نشست عربستان مقدمه جنگ با ایران بود
نشست سران کشورهای اسلامی بیشتر یک چیز را بیشتر تشویق کرد و آن مقدمات یک جنگ میان ایران و عربستان سعودی بود. در این جریان هیچگونه، تروریزمی شکار نخواهد شد. بل کشورها دچار مشکلات دیگری می شوند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۳    ۱۳۹۶/۳/۳ کد خبر: 133540 منبع: پرینت

داکتر محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در نشست سران کشورهای اسلامی_عربی و امریکا که در مرکز ملک عبدالعزیز در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار گردیده بود، اشتراک کرد.سران کشورهای عربی_اسلامی و امریکا روی راه های همکاری جدی و موثر بخاطر مبارزه مشترک در برابر تهدید تروریزم و خشونت های ناشی از افراط گرایی در سراسر جهان، بحث و گفتگو کردند.
در پایان این نشست رییس جمهور غنی همراه با سایر سران حکومات و دول کشورهای اشتراک کننده، در مراسم گشایش مرکز بین المللی مبارزه با تروریزم که به تازگی از سوی دولت عربستان سعودی در شهر ریاض ایجاد شده است، اشتراک کردند.این مرکز به منظور تبادله اطلاعات سریع و تجارب میان کشورها در عرصه های مبارزه با تروریزم و مرتبط ساختن نهادهای ضد تروریزم، ایجاد شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، رحمت الله بیژن پور، آگاه مسایل سیاسی، در برنامه «محور» گفت: این نشست ها برای توقف افراط گرایی کارآمد نیست. افراط گرایی، بنیادگرایی، کارآمدی، عمدتا از همین کشورها حمایت می گیرد. زمان طالبان را یادمان هست که وقتی آنها تقویت یافتند، چندین امیر نشین این کشورها، طرف حمایت عربستان سعودی، ظاهرا، همین کار را انجام دادند، در حال حاضر هم هرجایی که شما می بینید شخصیت هایی که در نهادهای خطرناک فعالیت می کنند هویت شان را از اینجا می گیرند و بحث کشورهای اسلامی در رابطه با مساله هراس افکنی یک بحث بسیار کلان است. چرا که باید این کشورها در حقیقت یک دیگاه واحدی داشته باشند.

وی، در خصوص رویکرد آمریکا در مقابل هراس افکنی در گذشته و امروز بیان داشت: یک زمان کسانی که متهم به هراس افکنی بودند و همین ادبیات از طرف سیاست خارجی آمریکا گفته می شد. اما امروز آنها به مثابه کشورهایی هستند آمریکا حمایت می کند، پس از کجا معلوم که چند روز بعد آمریکا از فعالیت های هراس افکنی به مثابه یک روند حمایت نکند. چرا که هراس افکنی یک جریان بسیار خودخواسته نیست که علیه دنیا موضع گرفته است. تحریکاتی است که در محافل اسخباراتی منطقه ای و جهانی به توافق می رسند. جزو یک ابزار در تاثیرگزاری ها و سیاست گذاری ها به کار می رود. بنابراین اگر کشورهای عربی و کشورهای اسلامی می خواهند علیه هراس افکنی مبارزه کنند، باید مکانیزم آن را در سطح ملی بوجود بیاورند. ایمان دارم که آمریکا اراده ای برای مبارزه با هراس افکنی و تروریزم ندارد.

وی، در خصوص اینکه چرا کشورهای اسلامی خود، به طور مستقل با تروریزم و هراس افکنی مبارزه نمی کنند گفت: هیچ نیازی نیست که ترامپ فرمایش کنند که کشورهای اسلامی بروند علیه تروریزمی که آنها خود، حمایت می کنند، مبارزه کنند. بحث بر سر این است که کشورها خودشان به عنوان یک جریان غیر اسلامی، یک جریانی که از قرایت های متعارف اسلامی، بیرون است در درون خود، مکانیزم مبارزه با هراس افکنی را به وجود بیاورد. چرا چنین کاری را نمی کنند؟ واضح است که خود کشورهای اسلامی مشکلات خود را دارند. امروز دیده شدکه عربستان به گونه ای واضح درباره ایران اظهار داشت که ایران از هراس افکنی در منطقه حمایت می کند و بر این باور است. همینگونه مشکلات زیادی در میان کشورهای اسلامی وجود دارد. به همان تناسبی که عربستان بر ایران چنین ادعایی دارد. ایران هم بر سر عربستان چنین ادعایی دارد. وضع کنونی، جریان داعش و جریان گذشته افغانستان و طالبان نشان می دهد که عربستان بسیار زیاد در این قضایا دخیل بود. پس این کشور می خواهد نیروهایی را در اختیار داشته باشد تا در مقابل رقیبانش تاثیر گذار باشدپس خود از این گروه ها حمایت به عمل می آورد. بنابراین در اینجا است که از ما استفاده ابزاری صورت می گیرد. نشست سران کشورهای اسلامی بیشتر یک چیز را بیشتر تشویق خواهد کرد و آن مقدمات یک جنگ میان ایران و عربستان سعودی خواهد بود. بنابراین در این جریان هیچگونه، بنیادگرایی و هراس افکنی و تروریزمی شکار نخواهد شد. بلکه کشورها دچار یک سری مشکلات دیگری خواهند شد.

وی، در خصوص تاثیر این نشست در افغانستان بیان داشت: این نشست برای کم کردن و کنترل کردن هراس افکنی در افغانستان نیز هیچ تاثیری نخواهد داشت. پاکستان با آن لابی گری بیشتر از هراس افکنی استفاده خواهد کرد تا مبارزه علیه هراس افکنی. از این نظر افغانستان تنها کشوری است که از این جریان سودی نخواهد برد. به این دلیل که هم کشورهای برگزار کننده چندان معطوف به افغانستان نیستند و هم افغانستان رابطه های عمیقی با این کشورها ندارد. و این کشورها عامل مبارزه با هراس افکنی نیستند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عرستان
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   افتتاح مرکز مبارزه با تروریزم جدیدترین فکاهی سال ۲۰۱۷ است. عربستان خود بزرگترین حامی کروریست جهان از جمله القاعدهاست

>>>   سفر ترامپ به عربستان پیوند گرگ و کفتار می باشد که برای نابودی ضعفا اتحاد کرده اند . وگرنه بنیانگذار تمامی گروه های تروریستی امریکا و عربستان هستند . عایشه از ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است