حضور آمریکا، باعث تنش در منطقه شده است
کسانیکه در مقابل سیاست های ابهام آمیز آمریکا می ایستند و تشکیلاتی را شکل داده اند و ایتلاف هایی را ساختند، اینها همگی در راستای منافع آمریکا بودند. آمریکا باید پاسخگوی سیاست های نادرست خود باشد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۷    ۱۳۹۶/۲/۱۹ کد خبر: 132875 منبع: پرینت

سیاست آمریکا هنوز در قبال افغانستان واضح نشده است. باور بسیاری ها این است که دولت ترامپ رویکرد جدی تری را نسبت به افغانستان در سیاست خارجی اش اتخاذ خواهد کرد. دولت ترامپ بمب مادر را در افغانستان، در مواضع داعش استفاده کرد و نیروهای خارجی در افغانستان اعلام داشتند که طی یکسال داعش در افغانستان نابود می شود. همچنان نظامیان آمریکایی و همچنان فرمانده عمومی ناتو در افغانستان، از دولت افغانستان خواهان اعزام نیروی بیشتر نظامی به افغانستان شدند. دولت افغانستان هم خواهان حمایت بیشتر و تجهیز نیروهای نظامی کشور از سوی آمریکا شده است. آیا واقعا آمریکا خواهان از بین بردن تروریزم در افغانستان می باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان، (afghanpaper)، مهندس توریالی غیاثی، آگاه امور سیاسی، در برنامه «آخرخط» گفت: وضعیت به هر حالتی چندان ثبات خود را ندارد. ما شاهد بیشتر شدن نیروهای آمریکایی به خاطر دنبال کردن منافع خودشان یا دفاع از آنچه که تابحال در افغانستان و منطقه بعد از یازده سپتامبر به دست آوردند، هستیم. حتی چندی قبل، متوجه مقاله ای در واشنگتن تایمز شده اید که نشر می شود و جنگ آمریکا را در منطقه و یا در افغانستان بسیار کم ارزش می دانند و بعضا بیهوده ارزیابی می شود و می گویند که افغانستان ارزش این همه هزینه و اینهمه مسایل را ندارد. اینها همگی مسایلی هستند که بر روند کارشان تاثیر گذار است. افکار عمومی در آمریکا نقش مهمی دارد. پیش از اینکه ترامپ روی کار بیاید بیش از چهل درصد از مردم آمریکا، خواستار قطع جنگ در افغانستان بودند. اما حکومتداران آمریکا به دنبال اهداف خودشان، به این جنگ های نامیمون در افغانستان ادامه می دهند.

وی، در سال های حضور آمریکا در این منطقه سیاست های این کشور را ابهام آلود ارزیابی کرده و گفت: به یاد داریم که بعد از سال 2001 تمام این منطقه کسانیکه امروز در مقابل سیاست های ابهام آمیز آمریکا می ایستند و تشکیلاتی را شکل داده اند و ایتلاف هایی را ساختند اینها همگی در راستای منافع آمریکا بودند و خواسته هایی را که بعد از 2001 عنوان کردند، در سطح جهانی همسویی و همکاری نشان دادند. کسانیکه امروز در جبهه مخالف قرار دارند، مثلا همین روسیه، اجازه داد که نیروهای آمریکایی، در تاشکند، پیاده شود، در قزاقستان پیاده شود اما امروز این سیاست ها تغییر کرده است. این موضوع فقط به این دلیل نیست که آنها مقصر هستند بلکه سیاست های ابهام آلودی را که آمریکایی ها در منطقه و سیاست های شک برانگیزی را که اعمال کردند، باعث این امر شده است. این موضوع وقتی شدت پیدا کرد که به طرف شمال افغانستان ناامنی گسترش پیدا کرد. در این مدت حضور آمریکا، نه تنها نیروهای القاعده و تروریست ها سرکوب نشدند بلکه آرام آرام وقت پیدا کردند و فرصت داده شد که پایگاه سازی در افغانستان کنند و دوباره تجدید قوا کنند.

غیاثی، معتقد است، آمریکا با حضور خود در منطقه باعث ایجاد تنش شده است و افزود: در واقع آمریکا با حضور خود و بنابر ادعای خود باید جلو این گروه ها را در افغانستان می گرفت. حداقل اگر جلو فعالیت های چریکی را نمی توانست بگیرد، جلو پایگاه سازی را در داخل افغانستان می گرفت. می دانیم وقتی نیروهایی که جنگ چریکی می کنند به مرحله پایگاه سازی برسند، بسیار برای شان ایده آل می باشد. گام دیگر گرفتن و سقوط دادن حکومت است. این بسیار خطرناک می باشد. بنابراین، هر دو طرف اساس هستند. آمریکا سیاست های غلطی را که اعمال کرد، منطقه را علیه خودش برانگیخت.
مردم افغانستان وقتی اجازه دادند که آمریکا به داخل افغانستان بیاید و منافع افغانستان بعد از یازده سپتامبر 2001 باهم گره خورد، مردم افغانستان توقع داشتند که به آرامی و ثبات دست پیدا کنند، به پیشرفت هایی دست داشته یابند اما برعکس نه تنها این کارها نشد، بلکه هیچ دولت با ثبات و با قدرتی هم در افغانستان به وجود نیامد و نه هم نیروهای مخالف یعنی طالبان و تروریست ها، الاقاعده و ... آنچنان سرکوب نشدند که حداقل مردم به یک امنیتی که انتظارش را داشتند برسند. مردم به آمریکایی ها در منطقه اظهار خوشحالی نشان دادند، رغبت نشان دادند، همسویی نشان دادند، امروز ما باید یک دستاورد خوب می داشتیم و در منطقه اینگونه در ناامنی نمی بودیم، اما اینطور نشد. اینها همه مسایلی است که همگی فکر می کنند که یک مدیریت دوگانه در سیاست آمریکا وجود دارد. آمریکا باید پاسخگوی سیاست های نادرستی که تابحال در اینجا داشته است باشد.

این آگاه سیاسی، معتقد است آمریکا با کمک های خود به افغانستان سیاست مستقل شدن افغانستان را ندارد و بیان داشت: هنوز نیروهای ما نیاز به تجهیز و نیاز به کمک نظامی دارند و هنوز ما باید آموزش نظامی داشته باشیم و هنوز آنچنانی که در قوای هوایی، باید تجهیزات داشته باشیم نداریم و نیازمند هستیم که کشورهای خارجی آنها را تمویل کنند. اینها همگی مولفه هایی ازوابستگی ما به کشورهای خارجی است. از طرفی دیگر ما نمی توانیم مالیات خود را آنچنانی که لازم است جمع آوری کنیم. به نسبت ناامنی ها و فساد گسترده ای که در نظام اداری و مالی افغانستان و همینطور در نظام سیاسی افغانستان وجود دارد افغانستان را از چندین منظر ضعیف ساخته است و نمی تواند به زودی سرپای خودش بایستد و ما وابسته پول های دیگر کشورها هستیم اما سیاست هایی را هم که غرب دارد، هیچ وقت طوری نبوده است که ما را از این وضعیت خلاص بسازد. بلکه افغانستان را در چنین وضعیتی غرق می کند و ما همیشه باید به این طرف برویم وهیچ راه بیرون رفتی هم نداریم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
منطقه
نظرات بینندگان:

>>>   اگرامریکا نمیبود مانند چندسال قبل درهرکوچه یک حکومت میبود وانسان انسان رامیخورد بناء حضورامریکا باعث استقرار درمنطقه میباشد

>>>   ما مردم هیچ بیدار نمیشیم بخصوص قوم پشتون تاکه احمق در جهان مفلص در نمیمانه
ما مردم به 1000 ها قصه و ظربل مثل داریم میگیم اما معنایشه در عمل خود نمیبینیم و یا عملی نمیکنیم.
او مردم پشتون شما کلید قفل استین که غرب بخصوص امریکا و انگلیس بخاطر تتبیق سیاست هایشان در تمام جهان و بدام انداختن کشورهای بخصوص اسلامی از شما استفاده میکنه و از شما گو شیری جور کرده اما کو که عقل . کتی ازی قوم ما هم سوختیم
بهترین گزینه اتحاد بین اقوام غیر پشتون است و تجزیه
بیظو خو زده میرن و میکشن پت پت یکدفعه قیام تجزیه ره کنن که دیگه از حمایت. دیگه کشور برخوردار شوند. یک زدنک میخیزه اما اولاد اینده ارام خو میشه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است