حداقل خواهد رسید . که معلوم است نه اینکه به حداقل رسیده بلکه کندزدرحالت سقوط است.
2- ایشان گفته بود که درصورت حاضرشدن ما به پروسه صلح ولایت بغلان به یک ولایت آرام تبدیل خواهد شد که.امابرعکس که جنگ ونا امنی چند برابرشده است.
3- کسانیکه حکمتیار صاحب را استقبال میکردند همه برادران حزب اسلامی مابودند که درحکومت وحدت ملی ما سهم فعال داشتند ویا خانه نشین بودند هیجکدام شان مخالف مسلح نبودند وکدام جهره جدید که باحکمتیار صاحب آمده باشد به نظرنمیرسد.
اما بازهم ما آمدن جناب ایشان را به فال نیک میگریم امیدواریم که یکباردیگر این همه جنگ وجدال ناامنی به پایان برسند که این ملت رنجدیده ما ازین همه بدبختی ها نجات یابد.به امید سلح وثبات سرتاسری درافغانستان

>>>   یک کار ګلمر جان را نشان دهید که مطابق به موقف دولتی شان با شد به خدا ګف زدن خود رایا د نه دار یک کلمه رابه دفعات تکرار می کنند من از خرف زدن این اقا زود خسته میشوم بسیا نادان است
بی طرف

>>>   تعتتعصبات نژادي و قومي چشم راكتيار يار را كور وگوشش را كَر نموده است
و به حافظه اش هم شديدآ ضربه زده بخاطر از دست دادن اين ابزار مهم
باعث شده كه گذشته جنايت هاي خودش را فراموش كند و ضر و شتمي كه از دست برادران دهشت افكنش خورده را هم به فراموشي بسپارد .

>>>   بوبوگل ! آجان کوکوگل جان بگو باز چی گپ شده ؟
کوکوگل جان: کار نیک و خوب است گفته میشود که بچه آقای حکمتیار وزیرخارجه مقررشود؟
بوبوگل: وزیرخارجه ربانی رادر عکس دیدم که بدست راست امضا میکرد دست چپ اش روکتاب نبود.
کوکوگل جان: این ها اصلا شرم ندارند گمان کنم عاشق وزیرخارجه ایران شده بود دست چپ اش مشغول بود.
بوبوگل:اینجا معلوم میشود که وزارت خارجه به یک پاک کاری ضرورت دارد.
کوکوگل جان: آجان بوبوگل جانم بگو. وزیرخارجه ربانی چراکه بچه بیریش ها را در انقره دیپلومات مقرر میکند.
بوبوگل: به ملت چی کردن باز روی هم حرفهای مفت میزنند.
دیپلومات برحال وزارتخارجه

>>>   هموطنان گلم
اگر به دنبال اینگون وضو شکستنی ها بیگردیم
درقدم اول وضو بعضی طور دایم شکسته کسی که دوران بچه گی (نانی) تیر کرده وسرخان............بود
درقدم دوم
وضو برای کسانی که درمحور خدا وقانون خدا وشریعت محمد چنگ میزنند
انانیکه از این دایره دور بودند وهستندکه ازدید ماویسم معامله دارند ودر طول این سالیان متمادی مردم مان را بخاک وخون کشیده اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است