ترامپ در عربستان، فروش تسلیحات، انزوای ایران
تولید یا تصویر از هراس درونی در جهان اسلام به نوعی بازار فروش تسلیحات آمریکا را گرم تر می سازد و قرار دادهایی که بین رییس جمهور آمریکا و شاه عربستان سعودی امضا شد، بالای سیصد میلیارد دالر بود 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۹    ۱۳۹۶/۳/۲ کد خبر: 133529 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور شب گذشته در نشست سران کشورهای اسلامی_عربی و امریکا که در مرکز ملک عبدالعزیز در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار گردیده بود، اشتراک کرد.
سران کشورهای عربی_اسلامی و امریکا روی راه های همکاری جدی و موثر بخاطر مبارزه مشترک در برابر تهدید تروریزم و خشونت های ناشی از افراط گرایی در سراسر جهان، بحث و گفتگو کردند.
در پایان این نشست رییس جمهور غنی همراه با سایر سران حکومت و دول کشورهای اشتراک کننده، در مراسم گشایش مرکز بین المللی مبارزه با تروریزم که به تازگی از سوی دولت عربستان سعودی در شهر ریاض ایجاد شده است، اشتراک کردند.
این مرکز به منظور تبادله اطلاعات سریع و تجارب میان کشورها در عرصه های مبارزه با تروریزم و مرتبط ساختن نهادهای ضد تروریزم، ایجاد شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر عبدالقیوم سجادی، استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: این یک اتفاق تازه در جهان اسلام بود که در نشست سران کشورهای اسلامی، رییس جمهور آمریکا حضور پیدا می کند و نوع ترکیب و نوع جلسه ای که برگزار می شود می تواند بسیار معنا دار برای جهان اسلام باشد. عربستان، برای پیشبرد رقابت های درونی خود تلاش می کند یک نوع، رقابت را برای نزدیکی آمریکا، داشته باشد که بیشتر مصرف داخلی داشت.

وی، از دلایل مهم شرکت رییس جمهور آمریکا را در این اجلاس، منزوی ساختن ایران می داند و می گوید: بعد دیگر اجلاس هم برمی گردد به سخنان آقای ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا، ضمن اینکه به نوعی، گلایه مندی و شکوه از کشورهای اسلامی و عربستان سعودی در آن وجود داشت، مبنی بر اینکه بخش عظیمی از تروریستان و افراطیون مربوط به جهان اسلام و کشورهای اسلامی است، از طرف دیگر، عربستان، می خواست، این اجلاس را همزمان با حضور ریاست جمهوری آمریکا بسازد و دلیل آن بحث مقابله جدی با ایران و رقابت های درونی هر دو کشور بود. به نوعی ترامپ هم تلاش کرد که به هر حال جانب عربستان سعودی را خرسند بسازد و از طریق ارایه دیدگاه های انتقادی تندشان نسبت به ایران، این امر را نشان دهد. در مجموع نوع دیدگاه آقای ترامپ، بیانگر این است که تروریزم را بیشتر زاده ایدولوژی اسلامی یا تفکر و اندیشه اسلامگرایی در جهان اسلام عنوان کند و از مباحث سیاسی و اجتماعی که منجر به تولید افراطیت در جهان اسلام شود صرف نظر و چشم پوشی کند. بخصوص بحث اسراییل و مقاومت هایی که در لبنان و در فلسطین در مقابله با صهیونسیم و اشغالگری صورت می گیرد طرح اینها را در چوکات بسیار پررنگی به نام تروریزم، می تواند بیانگر این باشد که پشت سر این دیدگاه ها نوعی، برخورد دوسویه نسبت به پدیده افراطیت و تروریزم مطرح می شود. در مجموع به نظر می رسد که مسیر تازه ای را که آمریکا در پیش گرفته به نوعی تلاش برای اعمال فشار روی دولت هایی است که از دید آنها به تعبیرهای سرکش عنوان می شود و یکی از آنها از دیدشان ایران است و در این راستا به انزوا کشاندن ایران نه تنها در این اجلاس به نوعی ترتیب می شد که حتی در صحبت های ترامپ هم مورد تاکید قرار گرفت که همه کشورها باید برای این امر دست به دست هم بدهند.

سجادی، در ارتباط با محتوای این نشست بیان داشت: این نوع برخورد یا نمایشی ازهمسویی از عربستان سعودی درون کشورهای اسلامی می تواند تیغ دو لبه باشد. از یک طرف به نوعی همسویی استراتژیک عربستان سعودی را به آمریکا به نمایش می گذارد. از طرف دیگر، بدون شک در بین اسلامگرایان و حتی افکار عمومی جهان اسلام، نمی تواند یک حادثه بسیار خوشایند و دلچسبی باشد که در اجلاس موسوم به سران کشورهای اسلامی رییس جمهور آمریکا دستورالعمل ها یا دیدگاه هایی را مطرح می کند که عملا تقابل را درون جهان اسلام تشدید می کند. چیزی که با شرایط کنونی جهان اسلام خیلی سازگاری ندارد. تقابل بین عربستان سعودی و ایران، بر سر رهبری جهان اسلام، از دیر وقت وجود داشته و این تقابل گاهی به صورت رقابت های خفیف بوده و گاهی بخصوص بعد از قضیه سوریه و یمن می بینیم که تشدید پیدا می کند اما در مجموع باور من این است که کشورهای اسلامی ناگزیر هستند در نهایت خودشان به نوعی به یک فرمولی از همکاری های منطقه ای دست پیدا کنند تا بتوانند به چالش های ناامنی و همچنان معضلات اجتماعی و اقتصادی که در این کشورها وجود دارد بپردازد.

استاد دانشگاه ادامه داد: می بینیم که تولید یا تصویر از هراس درونی در جهان اسلام به نوعی بازار فروش تسلیحات آمریکا را گرم تر می سازد و قرار دادهایی که بین رییس جمهور آمریکا و شاه عربستان سعودی امضا شد، بالای سیصد میلیارد دالر بود و چیزی در حدود صد و ده میلیارد آن قرار داد تسلیحاتی و نظامی بود این برای کشورهایی که هنوز درگیر فقر، نابسمانی های اجتماعی، توسعه نیافتگی و امثال این ها است می تواند یک خبر بسیار ناخوشایند باشد.

به باور وی، منطق سیاست خارجی آمریکا با توجه به دیدگاه جمهوری خواهان بیشتر نگاه اقتصادی محور است و تلاش می کند که به نوعی رفتار سیاست خارجی خودشان را در راستای کسب بیشترین سود و منافع اقتصادی برای آمریکا، تعریف کند. در کنار بحث منافع کلان اقتصادی، که بخشی از نظام بین الملل امروز را تحت تاثیر قرار می دهد یعنی دو فاکتور در سیاست خارجی آمریکا برای تثبییت و حفظ هژمونی و سیادت جهانی آمریکا حایز اهمیت است، کنترل منابع ثروت جهان و منابع اقتصادی جهان و از طرف دیگر، مهار قدرت هایی که به هر حال برای آمریکا می تواند چالش زا باشد و نظام بین الملل موجود یا ساختار کنونی نظام بین الملل را می تواند به چالش بکشد، روسیه، ایران، کره جنوبی و برخی از کشورهای دیگر، در یک چنین موردی باید مورد تحلیل قرار بگیرند. از دیر باز سیاست خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی و اسلامی به نوعی حمایت از کشوری بوده است که بتواند در همسویی با آمریکا، مسایل و مقدرات منطقه را مدیریت و کنترل کند.

سجادی، در ارتباط با دلیل حمایت آمریکا از عربستان بیان داشت: قبل از انقلاب اسلامی در ایران، رژیم شاه ایران و نظام پهلوی بود که این نیابت و سیادت را در آمریکا به عنوان ژاندارم منطقه انجام می داد. با سقوط نظام پهلوی و روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، به دلیل رونماشدن تعارضات ایدولوژیکی که بین ایران و آمریکا بوجود آمد، دیگر ایران نمی توانست به نوعی، همسو با آمریکا باشد بلکه برای آمریکا به نوعی چالش زا بود. پس مسیر تازه ای که به نوعی از سوی آمریکا تعقیب می شود، ایجاد قدرت منطقه ای همسو با آمریکا برای مدیریت تعارضات منطقه ای، مساله سوریه، مساله اسراییل، مساله یمن و برخی از مشکلات عراق و مشکلات دیگری است که در منطقه در حال شکل گیری است و باید رونما شود. در غیر آن اگر بحث تروریزم، مقابله با افراطیت و حقوق بشر، آزادی های مدنی، دموکراسی و اینها را شما در نظر بگیرید همه این فاکتورها، فاکتورهایی است که به هیچ عنوان از منظر لیبرال ها و غیر لیبرال های آمریکایی در کشورهای اسلامی قابل دفاع و قابل توجیه نیست. بنابراین آنچه که می تواند توجیه کننده سیاسیت های حمایتی آمریکا نسبت به عربستان سعودی باشد، بحث مهار ایران و بحث حمایت و کنترل و مدیریت چالش های منطقه ای با توجه به منافع اسراییل و تعارضاتی است که بین ایران و اسراییل وجود دارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
عربستان
نظرات بینندگان:

>>>   پول حجاج انشالله پول خريد تسليهات سعودي را تأمين مي نمايد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است