افزايش نظامیان خارجى سبب ادامه جنگ است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۱    ۱۳۹۶/۲/۲۸ کد خبر: 133302 منبع: پرینت

شوراى راه نجات، افزايش نيروهاى خارجى در افغانستان را سبب ادامه جنگ در کشور مى داند و ضمن تاکيد بر صلح، از دولت افغانستان و مخالفين مسلح مى خواهد که براى اعتمادسازى بعد از اين اسيران جنگى را نکشند.
امروز حدود ٣٥٠ تن در نشستى که از سوى شوراى راه نجات افغانستان در مسجد عيدگاه کابل تدوير شده بود، شرکت کرده بودند.

به گزارش پژواک، سید اکبر آغا رییس شورای راه نجات افغانستان در اين گردهمايى ضمن تاکید بر صلح میان طالبان مسلح و دولت افغانستان گفت:"با طالبان بحث کردیم و با دولت نیز بحث می کنیم تا به خاطر اعتماد سازی برای گفتگوهای صلح دو طرف زندانیان را اعدام نکنند و مکاتب به آتش کشیده نه شود."

همچنان او از دو طرف (دولت و مخالفين مسلح) خواست تا با اسيران جنگى مطابق رهنمودهاى اسلامى و اصول پذيرفته شده بين المللى برخورد کنند.
او در مورد آمار کسانی که نزد طالبان زندانى اند، چيزى نگفت اما افزود که در حال حاضر بیش از ۳۶۵۰۰ زندانی سیاسی در زندان های کشور به سر می برند.

موصوف خاطر نشان کرد که اعدام زندانیان سیاسی از سوی حکومت در حالی که فساد به اوج خود رسیده است، مشکل ساز خواهد بود.
او می گوید که شورای راه نجات افغانستان کميسيونى را ايجاد مى کند تا ميان دو طرف اعتماد سازى کنند و در اولين اقدام از اعدام اسيران جنگى خوددارى نمايند.
وی همچنان گفت که شوراى راه نجات تلاش دارد تا شورای بزرگ مردمی را به اشتراک بزرگان، سیاسیون، علما و متفنذین کشور براى کار در راستاى تامين صلح در کشور ايجاد کند و اين شورا ستراتیژی صلح را تهیه نماید.

سید اکبر آغا گفت:"با بیشتر شدن نیروهای خارجی امنیت تامین نمی شود و حتی به خیر افغانستان و نیروهای خارجی نیست، خارجی ها باید ستراتیژی صلح برای افغانستان روی دست بگیرند و از ستراتیژی جنگی برای افغانستان دست بکشند."

ضیا الحق امرخیل رییس انجمن ثبات ملی افغانستان در اين نشست گفت:" نظام افغانستان و طالبان صدای مردم را بشنوند که قربانی جنگ تحمیلی مردم افغانستان هستند و از خارجی ها نباید توقع صلح را داشته باشیم چون جنگ به نفع آنها و شماری که در جنگ به قدرت رسیده اند می باشد."
او می گوید که جنگ نتیجه ندارد و باید همه به شمول رهبران متحد شوند و از طریق گفتگو صلح را تامین نمایند.
وی در اشاره به فرستادن بیشتر نیروهای خارجی به کشور گفت:"از سال ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۴ بیش از ۱۵۰ هزار نیروى خارجی در افغانستان حضور داشت اما نتوانستند که میدان را ببرند و حالا هم با سه الی پنج هزار نفر جنگ برده نمی شود بلکه سبب ادامه جنگ در کشور می شود."

به اساس گزارش ها، در حال حاضر ٨٤٠٠ نيروهاى امريکايى و حدود پنج هزار نيروهاى کشورهاى ديگر عضو ناتو در افغانستان حضور دارند، اما برخى مقام هاى آمريکايى در حال خواستار بيشتر شدن نيروهاى آن کشور در افغانستان شده که حکومت آمريکا تا يک هفته آينده ستراتيژى جديد خود را در مورد افغانستان اعلام مى کند.

امرخیل از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که اخيرا به اساس موافقتنامه صلح اين حزب با دولت وارد کابل شده است، نيز خواست تا بالاى تامين صلح تمرکز داشته باشد.
او مى گويد که حکمتيار در مقابل طالبان مسلح ایستاد نشود، صداى مردم را به حکومت و جهانیان برساند و صدای جنگ را بلند نکند زيرا مردم از جنگ خسته شده اند.
او مدعى است که تا حال بالای صلح تجارت شده است و در صورتی که حکومت خواستار تامین صلح باشد، افراد کارآ و تواناى را در شوراى عالى صلح بگمارد که در برنامه صلح اهداف شخصى شان را دنبال نمى کنند.

داکتر فاروق اعظم رییس اتحادیه تغییر مسالمت آمیز در افغانستان نیز در گردهمايى امروز بر بیشتر ساختن نیروهای خارجی در افغانستان انتقاد کرد و گفت که جنرالان امریکایی خواستار ادامه جنگ هستند.
وی در خطاب به حکومت افغانستان گفت:"اگر نیروهای خارجی بیشتر فرستاده می شود باید زمان خروج و ستراتیژی آنها در برابر صلح افغانستان نیز مشخص شود، تا به کی ما منحیث گوسفند قربانی شویم."

صدیق منصور انصادری رییس فدراسیون جامعه مدنی افغانستان که در این نشست حضور داشت نیز بیشتر ساختن نیروهای خارجی را سبب ادامه جنگ در کشور می داند و می گوید:"تا زمانی که یک محارب خارجی هم در افغانستان حضور داشته باشد و یک افغان را هدف قرار بدهد امنیت در کشور تامین نمی شود."
او نیز بر تامین صلح از طریق گفتگو های بین الافغانی تاکید کرد و در خطاب به دولت و طالبان گفت:"افغان ها ۴۰ سال می شود که به عناوین مختلف درگیر هستند، اما هیچ نتیجه ای را در پی نداشت، از جنگ دست بکشید و وارد بحث شوید تا از این طریق به نتیجه برسیم."

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظامیان خارجی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   دوستان حقیقت را بیان داشتند و افزایش نیرو های اشغالگر راحل صلح و پایان جنگ افغانستان نیست . امارت اسلامی تاکید بر گفتگو های صلح بین افغانی دارد و خواهان پایان اشغال افغانستان توسط ایلات متحده امریکا است. هیچ گذینه نظامی مناسب افغانستان نیست و فقط تنها راحل سیاسی است . هر وقت گروهی به قدرت رسیدن گروه مخالف را سرکوب کردن . شاید حضور نیرو های ایلات متحده بهانه باشد پیش بردن جنگ به چه قیمتی به قیمت فقر و بدبختی مردم و به خاک و خون کشیدن جوانان و یا اواره میلیون ها هم وطن که در ارزوی دیدن وطن و حسرت یک زندگی ارام . رژیم دوسر کابل انقدربدبخت و ناتوان است که برای اهداف شوم خود ازگروهک تروریستی داعش پشتیبانی می کند و با پشتیبانی این گروهک قتل هزاران نفر را رقم می زند . رژیم کابل مسئول قتل و ویرانی وچپاول کشور است و باید این رژیم ساقط شود .
حبیب الله یوسف زی

>>>   شورای راه نجات یا حلقه حمایت گر طالب؟
یعنی چی؟
میخواهند که زود تر حکومت را سقوط دهند.
بهتر است اوغان ها را از متباقی مردم کشور جدا کنیم و بگذاریم که بین خود هر خردوانی و کشتار که میخواهند انجام دهند.
با این طایفه نمیشود از راه همزیستی و تفاهم زندگی کرد.

>>>   تمامی سخنرانان درحقیقت به دولت افغانستان وجامعه جهانی دستورمی دهدکه به طالبان مسلح تسلیم شویدتاجنک قطع شودعجب منطقی دارند.
بافکرطالبانی تاروزقیامت خواهیم جنگیداین یک لاف نیست زیراغیرازجنک راهی دیگری وجودندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است