شیوع سریع وبا، یمنی‌ها در محاصره مرگ
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۹    ۱۳۹۶/۲/۲۲ کد خبر: 132994 منبع: پرینت

در شرایطی که آتش جنگ بیش از دو سال است بی وقفه جان یمنی‌ها را می گیرد، شیوع بیماری وبا در نبود خدمات بهداشتی در این کشور، به عاملی جدید برای جان باختن یمنی‌ها تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه رالی الیوم، بیش از دو سال از جنگ وقفه علیه یمن که جان هزاران نفر از مردم این کشور را گرفته است، می گذرد و اکنون در شرایط وخیم بهداشتی در این کشور، شیوع وبا به عامل جدیدی برای مرگ یمنی ها تبدیل شده است.

شیوع وبا در اکثر استان های یمن
از دو هفته پیش نیمی از استان های یمن شاهد موج دوم شیوع وبا هستند حال آنکه موج نخست این بیماری در اواخر سپتامبر گذشته مهار شد.
در همین دو هفته تعداد کسانی که جان خود را از دست داده اند، برابر است با نیمی از تلفات موج نخست وبا در طول پنج ماه.

شیوع سریع وبا از صنعاء به سایر شهرهای یمن
این بیماری نخست در صنعاء پایتخت یمن شیوع پیدا کرد و سپس به سرعت به سایر شهرها نیز سرایت یافت و به گفته دکتر «جمال ناشر» مسول نظام پزشکی سازمان بهداشت جهانی در یمن، تا چهارشنبه گذشته 51 مورد فوت در اثر بیماری وبا و دو هزار و 750 مورد ابتلا به آن گزارش شده است.
در این شرایط گفته می شود چنانچه اوضاع زیست محیطی یمن از جمله آلودگی آب آشامیدنی مهار نشود، اوضاع به سمت هرچه وخیم تر شدن پیش خواهد رفت به گونه ای که در نبود آب آشامیدنی سالم و انباش زباله، حدود سه میلیون مهاجر یمنی در داخل که اغلب از شهرهای پرتنش به صنعا آمده اند، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

ترس سازمان های بین المللی از شیوع وبا و فاجعه انسانی در یمن
اکنون سازمان های بین المللی فعال دریمن بیم دارند، این بیماری از کنترل خارج شده و جان میلیون ها نفر از یمنی ها را که فاقد خدمات اولیه بهداشتی هستند، در معرض تهدید قرار دهد و فاجعه ای انسانی رخ دهد.
این در حلای است که اعتصاب رفتگران به دلیل دریافت نکردن حقوق و در نتیجه انباشت زباله موجب وخیم تر شدن اوضاع شده است و به گفته «محمد الشرعبی» پزشک یکی از بیمارستان های صنعاء، در صورت فراهم بودن خدمات بهداشتی و جمع آوری زباله ها و نیز تامین آب آشامیدنی سالم امکان مهار وبا وجود دارد اما متاسفانه اکنون مردم از بیماری که امکان پیشگیری از آن وجود دارد، جان خود را از دست می دهند.

یمنی ها در محاصره مرگ
در این شرایط زندگی یمنی ها از هر سو با مرگ محاصره شده است زیرا جنگ تا کنون جان بیش از هفت هزار و 700 نفر را گرفته و بیش از 40 هزار مجروح بر جا گذاشته است و 80 درصد از یمنی ها زیر خط فقر به سر می برند به گونه ای که شرایط برای شیوع وبا در مناطق فقیرنشین و مهاجر پذیر فراهم است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
یمن
وبا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است