افغانستانی که در ارگ خلاصه می شود
نظام سیاسی ناکارآمد اشرف غنی سرمنشای فساد گسترده نهادها است، فردی بی اعتماد به دیگران در حلقه کوچک طرفداران که کشور را به سوی نابوی می کشاند و در رویای دیکتاتوری است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۶/۲/۲۴ کد خبر: 133073 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در حالی که دولت ترامپ نشان داد خواهان حمایت از حکومت وحدت ملی است و به همین منظور دو تن از بلندپایه ترین مقام های امنیتی خود را راهی افغانستان کرد، روز به روز از محبوبیت اشرف غنی در کشور کاسته می شود، فردی که با لقب دومین متفکر جهان، کشور را در بدترین وضعیت امنیتی و بی اعتمادی فرو برد.

اشرف غنی یک تمرکزگرایِ تمام و کمال است و با سیاست برکناری، انزوای مقام های حامی و بلندپایه های حکومتی در رهایی میدان های نبرد دلیل اصلی جنگ گسترده افغانستان و قدرت گرفتن طالب و داعش در کشور می باشد.

حمله طالبان به قول اردوی بلخ یکی از فجیع ترین جنایت های بود که کشور را بهت زده کرد، قتل عام 140 سرباز و زخمی شدن بیش از 100 تن (هرچند برخی آمارها از کشته شدن 300 تن می گویند) باعث فشار بر ریاست جمهوری و برکناری وزیر دفاع و رییش ستاد ارتش شد، در حالی که اشرف غنی به دلیل بی اعتمادی به مقام ها، باتمام توان بر بقای وزیر دفاع و رییس امنیت ملی پافشاری کرد.

گروه بین المللی بحران، ابهام در موافقتنامه حکومت وحدت ملی را دلیل خلق اختلاف میان دو طرف قدرت عنوان می کند و با تاکید از خطر درگیری داخلی و ناامنی در یک حالت شکننده می گوید.

گسترش مناطق تحت حاکمیت طالبان و شکست های پی در پی امنیتی حکومت، نتیجه نظام سیاسی ناکارآمد و فساد گسترده در نهاد و وزارت خانه ها می باشد که سرمشنا آن سیاست تمامیت خواه اشرف غنی است که همواره تلاش دارد خود کنترل تمامی بخش ها را برعهده بگیرد.

اشرف غنی با ایجاد اختلاف های عمیق درون حکومتی به هیچ اتحادی پایبند نیست و رقبا را در دورترین نقطه از قدرت قرار داده اما در میان حلقه کوچکی از مقام های وفادار، ارگ را تبدیل به مقر دیکتاتوری کرده است.

ورود گلبدین حکمتیار به افغانستان زیر سایه توافقنامه صلح با حکومت اشرف غنی شاید از سوی وی بزگترین دستاورد باشد اما برای اوضاع نابسامان سیاسی کشور، تهدیدی جدی را رقم خواهد زد، رهبر حزب اسلامی در اولین روزهای ورود همچنان به مانند گذشته با نگاه قومی و افراط گری سخن می گوید و هرچند در انحصارطلبی قومیتی همسو با اهداف ارگ است اما تاریخ به تکرار نشان داده است که حکمتیار تنها خیانت و دسیسه را می شناسد.

اگر کسی در ابتدا گمان نمی کرد که اشرف غنی چنین عملکرد دیکتاتوری در قدرت داشته باشد اما با گذشت نزدیک به سه سال، حکومت خالی از مقام های مخالف دیگر اقوام شد و پست های مهم دولتی در انحصار پشتون ها قرار گرفت.

افغانستان در آستانه بحران قرار دارد اما این بحران متفاوت از بحران های گذشته می باشد زیرا سرمشا آن راس قدرت و وجود منفعت جویان حکومتی می باشد، خیانت پیشگانی که در هماهنگی بی سابقه با سران طالبان به سر می بردند و جنگ را بر مردم تبدیل به مدام کرده اند.

واگذاری مناطق و پوسه های امنیتی در ولایت های مختلف افغانستان به طالبان تنها گوشه کوچکی از فساد در میان رهبران جنگی و سکوت حکومت در قبال معامله ها نیز کمترین چشم پوشی ها بر فجایع این سرزمین می باشد، دیگر هیچ ولایتی را نمی توان امن نامید و هیچ نقطه ای از گزند خودی ها و تروریستان در امان نخواهد بود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   نتیجه مذاکرات عطا به نمایندگی از جمعیت با حکومت بکجا رسید ودست آورد هایش چی است؟؟چی زمانی نتایج آن اعلان میشود ؟
ر

>>>   به جواب (ر)
بز د غم جان کندن قصاب ده غم چربو
ز

>>>   اشرف غنی خود طالب است در اولین سفرش به عربستان و قطر رفت هر دو کشور حامی درجه طالب و داعش است
ابراهیمی

>>>   کسیکه بخاطر گرفتن پاسپورت امریکائی در سال ۱۹۷۷ دین نصرانی را قبول کرده باشد.از او گله کردن غلط است.

>>>   اشرف غنی احمدزی خواب افغانستان خالی از اقوام غیر پشتون را دیده. این دیکتاتور قوم پرست خطرناکتر از هتلر است که باید جلوش گرفته شود.

>>>   آنکه سرشتش شرور و بیفرهنگ باشد از آن نباید توقع انسانیت و منطق را داشت۰
تمام اقوام غیر پشتون برای بقای خود شان نخست باید باهم متحد شوند و بعد با یکدیگر دست بدست شده حساب خود را برای همیشه از این تمامیت خواهان شرور و بدوی برای همیش جدا و پاک کنند، ورنه اولاد اولاد شان بدست این بیفرهنگ خوار زبون و بی هویت میشوند۰ هنوز هم دیر نشده۰ تیکه داران قومی غیر اوغان هوشیار شوید۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است