ازبک‌ها باید فکری برای رهبر دیگر بکنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۴    ۱۳۹۶/۲/۳۱ کد خبر: 133405 منبع: پرینت

وقتی نزد جنرال دوستم رفته بودیم، برای او گفتیم بیرون بیا و این حصر خانگی را بشکن. برای او گفتیم ترا با نیرو و موترهای خود ما می‌بریم به فاتحه شهدای روشنایی سپس ترا به مزار احمدشاه مسعود می‌بریم. برایش گفتیم ما همان‌قدر زور داریم که این طلسم قبیله را بشکنیم تا دیگر هیچ عهدی را با هیچ سیاستگر و ملیتی نشکناند اما جنرال دوستم را دیدم که ضعیف شده است، نمی‌دانم ستون پنجم او را از چه ترسانده است؟

تصویری که از رهبر یک ملت در ذهنم از دوستم داشتم، با آنچه او را یافتم در تناقض بود. جنرال دوستم اصلا روحیه واپسگیری حق سیاسی‌اش را از دست داده بود. به تکرار همه‌ دوستان برایش تشریح کردند که آقای دوستم اگر شخص باشی می‌توانند هر کاری با تو بکنند اما اگر وارد فاز جریان و یا جبهه‌ سیاسی شدی، دیگر هیچکاری با تو کرده نمی‌توانند اما جنرال دوستم را می‌دیدم که علاقه‌ای برای بیرون‌آمدن ندارد.

او هنوز هم خوش‌بین بر این بود که شاید به گفته خودش "اشرپ‌غنی" حق سیاسی‌اش را دوباره به او دهد. من درحالیکه از جنرال دوستم کاملا ناامید شده بودم، دلم برای ملت ازبک سوخت، دلم برای آنانی که پابرهنه و در اثر تهدید جنرال دوستم برای اشرف‌غنی احمدزی رای دادند اما این‌طرف رهبرشان اراده محکم برای محافظت از حق سیاسی آنان را نداشت.

تا آنجا که من می‌دانم، جنرال دوستم دیگر در معادلات سیاسی کشور نقشی را بازی کرده نمی‌تواند، ازبک‌ها باید فکری برای رهبر دیگر بکنند، هر چند در حضورداشت حتی عصای دوستم این کار ممکن نیست. جنرال دوستم به لحاظ سیاسی و مردمی ضعیف نیست اما افراط او در خیلی از عادت‌های نامناسب او را یک سیاستگر ضعیف و بی‌اراده ساخته است. امیدوارم جنرال از سفر ترکیه برگردد، زیرا سرنوشت ملتی به بزرگی ازبک در دستان او است.

نجیب بارور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ازبک
جنرال دوستم
نظرات بینندگان:

>>>   برادر محترم شماچرا نمی فهمی که انها در جاده یی یکطرفه داخل شده اند و برگشتن در جاده یکطرفه نا ممکن است.

>>>   حالا نوبت ایشچی است که رهبر جنبش تعیین شود بشرطیکه نتیجه لابراتوار مثبت نباشد

>>>   برادر محترم نشاندهنده جاده یکطرفه . هدف شما از انها کیها ؟ اند . لطف نموده اول جاده تان را حفط کنید که داخل جاده یکطرفه تان شده وآنرا دوطرفه نسازند.................... وبعدا" حکم کنید که در جاده یکطرفه بازگشت ناممکن است .بدین لحاظ درین کشور فکر نکنم ناممکن وجود داشته باشد.امیدوارم آزرده نشوید.
نورالله.

>>>   ازبکها بدون اتحاد با هزاره ها و تاجیک هیچ اند و نابود میشوند

>>>   نجیب الله خان باور نبشته تانرا خواندم .شما فرهنگی توانا هستید ..حال نیز از مطرح کردن رهبر جدید به قوم ازبک صرف نظر ‌کنید زیرا دوستم الترنتیف ندارد .او باید حمایت شود . همان حرفهای که به رهبر گفته بودید این عظمت دید مثبت شمارا نشان میدهد .وحال نیز .باید خود تان در مورد بیعدالتی ها درمورد معاون اول تظاهرات براه می انداختید .واین بیعدالتی را منحیث یک داعیه حمایت میکردید .تا این دوقوم را با حرکت مدنی چنان گره می زدید .که دیگر فاشیست جرعت عهد شکنی را نمی داشت.
ببینید. اقدام درمورد حکمتیار .چگونه است که نامش از لیست سیاه کشیده شده بالای جنایات وقتل وغارتش پرده انداخته میشود .واین لنگگ معامله گر شما قانونی در هر مراسم گلبدین بیشرمانه کشیک می دهد .که نام همه تاجکها و مخصوصا پیروان امیر صاحب را بد میسازد .بازهم خانه احمد ضیا آباد. از داکتر عبداله سپاس .واز استاد عطا نیز تشکر .که حد اقل با جیست دیپلوماتیک یک ضربه قوی بالای این سیاه کار خبیث وارد آوردند . باید این سه قوم مطرح در برابر فاشیست متحد شوند و یک قاید بر گزینند .بهترین گزینه احمد مسعود است و دیگران ازتو متابعت کنند .تا جای امیر صاحب شهید پور شود .ودیگر تاجکهای سیاست زده عقل حمایت ریاست اجراییه را ندارند .این معنی ندارد که ریس آن کیست .و باید منحیث مشروعیت قدرت تاجیک ازآن به قیمت جان پاسداری شود .اگر این ریاست اجراییه را ازدست دادید دیگر برای ابد کرسی را نخواهید .دید .ناز ونخره خرابی ریاست اجراییه را از ذهنیت های جوانک های فیسبوکی بی تجربه بود کنید که خواهید باخت .
حمید برنا

>>>   چرا یاوه میبافی برادر!
تو کدام.... که جنرال صاحب دوستم را مشوره بدهی .
حکم

>>>   حکم های قبل از وقت صادر نکنید اگر جنرال برگردد به خدمت تان خواهد رسید ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است