ترامپ در مهمانی ریاض
دو قدرت شوم بر سر قربانی تروریزم!
فرش قرمز ریاض نه برای سران کشورهای اسلامی بلکه برای ترامپی پهن شد که تنها منبع بزرگ تسلیحاتی برای عربستان است تا در دستان افراط گرایان، افغانستان و کشورهای محروم منطقه نابود شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۳    ۱۳۹۶/۲/۳۱ کد خبر: 133413 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،اشرف غنی پس از ورود رییس جمهور امریکا به ریاض، عازم کشور عربستان شد تا در نشست سران کشورهای اسلامی شرکت کند تا محور سخنان وی با پادشاه این کشور و شماری از رهبران کشورهای اسلامی و عربی در خصوص تروریزم باشد.

اما در این نشست توجه ها به سمت دونالد ترامپ است که عربستان را به عنوان اولین سفر خارجی خود انتخاب کرد تا با یکی از استراتژی ترین متحدان خود آنهم از نوع اسلامی به رایزنی بپردازد و در خصوص تروریزمی گفتگو کنند که هر دو کشور و تمامی کشورهای شرکت کننده می دانند که سرمنشا آن چیست و از کجا تامین می شود.

اما اصل این دیدارها تنها در قراردادهای نظامی خلاصه می شود و بار دیگر امریکا به کشورهای اسلامی و منطقه نشان می دهد که حتی کشوری بزرگ و قدرتمند چون عربستان برای بقای خود محتاج امریکا است.

تروریزمی که لشکر کشی امریکا را در پی داشت در حمایت مستقیم ریاض می باشد و به همین منظور نه واشنگتن درصدد دشمن خواندن و نابودی طالبان است و نه عربستان در پی از دست دادن یکی از مهم ترین مهره های وهابیت و افراط گر خود در منطقه.

قراردادهای بزرگ تسلیحاتی میان این دو کشور، جنگ را در محرومترین کشورهای اسلامی توسط همین سلاح ها مدام می کند و افغانستان با وجود شرایط و جغرافیای مستعد تروریزم از بزرگترین قربانیان سیاست قدرت های منطقه و جهان است.

عربستان با تزریق نیروهای القاعده به افغانستان مبنای ظهور طالبان را فراهم کرد و در همکاری پاکستان رویای بازگرداندن حکومت آنان را دارد. سیاست درهم تنیده و تجارت سرسام آور میان امریکا و عربستان سبب رشد افراط گری و بحرانی شدن منطقه شد، تنها یمن نمونه کوچکی از نوع نگاه دیکتاتوری و سلطه جویانه ریاض بر کشورهای مسلمان می باشد.

از سوی دیگر امریکا با وجود نبرد با طالبان در افغانستان، بزرگترین بمب غیرهسته ای خود را بر نیروهای کم تعداد داعش منفجر می کند و این سوال به میان می آید که چرا تروریزم اصلی را مورد هدف قرار نمی دهد؟ پاسخ را می توان در سیاست های منفعت جویانه و هماهنگ با قدرت های چون عربستان جستجو کرد که از حامیان و تمویل کنندگان اصلی طالبان می باشد و امریکا هیچ گاه در پی اقدامی برای از دست دادن شریک خود نیست.

آنچه برای این دو کشور مهم است بحث بر سر تسلیحات نظامی است که از سوی عربستان خریداری شده و در خدمت افراط گرایان قرار می گیرد، خبر خوش برای گروه های تروریزمی که کشورهای اسلامی را در برگرفته و در یک قدمی کشورهای باثبات است.

نمی توان با چنین روندی و همکاری تنگاتنگ واشنگتن و ریاض امیدی برای بازگشت آرامش به کشورهای اسلامی بخصوص افغانستان را داشت، ترامپ از زمان رسیدن به ریاست جمهوری امریکا هیچ برنامه اساسی برای افغانستان اعلام نکرده است. این در حالی می باشد که جز نام چند رهبر طالبان، این گروه جز لیست سیاه از سوی امریکا نبوده و نیست، امریکا با وجود قدرت اول نظامی در جهان می توانست ظرف مدت کوتاهی ریشه تروریستان را در افغانستان بخشکاند اما منفعت های وجود آنان بیش از نابودی بوده است.

از سوی دیگر، افغانستان از موقعیت بسیار ضعیف در برابر عربستان برخوردار است و به همین دلیل حکومت وحدت ملی نمی تواند در برابر این کشور سیاست مقابله در پیش گیرد، هرچند برای رهبران پشتون ارگ نشین بودن در کنار ریاض می تواند بهترین فرصت برای رسیدن به کشوری پشتونیزم باشد.

با وجود رییس جمهوری معامله گر که تنها یک قوم را برای یک کشور به رسمیت می شناسد نمی توان امیدی برای محو طالبان و بازگشت ثبات داشت و نقش افغانستان در اینگونه نشست ها چیست؟ تنها شرکت کننده ای که حکم قربانی را دارد هم به عنوان سرزمینی برای پرورش تروریستان و هم آزمایشگاه تسلیحات نظامی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   ريشه يي اصلي ريشه يي فصاد است كه آن از بين بردن آن در موجوديت اين قماش نا ممكن است.

>>>   عربستان با پول هنگفت به عوض اینکه به کشور های مسلمان فقیر مانند یمن افغانستان مسلمان میانمار سودان قحطی زده سومالی و فلسطین کمک کند به تروربست های چیچنی ترکستانی وایغوری کمک تسلیحاتی و مالی میکند تا اسلام ضعیف شده کسی نتواند قدرت طاغوتی آنها را زیر سوال ببرد.
رسوا تر از همه که با دول کفر همدست شده برای بقا چند روز خود تلاش دارد.
پاکستان هم سود دو طرفه برده است.

>>>   ملت عزیز ورنجدیده ای ما همه روزه قربانی میدهند وجوانان برومند ورشیددار فانی را وداع نموده ده ها وصد ها ورثه ای داغذار وماتم زده رااز خود بجا میگذارند وبد تر از همه دارای های مادی ومعنوی این کشور به باد فنا میرود وتروریزم همه روزه تقویت گردیده مواد مخدر بجای محو ونابودی رونق بهتری یافته
و دموکراسی که خواست قاطبه ای ملت ما ومردم جهان است درینجا بدنام ودست کاری شده وحتی بی اعتبار گردیده است اما در مقابل همه ای این تلفات وبرباد دادن امکانات ونیروهای بشری وامکانات مادی ومعنوی چه چیز را بدست اورده ایم؟راستی در چند دور روسای ارگ رامردم انتخاب نموده اند وبه خواست ملت امده اند ویا با مداخله بیگانه ها وجهت تامین منافع خود انهاتعیین وترتیب گردیده اند؟ وقتی منافع خودشان خدشه دار میگردد ومهره های تربیت شده وایجاد نموده ای انها تغییر موقف مینمایند وامکانات خودرا از جاهای دیگر میگیرند به صحنه می ایند ومیگویند با مردم افغانستان شانه به شانه در نابودی تروریزم{طالب های روس منش}استادگی میکنیم!!!برفرض سایر خارجی ها در تمویل وتقویه ای تروریست هادخیل نیستند تنها یک کشورانها را تعلیم وتمویل و تقویه مینمایند پس این دولت ومنبع را که ها تمویل مینمایند وسالانه ملیارد ها دالر ومقادیر بی شمار سلاح ومهمات در اختیار انها قرار میگیرد؟ وبازاگر احیانااین محال راممکن بسازیم وتروریزم را نابود سازیم ایا کشور ما مستقل وازاد بوده ودموکراسی واقعی درینجا حکم فرماخواهد گردید هرگز!
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   اشرار بی فرهنگ وطن را به آمریکا خوب ارزان فروختند.

>>>   بیدون شک و تردید گفته میتوانم که ایالات متحده امریکاه برای منافع استراتیژیک اش در کنار فاشیسم یک قوم ودر کنار تروریزم قرار دارد واگر قرار ندارد چرا تروریزم را نابود نمی کند ودیده شد که طالب را در ظرف 24 ساعت از افغانستان بیرون کرد و چرا دوباره جان گرفت و طرفداران تروریزم و حامیان آن در دولت است . از جامعه جهانی و از ابرقدرت بزرگ جهانی ( امریکا ) خواهمندیم که بازی موش و گربه را در افغانستان خاتمه دیهند و قسمی که مردم افغانستان از امظای پیمان ارزو داشتند که صلح آمدنی است نیامد و دشمن مردم افغانستان روسیه سابق بود و شکست خورد و حامیانش برای بد نام ساختن جامعه جهانی کار می کنند افغانستان را تنها نگذارند و این میدان بزکش را به میدان رقابت های صلح و پیشرفت افغانستان مبدل بسازنند و از فاشیسم مدرن افغانی دفاع نکنند و به مردم افغانستان روی بیاورند و تکیه کنند . اگر جامعه جهانی اشتباه کند در افغانستان همچون روسها و انگلیس ها شکست خواهند خورد .
زره

>>>   به نظرمن طالب مادرتروریزم نی بلکه زاده تروریزم جهان است

>>>   به اوغان اعتماد نیست، نامش که اوغان است دست همه شان در همان یک کاسه پشتونولی است۰ همه غیر اوغانها یکدست شوید و در راه تجزیه کشور بین اوغان و غیر اوغان کار کنید، وگرنه اولاد اولاد تان از دست این بیفرهنگ های وحشی و تمامیت خواه آرامی نخواهند داشت

>>>   حمایت گر داعش و طالب بیشرف غنی و کرزی است

>>>   Sata
عبدالله غنی وزیر امنیت وزیر داخله وزیر دفاع ریس شورای امنیت همه باید اعدام شوند اگر واقعا ملت ملت است یک قیام در برابر این ها صورت گیرد

>>>   اگر وضعیت مملکت به همین حالت ادامه پیدا کند. مطمين باشید . که صبر و حوصله مردم هم لبریز میشود. زوری مردم از زور خدا بیشتر است . ای بيغرت ها تا دیر نشده یک کاری بکنید.

>>>   دو چیز میتواند رابطه مردم و حکومت را مستحکم کند در قدم اول امنیت و آرامش و دوم عدالت این دو مورد را اگرحکومت بتواند برقرار کند ویا به وجود بیاورد .آنوقت میشود مسجد گرم. و گدا آسوده این فاسدان اینقدر سرگرم به کار های کثیف درونی خودشان است که دیگر فرصت ندارند که به امنیت وآبادانی وپیشرفت مملکت فکر کنند لعنت بر هرچه آدم های فاسد

>>>   واقعا ابراز نظر همه هموطنان عالی و از سوز دل بود
خدا بالای ما ملت رنجدیده و طوفان زده رحم کند بلای بد در بس امریکا و عربستان .خدا خود ما را قوت و اتحاد بدهد.
که یکی شویم به دهان دشمن بزنیم. و ملک خوده آرام کنیم هموطنان آمبن بگوید.

>>>   عرب های ترورست به ما میگویند با کفار دوستی نکنید خود شان بالای یمن بمبارد میکنند اما سر راه ترامپ فرش سرخ هموار میکنند
ر

>>>   تراپ ...
اولین ناقض حقوق
بشر است

>>>   بهترین راه تجزیه کشور است ، همین دیشب طالبهای اوغان وحشی بی فرهنگ 20 نفر از اردوی ملی ما را در زابل کشاند و 20 خانواده وطندار ره داغدار کرد ، ما کشور خراسان باستان میخاهیم نی اوغانستان تروریستان
فضل الله احمدی از هرات باستان

>>>   همین ترامپ و همین ملک سلمان . خیلی شرم آور است که ترامپ که در کمپاین های انتخاباتی خود علیه سعودی چه هامیگفت حالا با زن خود به خاطر ریا ل به ریاض رفته و خادم حرمین شریفین در کشور خودش به زنها اجازه دریوری نمیدهد اما با زن ترامپ دست میدهد. اگر زور باشد عرب ها نوکر اند چنانچه در برابر اسرایل زانو زده اند.

>>>   مال خود را نگهداريد، همسايه تانرا به دزدي متهم نسازيد. ما أفغانستاني ها بدون استثنا از اول تا آخر به خيانت ملي مبتلاء هستيم، به دروغ شهرت داريم، از دين و ديانت خوش مان نمي آيد، رشوت ميگريم و ميدهيم، به نوكري بيگانه ها ميباليم، باز همه ملامتي را بدوش همسايه ها و ديگران مياندازيم.

>>>   اشرف غنی در پهلوی چهل رهبران کشور های اسلامی دیگر،که البته تنها رهبران بودند و دیگر هیچ کس همراه شان نبود که وزیر خارجه افغانستان دعوی دارد که چرا مرا همراه خود نبرد،به ریاض رفت و در یک تالار همه نشستند و رییس جمهور امریکا البته همراه با خانم اش و داماد اش در تالار آمدند و رییس جمهور امریکا برای حاضرین بیانیه داد و برایشان گفت در مقابل تروریزم مبارزه کنید،بعداً به نوبت پادشاه اردن و مصر و کوبت و اندونززبا و مالیزبا صحبت کردند و مجلی تمام شد و اشرف غنی به وطن بازگشت.
دیگر نه کدام ملاقاتی داشت و نه بازدیدی.
تنها در تالار انتطار در پهلوی رییس جمهور آذربایجان که به اساس الفبا نام کشور ها در پهلوی اش نشسته بود،چند دقیقه قصه کردند و خلاص.
اگر در خبر های تلویزیون ملی کدام چیز دیگر نشان داد قبول نکید،زیرا من تمام آمدن رهبران و انتظار آنها را در تالار انتظار و جلسه عمومی آنها را زنده تماشا کردم.

>>>   كدام عدالت!!! يك ولسوالى كه حتا از نكاه نفوس كواليفايد نه بود كه ولايت شود ولايت شد!! !!! عدالت كجا بود!!! دزدان و وطنفروشان همه قهرمان ، جنرال، ماشال وزير و ريس شدند!!! عدالت و اسلاميت تان در كجا بود!!! روزى مى رسد كه همه اين همه به اندازه حق خود بأى خودرا دراز كنند!!! افغانستان از افغان ها هست و أفغانان اكثريت مطلق و تاجيك، هزاره، و أزبك عقليت هستند و بايد به اندازه حق شان برايشان سهم داد.. وطندوستى بايد شرط اول برأى عقليت ها باشد برأى رسيدن به مقام ها!!! عقليت ها بايد وطندوستى را ياد بيكريند و از وابستكى ببرهيزند!!!

>>>   ان شاء الله از مخمصه سوريه و يمن در بياييم به حساب عربستان هم خواهيم رسيد يه جنگ داخلي در اين كشور راه بياندازيم كه از كشته پشته ساخته بشه،، صدسال عربستان رو مي اندازيم به عقب،، تا اونوقت لازم هست يه تغييراتي در منطقه اتفاق بيوفتد كه دارد مي افتد ،، گاماس گاماس به نوبت خدمت همتون مي رسيم،،

>>>   کاکا تاجکک و کاکا هزاره ګک اګر پشتونها وطن را به امریکا فروختند شما قیام کنید و آزاد کنید ما در آنصورت درین وطن به صفت غلامان تان زنده را قبول داریم. بفرمایید. لاف نه عمل کنید آیا ما شما را نه میشناسیم

>>>   عربها نکره ٱمریکاه بودند و هستند.چون اگر با ٱمریکاه دوست و چاکر نباشد عربها نابود میشوند.پس ای طالبان بی عقل که از عربها پیروی میکردید حال نه عربها شما را میخوهاد و نه هم پاکستان شما دیگه وقتتان به پایان رسیده ای مردمان بی عقل.زنده باد ٱمریکاه.مقر اسلام عربستان است.همه عربها دوست ٱمریکا هستند شما هم از پادشاه اسلام یاد بگیرید.کابل.

>>>   خراسان باستان مهد دانش و فرهنگ ره فروختیم بجایش اوغانستان ره برگزیدیم که نامش موجب خنده فراوان است ، بهتر آنکه هرچی زودتر از شر پختونهای اوغان طالب تیروریست خلاص شویم و با تجزیه اوغانستان ، کیشور خراسان بزرگ ره تشکیل دهیم ، پشتونستان هم بماند برای پختونهای تروریست که تا صبح قیامت خود ره بترقانند و به بچه بازی و انتحار و انفجار مصروف باشند
جاوید حسینی هزاره از بامیان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است