نظام سقوط خواهد کرد
اگر وزارت داخله و وزارت دفاع و امنیت ملی ما، قلب فساد افغانستان باشد، پس ما باید فاتحه کشور را بخوانیم چرا که امنیت کشور در دست اینها است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۳    ۱۳۹۶/۲/۲۲ کد خبر: 132980 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی، در سومین نشست سالانه اتحادیه اروپا برای مبارزه با فساد زیر نام تشدید مبارزه علیه فساد اداری در افغانستان، صحبت می کرد گفت که دولت تحت اداره وی، یکی از چالش های عمده اش، موجودیت فساد است و وزارت داخله هم قلب فساد در نهادهای امنیتی است. اشرف غنی گفت که افغانستان، ملت بزرگی است ولی دولتش، ضعیف است. مردم افغانستان، خواستار مبارزه با فساد هستند اما دولت نتوانسته است که به خواست های مردم جواب مثبت بدهد. اشرف غنی تاکید کرد استراتژی هایی را که برای مبارزه با فساد تمویل شده خود عامل فساد است. وقتی رییس دولت خود به فاسد بودن خود اعتراف می کند، چگونه انتظار می رود که بتواند با آن مبارزه کند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان، (afghanpaper)، جمعه خان محمدی، استاد دانشگاه در برنامه «زاویه» گفت: بر اساس شاخصه های بین المللی، سازمان شفافیت و دیده بان حقوق بشر و بسیاری از سازمان های بین المللی، که در مورد فساد در تمامی کشورها مطالعه کرده اند، افغانستان در چند سال گذشته در صدر جدول بود. یعنی فاسد ترین کشور از لحاظ اداری بود. منتها در چند سال اخیر یکی دو سه پله، رشد داشته و وضعش بهتر شده است. گزارش سازمان شفافیت بین المللی حکایت از این دارد که افغانستان، در کل در فساد عجیبی غرق شده است. در بسیاری از بخش ها و عرصه های افغانستان، فساد دیده می شود.

محمدی، معتقد است، فساد نه تنها در وزارت داخله و دفاع، بلکه در همه بخش های کشور گسترده است و بیان داشت: در حال حاضر نمی توانیم هیچ اداره از افغانستان را تبریه کنیم و اداره ای دیگر را متهم کنیم که در این اداره فساد وجود دارد. چرا که مشاهدات مردم، حکایت های مردم و شکایت هایی که در کمیسیون های مختلف پارلمان و در عرصه رسانه ها می آید، از تمامی بخش های دولت شکایت وجود دارد. در تمامی بخش ها از جمله مالیات، پولیس، سیستم قضایی، پولیس و در همه ارگان ها این مشکلات وجود دارد. به اعتقاد بسیاری ها فساد در افغانستان حالت نهادینه شده است. یعنی در یک سطح گسترده است. هم یک تاریخ خیلی طولانی دارد و هم یک عرصه گسترده ای را شامل می شود. نمونه اش برای اینکه یک مامور بسیار ساده مقرر شود، این مامور مجبور است صدها نفر را ببیند، صد نفر آبرو دار پیش دستگاه دولت راهی کند و مهم نیست که این نفر در کدام بخش خودش را شامل بسازد. لذا اینگونه است که فساد یک عرصه بسیار گسترده ای را گرفته است. همچنین در ادارات ما سابقه درخشانی از پاکی در ادارات ما وجود ندارد. دلیلش این است که دولت افغانستان از یک سابقه استبدادی برخوردار است و نظام استبدادی در همه کشورها، به صورت ناخواسته و پنهان فساد را تولید می کند. برای اینکه به صورت مستقیم و شفاف و راحت مردم کارشان انجام نمی شود. چون حکومت حکومتی است فاسد.

وی، شروع فساد را از دولت می داند و ادامه و گسترش آن را از سوی مردم می داند و می گوید: دولت ها همیشه از بالا قدرت داشته اند مردم و توده های اجتماعی از ابزارهای مختلفی برای نفوذ در دولت استفاده می کنند، اگر دولت ها مکانیزم های خیلی شفافی در مورد اعمال نظارت مردم، مراودات مردم و اعمال نفوذ مردم داشته باشند که خوب است، اگر نداشته باشند، مردم از راه های غیر قانونی نفوذ خود را انجام می دهند. ابزاری به نام رشوت، پارتی بازی، چیزهایی است که مردم به دولت تحمیل می کنند. ماموران، دولت را بگونه ای وسوسه می کنند که خودبخود آنها دچار یک نوع فساد و آلودگی شوند تا مردم بتوانند کار خودشان را انجام دهند. اگر دولت نتواند مقررات شان را شفاف کند، خدماتی که به مردم ارایه می دهد این را نتواند شفاف کند، در اشتغال یک مقرره خیلی شفافی نتواند، برای مردم کار ایجاد نتواند، مردم خودبخود به سمت پارتی بازی و اینها حرکت می کند و دولت ناخواسته درون فساد می غلطد.

استاد دانشگاه، دولت قبلی را در بنا نهادن فساد مقصر می داند و دولت فعلی را در ادامه آن و می گوید:فساد افغانستان ریشه های تاریخی داشت و به صورت طبیعی داشت رشد می کرد، اما یک تعدادی در توسعه و گسترش این مریضی نقش عمده ای را بازی کرده است. من شخصا رییس جمهور سابق را دراین زمینه به شدت دخیل می دانم. وی در طول سیزده چهارده سال گذشته درمدیریت کلان کشور خودهیچ کنترلی نکرد. نه بر قراردادها، نه بر وزرا و نه بر افراد مشهور. یکی از وزیرانی که چندین سال با او همکاری داشت، به صراحت گفت که یک بار در دولت و در هیچ مناسبتی رییس جمهور از ما نگفت که شما این پروژه را چکار می کنید یا نمی کنید. در وزارتخانه تو چه می گذرد؟ رییس جمهور فقط به دنبال این بود که این پلان های سیاسی چطور است؟ اما اینکه در مدیریت پایین چه می گذرد؟ همه چیز را به حال خودش رها کرده بود و یک مقدار آن تعمد بود. او به دنبال این نبود که افغانستان را به یک صلاح و آبادانی برساند. گرچه شعار آبادانی وصلح و امنیت می داد اما در عمل اینچنین نبود. همچنان هم می خواهد این دولت کنونی و این نظام را ناکارآمد بسازد.

وی، ادامه داد: اشرف غنی هم دنباله رو این حکومت از بنیاد فاسد گشت و مشاهده می کنیم که فساد در دستگاه وی هم افغانستان را به سمت نابودی کشانده است. اگر وزارت داخله و وزارت دفاع ما، قلب فساد افغانستان باشد، پس ما باید فاتحه کشور را بخوانیم چرا که امنیت کشور در دست اینها است. آنی که حافظ امنیت این جامعه است، دفاع و داخله است. اگر اینطور باشد باید فاتحه نظام را بخوانیم. لذا دولت افغانستان باید به دنبال یک راهکار باشد. راهکارش تنها این نیست که تنها یکی دو ارگان متهم شود. بلکه باید از بنیاد به دنبال راه های حل آن بود.

وی، در خصوص تبعات فساد در افغانستان گفت: اگر فساد در افغانستان به حال خودش رها شود و گسترش پیدا کند، چند پیامد مهم برای آن وجود دارد، یک، تعهداتی که افغانستان در قبال جامعه جهانی داشت، آن تعهدات نه تنها اجرا نمی شود بلکه افغانستان در جامعه جهانی، در مجلس های بین المللی، همچنان متهم خواهد بود و نمی تواند پرونده های دیگری را درسر میز آنها بگذارد مبنی بر ادامه کمک ها، یا توسعه کمک ها یا گسترش آنها. نکته بعدی که از همه مهم تر است این است که نظام اعتبار خود رادر داخل و در خارج از دست می دهد. و تار و پود نظام از هم می پاشد و این موجب فاجعه وسیعی می شود که ما را به دهه هفتاد برمی گرداند و به سقوط می انجامد. اگر به سقوط بینجامد، هیچ کس نمی ماند. در بسیاری از کشورها، فساد باعث سقوط نظام ها شده است و در کشور ما هم اگر این فساد رشد بیشتری کند، نظام سقوط خواهد کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   جاي بس تعجب است كه اكثراً تحليل نگاران از سقوط نظام در آينده سخن ميزنند، مگر نظام قبلاً سقوط كرده، تنها مشكل مخالفين مسلح هستند كه نميتوانند نظام خود را اعلان دارند. حكومت غني أصلاً ساخته نشده است، اينرا حكومت گفته نميتوانيم، در كابينه نام نهاد حتي دو وزير همفكر نيستند، غني با عبدالله ، كابينه، شوراي ملي، والي ها، ... ،موافق نيست، و هم چنان بالعكس آن، نظام مرده است، مغزش مرده تنها نفس ميكشد، و با بستن اوكسجين بالآي آن جان ميدهد. از همين خاطر أمريكا اعلان كرده كه سال آينده اوضاع أفغانستان بدتر از امسال ميباشد.
خداوند همه ملت را از شر اين مزدوران اجنبي نجات دهد.

>>>   برادر نازنین خود را صدقه شوم. بدون اراده خارجی ها در افغا نستا ن برگ از درخت به زمین نمی ریزد.عامل اصلی فساد و ساییر بد بختی ها خود خارجی هاست.چا ینکی دوست.

>>>   نخواهد کرد

>>>   دانشگاهها و موسسات خصوصی را نیز در لیست تان اضافه کنید. خود تان شاهد اوضاع اسفبار این موسسات هستید.

>>>   نظام را اول خداوند ج وبعد مردم شریف افغانستان نگهداری کرده ومیکند نه خارجی نگاه میکند ونه وزارتهای سکتورامنیتی

>>>   نظام موجوده سقوط نمی کند بلکه اراده کسانیکه مسیر جهالت را اختیار کرده اند رفته رفته به مرور زمان سقوط می کند...

>>>   چه سقوط خواهد کرد؟ نظامی وجود ندارد تا سقوط کند نظام ایکه در صدرش فساد بیداد میکند نظامیکه در رده های بالایش در صدد حذف وتضعیف اقوان دیگر باشد کجایش نظام است

>>>   دهن خود را بخیر باز کن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است