حکومت مسوول تطبیق اهداف توسعه پایدار است
پیوند اقتصاد، اجتماع و محیط زیست منجر به توسعه پایدار در کشور می شود و اینجا است که نقش حکومتداری خوب مطرح می شود چرا که حکومت مسوول اصلی تطبیق اهداف توسعه پایدار است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۹    ۱۳۹۶/۲/۳۱ کد خبر: 133421 منبع: پرینت

کنفرانس عدالت، انکشاف پایدار و حکومتداری خوب امروز یکشنبه 31 ثور 96 در کابل با حضور مقامات بلند پایه دولتی از جمله معاون دوم رییس جمهور، رییس دادستانی کل، نمایندگان شورای ملی و نمایندگان موسسات خصوصی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در این مراسم گفت: در بحث انکشاف پایدار با تمام کوشش هایی که در طی یک و نیم دهه اخیر صورت گرفته است اما هنوز با چالش های زیادی مواجه هستیم که فایق آمدن بر آنها جز از طریق همکاری همه جانبه و جدی میان قوای سه گانه دولت و مخصوصا نهادهای عدلی و قضایی با بخش خصوصی و فعالان عرصه تولید، صنعت و تجارت امکان پذیر نیست.

دانش، پیوند اقتصاد، اجتماع و محیط زیست را منجر به توسعه پایدار در کشور خواند و اظهار کرد: اگر یکی از این عناصر نباشد، توسعه پایدار ایجاد نخواهد شد و اینجا است که نقش حکومتداری خوب مطرح می شود چراکه حکومت مسوول اصلی تطبیق اهداف توسعه پایدار و مخاطب اصلی برنامه های سازمان های بین المللی است.

معاون دوم ریاست جمهوری افزود: حکومتداری خوب می تواند به خوبی این عناصر را هماهنگ و استفاده از آنها را مدیریت کند تا عدالت میان نسل های جامعه انسانی تامین شود.

دانش گفت: نقش تجار و تولیدگران در تحقق اهداف توسعه بنیادی بی بدیل است و این طبقه با کارآفرینی و اشتغال پایدار به انکشاف پایدار در کشور کمک می کند و با تقویت صنعت تولید زمینه رشد اقتصادی پایدار را فراهم می کند اما در این بین نقش نظام عدلی و قضایی نیز بسیار مهم است چراکه در اهداف توسعه پایدار دسترسی به عدالت یکی از اهداف توسعه است و عدالت قضایی است که می تواند زمینه را برای تحقق سایر اهداف مشخص کند. عدالت و رشد اقتصادی دو عنصری است که ارتباط متقابل و مکمل با هم دارند.

وی در خصوص موانع و چالش ها در کشور برای توسعه اقتصادی و رشد سرمایه گذاری گفت: جنگ، خشونت، ناامنی از موانع اصلی است و در کنار این مورد، بروکراسی و پیچ و خم اداری غیر ضروری از سرعت کارها کاسته و باعث زیان های بسیار شده است.

این مقام در همین مورد ادامه داد: فساد اداری یکی دیگر از چالش های جدی بر سر راه سرمایه گذاری است و قوانین سخت گیرانه، غیر عملی و متکی بر تئوری های ذهنی در کنار فقدان تسهیلات زیر بنایی و مشوقین مالی بر روند رشد اقصادی و تجارت تاثیرات جبران ناپذیری می گذارد.

دانش افزود: با وجود پیشرفت های بسیارآنچنان که باید و شاید توسعه صورت نگرفته است و این امر باعث کندی روندهای اقتصادی و عدم وجود فرصت های اشتغال زا در کشور شده است اما امروز سیاست و پالیسی حکومت مبتنی بر رفع چالش ها و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش های انرژی، آب، مخابرات، صنایع، معادن، تجارت، توسعه تولیدات داخلی و انکشاف صادرات و غیره است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سرور دانش
کنفرانس عدالت
نظرات بینندگان:

>>>   از مخابرات گفتید اگر مقصد تان از تکنالوژی و فناوری باشد دفتر آقای اتمر
چه حق دارد که در امور وزارت مخابرات دخالت قهر آمیز نماید .
مو برهان صحرایی

>>>   هزاره ها فرصت طلب هستند از حق خود دفاع میکنند به منافع جمعی همه اقوام در افغانستان توجه ای ندارند. این ظرز دیدی هزاره های در شرایط فعلی پوچ است .

>>>   آغای دانش!
بالاخره نفهمیدیم که "اهداف توسعه پایدار" کدامها اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است