ناتو میدان را برای ناتوی عربی خالی می کند
واقعیت اظهارات سرمنشی ناتو، نشان دادن چراغ سبز برای تروریست های بین المللی تکفیری است که افغانستان سرزمینی آماده شده برای جولان آنها است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۴    ۱۳۹۶/۳/۶ کد خبر: 133681 منبع: پرینت

سرمنشی ناتو در یک نشست خبری قبل از نشست بروکسل از بدتر شدن اوضاع امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرد و یادآور شد که وضعیت افغانستان با دشواری های زیادی روبرو است. با این وجود وی بیان کرد که ناتو در این کشور عملیات جنگی اش را از سرنخواهد گرفت و تنها مسوولیت آموزشی و تجهیز نیروهای دولتی را برعهده می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،سیدعلیرضا محمودی آگاه مسایل سیاسی در برنامه "خط کابل" درخصوص اینکه آیا نیازی به تکرار عملیات های جنگی ناتو در افغانستان نیست؟، گفت: سرمنشی ناتو از یک طرف از اوضاع امنیتی اظهار ناراحتی می کند و از طرفی بیان می کند که ماموریت جنگی شان ختم شده است، این گفته ها خود بیانگر یک سیاست دوگانه است.

محمودی می گوید: اظهارات سرمنشی ناتو تردید بوجود می آورد که آیا میان آمریکا و ناتو پیش آمده است و ناتو قصد دارد به صورت تدریجی پای خود را از جغرافیای افغانستان بیرون بکشد و صحنه را به نفع آمریکا و انگلیس ترک کند. چنانچه در آمریکا گفته هایی از افزایش اعزام نیرو در افغانستان وجود داشت که می باید در نشست ناتو اعلام می شد.

این آگاه سیاسی، در همینباره می افزاید: واقعیت امر این است که افغانستان به یک نقطه تقابل میان دو نظام مدعی رقابت در رهبری کشورها قرار گرفته است. از سویی روسیه سربلند کرده است و مدعی از هم پاشیدن نظام تک قطبی در جهان است و از سوی دیگر رقیب دیرینه اش هنوز با قدرت در جهان یکه تازی می کند که اگر چنین باشد، تمام ادعای آوردن صلح و ثبات نتیجه اش روشن است!

وی معتقد است که رابطه روس ها با اتحادیه اروپا خوب است و احتمالا همین دلیل سبب موضع گیری جدید سران کشورهای عضو ناتو دررابطه با افغانستان و پایان یافتن ماموریت جنگی در کشور شده است.

محمودی، درخصوص جایگزین شدن ناتوی عربی بجای ناتو بیان می کند: با تاسف بعد از اجلاس ریاض میان کشورهای اسلامی و رییس جمهور امریکا شنیدیم که ناتو جای خود را به ناتوی عربی یا اسلامی می دهد و نگرانی ها از این است که ناتو فعلی کم کم صحنه را برای ناتوی عربی که برای منافع آمریکا و در هماهنگی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی می جنگد باز کند.

این آگاه سیاسی، عربستان سعودی را تمویل مالی کننده ناتو عربی خواند و اظهار کرد: آمریکا به حمایت دالرهای نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس، میدان دار این رقابت جدید است و متاسفانه جنگ های نیابتی و رقابتی در کشور به اوج خود می رسد. ناتو احساس کرده است که دیگر نیازی به حضورش نیست و نمی خواهد در تقابلات منطقه ای گرفتار شود به همین خاطر خود را از میدان خارج می کند و همزمان جای پا برای انگلیس و آمریکا باز می شود.

وی معتقد است که نشست ریاض با هدف مبارزه با تروریزم با حضور ترامپ و سفر وی به اسراییل و تقابل میان کشورهای عربی و قطر نشان می دهد که فعل و انفعالات جدیدی در حال آمدن است و عربستان سر کیسه را باز کرده است تا با دالرهای نفتی و امکانات خود جای قطر را در تعاملات منطقه ای بگیرد و همپای آمریکا منافع خود را در رویارویی با کشورها دنبال کند. در این شرایط جغرفیای افغانستان بیش از پیش با مشکل روبرو می شود.

محمودی بیان می کند: ناامنی ها هرروز در گوشه و کنار کشور بیشتر می شود و این از لحاظ حیثیتی، سیاسی و نظامی برای آمریکا و ناتو یک شکست است که در طی 16 سال حضور موفق به آوردن صلح در افغانستان نشدند و بحث دیگر که به واقعیت نزدیک تر است این است که کسانیکه به جغرافیای افغانستان آمدند، بیشتر بدنبال اهداف خارج از افغانستان خود در منطقه بودند. آنها بدنبال تحریک روسیه و مشکل آفرینی برای ایران بودند که می بینیم در سرحدات این کشور هر روز نامنی وجود دارد و همچنین کنترل پاکستان به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته ای است.

این آگاه سیاسی افزود: حضور آمریکا و ناتو بیشتر برای اشراف بر وضعیت منطقه است چراکه اگر صداقت لازم را می داشتند ناممکن است که تلاش های آنها صلح نیاورد! اشتباه ما این است که انتظار داریم آمریکا و ناتو برای ما رفاه و آسایش بیاورند، اینها به عراق و سوریه هم رفتند اما این دو کشور و کشورهای دیگر به میدان های جنگ تبدیل شدند و در آتش جنگ های فرقه ای می سوزند.

وی بیان کرد: نگرانی از این است که بعد از شکست پروژه داعش در سوریه و عراق، این سمبل در افغانستان بکار گرفته شود و همان برنامه در افغانستان پیاده شود. مقامات حکومتی قطعا از این نگرانی ها آگاه هستند اما باید بدانیم که تمام هزینه های کشور توسط کشورهای خارجی پرداخت می شود و همه به این باور رسیده اند که هر آن کس که نان دهد، فرمان هم می دهد!

محمودی می گوید: کشورهای تمویل کننده، هر کدام برای خود اهدافی دارند. ممکن است که تلاش کنند شهرهای کلان در قلمرو حکومت حفظ شود اما شاهدهستیم بشمول کابل، در تمام شهرها وقتی از مرکز خارج می شوید، کاملا از اختیار حکومت بیرون است و این موارد نگرانی از افزایش داعش را جدی تر می کند. در رقص شمشیر سعودی ها با ترامپ و نزدیکی اینها با یکدیگر ، مردم بیگناه قربانی شمشیر کشی ها می شوند. در این بین حکومت، شخص رییس جمهور، احزاب ، مردم و کسانیکه دلسوز هستند باید تلاش کنند که کمتر تبعات این رقابت ها را ببینیم.

این آگاه سیاسی بیان کرد: مردم یکی از مولفه های فراموش شده این سیاست هستند که رای و حرف شان هیچگاه شنیده نشد. در نشست بروکسل انتظار می رفت که ناتو و آمریکا به صورت واضح در افغانستان برنامه داشته باشند اما به یک سری صحبت های کلی درخصوص مشورت دهی و عدم افزایش نیرو بسنده شد. این شرایط همان چراغ سبز برای تروریست های بین المللی و گروه های تکفیری است که افغانستان سرزمینی آماده برای جولان آنها است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناتوی عربی
نشست ریاض
نظرات بینندگان:

>>>   کفار عرب همراه با کفار داعش وطالب برای بدنام کردن اسلام دست به سوی غرب واسرائیل دراز کرده اند.

>>>   کفار داعش و کفار طالب همانند اربابان عرب کافر خود اسلام را به رای خود تفسیر میکنند .چون انان از دین کفر انگیز وهابیت طبعیت میکنند حتی انسانیت را نیز زیر سوال برده اند.

>>>   يك پرسش شكگرايانه
آيا واقعا احمد شاه مسعود(رح) را اعراب به قتل رسانده اند و ياافاغنه (حزب اسلامي، طالبان و افغان ملت) ؟ اگر واقعا ايشان را اعراب به قتل رسانده است. پس داود داود، سيد خيلي و استاد رباني را كي هاي انتحار و به قتل رسانده اند؟
اين پرسش جرأت ميخواهد و مردم ما در موردش بايد تحقيق و تكاپو كنند

>>>   ترامپ مراسم ماه رمضان را درقصر سفید لغو کرد "
ریاض جواب رقص ، پایکوبی و مهمان نوازی خویشرا گرفت....
ترامپ وتیلرسون با امضای قرارداد تسلحیاتی ملیارد دالری باهمتای سعودی خویش وهنوزبه قصر سفید نارسیده ؛ معلوم گردیده که وزیر خارجه امریکا بادرخواستی میزبانی و مراسم ضیافت افطار وعید را درقصر سفید که اضافتر از20 سال به این طرف دایر میگردید مخالفت نموده وآنرا لغو نمود واین سنت را شکستاند. گرچه برگزاری این چنین مراسم از ابتدا بین خاندان سعودی ودولت آن وقت امریکا یکنوع فریبکاری بود وخاک زدن به چشم مسلمان ها بود. معلوم میگردد که این رقصیدن وپای کوبیدن ها انهم باشمشیر کار ساز نبود ، دقیقا هر آنچه که جعل وفریبکاری باشد روزی افشآ میگردد. منبع - ریانوستی

>>>   از برادر محمودی تشکر و تحلیل شان یک جنبه کوچک ماموریت ناتو را که افغانستان و بقولی آریانای بزرگ باشد در بر میگیرد ، اما از ماموریت بزرگ آن که به هر شکل ممکن حفظ اسرائیل است سخن بمیان نیاوردند . ناتو فعلا بازوی قدرتمند برای حفظ اسرائیل میباشد با گردانندگی آمریکا و انگلیس و اینکه زمینه آریانای بزرگ را برای ناتوی عربی تخلیه و مهیا میسازد حرف درستی است چون امکانات خود را برای تقویت اسرائیل بکار میگیرد . جنگ امروز در سوریه و عراق مبین همین حالت است . از طرف دیگر حکومت پوشالی و قوم پرست ما هم که ادعای سلطه پشتون ها را دارد برای ناتوی عربی ایجاد شده است . شاید بگوئید ناتوی عربی فعلا" مطرح شده است ولی طرح های انگلیس و آمریکا ایستائی ندارد و معادله های گوناگون را برای حفظ اسرائیل ایجاد و بکار میگیرند. ایجاد داعش و طالب و بوکوحرام ووووووو همه برای حفظ اسرائیل است و چاپیدن خران آل سعود هم دقیقا" در همین راستا قرار دارد و آوردن گلبدین جنایت پیشه هم همین منظور را میرساند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است