مباحث قومی در سیاست را درک نمی کنم
مساله صلح، صلح با گروهی است که هنوز به جنگ مصر است. ما ناگزیر هستیم راه هایی را برای این مورد جستجو کنیم و منتظر نباشیم که خارجی ها مشکل ما را حل کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۷    ۱۳۹۶/۲/۲۱ کد خبر: 132977 منبع: پرینت

آیا داشتن رنگ سرخ و سفید و زرد یک ایده را خلق می کند که با آن به پیکار سیاسی و برخورد اندیشه ها برویم؟ شرایط فعلی از نگاه علوم سیاسی، دولت قومی مسلمانان است. نامربوط بودن به یک قوم، نباید براساس جمهوریت، باعث مکافات و مجازات یک انسان بشود.

اجلاس سراسری سیاسی و مشورتی حزب وحدت اسلامی افغانستان با حضور رهبران و شخصیت های سیاسی و جهادی صبح امروز پنجشنبه 21 ثور 1396 در کابل برگزار شد و سخنگوی ارشد حرب اسلامی به نمایندگی از رهبر حزب اسلامی در این اجلاس سخنرانی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان، (afghanpaper)، کریم امین، سخنگوی ارشد حزب اسلامی در این مراسم در خصوص صلح گفت: حزب اسلامی بنا بر همکاری و همیاری و اجماع همه مجاهدین و نهادهای مدنی و اجتماعی رهنمون به امضای توافقنامه صلح شد و برداشت این است که با اجماع درون کشوری، موضع گیری و سخن واحد می تواند گروه های مختلف را در پیشبرد مذاکرات بین الافغانی توفیق دهد.

امین گفت: صلح فعلی در شرایط فعلی وضع شکنده ای دارد. امضای توافقنامه، قدم اول و نقطه آغاز برای رفتن به سمت یک نظام به صلح رسیده است و قطع جنگ و آتش بس پوسته بیرونی کی نظام و جامعه به صلح رسیده است و هسته درونی آن را مسایل مهم تری مانند امنیت در مصداق های گوناگون تشکیل می دهد.

نماینده ارشد حزب اسلامی، معنی امنیت را صلح خواند و بیان کرد: در نظام و جامعه ای امنیت نباشد، خشونت حکمفرما است. امنیت تنها فیزیکی نیست؛ امنیت حقوقی، اقتصادی و اعتقادی نیز مهم است. تا زمانیکه هر فردی از مملکت از این امنیت ها برخوردار نباشد، خشونت جولان می دهد و اگر می خواهیم صلح پایدار داشته باشیم باید امنیت را اساس و پایه قرار دهیم.

وی، درخصوص اهمیت استقلال در تحقق صلح پایدار گفت: استقلال بنا بر تعریف و تجربه تاریخ، در هیچ جامعه ای امکان تحقق صلح پایدار میسر نیست مگر اینکه آن جامعه به استقلال سیاسی خود رسیده باشد. بحث از وابستگی های احساسی نیست، بحث از استقلال سیاسی و تصمیم گیری جمعی به عنوان ملت و برای سرنوشت خود است.

امین، معتقد است که آزادی نقطه مقابل استبداد است و تازمانیکه استبداد حاکم باشد، امنیت و صلح در دراز مدت ناممکن است.

سخنگوی حزب اسلامی گفت: وحدت فکری یعنی در سرنوشت مشترک ملت سهیم هستیم. اگر مشکلی در دایکندی پیش بیاید، اسپین بولدک نیز در آن غم شریک است و در خوشی این ولایت تمام مردم مزار، ننگرهار و اسپین بولدک شاد هستند. اعتقاد به داشتن سرنوشت مشترک، ضامن صلح با ثبات در کشور است.

نماینده حزب اسلامی در رابطه با صلح با طالبان گفت: مساله صلح، صلح با گروهی است که هنوز به جنگ مصر است. ما ناگزیر هستیم راه هایی را برای این مورد جستجو کنیم و منتظر نباشیم که خارجی ها مشکل ما را حل کنند.

وی افزود: به تحریک طالبان متواضعانه می گویم که وقتی با خارجی ها در جنگ بودید، قابل باور بود که تقاضای مذاکره با آنان را داشته باشید اما قابل درک نیست که امروز که با شهروندان کشور خود می جنگید با خارجی ها مذاکره کنید. هر خواست مشروع شما را ملت حاضر است بپذیرد اما خواست های نامشروع و نظام تقلب و اینکه قدرت را به زور بگیرید، مورد پذیرش عامه نیست.

امین در همین رابطه ادامه داد: رفتار تکفیری با ملت و اینکه هر کس که در این خاک زندگی کند، مباح الدم باشد را کنار بگذارید. این تفکر بالفعل تکفیری، باطل و کشنده است. تازماینکه تحریک طالبان، از این کارها صرف نظر نکند، هر کوشش اش منجر به ناکامی می شود.

سخنگوی ارشد حزب اسلامی همچنین گفت: به همین ترتیب از داخل کشور و از جناح های سیاسی و مطرح نظام می خواهیم که شرایطی را آماده کنند که توانایی پذیرشش از جانب مقابل باشد. محکوم و تکفیر کردن طالبان ما را ناچار به ادامه جنگ می کنند و ناگزیر هستیم که طالبان را به خوب و بد تقسیم کنیم و میان آنها فرق قایل شویم.

وی افزود: طالبان را به صلح دعوت می کنیم. طالب خوب کسی است که حاضر است در مذاکرات بین المللی با ملت و نظام خود مذاکره کند و به صلح روی بیاورد و این تعریف برای همه طالبان بسیار روشن است.

کریم گفت: به همان میزان که انحصار گرایی و زیاده روی را از جانب تحریک طالبان نمی پذیریم ، آرزومندیم اگر در گذشته، حال و آینده زیاده طلبی ها و انحصارگرایی ها را هم که در این طرف جامعه انجام شده است تعدیل شود. بدون تعدیل اعتقادات افراط گرایی و انحصار گرایی رسیدن به صلح پایدار امکان پذیر نیست و تجارت گذشته بارها این را به اثبات رسانده است.

سخنگوی ارشد اسلامی، در خصوص پر رنگ شدن مسایل قومی در کشور اظهار کرد: به حیث شاگرد علوم سیاسی می گویم که بحث تکثر قومی را در سیاست نتوانستم درک کنم. درسی که مباحث جمهوریت می دهد به معنی ارتباط یک نظام و نهاد با همه برای برابری، برادری و مساوات است و این مسایل در ارتباط با شرایط کنونی، قابل درک نیست و نمی فهمم که معنی این حرف ها چیست؟

وی افزود: آیا داشتن رنگ سرخ و سفید و زرد یک ایده را خلق می کند که با آن به پیکار سیاسی و برخورد اندیشه ها برویم؟ شرایط فعلی از نگاه علوم سیاسی، دولت قومی مسلمانان است. نامربوط بودن به یک قوم، نباید براساس جمهوریت باعث مکافات و مجازات یک انسان بشود و همه در برابر قانون مساوی و شریک هستند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کریم امین
حزب وحدت
نظرات بینندگان:

>>>   جناب کریم واقعا در گفتید و تحلیل خیلی عالی و کسانیکه چسپ های قومی را به حزب اسلامی می زنند، جواب دندان شکنی دادید.
حسیب

>>>   آقای استاد. کریم چقدر استادانه مباحث قومی را تشریع وتوزیع کردید خداوند خیر وبرکت نصیب تان گرداند ،شاگردان سیاست استوار به رهرو اندیشه وخط مشی اصلی ایده قبول شده باشد.
کسانیکه از آن عدول میکنند وپیرو تفرقه وحافظ تبیعض نژادی اند. به خطا وراه دور روان اند. فلهذا همه مسلمانان تبیعض وخود خواهی را کنار گزارند. وبخاطر اعلای کلمت الله صادق واستوار بر ضد. شیطان نفس خویش مبارزه کنند ،چون افغان ها گل یک باغ اند هیچ کسی بر کسی دیگر برتری ندارد مگر به سبب تقوا خویش .
عبدالله ریحان

>>>   این امین نا امین حقیقت نمیگوید

>>>   باعرض سلام عرض شود حزب اسلامی گلبدین در بین مردم خریداری ندارد مردم افغانستان الحمدلله مسلمان هستند پیرو قرآن شریف هستند ما نیاز به هچواشخاص فرصت طلب نداریم که اسلام را افزار قدرت خانوادگی خودقرار می‌دهد تاریخ معاصر نشان داده کارنامه گلبدین را که جز جنگ قتل عام تباهی مردم دست آورد نداشته است گلبیدین را می‌توانیم به یک دایناسور تشبه کرد که با یک پیکر بزرگ و یک کله کوچک از این طرف به آن طرف می پرید نمی دانست چه کاری می‌کند در حیرت بودند همین باعث شد که امروز نسل آش در کره زمین نابود شد گلبدین با این عقل خود همین معدود اشخاص که در کنار خود دارد بر سر عقل خواهد آمد که وی را ترک کنند وی یک مزدور کشورهای​ بیگانه است نمی تواند یک وطن دوست باشد در خدمت بیرونی ها است

>>>   آقای کریم امین درین صحبت بسیاردقیق وجامع روی مسایل صلح تماس کرفته وخوب فرموده اند نمی دانم که این مطلب تراوش فکرخودشان است ویااز بیرون بمنظورفریب مردم دیکته شده است اگرواقعا"حرف های دل خودشان باشد منحیث سخن گو حزب اسلامی با جناب جنایت یار امیرسان سریک بسازند تا درصحبت های شان یاوه سرائی ننموده واذعان عامه را مخشوش نسازند طرزدید وصحبت شما بارهبرشان موافق نیست
امیرگل چهاردیوال ازناحیه هفتم شهرکابل

>>>   ای کاش گفته های امین کریم در شان گلبدین حکمتیار که گویا امیر حزب اسلامی است میبود. شما مردم فریب هستید و از این مردم بیچاره جزیه میگیرید تا دیروز در اروپا قدم میزدی و امروز طراح صلح هستی. حکمتیار که خود حامل اصلی کشتار در کابل است و این همچو افتاب برای همه مردم افغانستان و جهانیان هویدا است امروز میگوید که اگر در پهلهوی هم کار کرده نمیتوانید از خود گذری کنید تا نام شما به خط زرین در تاریخ درج شود. ایا گلبدین حکمتیار دیروز این گپ را نمیدانست پس چرا مردم فریبی و قوم پرستی مینماید نمونه اش مصابه ایشان در تلویزون اشنا بود. پس اگر معتقد به
پروردگار هستید مردم فریبی را کنار بگذارید و راه صلح هموار میگردد.
چمن گل از لوگر

>>>   تا چه وقت مردم ما آله دست این و آن میشوند ؟

>>>   اقای کریم امین با تقدیم احترا مات خد مت شما مو ضو عات را بخوبی ارز یابی نمودیدموفقیت برای شما در راه خدمت به مردم افغا نستان ارزو داریم.

>>>   آقای کریم "امین "!
حرف شما وآقای امیر قاتل زمین وآسمان تفاوت دارد گمان میکنم خودت درخارجه هدفم خارج بدور ازخانه با دارت (چرگستان "بسر برده ئی یک رخت طرف "جنایکار" ورخ دیگرت طرف کاکایت "ترومپ" را می بیند جنایت یار درهوای چهارآسیاب است وخودت میل دموکراسی را داری یگان شب با لالایت جنایتار ببین وپشت هایش را بخار تا از اضافه..... بس کند ودلش به حال مردم غریب وبیچاره هم کمی بسوزد دیگر به خاک وخون مردم را نکشاند مامایت " کریم
امام صاحبی"

>>>   اغوا وفریب خزب اسلامی راهمه ملت دیگر میدانند بعداز کودتا شهنواز تنی هویت یک قومی این حزب برهمه مشخص شده است دیگراصلا حزب اسلامی اصلا وجود ندار که فراگیر باشید
خیانت دیگر رهبری این حزب باجناب استا د عبدا لصبور (فرید) که وی رامنحیث صداراعظم توظیف کرد وخودش درچها رآسیاب با لای هما ن حکومت کوتادکرد این یکی مشخصه بازر حزب اسلامی به تک قومی بودن آن دلالت مینماید اعتماد به حزب اسلامی هیچ یکی از اقوام ساکن درکشور ندارد به جز عده یی تجرید شده ازدیار وقوم خلاص تعداد انگشت شماروبغیرت وبس ایا صلح صورت گرفته چه تغیرات ببار اورد است بجز نصب جند پوستر درشهر ابا سخنگویا ن آن کمی شرم دارند که باز درمطوعا ت یحث میکنند کدام تغرات دروضعیت دجنگ رونما نگردید
مردم همه چیط را میدانند
نجرابی

>>>   بغل کشی و خنده های معنی دار با زرداد، شهنواز تنی ، اسمعیل یون ، و قرتک زدن طاقت و غیره ها راستی روز دیگه صحبت های او وکیل زن همه و همه متناقض با فرموده های شماست. اکثریت مردم از بیچارگی و تشنگی به صلح هر پلیت و بدخبت را خوش آمدی میگویند اما ای کاش چیز های را که اقای کریم می فرمایند در محاسبات ستراتیژیک رهبری حزب اسلامی مد نظر داشته باشند شک ندارم که گل ببو به منظور جلب و جذب یک تعداد افراد افراطی پشتون مثل گذشته با هرکسی ائیتلاف کند و هر بدخبتی بدتر از خود را در پهلوی خود بگیرد و این همه باعث رنج و پشیمانی آنانی خواهد شد که پیوسته فقط به صلح می اندیشند.
از سرزمین ملامت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است