مقصر ناامنی های کشور، آمریکا و حکومت است
روسیه با حمایت طالبان می خواهد اعتراض خود را به آمریکایی ها نشان دهد، اعتراض آنها این است که چرا آمریکایی ها در سطح شمال اجازه دارند که با این سرعت داعش را ببرند و به تاجیکستان حمله کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۳    ۱۳۹۶/۲/۲۵ کد خبر: 133091 منبع: پرینت

روسیه با آغاز تحرکات جدید خود در افغانستان، نگرانی های زیادی را از افزایش رقابت ها در اینجا بوجود آورده است. روسیه با حمایت و تجهیز طالبان و مخالفان مسلح افغانستان، قصد دارد با آمریکا در افغانستان به رقابت بپردازد. اخیرا کشورهای آسیای مرکزی و بویژه روسیه از حضور و گسترش گروه‌های جنگجوی وابسته به داعش در مناطق شمالی افغانستان نگران شده‌اند.حضور افراد وابسته به داعش، القاعده و مخالفان مسلح نه تنها دولت و مردم این کشور نگران هستند بلکه برای کشورهای منطقه و جهان هم تهدید محسوب می‌شوند اما کشورها نباید برای رفع نگرانی خود حاکمیت ملی و قوانین بین‌المللی را نادیده نگیرند.مقامات روسیه قبل از این نیز از ناامنی در مناطق شمالی افغانستان و حضور افراد وابسته به داعش در این کشور ابراز نگرانی کرده بودند. کارشناسان معتقدند که روسیه در واقع نگران نفوذ داعش به آسیای میانه از مرزهای افغانستان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان، (afghanpaper)، زلمی زابلی، عضو مجلس سنا در برنامه «آغاز روز» گفت: روسیه علاقه ای نداشت که کمکی به طالبان کند، یا در امور داخلی افغانستان مداخلاتی کند، ولی این سیاست غرب بوده که آنها را وادار کرده است، حالا چنین رویه ای را در پیش بگیرد. آمریکا در سیاست خارجی خود پیوسته اعلام می کند که ما بر ضد داعش هستیم، بر ضد طالبان هستیم بر ضد مخالفان دولت افغانستان هستیم، ولی می بینیم که عملاً در قسمت تقویت اردوی ملی ما، پولیس ما که مطابق به همان تعهداتشان است، عمل نمی کنند.

وی، افزود: دولت هم مطابق با تعهدات از آنها درخواست نمی کند، به شورای امنیت ملل متحد شکایت نمی کند، مستقیما همراه با آمریکا و دوستان متحدشان همراه آنها صحبت نمی کند یک دیپلماسی غیر فعال را در مقابل آنها دارد. در حالیکه باید با یک دیپلماسی بسیار جدی همراه آنها صحبت نماید و از آنها به خاطر ناامنی های کشور بازخواست کند.

زابلی، در ارتباط با روسیه و اقدامات این کشور در افغانستان بیان داشت: دستگاه دیپلماسی افغانستان، ضعیف نیست چرا که دیپلماسی ما شصت سال تجربه دارد. ولی انگار با سیاست های آنان در ارگ و سپیدار نباید در مقابل آمریکا چیزی گفته شود و چیزی که آنها می گویند باید عملی شود این سیاست خارجی ما است. حالا روسیه هم تلاش می کند که از طالبان حمایت کند تا بتواند در مقابل آمریکا در افغانستان بایستد. دیدیم که اخیرا روسیه فعالیت های خود را زیاد کرده بود. این یکی به ضعیف بودن سیاست خارجی افغانستان و مدیریت دولت بستگی دارد و دیگری هم اینکه فضای خارجی ما به دست آمریکا و ناتو است. آنها تمام پوشش را به دست خود دارند که چه کسی به افغانستان وارد و چه کسی خارج می شوند. آنها حساب یک طیاره کوچک را دارند چه برسد به اینکه طیاره هایی، اکمالات نظامی برای مخالفان ردیف کنند. در واقع آمریکایی ها خود را از این طیاره های روسی بی خبر می اندازند، چرا که وجود رقابت و جنگ به نفع آمریکا می باشد و شاید هم فعلا نمی تواند در برابر این طیاره های روسی اقدامی کند.

وی، ادامه داد: روسیه با حمایت طالبان می خواهند اعتراض خود را به آمریکایی ها نشان دهد، اعتراض آنها این است که چرا آمریکایی ها درسطح شمال اجازه دارند که با این سرعت داعش را ببرند و به تاجیکستان حمله کنند. آنها می گویند که ما به خاطر دفاع از سرحدات خود، نباید به داعش اجازه دهیم که از شمال وارد آسیای میانه شوند. به همین دلیل است که از طالبان در افغانستان بر ضد داعش حمایت می کند.

عضو سنا، در ارتباط با سیاست نظامی روسیه در افغانستان بیان داشت: روسیه چنین سیاستی را در سوریه در پیش گرفت و تا نود درصد آمریکا را شکست داد و آنها را مجبور به یک آتش بس کرد. حالا هم پالسی سوریه را می خواهد در افغانستان پیاده بسازد که چین و ایران هم همراهشان است. از جانب دیگر هم ملت ما از سیاست اشتباه آمریکایی ها به تنگ آمده اند و می خواهند بر ضد آمریکا اقدامی شود اما آنها نمی خواهند که افغانستان میدان جنگ باشد.

زابلی، معتقد است که آمریکا با همکاری حکومت افغانستان قصدی برای ایجاد امنیت بخصوص در شمال افغانستان ندارد و کسانی را که در این مورد تلاشی می کنند به حاشیه می راند و می گوید: جنرال دوستم از نمونه هایی است که نفوذ زیادی در شمال داشت و قصد داشت که شمال را از وجود داعش پاک کند اما آمریکایی ها نمی خواست که این کار انجام شود به همین دلیل با همکاری حکومت وی را خانه نشین کرد. این ناکامی حکومت و آمریکایی ها را نشان می دهد. برای همه اوضاعی که در کشور ما جریان دارد در درجه اول، مقصر حکومت خودمان می باشد. بعد از آن دوستان بین المللی ما مقصر هستند. آنها می بینند که ما در حالت جنگ در حدود چهل سال قرار داریم، بسیار در حالت فقر قرار داریم، در فساد و بی سوادی اول هستیم. تمام دنیا از دست افغان ها به فغان آمده اند. آنها همین رانادیده به جای اینکه نیروهای امنیتی ما را تقویت کنند، تمام امکاناتی که باید به ما دهند به پاکستان می دهد که با ما دشمن است، آنها هم مخالفان ما را تقویت می کنند. حکومت افغانستان هم به جای اینکه به آنها اعتراض کند به آنها بیشتر و بیشتر میدان می دهد. متاسفانه پارلمان و سنای ما هم که اکثرا با گرفتن پول و رشوه به ملت وفادار نبوده و با حکومت برای سیاست های غلطش همکاری کرده اند. هیچ کدام از این نماینده ها متعهد نیستندو نه به این ملت و نه به این نظام وفادار نیستند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روسیه
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تکشر از اقای زابلی با این سخنان راسشت مگر چرا این موضوع را در پارلمان طرح نمیکید.

>>>   افغان ها با هر درایتی که دارند به صلح نمی رسند تا که خواست امریکا جان نباشد....

>>>   وقتی اعضای برجسته حکومت و دولت افغانستان، آمریکایی افغان باشند زنان و فرزندانشان در آنجا گروگان باشند چگونه میتوانند در مقابل سیاست های تروریست پروانه آمریکا از خود عکس العمل نشان دهند. سقوط شمال پلان امریکاست، همانگونه که قندز را سقوط داد مزار را هم به همدستی حکومت داران سقوط میدهد تا تروریست های چندین ملتی غرب سلاح و مهمات قطعات افغان را بدست آورند و بعد بنام حکومت اسلامی، امارت اسلامی، خلافت اسلامی و یا امپراتوری اسلامی به آسیای میانه یورش ببرند تا اگر ممکن باشد ذخایر و گنجینه طلای قصر تزار را برای آمریکا کمایی کنند همانگونه که گنجینه طلای باختر را از قصر داکتر نجیب دزدیدند و خود او را به قتل رساندند. قلندر شاه

>>>   تاکه پشتون وتاجک وفاشست گفته رویم این حالت دوام خواهد داشت والله اگرروزخوب ببینیم

>>>   این بیعقل چه میگوید بیگانه ها همیشه در پی اهداف خود بوده اند، ولی مقصر نا امنی کشور در اصل وحشت، عقب ماندگی، و قومپرستی گویندگان یک زبان خاص است

>>>   روسیه فعلا هم ابرقدرت است مخالفان بشار اسد را در سوریه تکه وپاره کرد. همین داعش ها نزدیک مرز تاجیکستان شود(( توده های خورد اش ارزن میشود . منطقه را روسیه به آتش میکشد.به خواب هستید.برای همین به سیاست های آمریکا نمیشود اعتماد نمود. مثلا با سیاست های اشتباهي اش مگر آن کشور های آسیای میانه کلوخ است به همین راحتی هر کاری را در مقابل آن ها انجام داد

>>>   او، بلی، تکشر، تکشر داکتر صاحبه۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است