يوناما درخواست محاكمه حكمتيار را دريافت كرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۶/۳/۵ کد خبر: 133634 منبع: پرینت

از یوناما خواسته شده است تا حکمتیار به خاطر جرایمی که در گذشته انجام داده است به عدالت کشانده شده و محاکمه شود.

به نقل از تلویزیون آشنا، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما گفته است که "درخواستی را که خواهان عدالت برای قربانیان جرم‌هایی که ادعا می‌شود توسط گلبدین حکمتیار صورت گرفته،" دریافت کرده است.

تدامیچی یاماموتو، رییس یوناما که نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان نیز می‌باشد، در رابطه با این درخواست گفته است "شهروندان افغانستان و کسانیکه قربانی ظلم و ستم گردیده اند نباید از حقوق حقۀ قضایی شان [جبران خسارت] محروم گردند".

قابل ذکر است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در فبروری سال روان بنا به تقاضای حکومت افغانستان، نام گلبدین حکمتیار را از فهرست دهشت افگنان بین المللی حذف کرد.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
یوناما
حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   فرق عدالت در محاکم و ادارات دولتی افغانستان:
تو عبدالرحمن خاکسار که معتاد مواد مخدره هستی، بخاطر دزدیدن مرغ همسایه و فروش آن و خرید پودر با پول مرغ همسایه، به شش ماه زندان محکوم شدی.
دولت افغانستان، بشمول ریاست جمهوری و هرسه ارگان تقنینیه و اجراییه و قضاییه، از محترم گلبدین حکمتیار رهبر و امیر حزب اسلامی افغانستان که در طی مبارزات مسلحانه و راکتی خویش در شهر کابل سبب قتل ده ها هزار نفر و تخریب کامل شهر کابل گردیدند،بخاطر تشریف آوری شان به شهر کابل ابراز خرسندی و اطمینان میکنند و از برادران طالب که سبب کشتار و انفجار هایی شدند که ده ها هزارنفر نظانی و غیر نظامی را در افغانستان به قتل رساندند، نیز خواهشمندیم که با آمدن شان به شهر کابل، باعث روشنایی چشمان ما و سرفرازی ما میشوند.
هیات رهبری دولت افغانستان.

>>>   اين ملك دزدان قابليت خوب شدن را ندارد

>>>   Haroon Amirzada
آیا گلابزوی هم به حکمتیار بیعت کرد؟
اینک در سلسله بیعت ها و دست بوسی حکمتیار سر انجام پس از جنرال تنی نوبت جنرال گلابزوی هم رسید. هنوز روشن نیست که چرا حکمتیار برای ملاقات نزد گلابزوی رفته است. حکمتیار اگر به کسی احتیاج داشته باشد دست او را هم می بوسد.
جنرال گلابزوی را جوانان به درستی شاید نشناسند. او از جمله خرد ضابطان ارتش داود خان بود که در کودتای سرنگونی رژیم داوود خان اشتراک فعال کرد و افتخار انتقال قدرت سنتی از در انی ها به غلجایی ها را کسب کرد. او از جمله افسران وفادار به تره کی بود که بعد از کشته شدن تره کی توسط شاگرد وفادارش حفیظ الله امین با وطنجار و مزدوریار و یک تعداد دیگر از ترس امین به سفارت شوروی سابق پناه بردند و دولت شوروی آنها را در میان تابوت های سربازان کشته شده شوروی به مسکو انتقال دادند و بعد از سرنگونی حکومت امین توسط ارتش سرخ آنها بر سر تانکهای روس ها وارد ارگ کابل شدند. گلابزوی بحیث رهبر فعال خلقی ها شهرت پیدا کرد.
اما با بقدرت رسیدن نجیب او بحیث سفیر افغانستان در مسکو تبعید شد. اما در مسکو هم برای سقوط نجیب از هیچ تلاشی دریغ نکرد.
در کودتای تنی به نفع حکمتیار او اشتراک نداشت.
او با پیامی از مسکو حکومت مجاهدین را تبریک گفت و یک بارهم برای ملاقات بااحمد شاه مسعود به تاجیکستان رفت.
در اوج جنگ میان طالبان و جبهه مقاومت ضد طالبان گلابزوی در مسکو بسیار تلاش کرد که روسها را قناعت بدهد که از طالبان حمایت کنند. اما دولت یلتسن و پوتین به دلایل حضور جنگجویان چچین ها در میان طالبان از طالبان حمایت نکردند. اما جنرال وطنجار توانست تانکها و تجهیزات نظامی از دولت اوکراین رقیب روسیه خریده به جبهه جنگ به طالبان فرستاد.
بعد از سقوط طالبان یک تعداد خلقی ها و حزب اسلامی از مغاره های شان بیرون آمده به حامد کرزی بعیت کرده و مدیریت ارتش، نیروهای امنیتی و سیاست های قومی دولت کرزی را بدست خود گرفتند . اما گلابزوی بحیث نماینده مردم خوست در پارلمان افغانستان بجای پیوستن به حکومت کرزی با استاد ربانی، مارشال فهیم، جنرال دوستم و ده ها شخصیت های چپی و جهادی در سازمانی موسوم به" جبهه ملی" اشتراک کرد.
با بقدرت رسیدن غنی و اتمر گلابزوی به این گروه پیوست.
اما اینک جنرال گلابزوی خود را به حکمتیار رساند. با چه انگیزه او به ملاقات حکمتیار بدنام رفته است، آینده نشان خواهد داد.

>>>   متن محاکمه حکمتیار توسط امرالله ناصالح ترتیب و توسط بچه های کوچه که رهبر شان را همین امرالله ناصالح بدوش دارد به یونیما پیش کش شده وهیچ جای را نمیگیرد اگر محاکمه صورت کیرد اولا امرالله ناصالح با رهبران پیشینه خود محاکمه گردد که با طیرات دست داشته خویش بالای مردم شرق غرب وجنوب بمب ریزی نموده اند

>>>   جهت تا مین عدالت ورسیده گی به حقوق شهروندان مظلوم کابل حکمتیار ویاوه سرایان زما ن راکتبارا ن شا ن چون قریب الراحمن سعید ، امین کریم و دیگران هرچه عاجل به محکمه کشانیده شوند این خواست کابلیا ن میباشدو گرنه خشم مردم .....درمورد ش تصمیم میگیرد
نجرابی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است