حکومت با اراده آمریکا، در شمال امنیت برقرار نمی کند
ما در آتشی می سوزیم که یک طرف آمریکا و یک طرف روسیه قرار دارد و حکومت افغانستان در پیوند با اراده آمریکا نمی خواهد در بدخشان، قندوز، تخار و بغلان امنیت برقرار کند و هیچ اراده سیاسی برای گرفتن آن مناطق وجود ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۶/۲/۲۳ کد خبر: 133018 منبع: پرینت

افزایش جنگ در شمال، پس از اعلان عملیات منصوری طالبان آغاز شده است. شدت نبرد در چند ولایت شمال و شمال شرق، افغانستان بخصوص در قندوز و بدخشان، نگرانی های جدی را برانگیخته است. قلعه زال قندوز سقوط کرد و در چند روز گذشته ولسوالی زیباک ولایت بدخشان سقوط کرده بود و طالبان در ولسوالی وردوج نیز حاکمیت جدی دارند. اما چرا ای همه آسیب پذیری و چرا اینهمه سقوط؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عبدالوالی نیازی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «بازنگاه» گفت: متاسفانه از دوسال قبل، ولسوالی یمگان و ولسوالی زیباک، زیر نظر طالبان است و طالبان کاملاً بر آن تسلط دارند. ولسوالی زیباک هم در هفته ای که گذشت، بر عدم توجه حکومت و غفلتی را که مقام های خبری حکومت افغانستان، داشت، به اصطلاح خودشان زیر مدیریت طالبان رفت.

وی افزود: ولسوالی زیباک یکی از ولسوالی هایی است که افغانستان را به گرمچشمه پاکستان وصل می کند، با باز شدن راه زیباک و سقوط این ولسوالی راه افغانستان و پاکستان از طریق گرمچشمه، به توپخانه وصل می شود. این راه از گرمچشمه تا زیباک، در چهار ساعت طالبان می توانند با موتر زخمی هایشان را ببرند، مهمات بیاورند و امکانات داشته باشند.

نیازی، در خصوص تبعات سقوط ولسوالی های شمال بیان داشت: متاسفانه نیروهای امنیتی و نهادهای امنیتی ما، برای از دست دادن هر ولسوالی، بهانه می آورند و می گویند که این عقب نشینی تاکتیکی بوده است و ما چند روز دیگر آن را پس می گیریم. باید به آنها گفت که آیا شما متوجه هستید که وقتی یک ولسوالی را از دست می دهید چه چیزهایی را از دست می دهید؟ شما انگیزه، منابع بشری، عزت مردم را از دست می دهید. میلیون ها انسان شهید می شوند و کرامت مردم مورد سوال قرار می گیرد، خانه ها آتش می گیرد و تاسیسات عام المنفعه آتش می گیرد و قوماندانی و ولسوالی ها سوزانده می شود و امکانات از دست می رود. بی عزتی و بی حرمتی و توهین می شود، تحقیر می شود. اگر واقعا تاکتیکی است، این چطور تاکتیکی است که با آن آبروی افغانستان می رود؟ اگر از کم جانی و نتوانستن است این نوع خاک زدن به چشم مردم افغانستان درست نیست.

نماینده مجلس، سقوط زیباک را یک خطر جدی دانسته و افزود: اگر نیروهای امنیتی برای بازپس گیری یمگان و وردوج و زیباک تا یک هفته یا ده روز نتوانند کاری کنند، ضمانت می کنم که بعد از آن دیگر نمی توانند آن را پس بگیرند. هفت ماه است که ما داریم صدا می کنیم که راه پاکستان محدود است. طالبان در بدخشان امکانات ندارند. راه عقب نشینی و راه فرار ندارند. اما در شش هفت ماه اینها نتوانستند یک عملیات را به راه بیندازند و آنجا را پاکسازی کنند. صدها بار این موقعیت به مقام ها گوشزد شد که اگر تا بهار کاری در این مورد انجام ندهید، وقتی هوا گرم شد و راه پاکستان باز شد و دست آنها به مرمی و امکانات رسید، دیگر نمی توانیم کاری کنیم و ولسوالی های زیباک، واخوان و اینها سقوط می کند. اما متاسفانه مقام های امنیتی و حکومت امروز و فردا کردند و هیچ کاری نکردند. برای این کم کاری خود هم هر روز بهانه ای دارند و سخن ها و قول های مختلف و متناقضی هم ارایه می دهند که نشان از دروغ و فریب آنها است.

وی، اراده ای در حکومت برای تامین امنیت شمال نمی بیند و می گوید: حکومت افغانستان در هر حالتی مکلف است در هر ولسوالی کسانی را داشته باشد که از سقوط آن جلوگیری کند. اما متاسفانه این حکومت از بنیاد با مشکل مواجه است و فقط سه نفر تصمیم گیر در افغانستان، وجود دارد. رییس جمهور، حنیف اتمر و استانکزی. همه تصمیم ها را اینها می گیرند و هیچ کسی دیگر اراده و نقشی ندارند. همین استانکزی باعث شده است که سه روز بدخشان والی نداشته باشد و بدون والی در این شرایط حساس باشد. با تصمیم هایشان هیچ گاه تعادل را هم ایجاد نکرده اند. بطوریکه از هفت قل اردویی که در افغانستان داریم، شش تای آن در یک طرف افغانستان است و یکی از آنها در یک طرف مهم افغانستان یعنی شمال است. این حکومت با این کارها و بی برنامگی ها هیچ جایی از امنیت را نمی تواند بگیرد.

نیازی ادامه داد: از یک طرف ما پیمان امنیتی با آمریکا بسته ایم و این پیمان باید ضامن امنیت افغانستان می بود. مقام های خارجی در خانه داکتر عبدالله در جلسه ای در موضوع بدخشان گفتند که اولویت جنگی ما را حکومت افغانستان تعیین می کند. یعنی اینکه این حکومت است که می گوید ما در کجا عملیات داشته باشیم. در حالیکه اولویت کاری حکومت افغانستان امنیت وجود ندارد. ما در آتشی می سوزیم که یک طرف آمریکا و یک طرف روس قرار دارد و حکومت افغانستان در پیوند با اراده آمریکا نمی خواهد آنجا در بدخشان، قندوز، تخار و بغلان امنیت برقرار کند و هیچ اراده سیاسی برای گرفتن آن مناطق وجود ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تا پشتون هست جهان در آتش میسوزد
حبیب الله حسینی بلخ

>>>   اگرهرچیزی را اندازه ایست تعصب هم اندازه دارد یعنی جنگ جنگ است درهرجای افغانستان که باشد مامیسوزیم واگربگوئیم که پشتون جنگ را به شمال برد ویا حکومت فکرمیکنم که این قضاوت درست نخواهد بود زیرا دوبرج آمریکا را نیز در11 سپتامبر تروریستان هدف گرفتند پس ان جنگ را کی به امریکا برد

>>>   آمریکا بخاطر تداوم جنگ ، درگیری و خشونت هر دو طرف جنگ را همایت میکند، سقوط شمال و ایجاد بی نظمی در این ساحه به نفع امریکاست زیرا میتواند با سقوط دادن ولایات تروریست های چندین ملتی خود را از منابع دولت مسلح سازد و جنگ را به آسیای میانه بکشاند. برایش مهم نیست که چقدر افغان در هردو طرف جنگ تلف میشود و یا چقدر منابع و تاسیسات دولتی افغان از بین میروند.
قلندر شاه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است