چرا یک قاتل را عزت می کنید؟
حکمتیار با گرایش ایدیولوژیکی و موضعی که درخصوص آزادی بیان و رسانه ها گرفت، بحث های قومی از گفتارش پیدا بود؛ چه ضمانتی است که با این نگرش ها دوباره خاطرات کابل تکرار نشود؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۶    ۱۳۹۶/۲/۱۷ کد خبر: 132781 منبع: پرینت

پس از گذشت ماه ها از توافق حکومت و شورای عالی صلح با حزب اسلامی سرانجام این حزب با استقبال رسمی رییس جمهور و رییس اجرایی کشور به کابل آمد و تعهد سپرد که برای رسیدن به صلح با حکومت با سایر نهادها تلاش کند. درهمین حال تعدادی از شهروندان کابل در نزدیکی منزل وی تجمع کردند و خواستار دادخواهی از قربانیان جنگ شدند و از حکمتیار خواستند از مردم افغانستان و مخصوصا شهروندان کابل عذرخواهی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، رامش نوری، استاد دانشگاه در برنامه "راه حل" در خصوص اهمیت آمدن حکمتیار به پروسه صلح گفت: آمدن حکمتیار هیچ ظرفیتی برای پذیرش دیگر گروه های مخالف ایجاد نمی کند و این موضوع از اینجا سرچشمه می گیرد که اکثریت گروه ها بویژه طالب امروز در قیمومیت روس ها قرار گرفته اند.

نوری می گوید: اندیشه های تبارگرایانه و قومی که در ارگ ریاست جمهوری قرار دارد، زمینه حضور غلجایی ها را در قدرت فراهم می کند. خیلی جالب است که حکمتیار قسم خورده بود تا زمانیکه یک سرباز آمریکایی در افغانستان باشد به کشور نمی آید اما همزمان با آمدن وی، هزاران سرباز آمریکایی وارد جنگ می شود و سوال پیش می آید که حالا که سربازان آمریکا اینجا است، پس چرا آمده است!

این استاد دانشگاه، صلح را پیمانی می داند که منجر به آرامش شود و مبتنی بر عدالت، امنیت و مصونیت باشد و می افزاید: عدالت را برای امتیاز طلبی به گروه های جنگی قربانی کرده ایم، از حکمتیار بپرسید که پاسخش به گورستان هایی که بالای قبرشان نوشته شده "شهید شده توسط راکت های کور حکمتیار" چیست؟ اینها سوالاتی است که مردم پاسخ آن را می خواهند.

وی افزود: حکمتیار با گرایشات ایدیولوژیکی و گفتارهایی که درخصوص آزادی بیان و رسانه ها گرفت که بحث های قومی از گفتارش پیدا بود، چه ضمانتی است که با این نگرش ها دوباره خاطرات کابل و افغانستان را تکرار نشود؟ که البته پاسخ منفی است.

نوری، درخصوص عوامل شکست مجاهدین پس از فروپاشی شوروی بیان کرد: اختلافات درونی مجاهدین که بیشتر تنظیم های شان قدرت طلب و اقتدار طلب بودند، باعث از هم گسستن شان شد و از طرف دیگر کشورهایی که آنان را در مبارزه با شوروی تا دندان مسلح کرده بودند، آنان را نه تنها به حال خود رها کردند بلکه تلاش کردند مبادا اقتدار سیاسی شان سرمشق برای دیگر نقاط جهان شوند و این نحوه برخورد با آنان در سطح منطقه و جهانی حاکمیت داشت.

این استاد دانشگاه، از خطر امتیاز گیری گروه های هراس افکن بنام صلح اظهار می کند: مردم در یک واهمه هستند که مبادا گروه های تروریستی دیگر از امتیاز گیری زیر چتر ایدلوژی های قومی و امتیازهایی که سازمان های قدرتمند جهانی به برخی می دهند، باعث تشویق دیگر هراس افکنان شود که اینها نیز مردم را بکشند و به جایی برسند.

وی در همین رابطه با اشاره به حمله به قول اردوی 209 شاهین در بلخ می گوید: همانطور که در خصوص وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش کشور دیده شد که سربازان زیادی بنا بر ضعف مدیریتی اینها کشته شدند و اینها بخاطر همان ضعف شان امروز سفیر شده اند. یک نوع نگرش ایجاد شده است که هر کس خیانت کند، قتل کند و بیشترین اموال را غارت کند، قدرت سیاسی و زمینه حضور و تداوم خود را تضمین کرده است!

نوری، درخصوص قربانی شدن عدالت به نام صلح درکشور بیان می کند: متاسفانه جنگ در افغانستان بیش از آنکه یک پدیده داخلی باشد، یک پدیده تحمیلی است و ما میدان تامین منافع کشورهای منطقه، همسایه و کشورهای قدرتمند جهانی شده ایم و از طرف دیگر ساختارهای تعلیمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی همه زمینه جنگ را فراهم ساخته است.

این استاد دانشگاه افزود: ترس از این است که ساختار متمرکزی که حکمتیار و غنی از آن شدیدا بحث می کنند، روزی زمینه تجزیه افغانستان را فراهم کند. اینجا سرزمین اقلیت ها است و چیزی به نام اکثریت نیست و هرکس این تفکر را داشته باشد به گورستان می رود همچنان دیگرانی که به گورستان رفته اند.

وی، معتقد است که باید توزیع عادلانه قدرت و ثروت شکل بگیرد و این مورد از عینک ساختارهای متمرکز ریاستی امکان پذیر نیست چرا که این مدل، قدرت و ثروت را به یک قومیت و طیف خاص متمرکز می کند و توقعی از عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت از این تیم خاص نیست.

نوری، در پاسخ به این سوال که حکمتیار از کجا پیدایش شده است می گوید: روزی که وی در لغمان و سپس در جلال آباد حضور پیدا کرد، با چبلی های پیشاوری بود و کمپی که ایشان داشتند تحت قیمومیت مستقیم خودشان در پاکستان، هم در زمان طالبان و هم بعد از آن در دوره حکومت موقت و آقای کرزی بود. اینها گویای دقیق مسایل است، آنچه در ظاهر ایشان معلوم بود چبلی های پیشاوری بود.

این استاد دانشگاه، بیان می کند: اگر می گویند که حکومت قومی نیست، بیایند ساختار قدرت را نشان دهند، دوستم از یک طرف شکایت می کند، عبدالله از این طرف و دوستان هزاره و دیگر گروه ها و جنبش ها از طرف های دیگر. اگر حکمتیار و غنی واقعا صادق هستند، چرا توزیع عادلانه قدرت راه نمی اندازند. حکمتیار در نشست جلال آباد تاکید می کند که باید مصطلحات ملی حفظ شود، چه مشکلی است که به پوهنتون، دانشگاه بگوییم! اینها اوج نگرش های قومی و تحمیلی را نشان می دهد که مردم پذیرای این نگرش ها نیستند.

وی، درباره این اظهار حکمتیار که در قدرت امتیاز نمی خواهد تصریح کرد: در مطالعه بحث های رهبری، رهبر برای خود چیزی نمی خواهد، بلکه برای افراد تحت فرمان خود امتیاز می خواهد و روشن است که هر کس که نان بدهد، فرمان می دهد! باید متوجه نازکی این بحث بشویم.

نوری افزود: ابزارهای حکمتیار در قدرت به وضوح دیده می شود، انتصاب آقای همایون به حیث مشاور رییس جمهور و ده ها گزینش دیگر و اینکه در اصل توافقنامه آمده است که رییس جمهور باید در موارد اساسی و کلان کشور با حزب اسلامی مشورت کند، اینها همه نازکی بحث است که باید به آن دقت شود!

این استاد دانشگاه افزود: وقتی یک قاتل را به کرسی می نشانید و عزتش کنید،چرا عدالت قربانی نشود! خبرنگاری که در سروبی به فرمان حکمتیار کشته شد را چه کسی پاسخ می دهد، هیچ کس!

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   باز هم يكى از به اصطلاح إستاد و معدنى كه از عينك تعصب از ادرس معدنى و إستاد سخن مى كويد!!! جواب شهدا، ويرانى ها و ... ها كه وضاحتا" از طرف شوراى نظار به سركردكى قهرمان مولى صورت كرفت كى مى دهد؟؟ ..... و جورو جباول را كى جواب مى دهد؟؟؟
ديكر اينكه افغانستان كثيرالقومى است در عين زمان اكثريت و عقليت هم يك واقيعت است كه در اين ميان افغان ها اكثريت هستند و اقوام ديكرهمجو تاجيك، هزاره، أزبك، و غيره عقليت هستند!!! شما بايد فرق ميان تاجيكً و ديكان كنيد ديكان در ولايات جون بكتيا، لوكر، كندوز، و ديكر ولايات ساكن هستند!! ديكان تاجيك نيستند!! تاجيكان از قيافه شان بيدا هست سر هايشان سه كنجه يعنى مثلث شكل هست!!

>>>   آفرین..برتو..استاد..دانشگاه...شیری.که..خوردی..حلالت

>>>   در کشور ما گرگ و بلایی آمد
افراطی بد نام و سیایی آمد
بیمار روانی خطر ناک و پلید
طاعون سیاه ... خطایی آمد

>>>   چیزی راجع به دزد های شمالی بگو

>>>   برای خودت برنال توصیه میشود

>>>   نظر کاملا مغرضانه ایا طیارات به قومانده حکمتیار بالای مردم بی دفاع سمت جنوب وغرب و شرق کابل بمب ریزی میکردند ویا مردم بیگنا ه که در سه سمت وجود داشت انسان وزنده جان نبود.که یکجانبه قضاوت صورت میگیرد ویا خود شما که این مطلب را نشر کرده اید ارابه شیطان را به پیش میبرید وبین ملت عزیز کشور نفاق میفگنید.
یکه از باشندگان کابل

>>>   نظرمغرضانه است بیطرف نیست واین نظررابه دزد های نامدارت بگو شاباس کلان شوی

>>>   جناب عالی بگذار چند وقت کار کند باز قضاوت کن زود است به فکرم شما یک افغانستان با صبات نمی خواهید

>>>   بسیارزیاد ترسیدین زیرا حالا درراه سمت شمال نیز پشتون ها را ازار واذیت میکنین نترسین هیچ گپی نیس

>>>   استادمحترم دانشگاه این رامیداند ویاخیرکه این قدرت لعنتی هنوزهم به دست یک ولسوالی به نام پنجشیر است
ودرین دودهه همین بدماشان این ولسوالی هستندکه همیشه زندگی مردم رابه خطرمواجه کرده اندولی جای تاسف
اینجاست که این نوع استادان خودنیاز به مشاوره
روان شناسی دارندتادرمان گردندوبعد حقیقت تاریخ افغانستان رابیان کنند درقتی که مسعوددرهشت ثورکابل
رااشغال کرد کدام پشتون راشمادرقدرت بی قدرت اینها
دیده بودیدچندی سال سرمایه این کشوررابردند وخوردند
گفتاراین استادنظرشخصی خودش است تاریخ جواب همه
این نابسامانی رامیدهد

>>>   بهتر است كمى وجدان پيدا كنيد

>>>   کی درین وطن قتل نکردن دزد نیست چرا شورمشور میاندازید بگذارید حالیکه همه رهبران یکی شده که درین ملک غریب و بیچاره یک صلح بیاید قتل وقتال جلوگیری شود بس است دیگر زیاد خون جوانها ریخت خداوند یک صلح وارامی بیاورد مردم غریب دیگر هزنیه گریز و مهاجرت را ندارد

>>>   گل به بو راکتیار صد درصد قوم پرست است باید از اسلام محمدی دیگر نامی نبرد چون پیامبر اسلام از این اشخاص راضی نیست که امت محمد ص را تقسیم بندی میکند

>>>   واقعیت معض است۰ اکثریت قاطع کشور به این نظر موافق هستند بغیر از چند تا دزد وحشی بیفرهنگ۰

>>>   سمت شمال كاملا ارام است حالا اين اوغان هاي غول انتحاري باز واسكت هاي انتحاري از پاكستان انتقال ميدهد سمت شمال راهم نارام ميكند.

>>>   تا كه اين اوغان هاي غول است افغانستان ارام نميشود اين انتحاري ها غلام هاي حلقه بگوش پاكستاني ها نوكر ها چاپلوس ها خداوند سر خودش شان انتحاري كند .

>>>   ای کسی که این برنامه را براه میندازی حتمان خودت نیز از شورای نظار استی سخنان که به شورای نظار زده میشود به نشر نمیگذاری خودت نیز از جنایات موتر شوی ها ونداف ها خبر داری بخاطر نشر نمیکنی که دیگران نداند مگر اشتباه میکنی تمام دنیا میداند که این موتر شوی ها چی جنایات که نبود نکردن زمین های دولتی که خق پدر شان بود چور کردن و زمین های مردم را هم چور کردن در طول 14 سال تمام پوست های دولتی را گرفته بودن و جز چور دیگر کاری نداشتن این بلند منزل ها را از کجا کردن این بلند منزل که در قوای مرکز بنام اونابه وبلند منزل بنام پنچشیر بزنس سنتر از کجا شد در پینچشر جز موتر شوی ونداف دیگر کسب هم نبود که از پول ان پیدا کرده باشند چرا حرف های دل مردم را به نشر نمیرسانید

>>>   افسوس بحال شما استاد نما شما یک شخص کاملا" طرف استید.ایا از اسلام آگاهی دارید که این قدر متعصب استید.اگر موضوع جنایت باشد تمام احزاب جهادی در کابل مسبب جنگ و قتل بوده اند پس شما که صرف بنام استاد استید چرا تعصب میکنی تعصب دیگر بس است بگذارید صلح بیاید.پیغبر ص فرموده کسی که تعصب میکند از ما نیست
تاجیک اصیل کابل زمین

>>>   ازنظر مردم افغانستان هیچ کدامشان قابل بخشش نمی باشد. باید همه این ها محاکمه شوند. مردم منتظر جوابی سوالات شان هستند وخیلی هم عجیب است که بخاطر مقاصد شوم و پلید شان چهار سال با هم جنگیدن و همه چیز را به خاکستر تبدیل نمودند هزاران مردم بیگناه هم از کودکان پیرزنان ومردمان بیطرف را به شهادت رساندن وبعد از ظهور طالبان خیلی راحت با هم متحد شدن.و تا مزار شریف . تاجیکستان و ایران همسفر بودن انگار ونه انگار اتفاق افتاده.....بر این .... ها

>>>   هر کس که از حکمتیار حمایت میکند یا دفاع بسیار انسان بی وجدان است.

>>>   داستان پولس مسیحی را شاید شنیده باشید. پولس کسی بود که در زمان حضرت عیسی (ع) و چند سال بعد از او مسیحیان را می کشت و آنان را به زندان انداخته و شکنجه می کرد. ولی با کمال تعجب روزی ادعا می کند که او خدا(یعنی حضرت مسیح) را با کشف و شهود دیده است و به او دستور داده است که رهبری امت مسیح را به عهده بگیرد. ا. با این ادعای خود بر مسیحیان مسلط شده و دین مسیح رااز این رو به آ ن رو کرد و امروز مسحیت رایج مسیحیت پولسی است. حکمتیار نیز در کشور ما از اول فعالیت سیاسی خود تا امروز ملت افغانستان را کشته و حتی قتل عام نموده و لی امروز آمده است که رهبری همین ملت را به قیضه خودش در آورد!

>>>   اګر هواداران حکمتیاراګر غیرت دارند باید چنین اوباشان دشمن ارامی را باید دروخت مناسب ګم کند
حسن

>>>   استاد نیست پنچرمین است ازدیدگاه پنچرمینی مقاله نوشته کرده نی ازدیدگاه سیاسی وای به حال همچواستادهای که مردم تحریک به نفاق افگنی میکند نه به برادری وهم دیگرپذیری استاد که متعاصب باشد ازشاگردان چه گیله .

>>>   در افغانستان یک دزد نیست بلکه تمام بهبران جهادی به شمول جمیعت حزب اسلام وحدت همه قاتلین ملت افغانستان هستند اگر مجازات دزد دان باشد از ارگ شروع تا کابینه پارلمان هم کسانی اند که افغا ن کشته اند

>>>   حیف نام استاد که برتوگذاشته شده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است