18 میلیون نفر از هموطنان، فاقد شناسنامه می باشند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۷    ۱۳۹۶/۳/۲ کد خبر: 133501 منبع: پرینت

به داد صدها افغانستانی که به علت نداشتن تذکره نفوس نمی توانند پاسپورت بگیرند و پشت درهای نمایندگی های سیاسی افغانستان در آلمان منتظر اند برسید. صدها هزار افغانستانی تذکره نفوس ندارند به خصوص هزاران نفر در خارج از کشور مثل آلمان که برای گرفتن پاسپورت به سفارت مراجعه می کنند و به این مشکل مواجه اند.

بر اساس آمار اداره ثبت و احوال نفوس، در حال حاضر 12 میلیون افغانستانی تذکره دارند در حالی که 18 میلیون دیگر فاقد سند هویت و یا تذکره نفوس هستند.

به گزارش دویچه وله، وزارت‌ های خارجه، مهاجرین و اداره ثبت و احوال نفوس افغانستان تفاهمنامه‌ ای را امضا کردند که بر اساس آن برای افغانستانی هایی که در کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می‌ کنند تذکره و پاسپورت توزیع می‌ شود . افغانستانی هایی که در این کشورها زندگی می‌ کنند از نظر هویتی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

برخی از افغانستانی ها با سند هویت پاکستان و ایران در کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می‌ کنند، حکومت افغانستان توزیع 2 تا 3 میلیون پاسپورت را برای افغانستانی های مقیم در این کشورها درنظر گرفته است.

بر اساس آمار وزارت خارجه افغانستان در حال حاضر روزانه 1000 جلد پاسپورت برای افغانستانی های مقیم امارات متحده عربی و عربستان سعودی توزیع می‌ شود و این روند ادامه دارد. نصیر احمد اندیشه، معین وزارت خارجه گفت که قرار است این توزیع تذکره و پاسپورت برای افغانستانی ها در کشورهای ایران و پاکستان نیز آغاز شود.

او افزود که تلاش می‌ شود روند توزیع تذکره و پاسپورت با سرعت بیشتری به پیش برود ولی متاسفانه در این گزارش راجع به مشکل افغانستانی ها در اروپا به خصوص آلمان چیزی گفته نشده است. این درحالی است که مقامات مسوول سفارت افغانستان که جدیدا به برلین آمده اند، به این مشکل آگاهی داشته و در تلاش اند راه چاره ای در این زمینه پیدا کنند ولی این مشکل باید از طریق وزارت های خارجه، داخله و ریاست ثبت اسناد حل شود.

این در حالی است که فرمانی از وزارت خارجه افغانستان به تمام نمایندگی های سیاسی افغانستان همچنین در برلین رسیده است که بدون داشتن تذکره نفوس پاسپورت صادر نشود. در این گزارش آمده است که افغانستانی های بدون ویزا می توانند به 23 کشور جهان سفر نماید که اکثریت این کشورها در آفریقا است و هیچ کشور اروپایی و آسیایی در لیست این کشورها نیست.

منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   تمام افغانها حق دارند تذکره تابعیت داشته باشند ولی افغانستانی ها نمی تواند تذکره تابعیت داشته باشد

>>>   زمینه ورود تروریست ها و جاسوسان را بی درد سر و با این عمل دولت جا به جایی ساکنان جنوب دیورند را آسان و قانونی ساخت. درین صورت برای شان طبق فرمان سنجیده شده نخست شناسنامه تابیعت قومیت افغان وبعد پاسپورت افغانستانی توزیع میشود که میخ را درست و حسابی به زمین میکوبند که بعد بازگشت همه را در مناطق شمال ، شمالغرب ، شمالشرق جا به جا ساخته و برتری قومی خود را در تمام افغانستان به جهان در مناطق غیر پشتون ها تثبیت و به نمایش میگذارند و زمینه هر گونه بی بند باری را در مقابل دیگر اقوام ساکن در کشور مساعد بسازند و دهن هر سازمان حق خواه بشری چپ کنند.اقوام دیگر که در خواب طولانی اند معلوم نیست چه وقت بیدار میشوند که شاید بسیار دیر باشد. خراسان زاده

>>>   شهروندان کشور ميتوانند خود را "staatenlos" بدون تابعیت و يا بدون دولت گويند. بلى آنها که به اين برگى بدون ارزش بگويند که ستان دارند ولى دولت ندارند.
بزرگوار منجم زاده بيادم است که خانه سامان ظاهر کل سفير آلمان شده بود و اوهم وعده داده بود وى راه بيرون رفت مى پالد.
"اکنون مقامات مسوول سفارت افغانستان که جدیدا به برلین آمده اند، به این مشکل آگاهی داشته و در تلاش اند راه چاره ای در این زمینه پیدا کنند ولی این مشکل باید از طریق وزارت های خارجه، داخله و ریاست ثبت اسناد حل شود" .واما اين پير,اندک عقل ولى پشتونتبار امريکايى يادفراموش که قوه ياداشت روبه سرنگونى است و خود به عنوان "مرده متحرک" به کمک هاى سلس البول و سلس البراز و حاجتى و فَرستى حتى سلس لسانى نياز دارد چه کمکى به شهروندان کشور هندوکش خواهد کرد.حتى اين سفير اوغوالامريکايى آلمانى نمى داند وبه کمک يک شخص برگردان نيازدارد.

>>>   مه هم ندارم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است