حکمتیار در یک قدمی رهبری نیروهای امنیتی؟
قومگرایی اگرچه قانون نانوشته برای جذب نیروهای امنیتی است اما اصل استخدام ها می باشد و حال با ادغام بیش از سه هزار نظامی حزب اسلامی از رهبری گرفته تا صفوف امنیتی، چه بر سر همین نیم بند ثبات خواهد آمد؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۶    ۱۳۹۶/۲/۱۸ کد خبر: 132809 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،حزب اسلامی افغانستان طی 16 سال جنگ علیه کشور و تجربه چهل ساله نبرد با تمامی حکومت و گروه های فعال در افغانستان علاوه بر نفوذ بالا میان قوم پشتون از لشکری نظامی با تجهیزات و مهمات برخوردار می باشد که نظامیان این حزب بر اساس توافقنامه صلح باید خلع سلاح شده و درصفوف نیروهای امنیتی ادغام شوند.

هرچند تمامی گزینه های این توافقنامه برای امنیت و ثبات افغانستان با توجه به گذشته امیر و این حزب خطری جدی است اما بدترین بخش آن، ادغام فرماندهان و نظامیان این حزب در بدنه نیروهای امنیتی می باشد.

از ابتدای تشکیل حکومت جدید و به قدرت رسیدن حامد کرزی، نیروهای امنیتی با سیاست قومی سازی تبدیل به ارتشی نامنظم و بی قانونی شده که زیر سلطه سیاست سلیقه ای از راس حکومت قدرت تا وزارت خانه ها بخصوص وزارت دفاع همواره طرف بازنده جنگ می باشد و نفوذ بالای ستون پنجم عملا نهادهای استخبارات و کشفی را فلج کرده است، حال با عملی شدن روند ادغام جنرال ها و نظامیان حزب اسلامی در رده های امنیتی، همین نیم بند ثبات نیز با چالش بزرگ مواجه خواهد شد.

ملیشه ها و زورمندان محلی و اعمال فراقانونی مقام ها خود دلیل ناامنی در مناطق مختلف در کنار جنگ مدام طالبان و تروریستان در افغانستان می باشد و حال چه بر سر ارتش افغانستان پس از ورود جنگجویان این حزب خواهد آمد نه گامی در جهت صلح بلکه وجهه قانونی دادن به نظامیان می باشد که تاچندی قبل علیه مردم و نظام این کشور در نبرد بوده اند.

قوم گرایی اگر چه قانون نانوشته برای جذب نیروهای امنیتی می باشد اما اصل استخدام ها در صفوف نظامی است و رهبران و فرماندهان بر همین مبنا با بی اعتنایی به صلاحیت ها اقدام به جابه جایی مقام ها ناکارآمد اما وابسته ای می کنند که چنین فساد را در پولیس و نیروهای امنیتی ریشه ای کرده است.

انتظار مردم از حکومت وحدت ملی برای کاهش نفوذ مقام های بلندپایه و نمایندگان مجلس در عزل و نصف فرماندهان نظامی نه تنها به جایی نرسید بلکه اشرف غنی با بیشمار امتیازها به این حزب به مانند حذب نظامیان حزب اسلامی در صفوف نظامی، زمینه فساد و معامله را بیش از گذشته فراهم و اعتبار نیروهای امنیتی را از بین برد.

تنها در حمله ده تن از نیروهای طالب به قول اردوی شاهین نزدیک به 300 تن از نیروهای امنیتی کشته و 100 تن دیگر زخمی شده اند که بر اساس خبرها، هماهنگی ها از درون این نیروها با طالبان صورت گرفته و یکی از انتحاری کنندگان جز افسران حکومتی بوده است.

از سوی دیگر حکمیتاری که بارها اعلام کرده که در پی مقام و قدرت شامل صلح نشده است، فهرستی از مقام های این حزب برای رهبری نیروهای امنیتی می دهد و این افراد را جنرالانی می خواند که در زمان نخست وزیری وی به این مقام نایل شده اند!

نماینده این حزب به رسانه ها از سازماندهی در حزب برای شرکت در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری خبر می دهد در حالی که یکی از شاخه های این حزب در طول 16 سال گذشته با رسدین به رده های بالای حکومتی، نقش ماثری در انتخابات سال 2014 ریاست جمهوری داشته باشند.

گلبدین حکمتیار با وجود دور ماندن بیست ساله از مناسبات سیاسی افغانستان تبدیل به مهره سوخته و منزوی شده بود اما نمی توان بر این حقیقت که در میان قوم پشتون از محبوبیت بالای برخوردار و یک رهبر کاریزماتیک جهاد در میان این قومیت می باشد، چشم پوشید و به طور حتم نقش تعیین کننده ای در انتخابات آینده ریاست جمهوری را ایفا خواهد کرد.

اما با توجه به ابراز نگرانی های مقام های چون عبدالله و عطا محمد نور از مجهز بودن نظامیان این حزب زیر سایه حمایت ارگ و خطری که برای امنیت افغانستان دارند با حل شدن در صوف امنیتی، افغانستان وارد مرحله دیگری از ناامنی و درگیری خواهد شد.

حزب اسلامی رقیب سرسخت و دشمن دیرینه جبهه شمال است و در حالی که رهبران تاجیک در دورترین نقطه از قدرت به سر می برد، شمال نیز در بدترین وضعیت امنیتی درگیر با حمله و سقوط توسط طالبان می باشد، بهترین موقعیت برای امیری که اکنون حمایت راس حکومت را دارد و با یدک کشیدن عنوان ناجی صلح، می تواند انتقام بیست سال انزوا و شکست های پی در پی گذشته را از تمامی رقبای خود بگیرد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
نیروهای امنیتی
نظرات بینندگان:

>>>   تحلیل تان نادرست است، حکمتیار خصی شده و هیچ کاری انجام داده نمی تواند.

>>>   طرح از پیش تعیین شده امریکایی ها است
حکمتیار را اوردند تا حلقه مفقوده قوم پشتون تکمیل شود
شیما از کابل

>>>   مردم هزاره تاجیک ازبک بلوچ و غیره باید برای یک جنگ داخلی خونین و سرنوشت ساز آمادگی بگیرند حزب اسلامی به رهبری حکمتیار برای آغاز جنگ دخلی و جذب داعش و طالب به افغانستان آماده است. جنگ داخلی حتمی است اقوام غیر پشتون غیر از دفاع از ناموس، آزادی و هویت خود هیچ راه دیگری ندارند. موضوع بسیار جدی است

>>>   اشرف غنی سابق عضو حزب اسلامی بود

>>>   درود وسلام برشهدای مظلوم وسنگر نشینان راستین وفدا کار افغانستان، و سلام کوه باباه.
در زمان رییس جمهوری، حامد کرزی، که تمام ارگانهای نظامی دولت ووزیران کلیدی، که سرنوشت افغانستان را رقم میزند تا امروز همه درپلان قومگراي درحکومت اختصاص داده ميشد.
امّا دراين زمان رئیس جمهور محمد اشرف غنی احمد زی، که کاملاً و رسمن درقومگرای همرای تّرهان سطون ۵. تمام ارگانهای نظامی را قومی وخصوصاً جاه بجایی ترویستان که همین افراد گل بدین حکمتیار بود جاه بجاه میکرد،افراد های غیر پشتون را که همرای تروریستان وادم کشان خوب میجنگید ودفاع ازوطن میکرد از پشت سرش باتیر میزد،ویارسمن برویش فیر میکر.
وفعلن که برهبری محمد اشرف غنی احمد زی،قمندانان وافراد ادم کشان این حزب گل بدین تبهکار را، درمیان اردوی ملّی، ارتش ملّی، وپولیس ملّی،جاه میکند،باید ملّت افغانستان خودش تشخیس دهد که سرنوشت جان برکفان،وفرزندان شما ملّت چه میشود.
ملّت افغانستان اعم از همه اقوام فیکر خود در مورد فرزندان خویش،و امنیت نیم جان افغانستان بکند.
این حزب گل بدین تبهکارادم کوش در مروز همه یکایک تروز وقطل عام خواهد کرد.
سربازفداکار شما،بلان......

>>>   بهترین کار که ما باید یک نیروی منظم داشته باشیم چون در این سی سال ما نیروی پکولیزم داشتیم که بدون چور دزدی و اختطاف دیګر کدام کارکردکی نداشتند و کشور را به یک کودال تبدیل کردند

>>>   یکی از ناتوانی حزب اسلامی اینست که درقرصت 15 سال اخیر موفق به تربیه کادر ها نطامی وملکی نگردیده وحا ل درین رستا نهایت ناتوان میباشد وبادست خالی میباشد حرب فعلا درمعادلات قدرت باخنه است

>>>   گلبدین حکمتیار در کشور تورکیه چگونه شناخته شد؟
در کشور پهناور تورکیه،اشخاص زیادی به شمول شخصیتهای کلیدی حکمتیار را میشناسند.
درزمانیکه قشون اتحاد شوروی سابق در افغانستان حضور داشت،دولت ومردم تورکیه بر خلاف این حرکت موضعگیری داشته وآنانیکه برعلیه رژیم قرار داشتند مورد احترام خاص بودند.
درهمان سالها آقای حکمتیار سفری داشت به تورکیه که ازآن سفربادست پر ودست آوردسیاسی خوب بر گشته است.
روزی ازمن یکی از اشخاص شناخته شدهٔ این کشور به نام آیواز کوکدیمیر احوال آقای حکمتیاررا جویا شد،آقای آیواز کوکدیمیر عضو پارلمان،وزیر دولت واز فعالین سیاسی واجتماعی کشور تورکیه بود.
من از وی پرسیدم که او آقای حکمتیاررا ازکجا وچطور می شناسد؟ موصوف چنین گفت: " وقتیکه آقای حکمتیار به تورکیه آمد، من مهماندار ورهنمای ایشان بودم.هر طرف تورکیه را با هم گشتیم وبا اشخاص زیادی معرفی کردم.
سفر وی درین کشور در ماه مبارک رمضان تصادف کرده بود،یک شب بنابر تصمیم یکعده از مسؤولین جامعه.ٔمدنی تورکیه وشخصیت های سیاسی ـ اجتماعی دعوتی ترتیب داده شد تا آقای حکمتیار درآن صحبت نموده واز حوادث جاری در افغانستان معلومات بدهد.درین دعوت بتابر عرف وعادات مردم این کشور واحترامی که به شخص آقای حکمتیار داشتیم ؛ دعوت مجلل وسفرهٔ رنگین افطاری آماده شد،حینیکه زمان افطار فرا رسید واذان شام خوانده شد دیدم که آقای حکمتیار به جای خود تشریف ندارد،چون من مهماندار ورهنمای او بودم سراسیمه اینطرف وآنطرف سالون را جستجو کردم ودیدم که ذات عالی شان لقمه نان خشکی با نیم گیلاس اب سرد در دست داشته واشک میریزاند، درین وقت چند دوست دیگر ما هم رسیدند واز ایشان سبب گریه وترک میز دعوت را پرسیدیم که اوشان با گریه واشکریزی چنین جواب دادند: مجاهدین من همین نان خشک وآب سرد را هم نصیب نیستند ولی در همین ماه مبارک رمضان با شکم گرسنه با کفار میجنگند واز اسلام عزیز دفاع میکنند،شما عذر مرا بپذیرید این همه طعام لذیذ از گلو یم پایین نمیشودومن نزد خداوند ووجدان خود مسؤولم.با شنیدن این سخنان صدای الله اکبر در سالون طنین انداز شده واکثر حاضرین با صدای بلند به گریه پرداختند ودر زیارت کردن او بالای نوبت از یکدیگر سبقت جستند. "
حالا هم درین کشور بعضی اشخاص آقای حکمتیار را به همات صفات وممیزه میشناسند.
برگرفته شده از صفحۀ فیسبوک محترم عبدالسلام آثم

>>>   ورود گلبدین بکابل باعث شد ولسوالیهای قندوز سقوط کند. گلبدین و غنی و اتمر از طالبان بطور مخفی دفاع میکنند ورود قوای گلبدین به اردو پروسه قدرت داعش و طالب را در شمال تسریع میکند

>>>   اگر به گذشته آقای حکمتیار توجه شود روابط نزدیک که با آی آس آی پاکستان دارد و باتوجه به سیاست های قومی حکومت آقای غنی، حکمتیار میتواند در ثبات وبی ثباتی کشور نقش خوبی داشته باشد یعنی اینکه دردامن زدن به اختلافات حزبی، وقومی می تواند خیلی نقش مخرب در ثبات کشور داشته باشد.

>>>   سلام.
از تبصره های اغراض آلود صرف نظر کنید.همه چیز را فال نیک گرفته به خداوند بسپارید.
سعیدی.

>>>   من با نگارش شما موافق نیستم دست دیگر ملیت های این سرزمین خشک نشده که هر کس هرچه بخواهد انجام دهید تشویش نکنید مایان زنده هستم وزنده خواهیم بود

>>>   آن غیر پشتونهائیکه فکر میکنند که غنی کوچی و بقیه باند قبیله حکمتیار رای برای صلح آورده اند گوسفند های هستند که ارزش رحم را هم ندارند۰ غیر پشتونها متحد شوید پیش از آنکه یکه یکه نابود شوید۰

>>>   دوستان عزیز سلام:
تبصره های بی مفهوم و شر انذاز تان هیچ تاثیری بالای ملت کبیر ما نمی کند کوشش کنیدکه همیشه به صلح وصلاح وطن چیزی بنویسی. برای وطن وملت خویش خیر بخواه نه شر
با احترام

>>>   خاههاهاهاهاها
دربین شما نیست اما کاشکی از قوم دیګر یا ملک دیګر کس به شما مشوره میداد که آیا ګفتار و نوشتار شما مفید است یا مضر؟ آیا به این ګفتار دیګران متعصب شدند یا شما معصب معرفی شدید.

>>>   حکمتیار برادر دینی و متحد طالبان هست، حالا بعداً خواهید دید این حکمتیار عقبمانده چه بلایی بر سر جوانان آزادیخواه و مطبوعات خواهد آورد. کشور افغانستان را 50 سال دیگر به عقب خواهد برد. شماها با شعارهای ضد آمریکایی و ضد غربی و ضد دموکراسی خود کشور را تسلیم طالبان و حکمتیار و تحجر دینی داده اید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است