خداحافظ جنرال دوستم!
شخصیت نظامی که از دور ازبک بودن را چنان فریاد می زد که از همان ابتدا به مذاق پشتون های حکومتی خوش نیامد، سرانجام با رفتن به ترکیه هم با مقام معاون اولی خداحافظی کرد و هم با قدرت 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۸    ۱۳۹۶/۲/۳۱ کد خبر: 133374 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، پس از پنج ماه خانه نشینی و تلاش برای بقا سرانجام جنرال دوستم افغانستان را به قصد ترکیه ترک کرد، تبعیدی که انتظار قدرتمندترین نظامی را می کشید که دیر یا زود وی را در دورترین نقطه از قدرتی قرار می داد که همین چند سال گذشته از اعتبار گرفته تا قومیت خود را صرف به رسیدن به آن کرد.

آنچه احتمال می رفت که دو مقام شکست خوده معامله ارگ به ایتلافی دست زده و باردیگر تمامی تلاش های خود صرف بقا در قدرت کنند در تبعیدی دیگر برای جنرال دوستم به سرانجام نخواهد رسید و تنها می ماند عطا محمد نوری که با حمله به عبدالله و پشت کردن به حزب خود در دسیسه ارگ مغلوب شد.

جنرال دوستم به عبارتی معرف قوم ازبک است، جنرالی که در براندازی حکومت داکتر نجیب نقش مهمی داشت و به به بالاترین مقام پس از ریاست جمهوری دست یابد اما نشان داد که شاید در میدان نبرد بی همتا باشد اما استعدادی در سیاستمداری ندارد.

وی برای راس حکومت و بخصوص رهبران پشت پرده قوم پشتون همان شومی قدرت است، فردی که توانسته بود یک احمدزی را از حکومت برکنار کند و بارها به صراحت قدرت آنان را مورد تهدید قرار دهد.

اگرچه تبعید شدن برای جنرال دوستم تازگی ندارد اما با اتهام ایشچی و زورآزمایی با ارگی که به شکست انجامید، دیگر فرصتی برای وی باقی نخواهد گذاشت که بتواند به قدرت بازگردد، این اتهام مشروعیت سیاسی و اجتماعی جنرال ازبک را نابود کرد و از سوی دیگر شکافی عمیق در این قومیت و حزب جنبش به وجود آورد.

به طور قطع جنرال دوستم از تمامی قدرت و نفوذ خود برای ماندن در قدرت استفاده کرد اما با آمدن گلبدین حکمتیار و تغییرات اساسی مناسبات سیاسی دیگر زمان رفتن به بهانه بیماری فرا رسیده بود.

با به چالش کشیدن شدن قدرت نامزد پشتون در انتخابات سال 1394 و احتمال شکست غنی، رهبران پشتون به اکراه حضور جنرال دوستم را در کنار تیم اشرف غنی تاب آوردن و پس از پر شدن صندوق ها از آرای مردم حامی وی، تبدیل به نمایشی ترین مقام با کمترین اختیار در حکومت شد و اکنون در تبعیدی دیگر موجب آسودگی خاطر ارگ نشینان.

حکومتی با نام وحدت ملی و متشکل از اقوام مختلف، طی سه سال همان قدرت تک قومیتی باب طبع راس حکومت شده که عبدالله را نیز تنها به موجب نگه داشتن چنین عنوانی و شخصیت مصلحت گرای وی در قدرت تحمل می کند اما بدون قدرت.

جنرال دوستم زمانی که بی محابا در شمال حکومت را تهدید به مقابله نظامی کرد و نزدیک ترین مقام ها به اشرف غنی را متهم به ترور و طالب دوستی کرد بهترین فرصت را برای برکناری خود به ارگ داد.

عدم سیاستمداری و دوراندیشی از خصیصه های مهم مقام های به دور مانده از قدرت است که به مانند جنرال دوستم ناتوان از کنترل اوضاع هستند و به راحتی خود را در دام دسیسه و معامله قرار می دهند.

شخصیت نظامی که از دور ازبک بودن را چنان فریاد می زد که از همان ابتدا به مذاق پشتون های حکومتی خوش نیامد و اهرم های فشار به جایی رسید که دیگر تاب تحمل را از وی ربود باردیگر به تبعید تن داد، حال چه سرانجامی انتظار دیگر مقام ها را می کشد؟

هرچند دوستم و عطا محمد نور از دیرباز در دشمنی و اختلاف بر سر امپراطوری شمال به سر می برند اما در زمانی که سیاستمدارن راس حکومت از گزینه ای بدنامی چون حکمتیار برای قدرت و اتحاد بیشتر سود می برند آیا زمان کنار گذاشتن اختلاف ها و اتحاد میان دو حزب بزرگ به مانند ازبک و تاجیک نرسیده بود، درست در برحه از از زمان که انحصار کامل در یک قدمی قدرت است.

حال که رییس جمهور با تمامی توان در پی به صلح کشاندن طالبان است که همچون حکمتیار تنها بر اساس توهم هم قبیله ای بودن قدرت را از وجود هر قوم دیگر پاک کند و به کشوری پشتونیزم برسد، اتحادی را می طلبد از همان سیاستمدرانی که حداقل برای بقا اخرین تلاش ها را برای مقابله با قومگرایی انجام دهند.

اگر دوستم با رفتن به ترکیه با مقام معاون اولی و قدرت خداحافظی کرد، عطا محمد نور در مقام ولایت بلخ باقی خواهند ماند؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
ازبک
نظرات بینندگان:

>>>   مشک جنرلال دوستم این بود
بتاش
وفریدون الهام را
به قدرت رساند
در حالیکه انها از انسانیت به
دور هستن
ازمکتب انسانیت به دور هستن
باید جنرال دوستم استاد رحمان اوغلی را
به جای بتاش که لیاقت بست سه را ندارد معرفی میکرد

>>>   اینها قوم فروشان هستند روز خوب نمی بیند

>>>   احزاب جهادی ودوستمی احزاب مزدوربودندحتی اعضای حزبشان هم خالی ذهن امربر به نفع شخصی خودبوده هیچگاه شخصا بازی سیاسی رابلدنبوده همیشه افزاردیگران بودند.
یکی روشنفکررا سرزد ودیکری به کون روشنفکرچوب زد بلاخره تمام شان ازقشرروشنفکری خالی بودند اکنون هم یگان ولدان دزدان روشنفکرنماشده اماهدف دزدی یعنی چوکی بدهی نفس شان قفس میشود گویابرجیب خود تهلکه دارند.
اکنون فرصت خوبی میسرشده تاقشرچیزفهم جامعه ازپای لوچ های یاغی وتفنگسالارمنصرف شده حزب دموکراتیک ایجادکنند تاجای جهادگران ویاغیان راپرکند.
خام خیال

>>>   کسی آگاهی دارد نتیجه مذاکرات استاد عطا به نمایندگی از جمعیت با جناب اشرف غنی بکجا رسید؟؟ نتایجش چیست وچی زمانی اعلان میشود؟؟

>>>   من خواهش میکنم دیگر با نام جنرال صاحب دوستم نام ایشچی را نیز علاوه ویگ مدال را در ّپهلوی قهرمان ّپناه وندباز جهاد کابل ضرب زده شود

>>>   اشرف به هیچ کس حتی قوم خودش خدمت نکرده ونمیکند،جز تفرقه انداختن بین اقوام افغانستان،خیانت های که اشرف غنی در حق مردم افغانستان انجام داده ،طالب مزدور هم انجام نداده اند،پس بنام قوم تفرقه ندازی نکنید،هر کسی از وطن ،عزت،شرف وناموس مردم دفاع کنند آن مجاهد راه خداست از هر قومی که باشد!نادرشاه

>>>   برد سياسي جنرال دوستم فقط وفقط كنار امدن با داكتر غني است چه أتلف با عطاي نور و محقق ديگر يك نسخه تاريخ گذشته محسوب ميگردد.
نوروز

>>>   دوستم محبوب وافتخاراوزبک هاست

>>>   ولي متهسفانه تبل بند كرد.

>>>   جنرال دوستم
دست خالی میره پیشی اردوغان
وضع او خیلی خرابه این زمان
شکوه ها دارد او از دستی غنی
لامان از دوره ای اخیر زمان
ان رفیقی با وفا شد بیوفا
او بسوی دیگری دارد نگا
جاغوری

>>>   وظیفه جنرال فقد انداختن را ی به سندوق های است وبست وکامیاب کردن یک تیم وخودش بعد از یک الی دوسال باقی مانده در پشت دیوار های بسته وبعد از آن تبعید به کشور های هم تبار اش بس ما فکر میکردیم که جنرال مشاورین بسیار کار فهم وتوانا دارد که میتواند بازی های سیاسی را رقم بزند اما وخود شان هم توانای بیشتر دارد که روی یک مهور کار کند اکنون در یافتیم که نه مشاوری داشته ونه توان مبارزه را

>>>   باید خاین ها و محاکمه شود
وغاصب های رمین های کا بل را ذزدی کردن محاکمه شود

>>>   رگ خواب اینهارا متفکر جهان دریافته است حساب های بانکی پول های دزدیده شانرا ببند تسلیم هستند

>>>   اخطارمیتی ما خوترسیدیم لطفا اختارنتی

>>>   انسان تعجب می کند که افغانستان چه کشوری شده است و بی نظمی به کجا رسیده است یک مأمور دولت وقتی کار نتوانیست و بی کفایت بود و به دلیل ضعف و بی کفایتی از وظیفه منفک شد تهدید به جنگ داخلی و بی ثباتی میکند.

>>>   آره دیگه . چون که جناب راکتیار رو عوضش به قدرت برسانند ، چونکه پشتون صحبت نمی کند، باید فاتحه دیگه زبانان رو خوند، قالو انا الهی علیه راجعون ، خدایا عاقبت فارسی زبانان، ازبک ،هزاره ،پشیه، نورستانی، و.. اقلیت های دیگه رو به خیر و عاقبت کند .

>>>   جنرال دوستم بايد مردانه مقاومت كند، و اگر كشته هم شود، نامش در تاريخ بلند و زرين خواهد ماند. هيچ وقت از وطن خود بيرون نشود، مردانه مقاومت نمايد، مردانه بميرد.


>>>   Raheel
غنی تا میتواند عمل قومی و قومگرایی می کند و حق دارد چنین کند، اما هیچکسی حق ندارد در مورد چنین اعمالی صحبت کند. یعنی فومگرایی کردن سراپای نظام را در خدمت خود و قوم خود قرار دادن مساله یی نیست، اما اگر کسی بر این قومگرایی رذیلانه و غدارانه اعتراض کرد و در موردش شکایت داشت، ناروا می کند و حق ندارد؛ بلی؟!
غنی مانند سلفش، تره کی، فرمان صادر می کند. حرف نمی شنود. اعتراض برنمی تابد. خط و و نشان می کشد. تهدید می کند.
من شرایط کنونی برای مردم مان را درست و راست همانند دوران حاکمیت حزب خلق و خفقان دستگاه امین-تره کی می دانم.
هرگونه اعتراض، افشاگری، شکایت، توضیح و فریاد از اینهمه نابکاری در این حکومت روا، به جا، ضرور و مشروع است؟ خاموشی در برابر ظلم، گناه است!

>>>   جنرال صاحب دوستم صد گلبیدین می ارزد
>>>   اگر این جنرال ناکارامد فقط اندکی سیاست انگلیسی امریکایی را سرلوحه خود قرار دهد و از یکه تازی و لجبازی های ناشیانه خود دست بردارد به سهولت می تواند از آب گل آلود ماهی گرفته و در برگ برنده را بدست بیاورد
ع

>>>   درصندوق همه رهبران انداختن ودرآخر درصنئوق حکمت یارهم می ندزد یک بار ترکیه رفت تا خور را تقویه نمائید تادرصندوق ملا حکمت یار را هم یکبارپر کند اندیولان معلم زلمی

>>>   حیف رتبه چنرالی بالای پادوان دوستم

>>>   اگـر جنرال دوستم ندارد انجنیر باتور دارد

>>>   جنرال دوستم رهب محبوب القلوب قوم ازبک .ترکمن .تاجیک. هزاره و حتی پشتونهایکه اورا دیده اند است .هیچ رهبری بمثابه دوستم عزیز بین پیروانش محبوب نیست .
بکی از دوستداران جنرال بزرگ .

>>>   به خاطریکه دوستم
مافیای های بین المللی نساخت
درذ نبود
شگ ندارم که
اشخاص های مثل فریدون الهام کثیف
وومشاورین بی سواد بی هدف را درمعاونیت اول گماشت

>>>   عدم آشنایی جنرال با سیاست و تند رویهای او درست است اما عامل اصلی در این خانه نشنینی و سپس تبعید او سیاست های کلان آمریکا در افغانستان و منطقه است که ترکیه با آن همراه است و الا چه طور شد حکمتیاری که در لیست سیاه آمریکا قرار داشت به یک باره وارد کابل و حکومت می شود؟ حکومت کاملا تابع سیاست های آمریکا است و بدون اجازه او حتی نمی تواند آب هم بخورد در کشوری مثل افغانستان سیاست ها تابع کشور اشغال گر است .

>>>   در شرایط موجوده که ستون پنجم در داخل نظام موجوده خوبتر میدرخشد خداحافظی بر وی بهتر است .

>>>   مزدور سابق روسیه

>>>   خداحافظ گلم جم

>>>   برادران پشتو ن ممثلین خوب استند اگرما تاریخ کشور خودرا مطالعه نمایم همیشه در نقش ها بیشتر نسبت به دیگر اقوام شریک اند .مثلا :حکمتیارنقش خوده بازی میکند حقوق طلب داردچند فیصداز برادران پشتون را میخواهد به قدرت باشد یک دوم اشرف غنی احمدزی فعلآ معلوم است که از زمان انحصارقدرتش تاهنوز در وزارت خانه ها دیگر اقوام را تصفیه کرده شاید30 فیصداز اقوام خودرا دردولت به قدرت رسانیده باشد نظر به اخبار که از طرف رسانه ها نشر می میشود در هروزارت نگاه کنی میخواند فلانی زی صاحب .سوم سهم دیگری بنام طالب وحشت پخش میکند بقیه اقوام افغانستان را تهدید میکنند .نمیدانم بیشتر ازاین از این کشورجنگ زاده چی میخواهد در مجموع تمام قدرت بدست همین قوم است بهره کشی میکنند .اما با تاسف دیگر اقوام افغانستان نمیدانم زنده نیستند یا همت ندارند یاظرفیت ندارند.......بالاخره تا ابد زنده نمیانید ولی چهار روز زنده باشید با آبرو .

>>>   مزدور سابقه پاکستان و فعلی امریکا تو چه میگوئی۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است