نگران دفن دمکراسی در افغانستان هستم
بیانیه، قدم اول است و امیدواریم ناچار به برداشتن قدم دوم و سوم نشویم چرا که در آن زمان فضا برای کسانیکه در قدرت هستند بسیار تنگ خواهد شد و در آن زمان جلوگیری از آنچه پیش می آید از عهده و توان ما نیز خارج خواهد بود! 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۸    ۱۳۹۶/۲/۲۸ کد خبر: 133289 منبع: پرینت

بنیاد انتخابات شفاف اففانستان در یک نشست خبری موضع و نگرانی خود را در قبال انتخابات پیش رو بیان کرد. امروز پنجشنبه 28 ثور 96 این بنیاد با حضور رییس، سخنگو، مسوول برنامه ها و موسس تیفا، موضع گیری خود را با درک وضعیت موجود و براساس یافته ها از نحوه برخورد و کارکرد نهادهای انتخاباتی بیان کرد و برگزاری انتخابات در سال جاری را منتفی اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف (تیفا) در نشست خبری این بنیاد در خصوص برگزاری انتخابات گفت: انتخابات برای مردم سمبل صلح، ثبات و رشد اقتصادی است و هر نوع بی توجهی، کم کاری و کند کاری نگرانی ها را در سراسر کشور بیشتر می کند و با تاسف نحوه برخورد و کارکرد نهادهای دست اندرکار برای برگزاری انتخابات قناعت بخش نیست و نگران کننده است و ادامه این روند چالش های بیشتری را در پی خواهد داشت.

ایوب زاده، موجودیت پارلمان فعلی را مانع بزرگ در برگزاری انتخابات خواند و گفت: موجودیت پارلمان فعلی مانع بزرگ برای رفتن به سمت انتخابات، عملی سازی برنامه ها، اصلاحات و مشرووعیت ساختارهای انتخابات در کشور است و تا زمانیکه به این معضل توجه نشود و مانع از سر راه برداشته نشود، برگزاری انتخابات زودهنگام ممکن عملی نباشد.

رییس تیفا، در خصوص بحث استفاده از تکنولوژی اظهار کرد: در بحث استفاده از تکنولوژی براساس پیشنهاد حکومت و جامعه جهانی کمیته ای ایجاد شد که برای عملی شدن آن، گزارش 50 صفحه ای ارایه شد اما با تاسف که هیچ نوع توجهی بر استفاده از تکنولوژی و تایید لیست رای دهندگان صورت نگرفته است و این مهم که یک معیار اساسی بر تامین شفافیت و امنیت انتخابات است، سرنوشتش معلوم نیست و امید می رود که حکومت و جامعه جهانی به این گزارش توجه کنند و بحث تهیه لیست رای دهندگان را مشخص کنند.

وی بیان کرد: با گذشت هر روز فعالیتی که قابل لمس باشد و زمینه برگزاری انتخابات مشخص کند یا شاخصه هایی که بتواند برگزاری انتخابات را تضمین کند، قابل دید نیست.

ایوب زاده، درخصوص تعلل و وقت کشی حکومت در برگزاری انتخابات افزود: وقتی پیشنهاد یا طرحی از سوی کمیسیون برای حکومت روان می شود، هفته ها طول می کشد که حکومت به آن توجه کند و این تعلل ها چالش ها را بیشتر و سردرگمی ها را افزایش می دهد و بر سرنوشت انتخابات، اعتمادسازی و تصویر دمکراسی خدشه ایجاد می کند.

این مقام انتخابات کشور گفت: بحث مصرف بودجه انتخابات تا هنوز نه برای حکومت و کمیسیون و نه برای جامعه جهانی و کشورهای کمک کننده هویدا نیست و با تاسف که هیچ تصویر شفاف و برنامه عملی و جزییات برای مراحل انتخابات وجود ندارد و حتی روشن نشده است که انتخابات شورای ملی و شورای ولسوالی ها یکجا برگزار شود یا فقط انتخابات شورای ملی برگزار شود!

وی افزود: روشن نبودن سرنوشت بودجه انتخابات، وضعیت امنیتی که هر روز به وخامت می رود، اصلاحات کلیدی که عملی نمی شود، نبود اراده سیاسی در عمل و نبود تعهد زمانی و حقوقی بر سر انتخابات پیش رو وجود دارد و با این وضعیت که امروز در آن بسر می بریم بسیار دشوار خواهد بود که حتی در سال آینده بتوان انتخابات برگزار کرد چرا که اگر قرار باشد سال آینده هم انتخابات برگزار شود باید شش ماه قبل تقویم انتخابات اعلام شود و آمادگی ها گرفته شود.

ایوب زاده گفت: با ادامه این وضعیت، نگران دفن دمکراسی در افغانستان هستیم. نگرانی وجود دارد که دستاورد 14 ساله ای که با خون مردم بدست آمده از دست برود و باز هم به سمت سیاست های قبیله ای پیش برویم و مهندسی ای پیاده شود که به سمت مصلحت هایی برویم که چند تکه دار قدرت را بین خود تقسیم کنند که این جفای بزرگی در حق مردم است.

رییس تیفا، خطاب به کمیسیون ها و نهادهای ذی دخل در انتخابات گفت: پیشنهاد این است که این کمیسیون ها منتظر حکومت نباشند و تمام تصامیم کوچک را وابسته به حکومت نکنند چراکه این کمیسیون ها به عنوان نهاد مستقل مطابق با قانون مسوولیت و صلاحیت دارند که تصامیم و آمادگی ها را بگیرند و طرح های خود را برای اصلاحات درون سازمانی و کارهای عملیاتی بگیرند و هیچ مانعی نیست که منتظر حکومت یا جامعه باشند.

وی افزود: کمیسیون های انتخاباتی صلاحیت و نقش خود را از صلاحیت و نقش حکومت در کمیسیون تفکیک کنند.

ایوب زاده، درخصوص منحل شدن پارلمان برای رفع مانع از مسیر برگزاری انتخابات اظهار کرد: اگر پارلمان به وظیفه اش ادامه ندهد، حکومت مجبور به برگزاری انتخابات خواهد شد. وقتی یک بدنه دولت نباشد ادامه حکومت با چالش مواجه می شود و برای حفظ بدنه دولت هم که شده است حکومت مجبور می شود به انتخابات فکر کند و آن را در اولویت قرار دهد.

رییس بنیاد انتخابات شفاف گفت: وقتی پارلمان بیشتر ابزاری برای تصامیم حکومت باشد و کارایی نداشته باشد، حکومت هم به این راضی است که یک چنین پارلمانی را برای خود نگه دارد. پارلمان یک قدرت متفاوت در دولت و نماینده مردم است اما با تاسف که از این نقطه نظر بیشتر ضعف داشته اند تا قوت! اگر پارلمان دوره زمانی این نهاد را رعایت کند، ممکن است زودتر انتخابات برگزار شود.

این مقام افزود: با توجه به گفته ها و تفاسیر انجمن حقوقدانان و کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، برای کار پارلمان قید زمانی معتبر است و کار پارلمان اکنون مشروعیت ندارد اما اینکه آنها ادامه کارشان را تفسیر کنند، یک بحث دیگر است.

وی افزود: انتخابات به یک وسیله و ابزار برای سیاسیون و حکومت تبدیل شده است و تلاش می کنند که به نام آن با یک تعداد به نام جامعه مدنی و سیاسیون دیدارهایی انجام بدهند اما اینکه نتیجه این دیدارها چه خواهد شد روشن نیست و اینها حتی خلاف تعهد و حرف خود عمل می کنند.

ایوب زاده، درخصوص استفاده از انتخابات برای بازی های روانی هشدار داد: حکومت، مسوولین حکومتی و کسانیکه در قدرت هستند کوشش می کنند که از انتخابات برای بازی های روانی استفاده کنند و جامعه جهانی هم نظاره گر آنان است. با تاسف که برگزاری انتخابات امکان ندارد؛ قدم نخست برداشته شد اما اگر حکومت و جامعه جهانی و کمیسیون ها بار دیگر بی توجه بمانند ما وارد مرحله دوم خواهیم شد که در این صورت جمع عظیمی از نهادهای دست اندر کار و افراد از 34 ولایت کشور وارد مرحله دوم و سپس مرحله سوم خواهیم شد.

رییس تیفا خطاب به حکومت گفت: با گذشت هر روز برنامه ها و عملکردها تند تر خواهد شد و امیدواریم که وادار به رفتن به مرحله دو م و سوم نشویم چرا که در آن زمان فضا برای کسانیکه در قدرت هستند بسیار تنگ خواهد شد و در آن زمان جلوگیری از آنچه پیش می آید از عهده و توان ما نیز خارج خواهد بود!

وی افزود: اگر توانایی برگزاری انتخابات را ندارید، به مردم بگویید اما اگر با افکار مردم بازی می کنید بسیار دشوار خواهد بود که بدون مشروعیت مردمی بتوانید پیش بروید.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایوب زاده
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   ازاين نوع ديموكراسى كه افغانستان را بطرف سوته كراسى ونابودى سوق داده است بهتر است كه نباشد .

>>>   قصاب در غم چربو
افغانستان در خون شت ميزند، آقاي نكتايي دار در سوگواري ديموكراسي يي مودل ديسي (DC).

>>>   اگر دموکراسی همین قسم است که در طول 15 سال در افغانستان جریان داشته زمین ها غصب جنایت وتجاوز ووحشت وبیکاری اضافه شده خاک در سر همین قسم دموکراسی هرچه زودتر باید دفن گردد این دموکراسی لعنتی

>>>   مردم افغانستان به دموکراسی بی حد وبی سرحد موافق نیستند بخیربرود بجای که ازانجاامده شمامیتوانید همرایی اش کنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است