نظام سياسی مورد نیاز افغانستان کدام است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۹    ۱۳۹۶/۲/۱۶ کد خبر: 132730 منبع: پرینت

حكومت های خودكامه و متمركز در طول صدها سال همه فرصت های كاری و زمينه های پيشرفت و ترقی را از مردم ما گرفتند. پادشاهان اقتدارگرا و خودکامه هيچگاهی نمی‌خواستند تا مردم در سرنوشت سياسی و اقتصادی مملكت شان شريک باشند.

يكي از خصوصيات اين نظام‌ها دور نگهداشتن مردم از مسایل سياسی و مواردی كه به زندگی جمعی‌شان ارتباط مي گرفت، است. به همين دليل حضور نظام‌های غیر مردمی و انحصارگرا كشور ما در يك عقب‌ماندگی تاريخی گير ماند و به مانند ساير ملت‌های جهان نتوانستيم به رفاه و پیشرفت برسیم.

يگانه دليل عقب ماندگی كشور ما همين انحصار قدرت و معتقد نبودن سياسيون ما به تقسيم قدرت و مشاركت سياسي مردم در تعيین سرنوشت سياسی شان بود. امروز نيز سياسيون ما دم از تمركز قدرت مي‌زنند و حاضر نيستند تا به حقوق سياسي مردم احترام قایل شوند، حاضر نيستند تا آزادی هاي مدنی مردم را به رسميت بشناسند، در صدد تحميل سليقه های فكری و شخصی خودشان هم در شكل‌گيری نظام سياسی و هم در چگونگی نحوه زندگی مدنی مردم اند درحاليكه مردم افغانستان می‌خواهند بعد از اين با حقوق مدنی و سياسی خود زندگی كنند و به هيچ كس اجازه نمي‌دهند تا طريق و روش زندگی كردن را برای شان بياموزد.

مردم به ساختار سياسی ضرورت دارند تا نتایج مشاركت سياسی خود را در آن ببينند و عملا در قبال مسایل کشوری و پاليسی‌های ملی سهم داشته باشند. به همين دليل خواهان داشتن نظام پارلمانی اند. تا يک حكومت مسوول و جواب ده در كشور بوجود آيد؛ نه يك حكومت اقتدارگرای غير مسوول كه نظام را به سوی ديكتاتوری ببرد مانند نظام رياستی متمركز فعلی.

داشتن نظام پارلماني به مفهوم مردمی سازی و دادن صلاحیت‌اجرایی به ولایت ها است تا زمینه خدمت رسانی به شهروندان بیشتر فراهم شود، همچنین نظام های پارلمانی زمينه‌ساز آميزش سياسی و اشتراک اجتماعی در ميان گروه‌های مختلف قومی و اجتماعی در نهاد سياسی به نام پارلمان است كه در نظام هاي رياستی متمركز نظير نظام فعلی ميسر نيست.

نظام پارلمانی در قوی ساختن رشته های وحدت ملی مي تواند بسيار موثر باشد. درحاليكه نظام رياستی متمركز فاقد احزاب سياسي به مانند نظام فعلي شيرازه وحدت ملی را از هم گسيخته است. نظام های پارلمانی هم به شكل متمركز آن وجود دارند و هم غير متمركز آن. اينكه چه نوع اداره و اقتصاد يعنی اداره متمركز و يا غير متمركز مي تواند زمينه‌ساز رشد اقتصادی و اجتماعی باشد که در همه موارد نمایندگان مردم در پارلمان تصميم خواهد گرفت، نه یک شخص.

احمدضیا مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام سیاسی
سیاست افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   همین را اگر قبلا می گفتی درست بود حالا هرچه بگوئی مردم فکر میکنند از درد چوکی است ! فراموش کن چندان چوکی هم نبود به اینقدر تضرع وتشویش وتقلا نممی ارزد مصروف شهرک آریا باش سیاحت کن موسسه خیریه بساز !
ر

>>>   احمدضیاء جان قندولک!
نظام پارلماني به مفهوم ... دادن صلاحیت‌اجرایی به ولایت ها، نیست!!!!

>>>   چيزي در كله اش نيست گقته هاي متعصبين ديگرش را نشخوار ميكند.

>>>   آفرین بسیار فصیح نوشته اما به هیچ وجهه نوشته ضیا خان نیست.

>>>   نظام مورد ضرورت همان دیکتاتوری پرولتاریا است
حفیظالله امین
شهید شهدا

>>>   فقط نظامی که برکت دست نورمحمد تره کی و یارانش بود.......

>>>   نسبت به ریاست جمهوری ربانی . مجددی . و کرزی به ریاست جمهوری تره کی امین کارمل و نجیب افتخار می کنم.....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است