برای ناامنی امسال، از سال قبل برنامه ریزی شد
این خشت کج از زمان کنفرانس بن گذاشته شده است تا خارجی ها بهانه حضور داشته باشند و اینها هم فقط جنگ و حکومت را تا اندازه ای تمویل می کنند که نه سقوط کند و نه پیش برود 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۱    ۱۳۹۶/۲/۲۳ کد خبر: 133031 منبع: پرینت

این خشت کج از زمان کنفرانس بن گذاشته شده است تا خارجی ها بهانه حضور داشته باشند و اینها هم فقط جنگ و حکومت را تا اندازه ای تمویل می کنند که نه سقوط کند و نه پیش برود.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمد عظیم واکمن، کارشناس مسایل نظامی در برنامه "محور" در تحلیل وضعیت امنیتی کشور گفت: زمینه ناامنی هایی که امروز شاهد آن هستیم، سال گذشته چیده شد، در زمستان های گذشته جنگ خاموش می شد اما در زمستانی که گذشت جنگ جریان داشت و اگر از تخار تا دوشی حرکت کنید، هر لحظه و ساعت طالبان می توانند به سرک بیایند و جاده را مسدود کنند.

واکمن می گوید: طالبان در قندوز از منطقه ترکمن ها که در نزدیکی شهر است، مسیر و مکان های عقب نشینی را برای خود فراهم کرده و تمام امکانات را دارد.

این کارشناس نظامی، درخصوص راه های تمویل طالبان بیان می کند: وقتی کار به ناکسان و نا اهلان سپرده می شود که نه موضوع تمویل مخالفان را می فهمند و نه برنامه جنگی دارند، طبیعی است که اوضاع چنین بشود. نه تنها عشر و زکات شمال که مقدار زیادی است را می گیرند که خود تلویزیون ها علنا اعلام می کنند که دولتی ها اسلحه و مرمی به آنها می فروشند و نیروهای دولتی با مرمی های دولتی کشته می شوند.

وی افزود: هزینه جنگ 15 ساله از عشر و زکات جور نمی شود و یک عده همواره گفته اند که منابع جنگ طالبان از پاکستان، ایران و روس می آید اما اینها همه در حد حرف است و تابحال مدرکی دیده نشده است. مهمتر از این گفته ها این است که دولت در طول 16 سال و طی حکومت وحدت ملی نتوانست قلوب مردم را جذب کنند.

واکمن بیان کرد: ملتی که از دولت خود دور باشد و خود را در آینه دولت نبیند از آن حمایت نمی کند و اتفاق هایی که می افتد را راپور نمی دهد و به این دولت کاری ندارد.

این آگاه نظامی در همین باره ادامه می دهد: ولسوالی قلعه زال فقط چهاردیواری اش در دست دولت بود، در 20 متری این منطقه، نفرات کشته و قتل و دزدی ها روی می داد و با وجود قوماندان امنیه در این ولسوالی، قانون حاکمیت نداشت. حاکمیت یعنی اینکه تا جاییکه دولت هست، قانون تطبیق شود اما این اتفاقات نمی افتاد و تا روزی که مردم پشت سر این حکومت نیایند هر چقدر هم که دنیا از این دولت حمایت کند، همه کمک هایشان به باد رفته است.

وی افزود: این خشت کج از زمان کنفرانس بن گذاشته شده است تا خارجی ها بهانه حضور داشته باشند و اینها هم فقط جنگ و حکومت را تا اندازه ای تمویل می کنند که نه سقوط کند و نه پیش برود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آقای واکمن بعضی مسایل را تقریبآ خوب تشریع وتوزیع خوب داده اید. دولتمندان افغانستان فاقد عقل ومنطق یساسی اند ومردم خویش را بکلی فراموش کرده اند وفقط وفقط به توزیع تقسیم چوکی ها رقابت دارند ،وهرکدام ازکسانیکه از زمان گرزی الی تابحال به فکر جمع کردن دارای وپول به وبه اشخاص نزدیک خود. اند. .
عبدالله ریحان

>>>   تعداد کارشناسان وجنرالان افغانستان بیشتر از اروپا وامریکا است
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است