حضور دوباره آمریکایی ها برای مقابله با تروریزم نیست
متاسفانه برای آمریکایی ها افغانستان هدف نبود، مبارزه با تروریزم در افغانستان برای آنها هدف نبود و کشیدن این کشور از حالت جایگاه تروریزم بین المللی، آنچنان که می گفتند، متاسفانه چنین نبود 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۷    ۱۳۹۶/۲/۲۵ کد خبر: 133090 منبع: پرینت

رییس ستاد ارتش آمریکا، به اروپا سفر کرده است تا از آنها بخواهد که سربازان بیشتر به افغانستان بفرستند. وی می گوید که ما دو وظیفه در افغانستان داشتیم، یک مبارزه با تروریزم و دوم، تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان، اما ناتو وظیفه خود رادر افغانستان انجام نداده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان، (afghanpaper)، برنا صالحی، آگاه مسایل سیاسی گفت: بعد از به وجود آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان و همانطور اداره جدید آمریکا، به نحوی ترس و اضطراب، در برخورد آمریکا، و قضایای نظیر افغانستان و سوریه و درکل منطقه به نظر می خورد. این ترس و اضطراب می تواند ساختگی باشد. با توجه به تجاربی که از رفتار آمریکا و برنامه هایش نسبت به افغانستان و خاورمیانه از گذشته وجود داشته، می تواند واقعی هم باشد. اگر فرض کنیم که این نگرانی و این اضطراب و این ترس ساختگی باشد، در واقعیت آمریکایی ها می خواهند دوباره، بحث حضور دوام دارشان را در افغانستان با فرستادن نیروی بیشتر، امکانات بیشتر و هماهنگی بیشتر با شرکایشان که ناتو و اتحادیه اروپا باشد توجیه کنند.

وی، ادامه داد: بحث واقعی بودنش را هم از نظر نمی توانیم دور داشته باشیم، با توجه به تحولاتی که پیش آمد، در سوریه بخصوص بین آمریکایی ها و روس ها و یک مقدار هم زمین و هم جایگاه آنچنانی را که لازم بود آمریکا داشته باشد در سوریه به نفع روس ها باخت. هرچند با آمدن ترامپ تا حدودی آمریکایی ها نشان دادند که هم زور و هم امکانات و هم توانایی این را دارند که در برابر روس ها یا هم در برابر حکومت که در سوریه و به حمایت روسیه در برابر مخالفانش ادامه حیات کرده و هنوز حرف بسیار محکم می زند را هر آن می توانند تهدید کنند. ولی دیده می شود که آمریکایی ها به نحوی، آن رقابتی که در سوریه با روس ها دارند به شکلی ادامه آن را در افغانستان می خواهند ادامه دهند و جبران شکست ها را نمایند.

صالحی، در خصوص واوضاع کنونی کشور بیان داشت: ما در حال حاضر در مرحله ای حساس هم قرار داریم و از این رقابت ها آسیب بسیار زیادی هم می بینیم. در مرحله ای حساس قرار داریم که از داشتن یک حکومت و نظام پاسخگو، از داشتن وضعیتی که ما را دلگرم به این کند که ما در یک ثبات سیاسی و در همگرایی ملی میان هم زندگی می کنیم محروم هستیم. یا حداقل از آدرس نیروهای دخیل در سیاست افغانستان، نسبت به اینکه اینها یک وحدت نظر نسبت به قضایای کلان داشته باشند در حال حاضر هم نداریم.

این آگاه بین الملل، در ارتباط با کمک خواستن آمریکا از اروپا بیان داشت: تهدیدات برای ما بسیار جدی می باشد. هم از ناحیه طالبان، داعش، الاقاعده، پاکستان، ایران و رقابت قدرت های کلان برای ما به عنوان مردم افغانستان و دولت افغانستان، یک بحث بسیار جدی و مهم و سخت نگران کننده می تواند باشد. وقتی حکومت و نظام قوی نباشد، گروه های مختلف و مسلح می توانند بیایند و شهرها را بگیرند همانطور که حالا، بسیاری از جغرافیای ما پیش مخالفان مسلح حکومت است و یک مقدار مردم هم با این گروه ها همنوایی می کنند. این هم به معنی از دست دادن آهسته آهسته دستاوردهایی که ما در گذشته داشتیم است. دستاوردهای مادر گذشته رای، انتخابات، دموکراسی و به نحوی نزدیکی مردم و امنیت بود. ما امروز در هیچ جای کشور امنیتی نداریم. اگر ما دوام این وضع را شاهد باشیم این از دست دادن دستاوردهای پانزده ساله ما را بیشتر می کند. اینکه برای آمریکایی ها این چقدر یک تهدید کلان باشد، فکر نمی کنم این تهدید ها در حدی باشد که آنها دنیا را با آن می ترسانند و از کشورهای دنیا می خواهند که باید عده ای برایشان پول و عده ای سرباز و عده ای سلاح دهد و عده ای هم از نظر سیاسی و استراتژیک همراهشان همصدایی داشته باشند. در آن حد فکر نمی کنم برای آمریکایی ها تهدید آمیز باشد.

صالحی، معتقد است آمریکا از ابتدا با هدف از بین بردن تروریزم نیامده بود و افزود: در آغاز وقتی آمریکایی ها به بهانه تامین امنیت به افغانستان آمده بودند واقعا اگر آنچه که آنها می گفتند که برای تحقق دموکراسی، در افغانستان، حکومت سازی در افغانستان، در ساختن و بازسازی افغانستان، حمایت و کمک به مردم و دولت افغانستان، برای داشتن یک اردوی حداقل منظم و دارای اسلحه و امکانات روز به تناسب منطقه و افغانستان، اگر واقعا آمریکا، با آنچه گرفته بودند در همین خط پیش می رفتند و مقصدشان افغانستان، بود ما امروز مشکلاتی را که حالا داریم نمی داشتیم.

وی ادامه داد: متاسفانه برای آمریکایی ها افغانستان هدف نبود، مبارزه با تروریزم در افغانستان برای آنها هدف نبود و کشیدن این کشور از حالت جایگاه تروریزم بین المللی، آنچنان که می گفتند، متاسفانه چنین نبود، آمریکایی ها آمدند، اهداف و مقاصد دیگری را از حضور در افغانستان دنبال کردند. تا زمانی که آنها خود را به این هدف ملزم نکنند، هرقدر که کمک و همکاری کنند، هیچ فایده ای نخواهد داشت. چرا که هیچ کدام از این کمک ها با هدف از بین بردن تروریزم نیست و مسوولیت تعهد خود را انجام نداده اند. امروز هم هدف از افزایش حضور دوباره نیروهای آمریکایی، هدف از کمک به افغانستان بیشتر از گذشته، باز هم هدف بهبود اوضاع افغانستان نیست. بلکه رقابت با روسیه و جنگ جدید روانی است که بین آمریکا و روسیه در سطح منطقه و کل نظام بین المل بوجود آمده است. افغانستان به عنوان محل و منطقه و کشوری است که از اینجا می شود میزان موفقیت و عدم موفقیت قدرت را ها آزمایش کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است