رویدادها و تحولات ترکیه در سه شنبه 19 ثور 96
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۲    ۱۳۹۶/۲/۱۹ کد خبر: 132879 منبع: پرینت

** سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی و نظامی ترکیه امروز با مشارکت 800 شرکت از 60 کشور و حضور 25 وزیر دفاع از کشورهای مختلف جهان در محل نمایشگاه بین المللی استانبول آغاز به کار کرد.

** وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به سخنان ضداسراییلی رپیس جمهوری ترکیه، امروز کمال اوکیم سفیر ترکیه در این رژیم را به وزارت خارجه اش احضار کرد.
رجب طیب اردوغان در کنفرانس بیت المقدس در استانبول، گفت: به عنوان مسلمان باید گاهی از مسجدالاقصی دیدن کنیم؛ اشغال بیت المقدس توهین به ماست.

** اردوغان که برای دیدار و گفتگو با مقام های کویتی امروز وارد این کشور شده است با شیخ صباح الاحمد امیر این کشور دیدار و در باره راه های توسعه و گسترش روابط دو جانبه و مهمترین تحولات منطقه ای بویژه رخدادهای سوریه و عراق و راه های تقویت ثبات در منطقه تبادل نظر کردند.

** براساس اعلام امروز ستاد کل ارتش ترکیه، جنگنده های این کشور طی شب گذشته و بامداد امروز چندین منطقه از جمله متینا، زاپ، آواشین، باسیان و گارا در خاک عراق را بمباران کردند که در جریان آن چهار غار، سه پناهگاه و سه اردوگاه مجزای متعلق به گروه پ.ک.ک مهندم و گروهی از اعضای پ.ک.ک نیز کشته شدند.

** هیات ترکیه ای متشکل از ارتشبد خلوصی آکار رییس ستاد کل ارتش، هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه که برای فراهم سازی مقدمات سفر اردوغان به واشنگتن طی روزهای آینده در آمریکا به سر می برند؛ امروز در کاخ سفید با هیات آمریکایی به ریاست هربرت ریموند مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و مبارزه با تروریسم، فعالیت گروه پ.ک.ک در شمال عراق و سوریه، همچنین آخرین تحولات سوریه و عراق گفتگو کردند.

** بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه که برای استرداد فتح الله گولن به آمریکا سفر کرده است، با جف سشنز همتای آمریکایی خود دیدار و خواستار بازداشت موقت فتح الله گولن و استرداد وی به ترکیه شد.
دولت ترکیه بارها از دولت سابق و فعلی آمریکا خواسته است تا فتح الله گولن روحانی ناراضی ساکن پنسیلوانیا و متهم ردیف اول کودتای 15 جولای 2016 را دستگیر و به ترکیه مسترد کند.

**‌ رجب طیب اردوغان با هدف توسعه مناسبات اقتصادی کشورش با کویت و فراهم سازی مقدمات حضور شرکت های ترک در اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی امروز در راس هیاتی متشکل از وزرای امور خارجه، اقتصاد و انرژی و منابع طبیعی و دریانوردی ترابری و ارتباطات ترکیه عازم کویت شد.

** برخی از منابع خبری به نقل از پایگاه اسراییلی روترنت، از توافق ترکیه و قطر برای استقرار یک پایگاه نظامی ترکیه در قطر و اعزام 600 سرباز ترک به این پایگاه، خبر دادند.
قطر در آخرین اقدام خود در حمایت از دولت ترکیه، ماه گذشته 2 نفر از اعضای وابسته به گروه تروریستی فتح الله گولن را به این کشور تحویل داد.

**رجب طیب اردوغان پیش از آغاز سفرش به کویت خواستار برقراری صلح و آرامش پایدار در منطقه شد و تقویت همه جانبه روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را یکی از اولویت های سیاست خارجه کشورش عنوان کرد.

** پولیس ترکیه طی یک عملیات همزمان در 81 استان ترکیه و با مشارکت 2 هزار و 572 اکیپ پولیسی، 645 تن را به اتهام فروش انواع مواد مخدر دستگیر کرد.

** ارشد صالحی رییس جبهه ترکمن های عراق، اعلام کرد که ترکمن های کرکوک نسبت به نصب پوسترها و پلاکاردهایی با تصویر عبدالله اوجالان سرکرده گروه پ.ک.ک در سطح این شهر اعتراض کرده اند.
وی با اعتراض به حمایت مسئولان استانی کرکوک و دولت مرکزی عراق از پ.ک.ک، اسکان گروه های تروریستی و عناصر آن ها در مناطق جغرافیایی تاریخی ترکمن ها را نشانه ای از بازی و برنامه ریزی علیه مردم ترکمن کرکوک دانست که تحت پوشش نهاد مدنی ابتدا در طوزخورماتو و دهوک و اکنون در کرکوک انجام می گیرد که بسیار نگران کننده است.

** رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، برقراری صلح و ثبات پایدار در منطقه خاورمیانه را بدون حل عادلانه مساله فلسطین غیر ممکن دانست.
رئیس جمهوری ترکیه طی نشست موسسات قدس در استانبول، گفت که متاسفانه در مساله فلسطین سال هاست که حقوق فلسطینی ها نادیده و تنها حقوق ابرقدرت‌ها رعایت می‌شود.

** برخی از رسانه ها از تصمیم دولت ترکیه برای احداث دیوار در سرحدات دو کشور به منظور کنترل مرزهایش با ایران خبر دادند.
در گزارش های منتشره با اشاره به تغییرات احتمالی در سیاست دولت ترکیه پس از همه پرسی اخیر تغییر قانون اساسی در این کشور، ادعا شده است که این اقدام ترکیه به منظور مقابله با نسل جدید تهدیدهای تروریستی علیه ترکیه، همچنین جلوگیری از نفوذ عناصر پ.ک.ک از این مرزها دیواری به طول 70 کیلومتر عملیاتی خواهد شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است