رییس جمهور طالبان را حفظ می کند
با توجه به اینکه حکومت وحدت ملی از دو ایتلاف سیاسی به وجود آمده بود و من سهم بالایی در آن داشتم، فکر می کردم بخاطر اینکه مشروعیت حکومت وحدت ملی زیر سوال نرود، تصمیم برکناری من را نگیرد 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۰    ۱۳۹۶/۲/۳۱ کد خبر: 133375 منبع: پرینت

احمدضیا مسعود فردی که در دور دوم انتخابات سال 1393 به صورت غیر متقربه، حمایتش را از تیم تحول و تداوم اعلام کرد. دو سال و اندی کار به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور، در امور اصلاحات از او فردی دولتی با رویکرد انتقادی ساخته بود. اما به صورت غیر منتظره از وظیفه اش برکنار شد. این پیوستن و برکناری پرسش های زیادی را به میان آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)،احمدضیا مسعود در خصوص برکنار شدن خودش از وظیفه بیان داشت: من تقریبا از یک سال و نیم به این طرف بر سر حکومت انتقادهای بسیار زیادی داشتم و به این متقاعد شدم که حکومت در زمینه های مختلف، متاسفانه معتقد به آوردن اصلاحات نیست. نه در ساختارهای اجتماع و نه در اقتصاد، و نه در ساختارهای اداری، نتوانست خدمات درستی برای مردم افغانستان، عرضه کند. بخصوص در مسایل امنیتی که هیچ نوع اراده سیاسی، در قسمت سرکوب طالبان نداشت.

وی، در خصوص هدف رییس جمهور در مقابل طالبان گفت: من به صفحات شمال رفتم و در آنجا با افسران نظامی دیدار کردم. آنها به من گفتند که برای ما دستور آمده است که ما باید طالبان را تعقیب نکنیم. وقتی هم که به بغلان رفتم والی بغلان، به من گفت که رییس جمهور اراده سیاسی برای تامین امنیت ندارد و یک نوع جنگ فرسایشی را می خواهد در افغانستان، دوام دهد و طالبان را به عنوان یک قوت نظامی می خواهد برای خود حفظ کند. همین انتقادهای من باعث شد که رابطه من با رییس جمهور خراب شود.

مسعود، در خصوص دلیل از بین نبردن طالبان در افغانستان توسط حکومت بیان داشت: این امر هم دلیل قومیتی دارد و هم این است که رییس جمهور می خواهد آنها را به عنوان یک قوت نظامی برای خود حفظ کند. به هر ترتیب یک نوع تبانی و نزدیکی میان اشرف غنی وطالبان وجود دارد.

نماینده ویژه پیشین رییس جمهور در حکومت داری خوب، در ارتباط با اوضاع کشور به دست رییس جمهور بیان داشت:در حال حاضر یک فقر اقتصادی در کشور وجود دارد، اما همه کارها به رییس جمهور ارتباط دارد و وصل است. امنیت امروز خراب گشته است و ناامنی در کشور ما سرتاسری گردیده است. اشرف غنی خود در تمام مسایل امنیتی شریک است. در موضوعات مربوط به اینکه ما شاهد یک انکشاف سیاسی باشیم، معتقد به هیچ ریفورم اصلاحات سیاسی نیست. من در ارگ فقط نقش یک ناظر را داشتم و قطعا هیچ صلاحیت اجرایی نداشتم. تمام صلاحیت های اجرایی مربوط به خود اشرف غنی بود.

وی، در ارتباط با واکنش خود در خصوص برکنار شدن از وظیفه اش گفت: با توجه به انتقادهای تند و شدیدی که از رییس جمهور در یک سال و نیم گذشته داشتم، همیشه انتظار این را داشتم که رییس جمهور واکنش تندی انجام دهد و دست به اقدامی علیه من بزند اما با توجه به اینکه حکومت وحدت ملی از دو ایتلاف سیاسی به وجود آمده بود و من سهم بالایی در آن داشتم، فکر می کردم بخاطر اینکه مشروعیت حکومت وحدت ملی زیر سوال نرود، تصمیم برکناری من را نگیرد. به همین دلیل بود که من به انتقادهای خود ادامه می دادم. در واقع نظر به خصوصیت حکومت وحدت ملی که حکومت وحدت ملی بود، نباید این تصمیم را می گرفت.

مسعود، در خصوص وضعیت ناامنی کشور و نقش رییس جمهور بیان داشت:در هر ساختار سیاسی وقتی مشارکت سیاسی محدود شود، خصوصا در جامعه ای مانند افغانستان که تنوع قومی زیادی وجود دارد. رییس جمهور این مشارکت را محدود کرده است و ما را از ساختار دور ساخته است. می خواهد که یک حومت قومی در افغانستان شکل بگیرد. وقتی که مشارکت سیاسی در یک کشور محدود شود، مسلما مردم نارضایتی نشان می دهند و اوضاع هم خودبخود به طرف نارضایتی می رود. رییس جمهوری که با اشتراک سیاسی، رییس جمهور شده است، چه حقی دارد که از قدرت یک رییس جمهور قانونی استفاده می کند و کشور را به طرف بی ثباتی سیاسی می برد؟ رییس جمهور قانونا چنین حقی ندارد. این حق را ندارد که در اداره افغانستان تغییرات بیاورد.

وی ادامه داد: عملکردهای رییس جمهور، کشور را به طرف یک بی ثباتی می برد. هر کار غیر قانونی که رییس جمهور کند، بر روی کل کشور تاثیر می گذارد و این بر ناامنی ها می افزاید. رییس جمهور چه حقی دارد که اقوام افغانستان را از ساختار سیاسی دور می کند؟ چه حقی دارد که مشارکت سیاسی اقوام را محدود کند؟ هر قدر که مشارکت سیاسی در یک حکومت زیاد باشد، به همان اندازه مشروعیتش زیاد می باشد. مثلا من نباشم، دوستم نباشد، عطا نور نباشدو دیگرانی که با وی مخالف هستند نباشند، مشروعیت حکومت زیر سوال می رود. مشروعیت حکومت هم که زیر سوال برود به این مفهوم است که کشور به سمت بی ثباتی می رود و عامل اصلی آن شخص رییس جمهور است و ما نباید بگذاریم که این اتفاق بیفتد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   رئیس جمهورطالبان راحفظ نمیکند طالبان راکسانی حفظ میکردند که آنهارافرشته نجات مینامیدند

>>>   برای مسعود وتاجیکها کنار گذاشتن دیگراقوام یعنی کنار گذاشتن خودش وتاجیکها وگر نه وقتی خودش قدرت داشت .وتاجیکها در قدرت سهیم باشند
نه تنوع قومی معنی دارد نه تبعیض.

>>>   فکر میکنم احمد ضیا تکلیف روانی پیدا نموده بخاطر که تا زمانیکه در حکومت بود این حکومت خوب ولی زمانیکه از قدرت عزل شد.تبلیعات منفی علیه ریس جمهور کرد.این است شخصیت این رهبران تشنه قدرت که مربوط یک ولسوالی بوده وخود را نماینده تاجیکان مینامند باید گفت که این جنگسالاران نماینده مانیستند این ها فقط تشنگان قدرت استند. حالا همه کابلیان این ها را میشناسن.
تاجیک اصیل کابل زمین

>>>   من یک تاجک هستم اما به صراحت میگویم
که مسعود وامثال شان به هیچ وجه نماینده قوم تاجک نیست عضوحزب جمیعیت است وان حزب نماینده تاجکهاشده نمیتواند اینها ناحق خودرانماینده قوم تاجک مینامند وازین نام خوب چاق هم شدند وما همان دربدریکه بودیم فعلا هم همانطورهستیم خواهشمندیم اینها ازنام ما سوء استفاده به نفع شخصی شان نکند

>>>   جناب احمد ضیا مسعود!
در پاکستان هشتاد هزار مدرسه دینی وجود دارد. اگر در هرکدام شان صد نفر طالب باشد،در مجموع هشت میلیون طالب میشود. سرحد اات افغانستان نیز مثل قبر ملا نصرالدین است که هیچ دیوار ندارد. پس اینقدر مرمی از کجا شود که هشت میلیون طالب را از بین برد؟
آیا افغانستان باید تمام پول های بودجه عادی و انکشافی خود را مرمی بخرد؟
تو خو در دوران کرزی معاون رییس جمهور بودی و در دولت اشرف غنی مسؤل حکومت داری خوب بودی. تو باید مشکلات اقتصادی دولت را خوبتر درک کنی.

>>>   تا زمانی که بر اریکه قدرت هستین و از دلارهای ارگ استفاده می کنین، منتقد و معترض دولت نسیتین. حالا که شما را از قدرت کنار زده، به منتقد دولت و حکومت شخصی ریس جمهور تبدیل شده این.
مگر در اوایل قدرت ریس جمهور، که شما هم در قدرت سهمی داشتین، دولت با هلی کوپتر طالبان را به شمال انتقال نداد؟ شما آنوقت کجا بودین که می گفتین: ریس جمهور را طالبان حفظ و حمایت می کند... چرا بزرگان ما واقع بینانه قضاوت نمی کنند و به نفع ملت و کشور کاری انجام نمی دهند... خدایا چه بگویم؟؟؟
ض.

>>>   تو 52 ملیون دالر رابه گجابردی که درمیدان هوائی دبی گرفتار شده بودی>>>

>>>   پس شله ته میخوردی پرده ته میکدی اما حالا که برکنارشدی مثل ...قرقرمیکنی وماره بگوکه فکر میکردیم که یک آدم درارک داریم.بااحترام

>>>   بسیار جای تعصف است چند نفر خود را صاحب قوم تاجیک می‌نامند. مگر این مردم گوسفند هستند که صاحب داشته باشند . بنده منحیث تاجیک به هیچ یک از جنگسالار ها باور ندارم .در افغانستان سابق یک چیزی خوب داشتیم بنام شرم. افسوس که حالا نداریم . احمدی

>>>   چون خود اين بدبخت كوچي است واز قوم طلب است بسيار انسان....است مردار است ويهود شده حالا پرواى اين مردم ومملكت را ندارد ...

>>>   آقای مسعود سلام برخودت ،همین قدر برای خودت وهمه اقوام افغانستان میگویم که ای مردم افغانستان فریب شما داره ماران بخورد دیگر روی خوشبختی را نخواهند. دید ،از آقای گزری گرفته تا اقای غنی وخودت وانواع خودت همه دشمن مردم افغانستان هستید وفقط به فکر جمع کردن دارای وپول هستید ،عزت وسربلندی افغانستان را قطآ مد. نظر نمیگیرید ،هر برادر پشتون بداند که در افغانستان حکومت بیدون تاجک نمیشود. وهر تاجک باید. بداند. که در سیستم حکمتداری افغانستان بودن پشتون ها ضروری است وهر کدا به فکر حذف یگردیگر باشد از دایره اسلام عزیز خارج اند چون اسلام همه را برادر یکدیگر خطاب کرده وفرق بین انسانهای فقط وفقط در تقوا است ،از عزیزان پنجشیری وپروانی خواهش مندم که شما نماینده تاجکها نیستید بلکه در مردمان عزیز کابلستان ودری زبانان عزیز کلمه وحدت وبرادری از همه مهمتر و والا تر است .
عبدالله ریحان

>>>   بایددرهمه جبهات ودرهرمنطقه طالبان را نیست ونابود
کنید تانسل نکبت طالب هست درافغانستان امنیت همه
اقوام غیرپشتون درخطراست

>>>   ببینید هموطنان عزیز ام
در دنیا شعور انسان ها بالا تر از دیگر زنده جان ها وجانوران است در کشور عزیز ما افغانستان نژاد های مختلف زندگی می کنند پشتون و فارس ازبک. هزاره بلوچ پشه ای وغیره مثلی برادر و درکنار هم بودن . فعلا کسانی هستند بخاطر منافع شخصی خوداش وجا طلبی و قدرت خواهی بدون آن که ملت انتخابشان کنند خودشان بعنوان رهبر یک نژاد جا میزنند. و همیشه تفرقه اندازی و نفاق را در بین اقوام افغانستان ایجاد می کند .این آقایان و جنگ سالاران هر کدامشان روی شانه های یک نژاد سوار شدن

>>>   اقای مسعود مصاحبه شما را چندین بار به دقت شنیدم تا اگر نقطه جالب و کاری در ان پیدا کنم مگر خدا شاهد است که نیافتم این طفلانه ترین مصاحبه بود که تا حالا شنیدم من بفکر اینکه شما چند روزی در سیاست افغانستان تا سرحد معاونیت ریاست جمهوری کار کرده اید ودر خانواده ایکه باسیاست سرو کار دارندمربوط استید حد اقل از فهم سیاسی برخوردارشده باشید.مگر والله منحیث یک تاجک شرمیدم که جفنگ گفتن شما را شنیدم.طفلانه تر از همه که از اوایل میداستید اشرف غنی یک ادم عصبی ووزیز مالیه وشما معاون رییس جمهور بودید شما با شخصیت او اشنا بودید مگر خم به ابرو اورده نتوانستید وبرای اوگفته نتوانستید که این خصلت مملکت را به ناثباتی میکشاند وامدید با او اتحاد کردیدو زیر دستی او را قبول کردید ومنظور تان این بود که جلو به بحران رفتن کشور را بگیرید.مسخره تر از این چه میتواند باشد؟وقتی که امر او بودید چیزی کرده نتوانستید در مادونیت او چه کای کرده خواهید توانست؟
گیریم که همه جفنگ شما درست باشد وقبول کنیم که اشرف غنی یک ادم قوم گرا نه بل یک ادم قبیله گرا است او کودن این جمله توهین است به ارف غنی نیست این توهین برای کسانی است که ایشان را در ردیف قبیله قرار داده اید.
از خود بگویید.
چند نفر از بادی گارد های شما غیر پینجشیری است؟
چند نفر در در دفتر شما غیر پنجشیری است؟
کاری را به مصابه ملی انجام داده اید کدام است؟
یگانه کاری که شما کرده اید این است که از غیابت کرزی استفاده کرده شاروال کابل را منفک کردید که میخواست موتر فروشی های پروان سوم را بیجا سازد که همه شان پینجشیری بود.
کور خود بینای مردم!
با ۵۲ ملیون دالر که در میدان هوایی دوبی گیر امدید وسند فلمی ان در تمام دنیا انتشار شد مال کی بود؟
۸۰ کیلو زمرد شما که در فرانسه گیر امد مال کی بود؟
سرمایه گذاری که در بلند منزل های مزار با عطا نور کرده اید مال کی است؟
شرم شما ندارید حیا شما ندارید نه ابرو به خود گذاشتید نه به احمد شاه مسعود و نه به مردم پینجشیر.
به امید نابودی همه شما دزدان!!!!!!

>>>   همه این جنگ سالاران باید محاکمه شوند . همین ها بودند که کشور ما را به مخروبه مبدل نمودند. همین رهبران خود خوانده مثلا مسعود.گلبدین خلیلی محقق این ها غیر ازويراني قتل و قتال چیزی دیگری را مردم و ملت ما از این ها ندیدن .اینهااگر بخواهند با هم صلح واشتي کنند ازهمین فردا صلح دائمی در مملکت ما برقرار است . کودکان و جوانان به تحصیلات وبا لب خندان به مکتب هایشان میروند و مردم ما هم با خیال راحت زندگی می کنند. اما متأسفانه همین رهبران خود خوانده که همیشه از آب گل آلود ماهی میگیر ند مانع بوجود آمدن صلح می گردند این ها فکر می کنند که اگر صلح برقرار شود .همه چیز شان را از دست میدهند

>>>   غنی،کرزی، احمدشاه مسعود و برادران، گلمرجان و غیره خاینین، سیاف و غیره دزدان دشمنان سوگند خورده مردم افغانستان اند. خداوند همه شانرا نابود کنند!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است