بیشتر وزارت خارجه در اختیار پشتون ها است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۶    ۱۳۹۶/۲/۲۰ کد خبر: 132903 منبع: پرینت

بیش از 40 درصد وزارت خارجه کشور در اختیار پشتون ها است و سهم قوم پشتون در بخش های مهم این وزارت واضح است.

به نقل از میترا، در 42 نمایندگی دیپلماتیک افغانستان سهم قوم پشتون درشت تر است و بربنیاد اطلاعات بیش از 40 درصد سفیران و مسوولان کنسولگری ها در خارج از کشور، پشتون هستند و سهم اقوام دیگر در برخی موارد صفر است.

در کنار سفیران و مسوولان کنسولگری ها، معینیت های مهم وزارت خارجه و جنرال قونسولگری های مهم نیز در اختیار پشتون ها قرار دارد.

معلومات بدست آمده نشان می دهد که رییس جمهور خود بخش زیادی از این مسوولان را گماشته است و حتی برخی افرادیکه در سمت های مهم این وزارت گماشته شده اند، یک روز هم تجربه کار دیپلماتیک ندارند.

این درحالی است که رییس جمهور در سومین نشست سالانه اتحادیه اروپا در مبارزه با فساد اداری در افغانستان گفته بود که وزارت خارجه قومی است و بخش زیادی از آن در اختیار تاجیک ها قرار دارد و شیوه استخدام کارمندان این وزارت بربنیاد قومیت صورت می گیرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفارتخانه ها
پشتونها
نظرات بینندگان:

>>>   به راستی که این ریس جمهوری خوب نیست چطور از خود شکایت میکنی او ناجوان خودت بگیر ترکیب جدید جور کن به پیش کی زن واری گله میکنی

>>>   اگر ولايت باشد پينجشير يك ولايت است ونورستان نيز يك ولايت است محروم ترين قوم كه هيچ وقت به ان توجه نشده يك نَفَر بنام يوسف نورستانى سفير مقرر شد جناب عبداله مواقفه نكرد در حاليكه از پينجشير به دها سفير ودها وزير و صد ها ريس ومدير وچى وچى مقرر است زمامداران بايد سهم مردم مظلوم نورستانى را درحكومت جداء توجا كنند

>>>   باتسف که یک حقیقت تلخ است و عامل جرآت قتل های جمعی و زنجیره ای همین یکتعداد پشتون های متعصب و جاهل هستند که اصلا در یک دنیا و خیال دیگر زندگی میکنند و از خاطر جهالت ها و خودخواهی اینها درجن درجن جنازه ها به خانه های مردم می آید
قنداغا لوگری

>>>   یکی از بهترین توانایی ها، مهارت ها, امکانات و چگونگىهاى تفکر فدرالى برای ایجاد و توسعه احزاب سیاسی و بالا بردن آگاهی سیاسی مردم و ملیت ها و گروه های قومی در مناطق مربوطه خود، ایجاد یک سیستم فدرال است.
در چنين مناطق قوم, ملت و ملى گرایی معنى و مفهوم خود را از دست مى دهد تفاوت های قومی, تشنج و تنش قومى زبانى به حايشه رانده شده نه قومها و ملتها يعنى انسان ها
چون در اين بخش فدارليستى همه ويا اکثريت از يک ملت است.
اين پیش زمینه مناسب مي شود که بحث احساساتى بى معنى قومى وتبارى به بحث عقلانى در محورسیاست و محور مشکلات سياسى به جای تفاوت های قومی و جدالهاى دمباله دار بحث و تصميمات پيرامون رشد اقتصادى و رفاه اجتماعى سیاست در مجالس مربوطه بسیار کارآمد تر، موثر تر صورت ميگيرد زمان يا وقت سوزى کمتر و يا هيچ صورت نميگيرد.

>>>   فدارليسم سهم ملتيتهاى گوناگون در بخش های مهم دولتى را واضح است.
مقامات و وزرای عالی رتبه، دیپلماتها و رهبران دفاتر مستقل در یک سیستم دولت فدرال با توجه به تعداد ساکنان مربوطه از ، ملیت ها و گروه های قومی برای اصل عدالت توزیع مى شود.
اصل روشنگرى اصل سيتم دموکراتيک است دولت امروزى بر مبنى عدالت و تقسيم قدرت عمل نمى کند. اگر يک ملت ديگر قدرب بدست گيرد پشتون به حايشه کشيده مى شود. اين طلسم قوم و ملت و مليت گرايى پايان پذير مى شد اگر يک قوم حاکم تقسيم قدرت مى کرد.
قوم تاجيک در کابل تمام قدرت را به پشتون داد و رهبران اش يا بقتل رسيدن و يا به حاشيه کشيده شد.
زيرا رهبران احمدزى و بارکزى و محمدزى و پوپلزى .... در اروپا و امريکا بودند.
اين بازى ادامه دارد!
نبيره نبيره احمد شاه مسعود و ربانى از پشتون انتقام خواهد گرفت. قران به نزد حاکمان پشتون ارزش نداشت.
نادر غدار?


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است