تاملی بر سفر اشرف غنی به ولایت بامیان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۸    ۱۳۹۶/۲/۳۰ کد خبر: 133344 منبع: پرینت

خوب است سخن را با این پرسش آغاز کنیم که چرا اشرف غنی پنهانی و یا حداقل بدون اعلان همگانی قبلی برنامه سفر خود به شهر بودا، به بامیان سفر کرد؟

پاسخ روشن است؛ اشرف غنی برای اینکه خود را در برابر موج اعتراض هوادارن جنبش روشنایی قرار ندهد، در واقع به صورت پنهانی ب بامیان رفت. حال این
پرسش مطرح می شود که چرا او از اعتراض جنبش روشنایی می ترسد. دلیلش این است که اعتراض مردم هزاره با وجود تبعیض قومی، مشروعیت و مقبولیت دولت افغانستان را در چشم جهانیان ب شدت زیر سوال می برد و در نتیجه، اشرف غنی برای استمرار سیاست قومی خود تحت فشار قرار خواهد گرفت.

این امر به خصوص در شرایطی که تاجیک ها و ازبیک ها نیز به شدت به سیاست های قومی ارگ اعتراض دارند، بیشتر می تواند وجود تبعیض قومی را برجسته سازد.

اما علت اساسی سفر اشرف غنی ب بامیان را باید در شرایط سیاسی موجود جستجو کرد. بدین معنا که رویارویی ارگ با تاجیک ها و ازبیک ها اشرف غنی را مجبور ساخت برای یارگیری دست ب دامن هزاره ها شود تا از یک سو از فشار جبهه مخالف داخلی بکاهد و از سوی دیگر به جامعه بین الملل نشان دهد که سیاست تبعیض قومی را دنبال نمی کند.

مضاف بر این، ارگ هزاره ها را رقیب سیاسی و یا بهتر تهدید کننده قدرت انحصاری خود نمی داند، در حالی که تاجیک و ازبیک را چنین می پندارد. لذا برای اینکه آنان را از صحنه قدرت خارج سازند به یک متحد بی خطر و قانع نیازمند است. چ کسی قانع تر از دانش و محقق!

به نظر می رسد که می توان دلیل مهم تر دیگری برای توجیه قضیه یافت و آن این است که ارگ تصور می کند برای تصرف سراسر افغانستان بهتر است که هزارستان در دسترس باشد و نه یک منطقه ی بسته و غیر قابل نفوذ. گذشته از این، برای سلطه بر شمال، مسیر سالنگ که عمدتا تاجیک نشین است، راه مطمئنی نیست و در صورتی که هزارستان قابل دسترس باشد به راحتی می تواند از این مسیر استفاده و شمال را تصرف کنند.

در نتیجه در افتتاح سرک دره صوف بامیان بیش از آن که اهداف محرومیت زدایی دخیل باشد، اهداف سلطه جویانه و تسلط بر شمال از این طریق مطرح است.

محمد عارف احمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
بامیان
نظرات بینندگان:

>>>   اقای احمدی :
بهتر است بجای این حرفها به فکر مردم هزاره باشی واز هر حرکت وائتلافی که به نفع قوم هزاره هست حمایت کنیم .
ما نباید در دام شیطنت تاجیکها بی افتیم.تاجیکها همانهایی هستند که وقتی قدرت دارند هیچگا به فکر اقوام دیگر نیستند وحتی به فکر امروز هم نبودند .واکنون که کمی دستشان از قدرت گرفته شده داد از تبعیض واتحاد اقوام غیر پشتون میزنند به یاد اور روزی که چگونه وقت قدرت به فکر ما هزاره ها نبودند وهمه قدرت را برای خود میخواستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است