نشست عربستان، تاثیرات منفی بر افغانستان دارد
این نشست اگر تاثیری هم در افغانستان بگذارد، تاثیرات منفی است. چرا چیزی که در عربستان گفته شده است، برانگیختن و تحریک احساسات مذهبی است 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۲۰    ۱۳۹۶/۳/۳ کد خبر: 133572 منبع: پرینت

رییس های جمهور آمریکا و افغانستان در حاشیه نشست سران کشورهای اسلامی و آمریکا، در ریاض ملاقات کردند. در این دیدار آقای ترامپ از اقدامات رییس جمهور افغانستان علیه دهشت افکنی و اصلاحات حکومتی قدر دانی کرد. وی همچنین نقش فعال نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه با گروه های تروریستی را نقش مهم و اساسی خوانده و اعلام کرده است که آمریکا در کنار نیروهای امنیتی افغانستان باقی خواهد ماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید جواد حسینی، استاد دانشگاه در برنامه «خط کابل» گفت: ستایش ها در سال های گذشته هم از افغانستان، صورت گرفته است، از طرف آقای اوباما، بارها این ستایش صورت گرفت. از طرفی سایر مقام های کشورهای بیرونی همیشه از نیروهای امنیتی افغانستان ستایش کرده اند و کمابیش همکاری هایی هم صورت گرفته است. اما متاسفانه تمامی ستایش ها و تمامی همکاری هایی که از طرف جامعه بین المللی به افغانستان شده، تاثیری در میدان های جنگ نگذاشته بلکه روزبروز بدتر شده است. نگاه من این است که باتوجه به نامه ای که ترامپ در عربستان داشت و با توجه به سیاست های بیش از ده سال جامعه بین المللی در افغانستان چنین بر می آید که متاسفانه آمریکا با دیگر کشورها درصدد مبارزه با گروه های تروریستی نیست. در صدد دامن زدن در مسایل جنگ در کشورهای اسلامی هستند.

وی، در خصوص رویکرد ترامپ در این نشست بیان داشت: یکی از شعارهای عمده ترامپ این بود که باید با گروه های تروریستی، مبارزه صورت بگیرد، ولی در سخنرانی که در میان سران کشورهای اسلامی، درباره عربستان کرد چند نکته در آن حایز اهمیت بود که در آنجا آنها تاکید کردند. در افغانستان چه کسی ناامنی ایجاد می کند؟ چه کسی با نیروهای امنیتی افغانستان می جنگد؟ یا داعش است، یا طالب است؟ یا گروه های حقانی و یا دیگر گروه های تروریستی است. ولی ترامپ در سخنرانی خود حتی از داعش نام نبرد. وی در سخنرانی خود، نام از حماس برد، ایران را نام برد، از سوریه و حزب الله نام برد. در حالیکه در اینجا کسانی دیگر مبارزه می کنند.

حسینی، در ارتباط هدف ترامپ از آمدن به عربستان بیان داشت: با وعده هایی که ترامپ برای ملت آمریکا، در پیشرفت و توسعه اقتصادی داده بود ناکام شد. یا حداقل تابحال نتیجه نگرفته است. از آن طرف، کشورهایی که آقای ترامپ می خواست روی کشورهای اروپا و اعضای ناتو بیاورد، در آنجا موفقیتی کسب نکرد. آقای ترامپ می خواست یک میلیارد دالر به خاطر سیستم موشکی در کره جنوبی از کره جنوبی بگیرد، در آنجا، رییس جمهور کره جنوبی گفته است که ما این هزینه را نداریم. اینها آمدند در کشور عربستان که یک سرمایه برای آمریکا بوجود بیاورند و مسایل و شعارهای اقتصادی خود را به رخ ما بکشد. این هم از طریق جنگ به دست می آید. این حرف ها همگی ساختگی هستند.

استاد دانشگاه، معتقد است، آمریکا با این نشست ها فقط به دنبال اهداف اقتصادی و سیاسی خود است و افزود: این را تمامی جامعه بین المللی قبول دارند که طالبان توسط آمریکا و پاکستان شکل گرفته است. امروز همه می دانند یکی از کشورهایی که نقش موثر در جنگ سوریه دارد. عربستان است، قطر است، امارات است. آمریکا است، ترکیه است. این طرف هم روسیه و عراق است. می بینیم که این منافع گران سنگی را که آمریکایی ها از فروش تسلیحات نظامی وارد آمریکا می کند، منافع اقتصادی که از مواد مخدر، در افغانستان به دست می آورد، به مراتب بیشتر از این است که نهایتا سه میلیارد دالر آمریکا بیاید و در افغانستان مصرف کند. با این شعارها هم سیاست جهانی خود را به پیش می برد و هم از لحاظ اقتصادی عاید برای آمریکا کسب می کند و قطعا برای پیشبرد این سیاست ها از ابزارهای نرم و شعارها مانند مبارزه با تروریزم، آوردن امنیت، آوردن دموکراسی، حقوق بشر، اینها همه ابزارهایی است که در راستای پیشبرد سیاست های راهبردی آمریکا در جهان استفاده می شود.

وی، در خصوص ادعای آمریکا در خصوص مبارزه با تروریزم بیان داشت: یک زمانی آمریکایی ها فکر می کردند که حدود پنج تا ده هزار طالب در افغانستان وجود دارد، در همان زمانی که اینها می گفتند، حدود پنج تا ده هزار طالب در افغانستان وجود دارد، صد و سی هزار نیروی خارجی در افغانستان وجود داشت، اما نتوانستند طالبان را شکست دهند و از بین ببرند و این یک سوال بزرگ در ذهن مردم افغانستان است که چرا نتوانستند آنها را شکست دهند؟ در حالیکه ملت افغانستان، از جامعه بین المللی و آمریکا استقبال کرد. چرا؟برای اینکه امنیت بوجود بیاورد و با دموکراسی همکاری کند. نه امنیت در افغانستان آمد و نه دموکراسی. و این نشانگر این است که این شعارهایی که آنها برای ملت افغانستان دادند، هیچ کدام واقعیت نداشته است.

حسینی، در ارتباط با دلیل اینکه چرا بر ضد دهشت افکنی در افغانستان صحبتی انجام نشده است گفت: اشرف غنی و کرزی، همیشه تلاش داشته اند که نقش پاکستان را در حمایت از تروریزم برجسته کنند، اما واقعیت این است که جامعه بین المللی و آمریکا در این رابطه هیچ توجهی نکردند. جاداشت که در همین مورد، یا از طرف رییس جمهور افغانستان یا از طرف رییس جمهور آمریکا، حداق اشاره ای به حامیان گروه های تروریستی صورت می گرفت در صورتیکه چنین کاری نشد. در همین مورد جا داشت که یا از طرف رییس جمهور افغانستان، یا از طرف رییس جمهور آمریکا حداقل اشاره ای به حامیان گروه های تروریستی صورت می گرفت. در صورتیکه این کار انجام نشد، چرا که کشورهایی که در ظاهر آواز حمایت از افغانستان را سر می دهند در عمل چنین کار نمی کنند. عربستان یکی از کشورهایی است که در پشت سر گروه های تروریستی در افغانستان قرار دارد. پاکستان یکی از کشورهایی است که از گروه های تروریستی در افغانستان حمایت می کند. امارات متحده عربی که پایش در مسایل داخلی افغانستان و حمایت از گروه های تروریستی دیده شده است. چرا بر ضد آنها در اینجا صحبت صورت نمی گیرد؟ آنها در این قضایا دخیل هستند. حتی تا جاییکه اطلاعاتی که وجود دارد، یک سری تلاش هایی ازطرف افغانستان در عربستان صورت گرفته است که به یک نحوی، یک اشاره ای به حامیان گروه های تروریستی در افغانستان داده شود اما شاه عربستان به شدت با این مورد مخالفت کرده است.

وی، معتقد است این نشست برای افغانستان نه تنها نتیجه مثبتی نخواهد داشت یلکه نیتجه منفی خواهد داشت و افزود: آمریکایی ها و ترامپ بیشتر از این نشست ها انتظار دارند که منافع اقتصادی کسب کنند. عربستان هم در تلاش این بود که مانوری در مقابل ایران انجام دهد. چیزی فراتر از این وجود نداشت. این نشست اگر تاثیری هم در افغانستان بگذارد، تاثیرات منفی است. چرا که چیزی که در عربستان گفته شده است، برانگیختن و تحریک احساسات مذهبی است. اگر اشرف غنی از این کنفرانس دستاوردی برای افغانستان بیاورد، اگر این کنفرانس دستاوردی برای افغانستان داشته باشد، نتیجه آن کنفرانس تحریک احساسات مذهبی، تحریک مسایل قومی است و ما متاسفانه کدام چشم داشت و انتظاری از ملاقات اشرف غنی با آقای ترامپ و یا سفر اشرف غنی در عربستان نداریم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است