متن کامل سخنرانی سرور دانش در بامیان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۴    ۱۳۹۶/۲/۳۰ کد خبر: 133335 منبع: پرینت

﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾
جلالتمآب محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، وزیر محترم فواید عامه، وزیر محترم شهرسازی، مشاور ارشد رییس جمهور جناب اخپلواک، وکلای محترم شورای ملی از بامیان و سمنگان، جنرال مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله، سفیر کبیر کشور دوست جمهوری خلق چین، رییس دانشگاه آمریکایی افغانستان، والی محترم بامیان، شورای ولایتی بامیان، استادان، علما، جوانان، مسوولین محترم شرکت راه سازی چینایی، اهالی رسانه ها، مهمانان گرامی، خانم ها و آقایان! السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

جناب رییس جمهور!
افتخار داریم که در دوره حکومت وحدت ملی، در دومین سفر شما به بامیان نیز شما را همراهی می کنیم. برای من این چهارمین سفر رسمی است که در بامیان و این بار در یکه ولنگ حضور پیدا می کنم. همه این سفرها برای افتتاح برنامه ها و پروژه های انکشافی فرهنگی، صحی و راه سازی در این ولایت بوده است.

چند هفته پیش شفاخانه ولایتی بامیان را افتتاح کردیم که یک شفاخانه مدرن و مجهز و واقعا در سطح کشور کم نظیر است. این برنامه ها نشانه ای است از جایگاه بامیان و توجه حکومت مرکزی و میزان پیشرفت برنامه های توسعه ای و خدماتی در این ولایت. از حضور جلالتمآب شما در برنامه امروزی یعنی افتتاح کار سرک دره صوف- یکه ولنگ، سپاسگذاری می کنم و همچنین به همه مهمانان شرکت کننده در این برنامه خیر مقدم می گویم و آغاز کار این پروژه مهم ملی و منطقه ای را به همه مردم افغانستان از شمال تا جنوب و مخصوصا به مردم بامیان و سمنگان صمیمانه تبریک عرض می کنم و از حضور گرم و پرشور شما مردم بامیان و یکه ولنگ سپاسگذاری می کنم.

امروز واقعا بسیار خورسند و خوشحالیم که در این دشت ها و تپه ها که در روزگاران جهاد و مقاومت، صحنه های جنگ و سنگرهای نبرد و شاهد تخریب و ویرانی و شهید شدن افراد بیگناه بود، امروز شاهد صلح و آبادانی هستیم و شاهد افتتاح مهم ترین پروژه انکشافی که در تاریخ این مناطق بی سابقه و بی بدیل است.
این پروژه در طول 178 کیلومتر با قیمت دو صد و چهار میلیون و نهصد و نود هزار و نهصد و پنجاه دالر آمریکایی، بخش دوم دهليز شمال به جنوب می باشد و از ولسوالی دره صوف ولايت سمنگان شروع و به ولسوالی يكه و لنگ ولايت باميان ختم می گردد.

بخش اول اين دهليز از شهر مزار شريف الی ولسوالی دره صوف قبلا ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. بخش سوم آن از يكه ولنگ الی دايكندی و سپس ارزگان تحت پروسه مطالعات امكان سنجی قرار دارد.

جناب رییس جمهور!
خوشحال هستیم که طبق وعده و تعهد ما و شما برای رهایی مناطق مرکزی از زندان طبیعت، آهسته آهسته این آرزو جامه عمل می پوشد. اکنون بامیان از طریق میدان هوایی و همچنین از طریق سرک پخته به مرکز کشور یعنی کابل وصل شده که چند ماه پیش با حضور شما افتتاح شد و امروز سرک دره صوف- یکه ولنگ، بامیان را به عنوان قلب مناطق مرکزی، به شمال کشور وصل می کند و امیدواریم که با تداوم ساخت این سرک، این منطقه، به جنوب کشور یعنی به ارزگان و قندهار و از این طریق شمال کشور به جنوب کشور، از طریق کوتاه ترین مسیر به همدیگر وصل شوند و با ادامه کار سرک گردن دیوال، دهلیز شرق و غرب نیز تکمیل گردد که در نتیجه عبور و مرور برای تمام هموطنان ما در تمام مناطق و از چارسوی کشور تسهیل خواهد شد و زمینه تجارت و ترانزیت نیز برای همه فراهم خواهد شد.

جناب رییس جمهور!
این دو شاهراه در واقع شاهرگ های توسعه و شکوفایی حیات اقتصادی افغانستان و عامل پیوند فیزیکی و معنوی تمام مردمان این سرزمین است و اگر خدا توفیق دهد این دو دهلیز شمال و جنوب و شرق و غرب، به عنوان دو پروژه کلان ملی در دوره حکومت شما تکمیل گردد، بزرگترین افتخار را در تاریخ این کشور نصیب خواهید شد؛ افتخاری که هیچ زمامداری در این کشور نداشته است.

حضار گرامی!
همان طور که پیشتر یاد کردم، حکومت وحدت ملی، به آزاد ساختن هزاره جات از زندان طبیعت و برای تحقق انکشاف متوازن و عادلانه در همه مناطق کشور به شمول مناطق مرکزی متعهد است. لازم است گزارش کوتاهی را در این رابطه به اطلاع شما برسانم:

هم اکنون تنها پروژه های سرک سازی در ولایت بامیان- طبق آمار وزارت فواید عامه- نزدیک به 400 میلیون دالر بودجه دارد و اگر پروژه های سرک سازی در سایر مناطق مرکزی و هزاره جات را هم بر آن بیافزاییم، مبلغ قابل توجهی را نشان می دهد. قابل یادآوری می دانم که در پروژه های سرک سازی، ضمن موفقیت ها و پیشرفت های چشمگیر، مشکلات جدی نیز وجود دارد در زمینه تدارکات، تاخیر در تطبیق، بی کیفیت بودن، عدم رعایت استندردها، عدم برنامه برای حفظ و مراقبت و کمبود بودجه که از وزیر فواید عامه ضمن تشکر به خاطر تلاش های ایشان، می خواهیم که برای رفع این مشکلات مخصوصا در مورد نظارت و کنترل کیفیت توجه جدی به عمل آورد.

در عرصه انرژی هم باید گفت که علاوه بر برخی از بندهای کوچک در مناطق مختلف، پروژه لین برق 220 کیلو ولت دوشی- بامیان و ایجاد سب استیشن بامیان و شبکه توزیعی آن به مبلغ جمعا 120 میلیون دالر، بعد از اعلان، به تاریخ های 18 و 19 و 20 ماه جاری (ثور) در محضر هیات آفرگشایی و نمایندگان بانک انکشاف آسیایی و اداره تدارکات ملی و کمپانی های قراردادی، آفرگشایی صورت گرفت که در پروژه انتقال لین تعداد 7 کمپنی و در شبکه توزیع تعداد 6 کمپنی و در احداث سب استیشن جدید 13 کمپنی اشتراک ورزیده اند و اکنون قرار است در خلال مدت 45 روز ارزیابی های هر سه پروژه تکمیل شده و سپس غرض اخذ منظوری به اداره تدارکات ملی فرستاده شود تا بعد از منظوری عقد قرارداد شده و در ماه های آینده کار عملی آن نیز آغاز خواهد شد.

پروژه های دیگر در عرصه های معارف، تحصیلات عالی، خدمات صحی، زراعت، میثاق شهروندی و امور ساختمانی نیز همچنان در همه مناطق مرکزی در حال اجرا و تطبیق است.

با توجه به پروژه هایی که یاد شد، می توانیم با اطمینان به مردم شریف هزاره جات اعلام کنیم که با همه چالش های امنیتی و غیر امنیتی که فراروی کشور ما قرار دارد، با برنامه هایی که توسط حکومت وحدت ملی در حال تطبیق و یا در حال پلان گذاری و سروی و دیزاین است، در سال های نه چندان دور، چهره بامیان و همه مناطق مرکزی کاملا تغییر خواهد کرد.

این پروژه ها در مناطق مرکزی در حالی اجرا می شود که در سطح ملی نیز دستاوردهای حکومت وحدت ملی در عرصه اقتصادی به رهبری جلالتماب رییس جمهور بسیار چشمگیر است. امروز عواید داخلی و کمک های خارجی در حد قابل توجه افزایش یافته، راه های تجارتی و ترانزیتی زمینی و هوایی به روی افغانستان باز شده و کشور ما به دهلیزهای متعدد ترانزیتی دست یافته، سرمایه گذاری سکتور خصوصی افزایش یافته، بندهای مهم آبی برای خودکفایی در عرصه تولید انرژی و آبیاری در حالت اعمار قرار گرفته و در بسیاری از عرصه های دیگر تحرک لازم ایجاد شده و امیدواری های زیادی پدید آمده است.

هموطنان گرامی!
ما در حکومت وحدت ملی ادعای معجزه نداریم. مشکلات کشور در آن حد زیاد و توقعات و انتظارات مردم در تمام مناطق کشور هم در آن حد بالا است که سال ها وقت لازم است تا وضعیت کشور به حالت نورمال برگشته و ویرانی ها آباد و محرومیت ها و تبعیض ها رفع گردد. اما آنچه مهم است صداقت، اراده و تعهد محکم و همه جانبه حکومت برای تامین عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن و مشارکت عادلانه همه اقوام و گروه های اجتماعی در رهبری و مدیریت کشور.

امروز با توجه به سطح بالای فقر و بیکاری، همه جوانان ما از تمام ولایات و اقوام کشور علاقه مند هستند در ادارات دولتی استخدام شوند و هیچ ولایت و منطقه ای نیست که از این جهت شکایت نداشته باشد. ولی محدودیت های اداره از نگاه تشکیل و بودجه به گونه ای است که هیچگاه ظرفیت پذیرش همه متقاضیان را ندارد و این حالت، خود به خود باعث نارضایتی ها و شکایت ها می گردد. به باور این جانب، ما تنها از طریق نظام سازی و حاکمیت معیارها و شفافیت در نظام استخدام، می توانیم مشارکت عادلانه همه اقوام و گروه های اجتماعی را در اداره تامین کنیم، نه از طریق واسطه و مداخله و نه از طریق تطمیع و یا اعمال فشار. ما برای ایجاد این نظم تمام کوشش و تلاش خود را به کار خواهیم بست و در این صورت است که عدالت اجتماعی و اداری نیز تامین خواهد شد.

هموطنان گرامی!
برنامه ها و پروژه های اقتصادی، زندگی مادی و فیزیکی مردم ما را نیرومند و با نشاط می گرداند و باعث رفاه و آسایش و راحتی مردم می شود، اما آنچه از نگاه معنوی ما را نیرومند می سازد و روح و روان مردم ما را تقویت می کند، وحدت و همدلی مردم و تحکیم پیوندهای ملی است. امروز دشمنان این مرز و بوم سعی می کنند، در کنار تهاجمات تروریستی و تحمیل یک جنگ اعلان نشده، پیوندهای ملی ما را تضعیف کنند و هر روز به بهانه های مختلف قومی، زبانی، سمتی و مذهبی در میان مردم تفرقه ایجاد کنند.

امروز خطر تفرقه خطرناک تر از خطر جنگ و تروریزم است و لذا بر همه اقشار مردم و همه اقوام و سیاستمداران کشور است که این تهدیدات را درک کنند و از هر نوع حرکت تفرقه آمیز خودداری نمایند و با حمایت و پشتیبانی بی دریغ از دولت و از نیروهای دفاعی و امنیتی، وحدت ملی خود را به نمایش بگذارند. به طور خاص برای مردم بامیان باید بگویم که ولایت شما همواره خاستگاه حرکت های وحدت طلبانه بوده است.

حزب وحدت به عنوان یک جریان وحدت طلبانه متشکل از ده حزب سیاسی به همت والای شهید وحدت ملی استاد مزاری و یارانش مثل مرحوم آیت الله پروانی، مرحوم استاد عرفانی، استاد محمد اکبری و سایر شخصیت ها از بامیان شما سر بلند کرد و در آن زمان و همچنین در دوره مقاومت به رهبری استاد خلیلی، افتخارات شکوهمندی را آفرید.

من از همه رهبران احزاب سیاسی جدا می خواهم که باید از درس های آن دوره بیاموزیم و عبرت بگیریم یعنی باید یکبار دیگر شکوه آن دوره را احیا و مردم را هماهنگ و جریان های سیاسی را متحد بسازیم. همه مردم افغانستان تنها در سایه اتحاد و یکپارچگی است که می توانند با عزت و سربلندی زندگی کنند و دشمنان خود را مایوس و ذلیل گردانند.

جناب رییس جمهور!
با اجازه شما در رابطه با بامیان می خواهم دو نکته دیگر را هم یادآوری کنم:
اول اینکه بامیان یک ولایت باستانی، مهد تمدن کهن و دارای آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی است. از همه مسوولین اداره محلی بامیان و والی محترم جدا می خواهیم که در نگهداری و حفاظت از مناطق و اماکن باستانی مخصوصا در ساحه بودا مطابق ماستر پلان فرهنگی شهر و در هماهنگی کامل با وزارت های شهرسازی و اطلاعات و فرهنگ، با اتخاذ تدابیر لازم، از تخریب و آسیب وارد شدن به این آثار جلوگیری نمایند و اگر تصامیمی در سطح بالاتر لازم باشد، پیشنهادات خود را به ریاست جمهوری ارایه کنند.

همچنین بند امیر که این محفل در جوار آن برگزار شده، یک مرکز مهم توریستی و اولین پارک ملی در سطح کشور است. این ساحه زیبای سیاحتی از هر نگاه، نیاز به حمایت بیشتر حکومت مرکزی دارد. در این رابطه هم مقام ولایت بامیان و هم اداره محترم حفاظت محیط زیست، پیشنهادات خود را به مقام ریاست جمهوری ارایه نمایند و از جلالتمآب رییس جمهور نیز تقاضا دارم که در این رابطه آنچنان که شایسته است عطف توجه نمایند.

نکته دوم در مورد پوهنتون بامیان است. در روزهای گذشته خبر تحصن یا اعتصاب جمعی از استادان و محصلین را شنیدیم. دوستان ما در بامیان باید بدانند که این دانشگاه با خون جگرهای زیادی به مرحله فعلی خود رسیده و حکومت مرکزی به رشد و توسعه آن توجه خاص دارد. چنانکه امسال با هدایت خاص رییس جمهور، پوهنحی شرعیات به شمول دیپارتمنت فقه جعفری در این پوهنتون تاسیس شد و در سال های آینده رشته های دیگر مورد ضرورت نیز افزوده خواهد شد اما به هیچ صورت نباید طرح انتقادات، به سیر تکاملی تحصیل و اعتبار علمی این نهاد آکادمیک آسیب بزند.

همه مشکلات از طریق گفتگوی دوستانه و از طریق مقامات مرکز یعنی وزارت تحصیلات عالی و مقام ریاست جمهوری قابل حل است. خوشحال هستیم که با تلاش جناب والی و سایر مقامات و شخصیت های ولایت به این اعتصاب پایان داده شد و محصلین ما با خاطر آسوده به صنف های درسی خود بازگشتند.

در پایان به روان تابناک همه شهدای راه عزت و آزادی افغانستان، شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و مخصوصا شهدای بزرگ ملت افغانستان همچون شهید وحدت ملی استاد مزاری، قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود، شهید عبدالحق، شهید حاجی قدیر، شهید سید مصطفی کاظمی و سایر شهدا درود می فرستم و ضمن تشکر مجدد از همه شما حضار گرامی، از وزارت فواید عامه که پروژه های کلان سرک سازی را مدیریت می کند و از شرکت محترم چینایی که مجری این پروژه است، جدا می خواهیم که پروژه مهم سرک دره صوف- یکه ولنگ را به طور دقیق و مسوولانه نظارت کنند و مطابق شرایط قرارداد و استندردهای تکنیکی و در وقت معینه به پایان برسانند.
پاینده باد وحدت و همبستگی مردم افغانستان
والسلام علیکم.

سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بامیان
سرور دانش
نظرات بینندگان:

>>>   درود بر معاون فهيم انديشمند جناب آقاي دانش رئيس جمهور بايد افتخاركند كه معاون فرهيخته اي در كنار خود دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است