حکمتیار جنگ های مذهبی را افزایش می دهد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۳۹۶/۳/۲ کد خبر: 133519 منبع: پرینت

وقتی حکمتیار در یک استقبال بزرگ رسمی، ماه پیش به کشور بازگشت، از او توقع می‌ رفت تا بعد از 16 سال شورش و تخلفاتی که در جریان جنگ مرتکب شده است، داعیه صلح را پیش گرفته و برای شورشیان طالب به یک مثال خوب تبدیل شود.

در عوض این رهبر آتشین اسلامی شبیه یک پوچک مرمی در میدان سیاست افغانستان فرود آمد که صریحا غنی را توهین کرد، از تسلیم کردن سلاح‌ هایش و خلع سلاح چندین هزار جنگ سالار وفادارش خودداری کرد و تمامی پایتخت نشینان را چنین احساس داد که دعوت کردن او یک اشتباه محض بوده است.

حكمتيار 69 ساله با آنكه لقب دانشمند دارد، نامش اما هنوز حاوى ترس و دهشت است. يک زمانی به عنوان قهرمان جنگ عليه شوروی سابق شمرده مى‌ شد که بعدها در جريان جنگ های داخلی به عنوان يک جنگجوى خشن كه به بد رفتاری عليه اسيرانش، به پرتاب بمب بالای كابل و ويرانی مشهور شد. او پس از برداشته شدن تحريمات سازمان ملل به افغانستان برگشت.

پس از برگشت‌ اش، نه تنها كه يادى از گذشته نكرد، بلكه حتى معذرتی هم از كاركردهايش نخواسته است. سخنرانى‌ هايش اغلب در دفاع از عملكردهايش بوده است. استقبال طرفدارانش از يكی از سخنرانی های او در استاديوم ورزشي شبيه هورا كشيدن هاى نوستالژیک جنگ بود به آدرس طالبان چندين اشاره رسمى كرده، آنها را برادر خطاب كرده و گفته است كه هدف هر دو بيرون كشيدن نيروهای خارجی از كشور بوده است. تا هنوز شورشيان او را جدى نگرفته و در خزان گذشته و در جريان امضاى توافق نامه صلح با غنى، طالبان او را خاين خواندند.

پس از سخنرانی هاى تحريک آميزش، حكمتيار در ساختمان شخصى اش كه با تزيينات مزين شده، ديدارهاى شخصی اش را آغاز کرده است. اين ديدارها شامل ملاقات با طرفداران، مليشه ها، فرماندهان، رقبای سياسی و رهبران پشتون مى شود. امنیت مكان بود و باش او كه مصارف آن را حكومت مى دهد، توسط محافظان حكمتيار تامين مى شود و دیوارهای بلندش پر از عكس هاى حكمتيار است.

خوشبينانه ترين تعبير از برگشت او اين است كه او شخصيت اش را از يک فرد ضد غربى به شخصیت ضد طالبانی كه هر روز خاک بيشتر كشور را تصرف می‌ کنند، تبديل شود. او گفته است كه با استفاده از نفوذش جنگ در افغانستان را خاتمه مى‌ دهد.

شاهدان اما معتقدند كه اين سياستمدار نيرومند و زيرک با استفاده از پروسه صلح برای سياست هاى از دست داده خودش جا طلبى می كند. آنها نگران اند كه حكمتيار به عوض كمک به حكومت افغانستان، يک حلقه از مخالفين، مخصوصا پشتون هایی که احساس مى كنند از قدرت دور مانده اند را تشكيل داده تا حكومتى كه به سختى راه مى رود را به چالش كشيده و احتمالا غنى را به زور از قدرت پايين بياورند.

اسحاق گيلانى كه تا حال چندين بار با حكمتيار ديدار كرده مى گويد: "نگرانم كه در چند ماه آينده چه اتفاق خواهد افتاد. حرف هاى در مورد ايجاد يک ایتلاف ضد حكومتى، عليه آمريكا و عليه دمكراسى سر زبانها است. غنى اشتباهات زيادى مرتكب شده است. اگر حكمتيار تمامى كسانى كه از غنى نفرت دارند را گردهم بياورد و عليه حكومت بسيج كند، برای آينده افغانستان خيلى گران تمام خواهد شد."

تا فعلا تعداد اندكى از افغانستانی ها عليه برگشت حكمتيار سخن گفته اند ولى يک حس قوى وجود دارد كه ماه عسل حكمتيار به پايان رسيده است. با آنكه كارمندان حكومتى ساكت بوده اند، خيلی ها اما در خفا انزجار و نگرانى شان را بيان كرده اند و نزديكان حكمتيار فعلا حاضر به گفتگو نيستند. تا اينجاى كار خيلی از تحليلگران نفس شان را گرفته اند، در امید اينکه این جنگسالار پير كه 30 سال عمرش را صرف جنگ كردن عليه شوروى سابق، عليه مخالفانش و علیه حكومت‌ های مورد حمايت غرب كرده، به اساسات سياست هاى دمكراتيک و جامعه رو به رشد مدرن افغانستان وفق بدهد.

دوستان و مشاوران ميانه رو حزب اسلامى كه در جريان پنهانی بودن او، در كابل حضور داشتند بالای او فشار آورده‌اند تا برخوردش را ديپلماتيک کند.

در هفته هاى گذشته او سر قبر رهبران ضد شوروی سابق رفته است ولى منتقدان‌ اش مى گويند آنها بعيد مى دانند که حكمتيار روحيه اش را تغيير بدهد و افراد مسلح اش را خلع سلاح بكند. او حكومت غنی را حكومت غیرمشروع و ساخته آمريكا خوانده است. بالای رسانه ها حمله كرده و شاکی است كه به شيعه مذهبان امتیازات زیادی داده شده است. در واقع این برخورد حکمتیار فراخوانی برای پشتون‌ های سنی مذهب است که خطر جنگ هاى مذهبى را بيشتر مى كند.

عطا محمد نور، والی بلخ و از حزب جمعیت اسلامی می‌ گوید: «ما از پروسه صلح حمایت کردیم. ولی حکمتیار چنین وانمود می‌ کند که دولت افغانستان به او تسلیم شده است، نه حکمتیار به حکومت افغانستان. باید برایش کمی فرصت بدهیم. اگر به واقعیت‌ها پی برد، وضعیت را درک کرد و اصول دمکراتیک را پذیرفت، همه استقبال خواهند کرد، ولی اگر به برخورد تحریک‌‌ آمیزش ادامه بدهد، به آینده افغانستان خوب نخواهد بود»

پیش از اینکه نقش او به عنوان یک نیروی محرک در پروسه صلح افغانستان به اثبات برسد، پرسش اول این‌ است که آیا این شخصیت افراطی می‌ تواند هم‌ حزبی‌ های خودش را متحد کند.

اعضای حزب اسلامی که در جریانی فراری بودن حکمتیار با حکومت افغانستان ایتلاف کرده بودند، نگران اند که او نتواند خودش را با سیاست‌ های دمکراتیک که 21 سال پیش از آن فرار کرده بود، وفق دهد.

عبدالهادی ارغنديوال يک عضو ميانه‌ رو اين حزب گفته است كه او به آمدن حكمتيار خوشبين است و معتقد است برگشت او در نهايت پای طالبان را به میز گفتگو خواهد کشید. او اما می گويد كه این جنگجوى پشیمان بايد خودش را تغيير بدهد.

پاميلا كانستبيل، واشنگتن پست
ترجمه: طاهر قادری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   کسیکه صلح ‏،وحدت ،ترقی وپیشرفت را درکشور بخواهد دست از تبعیض بر میدارد ‏. با احترام ‏↳‏

>>>   دشمن دانابلندت میکند
بر زمینت میزند نادان دوست
دوست عزیز ما حکمتیار را چنان بالا برده که اگر توسط دوست هایش به زمین بخورت سخت افگار میشود تعریف های مبالغه امیز هم حدی دارد شما از کاه کوه ساخته ایدنه اودانشمند است ونه قهرمان جنگ علیه شوروی بلکه شخصیت متناقض وشوریده وعقده مند که در طول زندگیش یک بار هم پیروز نشده وهمیشه ناکام ونامراد بوده واست وخواهد بوداونیامده بلکه اورا اورده اند روی مصلحت خاص بیگانه هاچون اسمش با بیگانه پرستی وخدمتگذاری به بیگانه ها عجین گردیده تنها درین میدان قهرمان خوب است در ترور اقفانستان وافغانها در پیشاور وکابل شهرت بسزا دارد از به شهادت رسانیدن انجنیرجان محمد کنری تا میرویس جلیل وهمه کسانی که در پیشاور وجا جای کشور ترور گردیده اند همه به اشاره ودستور ایشان بوده ودر اینده نیز روی همین ملحوظ تورید گردیده اند تشدید جنگ های مذهبی وقومی وطایفویرا بعهده ای او سپرده اندودرین وطیفه اغازیده اند تا به اتمام رسانندولی انچه خداوند منان اراده کرده باشد ان میشود نه امریکا وپاکستان وحکمتیار
سیه روز

>>>   تروریست‌ تروریست است هرچند که علم داشته باشد اینها به فکر ملت افغانستان نیست به بی آبروی بی عزتی ملت فکر نمیکند یکروز میگوید آن....است حق ندارد زنده باشد یکروز میگویدفارسی زبان است نباید حرف بزند یا بالعکس همین طور میگوید پشتون هست من به عنوان یکی ساکنین همین دیار ازکسانکه از مذهب لسان قوم تبار به عنوان تحریک ملت به چالش کشاندن مردم میخواهد کشور را دچار جنگ داخلی کند سئوال دارم به مردم یک کشور معرفی کنید که تمام آن به یک لسان حرف بزندازیک قوم ازیک مذهب تشکیل شده باشداگر این طور نیست لطفا ازسادگی ملت برای به هدف رسیدن شخصی خود که دستور ازبادارانت میباشدسواستفاده نکنید ملت بزرگوارافغانستان خواهش مندم با حرف‌های بی هوده یک فرد .... کشوررا دچار آشوب نکنیم با صلح میتوانیم عزت اقتدار آبادانی داشته باشیم مثل بقیه کشورها اگرباجنگ خونریزی کشور درست میشد طی این مدت ماباید یکی ازپیشرفته ترین کشورهای دنیا میبودیم پس نتجه میگیریم جنگ وجنایت راحل درست نیست با بردباری صبوری مقابل هماحترام به خودمان میتوانیم بهتر نتیجه گرفت (محمد علي صادقی)

>>>   گرچه از حکمتیار خیلی بدم میاید، اما از انصاف نباید گذشت
اول، کابل را تنها راکتیار ویران نکرد، بلکه برادران جنگسالاران دیگرش نیز با او شریک بودند
دوم، دیگران چه وقت از مردم افغانستان معذرت خواستند، که این بیدین بخواهد.
سوم، زمانیکه دیگر جنگسالاًران قدرت را بین خود تقسیم کرده اند، پس حکمتیار از دیگران چی کم دارد؟

>>>   جنگ سالار قدرت و حیثیت خود را در جنگ می بیند ، در زمان صلح خانه نشین میباشد. ازینرو این راکت سالار همواره موجودیت خود را در جنگ و ویرانی کشور می بیند.

>>>   برادر خودت کمی لاوده واری هستی ،هنوز حکتیار در چنین مسایل صحبت نکرده ،او. با رهبر حزب وحدت مانند. یک برادر مسلمان اعلان دوستی کرد نمیدانم خودت از کدام منبع خبر شد ای که او. جنگ مذهبی را دامن میزند ،چند. گرفته ای از تبلیغات زهرآگهین ات یک کمی شرم در کار است .
عبدالله ریحان

>>>   کل حزب بما لدیهم فرحون
هر حزبی به داشته های خود میبالد {قران کریم }
اگرزمین به اسمان هم بخوردبرادران حزبی ما مسولیت قتل یک مگس را هم به عهده نمیگیرند وخاک پای اسپ حکمتیار به نظرشان توتیا است
واگر دنیا به هم بخورد حزب دوکراتیک خلق مسولیت کشتار یک ملیون افغان را به گردن امپریالیزمی که امروزه خود در دامان ان افتاده می اندازد
جنبش ملی که ملیونها هواخواه وپیرو دارد حق دارد به افتخارات خود بنازد
مجددی هم فاتح کابل ونگهدارنده ای موازنه ای زمین است محاذ ملی وحرکت انقلاب اسلامی وحزب وحدت وحرکت اقای محسنی هر کدام تاریخ چند دهه ای حرکت های ازادی خواهی را ملون ساخته اند
جمعیت متشتت وهزار پارچه هم چاره ای جز دفاع از عملکرد های مثبت ومنفی خود واز جنگ های ازادی خواهی وتبعات ان نداردفقط همه ملامت وسلامت متوجه حزب ما{غرزنگ ملی }استکه نسبت نداشتن امکانات وعدم دسترسی به رسانه ومطبوعات این همه بار ملامت را بکشد واز ملت عزیز نسبت کم کاری ها ونواقص وعیوبی که داشته معذرت بخواهد وحضور گرانقدر ملت به خون غنوده عذر خواهی نماید
به نمایندگی از غورزنگ ملی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است